Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 akkulämmitin DIY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kemppainen8
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 88
    • Oulu

    E53 akkulämmitin DIY

    Hoi,

    Kuten joku saattanut huomata, E53:n akku on yllättävän vammasessa paikassa. Eli ihan varmasti kylmimmässä paikassa mitä koko autosta löytyy.

    Itselläni akku on hyvä, mutta pidemmän pakkasjakson aikana huomasin aamukäynnistysten starttausnopeuden pienenemisen. Eli pakkasta oli n. -25C yli viikon ajan. Joka aamu startti siis tuntui pikkuhiljaa hiipuvan, vaikka ajoa kertyikin päivittäin reilusti.

    Päättelin että kyseessä mahtaa olla pikkuhiljaa jäätyvä, hyytyvä tms. akku. Tästä syystä aloin selailemaan akkulämmittimiä. 100-200€ kuitenkin tuntui liian suurelta summalta mokomista ruikuloista --> voihan sellaisen tehdä itsekin.

    Näin tein:
    1. Ostin motonetistä 4m sulanapitokaapelia
    2. Akku irti autosta ja teipata ostettu kaapeli akkuun kiinni
    3. Akku paikoilleen ja survoa hieman eristettä akkukotelon ja akun väliin
    4. Sisusta nippuun ja vetää johto sisätilalämmittimeltä sulanapitokaapelille

    Eli nyt kun auto on lämmityksessä, myös akku lämpenee samalla. Lämpimämpi akku luovuttaa enemmän starttivirtaa ja myös ottaa paremmin latausta vastaan ajon aikana. Pienemmillä pakkasilla kyseinen viritys luultavasti tarpeeton, tällöin systeemin voi kytkeä pois.

    Kyseinen sulanapitokaapeli oli teholtaan 10W/m, joten lämmitysteho on sen 40W. "Kilpailevilla" tuotteilla lämmitystehoksi mainittiin n. 50-60W, joten myös 6m kaapelin asentaminen olisi ollut mahdollisuus.

    Tähän jos joku pelimies yhdistää vielä akkulaturin niin uskoisin, että akkuostoksien tarve vähenee.
    Last edited by kemppainen8; 22-04-2021, 21:05.
  • pasianssi71
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2014
    • 219
    • Uusikaupunki

    #2
    Ei yhtään huono ratkaisu.
    Eristitkö myös akun pohjan? Itse olen miettinyt että jos alkuun eristäis kunnolla tuon akun niin sekin olis jo parempi kuin tuo pakastearkku mikä tuolla nyt on, just hain uuden akun omaani kun edellinen Bosch 100Ah kesti sen 2 vuotta, tosin webastokäyttöä tulee aikalailla, eikä ole muita lämmittimiä asennettuna.

    Totuushan on että kyllä tämä peli tarvitsee ulkoista virtaa varsinkin pakkaskausina, ja olen miettinyt eri vaihtoehtoja.

    Ylläpitolaturi nyt on varmasti ainakin listalla, mutta sitten tuo lämmitys? esim.Abh: omaa akkua käyttävä (ei haittaa jos ylläpitolaturi) tai sitten verkkovirtapeli, myös tuo tee se itse malli on käynyt mielessä.

    Sitten vielä tuo akun sijainti? Laturin haluaisin pistää suoraan akulle niin ei tulis jännitehäviöitä noista pitkistä kaapeleista, ilmeisesti vuoden -03 e53:ssa ei ole latauksen valvontaa, eli laturin vois tuonne peräpäähän sijoittaa ja samalla tuon lämmityksenkin vois tehdä 230v eikä tarvis vetää johtoja etupäähän asti.
    Pistokkeen tietysti joutuu pistämään taakse ja siinä on aina olemassa unohtumisvaara liikkeellelädettäessä, toki unohtuu ne edessäkin

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by Esal View Post
      Tuo akun sijainti on kanssa olennainen syy akun nuukahtamiseen talvella. Molemmissa autoissani e46 330xd touring ja e53 x5 3.0d,akku on takana ulkolämpötilassa olevassa kolossa johon ei sisätilan lämpö ikinä yletä. e46 tein itse akunlämmittimen 50w itsesäätyvästä lämpökaapelista akun pohjaan. Se nostaa lämpöä 15-20 astetta ulkolämpötilasta, eli -30 asteessa akku n. -10 asteinen, jolloin akku toimii huomattavasti paremmin. Tämä vaan hankala käyttää kun saa olla aina roikassa auto.
      Tuo akun ympärillä oleva kaapeli toimii varmasti paremmin kun tuo e46 laittamani joka pohjassa. Se lämpökaapeli ei suostunut taipumaan akun ympäri ja pohjassakin se on tavallaan väärässä kulmassa kun on litteää eikä taivu kuin pystyasennossa. Se on ollut siellä jo 5-6 vuotta ja on kuumaliimalla pohjassa. E53 akun pohjaan ei voi laittaa oikeastaan mitään kun kiinnitys on siitä alaosan lipasta, e46 taas puristetaan kannesta ylhäältäpäin.

