Saa nähdä kestääkö exidekään yhtään paremmin, kun exidejä ne "BMW"-akutkin ovat.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Akun kesto
Collapse
X
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostSaa nähdä kestääkö exidekään yhtään paremmin, kun exidejä ne "BMW"-akutkin ovat.
Bimmeri loistaa muutenkin, pari kertaa risteyksessä sutas, niin moottorin häiriövalo sytty välittömästi ja rupesi kutonen röpöttämään...talviautoilua.
En tiedä liittyivätkö toisiinsa, mutta ainakin ajoitus oli sopiva.
Comment
-
-
Teki mullekkin x:ä temput eikä lähtenytkään käyntiin -27 asteesta, laturi kiinni muutamaksi tunniksi eikä lähtenyt edes webasto päälle eikä myöskään m57 edes pyörähtänyt startilla, akku pari vuotias Bosch s5 100Ah.
Ei onnistunut lataus konehuoneen puolelta, siispä akku irti, lämpimään ja lataukseen ja tämän jälkeen ei mitään ongelmaa käynnistyksessä.
Onko näin että tuolta konehuoneesta on niin pitkät narut akulle että latausvirta häviää matkalla? Laturina "laadukas" einhell 8A.
Olihan tuo akkukin tietty ihan hirveen kylmä, ei onneks vielä jäässä mutta kuitenkin varmaan vaikutti tuohon virran vastaanottokykyyn.
Comment
-
-
Originally posted by X07 View PostEdelliset oli BMW:n omia akkuja, ...
Onkohan vika vai ominaisuus, akkuhan on kylmässä tilassa jota sisätilan lämmitinkään ei lämmitä.
Kuka lie valmistaja onkaan niin saman valmistajan akun ostaisin mielelläni seuraavaksikin.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostSaa nähdä kestääkö exidekään yhtään paremmin, kun exidejä ne "BMW"-akutkin ovat.Originally posted by BMW_Harrastaja View PostEiköhän ne ollut Boscheja ja/tai Vartoja ennen.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Itellä on ollut 320d E46:ssa vartan AGM vuodesta 2006 ja kilsoja on tullu yli 300tkm. Edelleen toimii moitteetta vaikka Webastolla lämmitellään. Syksyllä yleensä pidän viikonlopun laturissa. Samaa mieltä siitä että ainakin näissä vanhemmissa alkuperäinen bmw on tismalleen sama akku kuin Varta.
Comment
-
-
Olin aiemmin samaa mieltä Vartasta, mutta kovasti näyttää tuo Bannerin akkukin samanlaiselta kuin nuo kaksi.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Suunnileen samoissa hinnoissa näyttää pyörivän nuo Vartan ja Boschin agm akut, paikallisessa varaosaliikkeessä Bosch agm 95Ah 215€
Nyt mietin että ostaako tavallisen 100Ah ja siihen ctek 10A laturi kaveriksi vai agm.
Tietty paras olisi tuo agm ja ctek niin olis varmistettu käyntiinlähtö.
Sit vielä Varta vs Bosch ? kokemuksia?
Itsellä nyt tosiaan Bosch 100Ah ja ikää hieman yli 2 vuotta ja näyttäis että on tullut tiensä päähän.
Comment
-
-
Laitoin X5:een ABH-akunlämmittimen Varta agm 95ah akkuun. Aamulla -31 ja webasto normaalit 30 min, oikein huvitti kun startissa pyöritti kun kesäkelillä. Muutama päivä sitten samalla akulla ei enään lähtenyt käyntiin heti webaston käytön jälkeen. Auto vaan pitää olla ylläpitolaturissa jotta tuo akunlämmitin pelaa myös parkissa.
