X3 ( E83) klonksahtaa hitaassa vauhdissa kääntäessä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 926
    • Sotkamo--Oulu

    #16
    Originally posted by -Tapi View Post
    Kyllä siellä se 60/40 väännön jaon tuottava planeetta on niinkuin on ollut Bemarin nelikoissa jo 80-luvulta asti:



    Tuossa videossa 40 sekunnin kohdalla näet ko. osan. Se akseli ei pyöritä etukardaanin ketjun vetoratasta eikä takakardaanin akselia vaan tuon planeetan runkoa eli se rungon pyöriminen välittyy joko ulkokehään tai sisäkehään riippuen kummassa on vähemmän vastusta. Mikäli tuo planeetta jarrutetaan, siirtyy voimaa noiden välitysten suhteessa johtuen planeetan rakenteesta. Pyörimisnopeuseroa ei tietenkään synny, vain vääntömomenttiero. Anyway se tekniikka jolla XDrive toimii ei ole nyt se keskeisin juttu vaan kiinnostaa kovasti miten tuo öljy saa aikaan nykimistä kuten olen itsekin huomannut.

    Kaikki mikä on pyöriäkseen, pyörii mukana samaa vauhtia kun pyörät ovat suorassa. Lukitseminen ei tuota sen enempää voimahäviöitä kuin aukipitäminenkään mutta jos pyörissä on pienikin kehäero tai luisto, tilanne on toinen.
    Tuo jakolaatikko videolla on mielestäni NV125 tms. eli ennen ns. Xdrive aikakautta ollut jakolaatikko. Siinä on planeettapyörästö kyllä, mutta Xdriveissa ei enää ole. Näitä Xdrive jakolaatikoita on usealla mallikoodilla esim. ATC 400 tai ATC 500.
    Tässä videossa xdriven toimintaperiaate esitettynäkin


    Sitten mitä tuohon tehohäviöön tulee niin kyllä se voiman vieminen neljälle pyörälle aiheuttaa isomman tehohäviön kuin se, että se menee vain kahdelle pyörälle. Jos pyörät pyörittää mukanaan voimansiirtoa niin silloin siinä ei juurikaan ole häviötä, koska ei ole myöskään välitettävää momenttia. Häviötehon osuus on hyötysuhde kerrottuna sisään syötetyn momentin (tehon) määrällä eli jos etuvedon läpi meneekin yhäkkiä täyskiihdytyksessä vaikka 40kw tehoa ja hyötysuhde jakolaatikosta etupyörille on esim. 0,95 niin tuosta 40kw tehosta 2kw menee lämmöksi voimansiirrossa. Toki sillä takapyörien voimansiirrollakin on häviö, mutta kaksivetoisena vs nelivetoisena on nelivedossa enemmän häviötä voimansiirrossa ja luultavasti juuri tämän vedon vaihtelun tuntee nykimisenä kiihdytyksessä.

    No joo, mutta lopputulema kuitenkin se, että huonot öljyt aiheuttaa nykimistä kiihdytyksissä, vaikka sen syystä ei nyt ihan yksimielisyyteen päästykään.
    Last edited by ockelbo4500; 16-08-2016, 21:11.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • motovh
      Newbiemmer
      • Nov 2013
      • 2
      • Nousiainen

      #17
      Kuvatun mukainen klonksahdus/nytkähdys hävisi myös jakolaatikon öljyn vaihdolla. Samalla vaihdettiin kaikki muutkin öljyt voimansiirtoon.
      X3 3.0d -07 190tkm

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 926
        • Sotkamo--Oulu

        #18
        Tämä oire on taas talven aikana hiljalleen ilmaantunut takaisin autooni. Huoltoliike jo kyllä syksyllä öljynvaihdossa varoitteli, että jos on tätä jakovaihteiston tahmaamisongelmaa niin joudutaan öljyt ehkä vaihtamaan vielä toiseenkin kertaan. Joutuu varmaan senkin vielä kokeilemaan ja toivomaan, että sillä korjaantuu.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 926
          • Sotkamo--Oulu

          #19
          Vaihdoin öljyt itse nyt keväällä uusiksi. Syksyllä vaihdettu oli ihan kuran näköistä. No ajoin ehkä tonnin-pari ja vaihdoin vielä toisen kerran. Nyt entinen tuli jo aika puhtaana ulos ja nyt näillä viimeisillä öljyillä jakolaatikko pelaa aikalailla tahmailematta.

          Suosittelen siis suosiolla vaihtamaan nuo jakolaatikon öljyt huuhtelemalla eli pariin-kolmeen kertaan. Sen verran sitä kitkalevytöhnää siellä laatikossa, että ei ihan heti puhdistu. Itsellä herjasi myös yhtä vikakoodia jakolaatikosta, mutta se poistui liittimien putsauksella.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • SC90
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 280

            #20
            Minkä hintainen tuo jakolaatikon öljy ja paljonko sitä menee?

            Oma oirehtii siinä määrin, että taitaa olla syytä vaihtaa litkut...

            Tampereen seudulla hyvää paikkaa, joka tekisi sen järkevällä hinnalla?
            - M3 convertible 2005

            - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

            - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

            - Fiat 850 Special 1969

            - Lexus GS300 2000 TwoTone

            - Lexus LS600h 2008

            - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

            Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
            o44-531 82oo

            Comment

            • TKG
              Newbiemmer
              • Nov 2005
              • 21

              #21


              0,52l

              Comment

              • SC90
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 280

                #22
                Jakolaatikkoon mömmöt vaihdettu, nyt kuulostellaan, auttoiko asiaa.
                - M3 convertible 2005

                - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

                - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

                - Fiat 850 Special 1969

                - Lexus GS300 2000 TwoTone

                - Lexus LS600h 2008

                - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

                Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
                o44-531 82oo

                Comment

                Working...
                X