Hoi,
Kuten joku saattanut huomata, E53:n akku on yllättävän vammasessa paikassa. Eli ihan varmasti kylmimmässä paikassa mitä koko autosta löytyy.
Itselläni akku on hyvä, mutta pidemmän pakkasjakson aikana huomasin aamukäynnistysten starttausnopeuden pienenemisen. Eli pakkasta oli n. -25C yli viikon ajan. Joka aamu startti siis tuntui pikkuhiljaa hiipuvan, vaikka ajoa kertyikin päivittäin reilusti.
Päättelin että kyseessä mahtaa olla pikkuhiljaa jäätyvä, hyytyvä tms. akku. Tästä syystä aloin selailemaan akkulämmittimiä. 100-200€ kuitenkin tuntui liian suurelta summalta mokomista ruikuloista --> voihan sellaisen tehdä itsekin.
Näin tein:
1. Ostin motonetistä 4m sulanapitokaapelia
2. Akku irti autosta ja teipata ostettu kaapeli akkuun kiinni
3. Akku paikoilleen ja survoa hieman eristettä akkukotelon ja akun väliin
4. Sisusta nippuun ja vetää johto sisätilalämmittimeltä sulanapitokaapelille
Eli nyt kun auto on lämmityksessä, myös akku lämpenee samalla. Lämpimämpi akku luovuttaa enemmän starttivirtaa ja myös ottaa paremmin latausta vastaan ajon aikana. Pienemmillä pakkasilla kyseinen viritys luultavasti tarpeeton, tällöin systeemin voi kytkeä pois.
Kyseinen sulanapitokaapeli oli teholtaan 10W/m, joten lämmitysteho on sen 40W. "Kilpailevilla" tuotteilla lämmitystehoksi mainittiin n. 50-60W, joten myös 6m kaapelin asentaminen olisi ollut mahdollisuus.
Tähän jos joku pelimies yhdistää vielä akkulaturin niin uskoisin, että akkuostoksien tarve vähenee.
Kuten joku saattanut huomata, E53:n akku on yllättävän vammasessa paikassa. Eli ihan varmasti kylmimmässä paikassa mitä koko autosta löytyy.
Itselläni akku on hyvä, mutta pidemmän pakkasjakson aikana huomasin aamukäynnistysten starttausnopeuden pienenemisen. Eli pakkasta oli n. -25C yli viikon ajan. Joka aamu startti siis tuntui pikkuhiljaa hiipuvan, vaikka ajoa kertyikin päivittäin reilusti.
Päättelin että kyseessä mahtaa olla pikkuhiljaa jäätyvä, hyytyvä tms. akku. Tästä syystä aloin selailemaan akkulämmittimiä. 100-200€ kuitenkin tuntui liian suurelta summalta mokomista ruikuloista --> voihan sellaisen tehdä itsekin.
Näin tein:
1. Ostin motonetistä 4m sulanapitokaapelia
2. Akku irti autosta ja teipata ostettu kaapeli akkuun kiinni
3. Akku paikoilleen ja survoa hieman eristettä akkukotelon ja akun väliin
4. Sisusta nippuun ja vetää johto sisätilalämmittimeltä sulanapitokaapelille
Eli nyt kun auto on lämmityksessä, myös akku lämpenee samalla. Lämpimämpi akku luovuttaa enemmän starttivirtaa ja myös ottaa paremmin latausta vastaan ajon aikana. Pienemmillä pakkasilla kyseinen viritys luultavasti tarpeeton, tällöin systeemin voi kytkeä pois.
Kyseinen sulanapitokaapeli oli teholtaan 10W/m, joten lämmitysteho on sen 40W. "Kilpailevilla" tuotteilla lämmitystehoksi mainittiin n. 50-60W, joten myös 6m kaapelin asentaminen olisi ollut mahdollisuus.
Tähän jos joku pelimies yhdistää vielä akkulaturin niin uskoisin, että akkuostoksien tarve vähenee.
Comment