Akun kesto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • X07
    replied
    Hmmm, monikohan kennosia...rinnan...sarjaan...rinnan ja sarjaan..liian monimutkaista ainakin meikäläiselle, muuten hyvä. Jokuhan vois laskea jännitteen paketista.

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by Peasant View Post
    Jos konttiin raivais tilaa isolle traktorin akulle, luulis kestävän. Traktoreissa akut kestää vähintään sen 10 vuotta, eikä niiden kanssa tarvitse talvellakaan säätää. Aina jaksaa pyörittää, eikä tarvitse miettiä akun lämmitystä tms.



    :think

    Leave a comment:


  • Peasant
    replied
    Jos konttiin raivais tilaa isolle traktorin akulle, luulis kestävän. Traktoreissa akut kestää vähintään sen 10 vuotta, eikä niiden kanssa tarvitse talvellakaan säätää. Aina jaksaa pyörittää, eikä tarvitse miettiä akun lämmitystä tms.

    Leave a comment:


  • Arska123
    replied
    Paljonko merkkiliike veloittaa akun vaihdosta?

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Yli 3 vuotta vanha FIAMM akku yllättää nyt positiivisesti, ainakin jännitemittauksen mukaan. Akku ollut e38 kontissa näillä pakkasilla kohta kuukauden ajamatta, mutta kytkettynä. Toin varuilta lämpimään virkoomaan. Jännitettä näyttää 12,28 volttia, kun tajusin mitata.

    Taitaa suomi e38:sissa olla lepokulutus aika pientä, kun ei oo herkkui kuluttamassa Josko tuolla huomenna starttaisi

    Leave a comment:


  • pasianssi71
    replied
    Ilmeisesti tuossa arctic battery heaterissa on jännitevahti eli kun jännite nousee 14v tienoille niin lähtee päälle. Ei siis ole päällä auto sammutettuna, ellei se ylläpitolaturi ole lataamassa akkua.[/QUOTE]

    Eihän tuo nyt mikään kovin monimutkainen olis itsekkään rakentaa.
    Mullakin on tuolla hyllyssä tuollaiset kahvanlämmittimet mitkä tuli joskus tilattua mönkijään ebaystä, eikä montaa euroa maksanut, ovat tuollaista liimapintista vastuskalvoa millaista tuolla Abh:n nettisivun videossakin näyttävät liimaavan akkuun.
    Termostaatin tuo tietysti vaatii ja sit tuollaisen jännitevahdin, mitähän muuta tuohon vielä tarvittais, sulake tietysti:think

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Itse tilasin jenkeistä wolverine 60w/240v akunlämmittimen, jolle vedän johdon taakse sisätilanlämmittimen pistokkeelta. Ja laitan myös defan akkulaturin kiinteästi lohkolämppärin johtoihin. Luulisi kestävän akun kondiksessa kun työpaikalla pitää 8h tolpassa, lataa ja lämmittää akkua samalla. Kotona käytän sitten webastoa. Niin ja akku on uusi Varta agm 95ah, jota olen nyt varmuuden vuoksi pitänyt ctekissä kun tulee niin lyhyttä ajoa.

    Auton kun ostin niin paikallaan oli joku vanha banner tjsp. joka tuntui sen verran lussulta että laitoin kesäauton 100ah exide premiumin paikalleen, joka oli kesällä toiminut ihan hyvin. No, kovilla pakkasilla tuo exide sitten kyykkäsi ihan samantien.

    Originally posted by pasianssi71 View Post
    Mites tuo akunlämmitin toimii? Ilmeisesti siinä on termostaatti, mutta onko se aina päällä? Eli jos auto seisoo vaikka viikon ja akkua lämmitetään koko ajan onko vaarana juuri sen tyhjeneminen?
    Tietysti jos tuolla on ylläpitolaturi kaverina niin sittenhän ei ole huolta.
    Ilmeisesti tuossa arctic battery heaterissa on jännitevahti eli kun jännite nousee 14v tienoille niin lähtee päälle. Ei siis ole päällä auto sammutettuna, ellei se ylläpitolaturi ole lataamassa akkua.
    Last edited by Tomba87; 23-01-2016, 11:11.

