Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 184hv lääkkeeksi tehonnälkään auton vaihto vai viritys?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rami82
    Newbiemmer
    • Nov 2016
    • 15
    • Oulu

    E53 184hv lääkkeeksi tehonnälkään auton vaihto vai viritys?

    Tervehdys. Tuli vuosi sitten vaihdossa -02 E53 X5 sillä mopoimmalla dieselkoneella. Nyt vasta sain aikaiseksi rekisteröityä tänne. Tykkään autosta tosi paljon, mut saishan se vähän lujempaakin kulkea. Pohdin sitä vaihtaisko tuon facelift E53 bemariin tai pitäiskö avata enemmänkin lompakkoa ja ostaa E70? Saisko silloin rahalle miten vastinetta? Vai hakisko virittämällä lisää tehoa kun auto on kuitenkin muuten hyvä ja vähän ajettu (460tkm).

    Ilmeisesti tuosta nykyisestä koneesta sais helpolla=lastuttamalla noin 230hv? Mutta facelift mallin E53 bemarin koneesta sais pelkällä lastulla 280hv?

    Facelift mallissa olis ilmeisesti erilainen vaihdelaatikko ja onko nelivedossakin jotain eroja? Onko nuo facelift mallin voimansiirron osat kestävämpiä? Entä onko facelift mallin neliveto vähemmän maastokykyinen kuin tämä ilmeisesti land roverin neliveto-osaamiseen perustuva prefaceliftin neliveto? Onko facelift e53 230hv moottoriltaan ja voimansiirroltaan sama auto kuin e70 3,0D?

    Auto siis on tietenkin vain käyttis ja ne oikeesti nopeat autot (Toyotat siis) on mulla sit erikseen, mutta jotenkin tykkäisin jos tämäkin vähän nopeammin kiihtyis.
  • vexu524tdic
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 776
    • Gallia = Kinnula

    #2
    Tuossa lienee GM laatikko joka ei kestä virittelyä, faceliftiin tuli ZF 6- vaihteinen loota ja se kestää paremmin ison auton käskyttämistä.

    E70 onkin jo aivan toisenluokan auto, ei kannata käydä koeajamassa koska sen joutuu sitten ostamaan.
    e70 X5 3.0sd -08
    f30 320i xdrive -16
    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
    e30 316 -88 2,2TIC M10
    e21 323i -81 ruostekasa...

    Comment

    • Rami82
      Newbiemmer
      • Nov 2016
      • 15
      • Oulu

      #3
      Originally posted by vexu524tdic View Post
      Tuossa lienee GM laatikko joka ei kestä virittelyä, faceliftiin tuli ZF 6- vaihteinen loota ja se kestää paremmin ison auton käskyttämistä.

      E70 onkin jo aivan toisenluokan auto, ei kannata käydä koeajamassa koska sen joutuu sitten ostamaan.
      Joo on GM:n laatikko. Mikäs siitä sitten porsii ja eikö kestä edes lastutust?

      En tiedä oonko ihan terve, mutta mua miellyttää enemmän E53 ulkonäkö kuin E70. Toisalta tekniset ominaisuudet ovat tärkeämpiä tietenkin.

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by Rami82 View Post
        Joo on GM:n laatikko. Mikäs siitä sitten porsii ja eikö kestä edes lastutust?
        Miten niin edes lastutusta, mitä muuta sitten noin niinkun järkevästi voisi edes tehdä?

        Onko noita nyt sitten oikeasti tehon takia hajonnut, lyhentäähän se tietysti väkisin laatikon elinikää. Momentinmuunnin ja sen lukituspinnat menee loppuun ja sitten metallit vastakkain ja laatikko tuhoutuu siitä metallipurusta. Tuo tapahtuu kyllä oli lastutettu tai ei.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • Rami82
          Newbiemmer
          • Nov 2016
          • 15
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Esal View Post
          Miten niin edes lastutusta, mitä muuta sitten noin niinkun järkevästi voisi edes tehdä?
          Niin sitä kanssa koitin kysellä. Ilmeisesti mitään muuta kun lastutus ei kannata tehdä?

          Johonkin toisen merkkisiin on tullut laiteltua putkistoa, ahdinta, suuttimia, polttoainepumppua jne. Tässä tapauksessa on varmaan kannattavampi vaihtaa auto uudempaan jos pelkkä lastu ei riitä?
          Last edited by Rami82; 20-11-2016, 23:12.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9147
            • Oulu

            #6
            Facelift (9/2003->) E53:ssa huomattavasti helpommalla viripotentiaalia ja kestävämpi ZF:n 6-pykäläinen laatikko. Tuosta M57N-koneesta saa nätisti modatulla turbolla ja softalla yli 300 hv ja 700+ Nm. Teknisesti mitään dramaattista muutosta E70 kori ei anna ennen faceliftiä, jolloin repertuaarissa 8-pykäläinen automaattilaatikko.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Rami82
              Newbiemmer
              • Nov 2016
              • 15
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Facelift (9/2003->) E53:ssa huomattavasti helpommalla viripotentiaalia ja kestävämpi ZF:n 6-pykäläinen laatikko. Tuosta M57N-koneesta saa nätisti modatulla turbolla ja softalla yli 300 hv ja 700+ Nm. Teknisesti mitään dramaattista muutosta E70 kori ei anna ennen faceliftiä, jolloin repertuaarissa 8-pykäläinen automaattilaatikko.
              Kiitos hyvästä vastauksesta! Kestääkö tuo parempi ZF:n laatikko sitten noinkin paljon vääntöä ongelmitta? Mites muu voimansiirto? Onko muussa voimansiirrossa kestävyyden ja maastokelpoisuuden suhteen eroja prefacelift vs. facelift E53?