      Originally posted by pasianssi71 View Post
      Sitten vielä tuo akun sijainti? Laturin haluaisin pistää suoraan akulle niin ei tulis jännitehäviöitä noista pitkistä kaapeleista, ilmeisesti vuoden -03 e53:ssa ei ole latauksen valvontaa, eli laturin vois tuonne peräpäähän sijoittaa ja samalla tuon lämmityksenkin vois tehdä 230v eikä tarvis vetää johtoja etupäähän asti.
      Pistokkeen tietysti joutuu pistämään taakse ja siinä on aina olemassa unohtumisvaara liikkeellelädettäessä, toki unohtuu ne edessäkin
      En usko että noissa paksuissa kaapeleissa mitään kummosia häviötä tulee, jos niiden kautta koko auton sähkötkin pelaa.
      Tuo e46 lämmittimen sähkö tuli vaan takaluukun välistä, mutta kun näiden ovet ja luukut on niin tiivitä siinä kumikaapeli on kovilla.
      Last edited by Esal; 25-01-2016, 10:16.
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • kemppainen8
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 88
        • Oulu

        #4
        Originally posted by pasianssi71 View Post
        Ei yhtään huono ratkaisu.
        Eristitkö myös akun pohjan? Itse olen miettinyt että jos alkuun eristäis kunnolla tuon akun niin sekin olis jo parempi kuin tuo pakastearkku mikä tuolla nyt on, just hain uuden akun omaani kun edellinen Bosch 100Ah kesti sen 2 vuotta, tosin webastokäyttöä tulee aikalailla, eikä ole muita lämmittimiä asennettuna.
        Akun pohjaa ei tosiaan saanut eristettyä, mutta akun pohja oli profiloitu siten että sinne jäi ilmarako. Peräkontin luukuissa ja varapyörätilassa on ihan hyvin tilaa, joten sen laturin saa kyllä sinne jonnekkin piilotettua.

        En osaa sanoa mitä pelkkä eristäminen auttaa, kuinka paljon akku tuottaa lämpöä normaalikäytössä?

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Itsellä on E39:ssä Wolverinen tekemä 60w akunlämmitin ja lisäksi 7A c-tek laturi. Käytössä nyt kolmatta talvea. Hintaa tuolla lämmittimellä oli ~50€. Akulla on jo yli 5v ikää, mutta silti lähti hyvin vaikka muutomana aamuna oli yli -30C pakkasta. Akun lämmittimestä on paljon hyötyä kovalla pakkasella, koska -30C akun kapasiteetista on käytössä ~30% ja -18C ~50%, lisäksi kylmä akku latautuu todella hitaasti. Eli suosittelen kyllä joko ostamaan tai sitten rakentamaan niihin autoihin, missä akku on takakontissa tms. kylmässä paikassa.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            ABH:n akkujännitteellä toimivassa on kuitenkin se hyvä puoli, että toimii myös autolla ajettaessa. Todennäköisesti akun kestoikä kasvaa niin merkittävästi, että ajansaatossa hankkii hintansa, puhumattakaan lisääntyneestä toimintavarmuudesta. Itsekin tässä aktiivisesti miettinyt kyseisen lämmittimen asennusta E53:een.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              ABH:n akkujännitteellä toimivassa on kuitenkin se hyvä puoli, että toimii myös autolla ajettaessa. Todennäköisesti akun kestoikä kasvaa niin merkittävästi, että ajansaatossa hankkii hintansa, puhumattakaan lisääntyneestä toimintavarmuudesta. Itsekin tässä aktiivisesti miettinyt kyseisen lämmittimen asennusta E53:een.
              Ellei ABH:n lisäksi kytke riittäävän tehokasta laturia, ei siitä ole juuri hyötyä paitsi, jos ajaa pääsääntöisesti pitkää matkaa. Alle tunnin ajolla ei mahda paljon vielä tuollainen 100Ah akku lämmetä. Ilman laturia ei myöskään auta kylmäkäynnistykseen. Vastaavasti verkkovirralla toimiva lämmitin on lämmittänyt akun ennen starttia ja akku latautuu takaisin jo reilun 5min ajolla (Näin sanoi TM-testi).