    Leave a comment:


  • pasianssi71
    replied
    Originally posted by Esal View Post
    Laitoin X5:een ABH-akunlämmittimen Varta agm 95ah akkuun. Aamulla -31 ja webasto normaalit 30 min, oikein huvitti kun startissa pyöritti kun kesäkelillä. Muutama päivä sitten samalla akulla ei enään lähtenyt käyntiin heti webaston käytön jälkeen. Auto vaan pitää olla ylläpitolaturissa jotta tuo akunlämmitin pelaa myös parkissa.
    Eli toimii mielestäni hyvin taka-akullisissa joissa akku oikeastaan ulkolämpötilassa aina. Tuo akku testattiin ennen lämmittimen laittoa ja kuormitustesterin asteikko loppui kesken, mutta silti kylmässä ei jaksanut. Paljon käytännössä täysin uudenveroisia akkuja menee romuun näistä "akunpakastimista".
    Mites tuo akunlämmitin toimii? Ilmeisesti siinä on termostaatti, mutta onko se aina päällä? Eli jos auto seisoo vaikka viikon ja akkua lämmitetään koko ajan onko vaarana juuri sen tyhjeneminen?
    Tietysti jos tuolla on ylläpitolaturi kaverina niin sittenhän ei ole huolta.

    Itse olen myös miettinyt että jos eristäis tuon akkukotelon ensinnäkin hyvin,
    esim.joku alumiinifoliopintainen eriste ympärille.
    Akun pohja hieman vaikeampi eristää, ainakin jos kovin paksu eriste?
    Tuon akun eristäminen myös varmasti vähentäisi tuon lämmittimen ottamaa virtaa.

    Esimerkiksi tällaista. http://www.solueriste.fi/rubaflex-rf...5m2-p-776.html
    Eikä ole paha hinta, varsimin jos hakee jostain lvi liikkeestä sopivan palan.
    x:ssä ainakin on mukavasti tilaa akun ympärillä, eikä se eristäminen varmaan ainakaan huononna tilannetta.
    Last edited by pasianssi71; 23-01-2016, 07:54.

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Laitoin X5:een ABH-akunlämmittimen Varta agm 95ah akkuun. Aamulla -31 ja webasto normaalit 30 min, oikein huvitti kun startissa pyöritti kun kesäkelillä. Muutama päivä sitten samalla akulla ei enään lähtenyt käyntiin heti webaston käytön jälkeen. Auto vaan pitää olla ylläpitolaturissa jotta tuo akunlämmitin pelaa myös parkissa.
    Eli toimii mielestäni hyvin taka-akullisissa joissa akku oikeastaan ulkolämpötilassa aina. Tuo akku testattiin ennen lämmittimen laittoa ja kuormitustesterin asteikko loppui kesken, mutta silti kylmässä ei jaksanut. Paljon käytännössä täysin uudenveroisia akkuja menee romuun näistä "akunpakastimista".

    Leave a comment:


  • torpeedo
    replied
    Makuasia, ite kuitenkin suosin vartaa hyvien kokemusten perusteella. Osta AGM jos aiot autolla pidempään ajaa. Se maksaa itsensä takaisin. Tavallisen akun kun kerran vedät kuiviin se ei palaudu enää ennalleen. AGM kestää nk. syväpurkauksia paremmin.

    Leave a comment:


  • pasianssi71
    replied
    Suunnileen samoissa hinnoissa näyttää pyörivän nuo Vartan ja Boschin agm akut, paikallisessa varaosaliikkeessä Bosch agm 95Ah 215€
    Nyt mietin että ostaako tavallisen 100Ah ja siihen ctek 10A laturi kaveriksi vai agm.
    Tietty paras olisi tuo agm ja ctek niin olis varmistettu käyntiinlähtö.

    Sit vielä Varta vs Bosch ? kokemuksia?

    Itsellä nyt tosiaan Bosch 100Ah ja ikää hieman yli 2 vuotta ja näyttäis että on tullut tiensä päähän.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Olin aiemmin samaa mieltä Vartasta, mutta kovasti näyttää tuo Bannerin akkukin samanlaiselta kuin nuo kaksi.

    Leave a comment:


  • torpeedo
    replied
    Itellä on ollut 320d E46:ssa vartan AGM vuodesta 2006 ja kilsoja on tullu yli 300tkm. Edelleen toimii moitteetta vaikka Webastolla lämmitellään. Syksyllä yleensä pidän viikonlopun laturissa. Samaa mieltä siitä että ainakin näissä vanhemmissa alkuperäinen bmw on tismalleen sama akku kuin Varta.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Ilmeisesti niitä on sitten ollut joka merkkiä aiemmin.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Saa nähdä kestääkö exidekään yhtään paremmin, kun exidejä ne "BMW"-akutkin ovat.
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Eiköhän ne ollut Boscheja ja/tai Vartoja ennen.
    Juuri hetki sitten vaihdoin oman akkuni E61:een, alkuperäinen akku vuodelta 2007 ja päällä BMW:n ja Bannerin leimat.

    Leave a comment:

Working...
X