Eli toimii mielestäni hyvin taka-akullisissa joissa akku oikeastaan ulkolämpötilassa aina. Tuo akku testattiin ennen lämmittimen laittoa ja kuormitustesterin asteikko loppui kesken, mutta silti kylmässä ei jaksanut. Paljon käytännössä täysin uudenveroisia akkuja menee romuun näistä "akunpakastimista".*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Originally posted by Esal View PostLaitoin X5:een ABH-akunlämmittimen Varta agm 95ah akkuun. Aamulla -31 ja webasto normaalit 30 min, oikein huvitti kun startissa pyöritti kun kesäkelillä. Muutama päivä sitten samalla akulla ei enään lähtenyt käyntiin heti webaston käytön jälkeen. Auto vaan pitää olla ylläpitolaturissa jotta tuo akunlämmitin pelaa myös parkissa.
Eli toimii mielestäni hyvin taka-akullisissa joissa akku oikeastaan ulkolämpötilassa aina. Tuo akku testattiin ennen lämmittimen laittoa ja kuormitustesterin asteikko loppui kesken, mutta silti kylmässä ei jaksanut. Paljon käytännössä täysin uudenveroisia akkuja menee romuun näistä "akunpakastimista".
Tietysti jos tuolla on ylläpitolaturi kaverina niin sittenhän ei ole huolta.
Itse olen myös miettinyt että jos eristäis tuon akkukotelon ensinnäkin hyvin,
esim.joku alumiinifoliopintainen eriste ympärille.
Akun pohja hieman vaikeampi eristää, ainakin jos kovin paksu eriste?
Tuon akun eristäminen myös varmasti vähentäisi tuon lämmittimen ottamaa virtaa.
Esimerkiksi tällaista. http://www.solueriste.fi/rubaflex-rf...5m2-p-776.html
Eikä ole paha hinta, varsimin jos hakee jostain lvi liikkeestä sopivan palan.
x:ssä ainakin on mukavasti tilaa akun ympärillä, eikä se eristäminen varmaan ainakaan huononna tilannetta.Last edited by pasianssi71; 23-01-2016, 08:54.
Comment
-
-
Itse tilasin jenkeistä wolverine 60w/240v akunlämmittimen, jolle vedän johdon taakse sisätilanlämmittimen pistokkeelta. Ja laitan myös defan akkulaturin kiinteästi lohkolämppärin johtoihin. Luulisi kestävän akun kondiksessa kun työpaikalla pitää 8h tolpassa, lataa ja lämmittää akkua samalla. Kotona käytän sitten webastoa. Niin ja akku on uusi Varta agm 95ah, jota olen nyt varmuuden vuoksi pitänyt ctekissä kun tulee niin lyhyttä ajoa.
Auton kun ostin niin paikallaan oli joku vanha banner tjsp. joka tuntui sen verran lussulta että laitoin kesäauton 100ah exide premiumin paikalleen, joka oli kesällä toiminut ihan hyvin. No, kovilla pakkasilla tuo exide sitten kyykkäsi ihan samantien.
Originally posted by pasianssi71 View PostMites tuo akunlämmitin toimii? Ilmeisesti siinä on termostaatti, mutta onko se aina päällä? Eli jos auto seisoo vaikka viikon ja akkua lämmitetään koko ajan onko vaarana juuri sen tyhjeneminen?
Tietysti jos tuolla on ylläpitolaturi kaverina niin sittenhän ei ole huolta.Last edited by Tomba87; 23-01-2016, 12:11.Luukku auki ja risut kyytiin
Comment
-
-
Ilmeisesti tuossa arctic battery heaterissa on jännitevahti eli kun jännite nousee 14v tienoille niin lähtee päälle. Ei siis ole päällä auto sammutettuna, ellei se ylläpitolaturi ole lataamassa akkua.[/QUOTE]
Eihän tuo nyt mikään kovin monimutkainen olis itsekkään rakentaa.
Mullakin on tuolla hyllyssä tuollaiset kahvanlämmittimet mitkä tuli joskus tilattua mönkijään ebaystä, eikä montaa euroa maksanut, ovat tuollaista liimapintista vastuskalvoa millaista tuolla Abh:n nettisivun videossakin näyttävät liimaavan akkuun.
Termostaatin tuo tietysti vaatii ja sit tuollaisen jännitevahdin, mitähän muuta tuohon vielä tarvittais, sulake tietysti:think
Comment
-
Comment