              Monet älylaturit ei tuohon oikein sovellu. Esim. C-tek ei anna lataustilassa riittävästi virtaa, mikäli kytkee jatkuvan virran antamisen, ei akku lataudu.
              Last edited by HTK12; 25-01-2016, 15:15.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Ellei ABH:n lisäksi kytke riittäävän tehokasta laturia, ei siitä ole juuri hyötyä paitsi, jos ajaa pääsääntöisesti pitkää matkaa. Alle tunnin ajolla ei mahda paljon vielä tuollainen 100Ah akku lämmetä. Ilman laturia ei myöskään auta kylmäkäynnistykseen. Vastaavasti verkkovirralla toimiva lämmitin on lämmittänyt akun ennen starttia ja akku latautuu takaisin jo reilun 5min ajolla (Näin sanoi TM-testi).

                Monet älylaturit ei tuohon oikein sovellu. Esim. C-tek ei anna lataustilassa riittävästi virtaa, mikäli kytkee jatkuvan virran antamisen, ei akku lataudu.
                Toki rinnalle ylläpitolaturi joka tapauksessa. Tuota jänniteasiaa itsekin miettinyt. Meinaatko, että esim. CTEK MXS 10 ei antaisi riittävästi virtaa lataustilassa, kun näkee kuitenkin akkulämmittimen kuorman? Ja tokihan se akku latautuu 13,6 V jännitelähdetilassakin, mutta ei niin fiksusti, kuin varsinaisessa lataustilassa. Akun kiehutuksen riski lienee talviolosuhteissa olematon, ellei laturia pidä aktivoituna 24/7.
                Last edited by Clavurion; 25-01-2016, 15:24.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Toki rinnalle ylläpitolaturi joka tapauksessa. Tuota jänniteasiaa itsekin miettinyt. Meinaatko, että esim. CTEK MXS 10 ei antaisi riittävästi virtaa lataustilassa, kun näkee kuitenkin akkulämmittimen kuorman?
                  No itsellä ei ole tuosta niin kokemusta, mutta foorumilla vaan välillä moinen huomattiin kun porukka yritti saada webaston käyntiin kovalla pakkasella. Tuon voit tosin helposti testa vaikka kytkemällä laturin autoon ja laittamalla sopivan kuorman. Tuo ABH lämmitin taisi ottaa ~50w. Eli otat vaikka yhden halogeeni polttimon, pari pätkää piuhaa ja yleismittarin. Tuo ABH sammui muistaakseni jännitteen laskiessa alle 12.9V.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    No itsellä ei ole tuosta niin kokemusta, mutta foorumilla vaan välillä moinen huomattiin kun porukka yritti saada webaston käyntiin kovalla pakkasella.
                    Esim. CTEK MXS 7 on speksattu 7 A jännitelähteenä, mutta lataustilassa max. 5 A. Tässä rajoittava tekijä Webaston käytön suhteen, kun sisäpuhaltimen käynnistyessä saattaa haukata 10 A.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Esim. CTEK MXS 7 on speksattu 7 A jännitelähteenä, mutta lataustilassa max. 5 A. Tässä rajoittava tekijä Webaston käytön suhteen, kun sisäpuhaltimen käynnistyessä saattaa haukata 10 A.
                      Niin, mutta ei se lataustilassa sitä maksimi virtaa kokoajan tarjoa. Ainakaan oman laturin (XS7000) ohjekirjassa ei kovin seikkaperäisesti selvitetty tuota latausprosessia, ympäripyöreästi puhuttiin vaan jänniterajoista ja virrasta, mutta ei sanottu mitä ne on. Älylaturilla tälläinen voi vaan aiheuttaa ongelmia, jos sitä ei ole otettu huomioon suunnittelussa. En ole kokeillut, mutta kannattanee testata ettei tule hankinnan jälkeen havaittua, että eipä se toimikkaan kuten pitäisi.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #12
                        Itsellä on tuossa e39:ssä Calixin lämmitys järjestelmä ja siihen sai Calixin oman "älylaturin" helposti kytkettyä haaroittimella. Pitäisi antaa 6-volttia ja kun akku on täynnä, niin siirtyy ylläpitoon niin kun kaikki älylaturit. Suosittelen noita Defan/Calixin latureita asennuksen helppouden vuoksi, mutta hinta taitaa olla paljon kalliinpi, kun perus Cteceissä? Lämmitintä olen myös miettinyt akulle, mutta voi olla, että en tälle talvelle vielä sitä hanki. Auttaisko pelkkä akun eristäminen mitenkään?
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Terou
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 791
                          • Tampere

                          #13
                          Tuommoinen akkulämmitin varmaan hankkii hintansa takaisin ja kaupan päälle varmemmat startit. Itsellänikin E39:ssä puolitoista vuotta vanha Bosch 100A akku ja johan se muutamassa päivässä hyytyi kun tuli nuo -25 pakkaset. Otin akun sisälle yöksi lataukseen ja taas muutaman päivän päivän päästä startti juttelee että naksnaks. Eli uuden akun osto taas edessä jos tulee uudet pakkaset, ei tuon kanssa uskalla lähteä mihinkään.