              Comment

              • EPDM
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2005
                • 4621
                • Lahti.

                #8
                Originally posted by Rami82 View Post
                Kiitos hyvästä vastauksesta! Kestääkö tuo parempi ZF:n laatikko sitten noinkin paljon vääntöä ongelmitta? Mites muu voimansiirto? Onko muussa voimansiirrossa kestävyyden ja maastokelpoisuuden suhteen eroja prefacelift vs. facelift E53?
                Osittainen cliche että "kaikki saa rikki jos halua" pätee varmasti myös GM laatikon käytössä kuten muissakin. Vaimon ( ts kevyt kaasujalka) 330d e46 kesti 260tkm ennen kun varoitus "rattaat" tuli mittaristoon, ja silloin pitää toimia nopeasti. Selvitettiin ihan turbiini ja öljyn suodattimien ja tietysti öljyn vaihdolla. Ei sekää halpaa lystia ollut. 800€+

                ZF laatikko varmasti kestävämpi mutta ei toi GM nyt ihan niin "susi" ole. Ohjelmoinnin kanssa toki leikataan suurin vääntömomenti alussa pois varmuuden vuoksi..

                FL e53 on i-drive. Pahjon kehityneempi vrt pre fl. Toinen kysymys on taas paljonko "maastoajoa" sitten oikein harrastetaan lopunlopuksi....
                Viviendo en Lahiti
                BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                Vw Corrado vr6

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by EPDM View Post
                  FL e53 on i-drive. Pahjon kehityneempi vrt pre fl.
                  EPDM tarkoittaa tietysti x-drive...

                  Se tuo tietysti tuon jakolaatikon omine ongelmineen. Molemmat nelivedot on ihan ok kun lähdetään esim. liukkaaksi kiillottuneesta risteyksestä liikkeelle, kyllä etu- ja takavedot jää siihen suhistamaan pyöriään.
                  Last edited by Esal; 21-11-2016, 13:18.
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • EPDM
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2005
                    • 4621
                    • Lahti.

                    #10
                    Originally posted by Esal View Post
                    EPDM tarkoittaa tietysti x-drive...

                    Se tuo tietysti tuon jakolaatikon omine ongelmineen.
                    juu...
                    Viviendo en Lahiti
                    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                    Vw Corrado vr6

                    Comment

                    • Rami82
                      Newbiemmer
                      • Nov 2016
                      • 15
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by EPDM View Post
                      Osittainen cliche että "kaikki saa rikki jos halua" pätee varmasti myös GM laatikon käytössä kuten muissakin. Vaimon ( ts kevyt kaasujalka) 330d e46 kesti 260tkm ennen kun varoitus "rattaat" tuli mittaristoon, ja silloin pitää toimia nopeasti. Selvitettiin ihan turbiini ja öljyn suodattimien ja tietysti öljyn vaihdolla. Ei sekää halpaa lystia ollut. 800€+
                      Mulla syttyi noi valot hetkeks, mutta sammui auton uudelleen käynnistyksellä.. Vaihdoin öljyt kierrättämällä, uuden suodattimen ja putsasin öljypohjassa olleen magneetin missä oli metallihilettä (eiks niissä oo aina jonkin verran?) . Laatikko vaihtaa pehmeästi. Olisko pitänyt tehdä turbiinillekkin jotain? Tai mistä tietää jos olis pitänyt käyttää turbiini jossain?

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        #12
                        Originally posted by Rami82 View Post
                        Mulla syttyi noi valot hetkeks, mutta sammui auton uudelleen käynnistyksellä.. Vaihdoin öljyt kierrättämällä, uuden suodattimen ja putsasin öljypohjassa olleen magneetin missä oli metallihilettä (eiks niissä oo aina jonkin verran?) . Laatikko vaihtaa pehmeästi. Olisko pitänyt tehdä turbiinillekkin jotain? Tai mistä tietää jos olis pitänyt käyttää turbiini jossain?
                        Lukitteeko se turbiinin n. 90 kmh, eli vähän kun olisi 6. kiinteävaihde? Tuon nopeuden yli (ja hidastaen vähän alikin) kierroslukumittari seuraa nopeusmittaria eli ei kierrokset nouse pienissä ylämäissä?
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • pjy
                          Newbiemmer
                          • Nov 2016
                          • 12
                          • Lohja

                          #13
                          Minulla on aika tuore e53 prefacelift ja en tiedä yhtään aikaisempaa huoltohistoriaa automaatille. Ainakin se tuntuu pehmeästi vaihtavan ja autolla nyt ajettu 350tkm. Miten tiheästi kannattaa öljyä vaihdella ja olisiko jossainvaiheessa huuhtelu paikallaa? Toisessa autossa tehtaan suositus 160tkm, mutta kun siinäkin yli 300tkm ajettu niin vaihdan automaatin öljyt 40-60tkm välein. Yli 200 euroa tulee maksamaan koko hoito, mutta halvempaa kuin automaatin vaihto.
                          *** E53 X5 3.0d 2003 ***

                          Comment

                          Working...
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