                          Pelkkä akun eristäminenhän ei auta kyllä yhtään mitään kun ei se akku itsessään tuota mitään lämpöä. Eri asia jos auto on esim. yön lämpimässä, niin eristys vähän hidastaa akun kylmenemistä ulkoilmassa. Mutta toisaalta myös hidastaa sen lämpenemistä taas talliin ajaessa. Akkulämmitin + eristys on sitten eri asia, kun saa vielä sen lämmittimen kokonaan sinne eristeen sisään. Täytyy harkita josko rakentaisi samanlaisen patenttivirityksen.
                          E46 M3 perän lukkoyksikkö
                          Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                          www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Terou View Post
                            Tuommoinen akkulämmitin varmaan hankkii hintansa takaisin ja kaupan päälle varmemmat startit. Itsellänikin E39:ssä puolitoista vuotta vanha Bosch 100A akku ja johan se muutamassa päivässä hyytyi kun tuli nuo -25 pakkaset. Otin akun sisälle yöksi lataukseen ja taas muutaman päivän päivän päästä startti juttelee että naksnaks. Eli uuden akun osto taas edessä jos tulee uudet pakkaset, ei tuon kanssa uskalla lähteä mihinkään.

                            Pelkkä akun eristäminenhän ei auta kyllä yhtään mitään kun ei se akku itsessään tuota mitään lämpöä. Eri asia jos auto on esim. yön lämpimässä, niin eristys vähän hidastaa akun kylmenemistä ulkoilmassa. Mutta toisaalta myös hidastaa sen lämpenemistä taas talliin ajaessa. Akkulämmitin + eristys on sitten eri asia, kun saa vielä sen lämmittimen kokonaan sinne eristeen sisään. Täytyy harkita josko rakentaisi samanlaisen patenttivirityksen.
                            Kyllä alkaisin autosta etsimään vikaa. Eli mittaamaan lepotilan virrankulutukset ja laturin jännitteet. Ei se nyt ihan parissa päivässä pitäisi 100Ah akkua tyhjentää, ellet sitten aja paljon todella lyhyttä ajoa, käytä paljon webastoa tms.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Terou View Post
                              Tuommoinen akkulämmitin varmaan hankkii hintansa takaisin ja kaupan päälle varmemmat startit. Itsellänikin E39:ssä puolitoista vuotta vanha Bosch 100A akku ja johan se muutamassa päivässä hyytyi kun tuli nuo -25 pakkaset. Otin akun sisälle yöksi lataukseen ja taas muutaman päivän päivän päästä startti juttelee että naksnaks. Eli uuden akun osto taas edessä jos tulee uudet pakkaset, ei tuon kanssa uskalla lähteä mihinkään.

                              Pelkkä akun eristäminenhän ei auta kyllä yhtään mitään kun ei se akku itsessään tuota mitään lämpöä. Eri asia jos auto on esim. yön lämpimässä, niin eristys vähän hidastaa akun kylmenemistä ulkoilmassa. Mutta toisaalta myös hidastaa sen lämpenemistä taas talliin ajaessa. Akkulämmitin + eristys on sitten eri asia, kun saa vielä sen lämmittimen kokonaan sinne eristeen sisään. Täytyy harkita josko rakentaisi samanlaisen patenttivirityksen.
                              Mulla tuo vaha Sznajderin akku ollut lämpimässä latauksessa ja se pitää lepojännitteen vuorokauden jälkeen 12,60 V. (Täysin kunnossaoleva akku noin. 12,72V) Eli, akku on noin. ~90% kunnossa +20C lämpötilassa, mutta ei ota kylmänä oikein hyvin virtaa vastaan, joten uusi oli ostettava. Pitkät ajotkaan ei ladannu tuota vanhaa. Nyt olen kovalla pakkasella kaatanut takapenkin auki, kun sisätilalämmitin ollut päällä, että akullekkin menisi hieman lämpöä.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