Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puskurin vaihdon jälkiseuraamus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hazaal
    Newbiemmer
    • Jun 2015
    • 28
    • Pirkanmaa

    Puskurin vaihdon jälkiseuraamus

    Jaahas, vaimo päätti taannoin kokeilla kumpi on vahvempi, X5:sen vasen takakulma, vai reilu viisikymmenvuotias kuusi. Kuusi voitti. Bemusta puskuri ja takavalojen lasi rikki, itse umpio ja polttimot pysyivät ehjänä. Great! Noh, sitä varten on vakuutukset, ja IF kertoikin paikallisen kolarikorjaamon nimen jossa käytiin arvoituttamassa vahingot, ja jonne viime tiistaina vein auton korjattavaksi.

    Hain auton tänään neljän jälkeen korjaamolta, ja jo pihaan ajaessa kiinnitti huomiota se että perä oli tosi alhaalla. Ei ole ollut tapana laskea edes pitemmän seisomisen aikana. Kysyttäessä oliko ollut hankaluuksia, ilmoitettiin että ei, kaikki oli mennyt niin kuin pitikin, eikä mitään yllätyksiä ollut tullut vastaan.

    Eikun ajoon sitten vaan. Pitkälle en päässyt, kun alkoi tuntua että kaikki ei ole ihan kondiksessa, ja näytölle ilmestyikin "level control system failure"- vikailmoitus! Käännyin takaisin ja tavoitin kaverin vielä hallinsa pihalta. Erikseen pyytämällä suostui kun suostuikin tulemaan katsomaan ja kuuntelemaan kuinka ilma pihisee vasemmassa kulmassa, eikä se puoli auto nouse ylös. Tässä tilanteessa hän kertoo heidänkin kiinnittäneen huomiota siihen, että auto oli ollut vinossa, mutta eivät ole tehneet kuulemma mitään mikä olisi voinut aiheuttaa semmoisen vian. Kertoi tämän olevan myös ensimmäinen X5 mikä heillä on käynyt, eikä niin ollen tiedä niistä mitään. Koitin selittää ilmapussista ja kompurasta jne, mutta kaveria ei juuri tuntunut kiinnostavan. He olivat vain vaihtaneet puskurin.
    Oma aikataulu ei antanut periksi jäädä siihen kinaamaan, vaan oli pakko jatkaa matkaa.

    Pakitellessa kotipihaan huomasin myös että parkkitutka toimii oudosti. Vaikka este takana on vain vasemman takakulman kohdalla, näyttää tutka että siellä olisi "seinä" koko auton mitalta.

    Osaako joku arvata mitä ovat sieltä onnistuneet rikkomaan ja miten? Kaverin puheista tulkitsin että tästä tulee vääntö - he ovat vain vaihtaneet puskurin eikä siinä ole voinut tapahtua mitään mikä olisi aiheuttanut viat. Tai tuossa vaiheessa puhuttiin vasta siitä että takakulma ei nouse. Tutkavian huomasin myöhemmin.

    Sanottakoon nyt vielä että tiistai-iltana auton tuonne korjaamon pihaan viedessäni mainittuja vikoja ei ollut, auto oli suorassa ja tutka toimi kuten pitikin. Älkää kysykö jos tutka kerran toimi niin miten vaimo oli saattanut sen puuta päin pakittaa... minä kysyin mutta en saanut vastausta :(

    Anyway, täytyy ensi viikolla käydä siellä missä alunperinkin olisi pitänyt korjaus hoitaa, eli Tampereella Autocenterissä, mutta sinne on pitkälti yli satakilometriä matkaa ja mukavuus voitti, joten ajattelin suosia paikallista, olivathan he vakuutusyhtiönkin suositus.

    Auto on siis 2011 X5 E70, 7-paikkanen eli takana ilmapussit.
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7521
    • Jyväshyvä

    #2
    Tuskin sillä puskurin irroituksella ja ilmapussilla on syy-yhteyttä.
    Joskus vaan käy niin että useampi osa hajoaa yhtä aikaa...

    Jos tutka huutaa kokoajan ovat varmaankin maalanneet anturin tai se on vaurioitunut kolarissa ja on vaihtamatta, sen korjaamista voit vaatia,
    senhän pitäisi mennä vakuutuksen piikkiin.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      E61, E70, F11, ihan sama mikä malli, mutta jos siellä on ilmapussit takana, niin ne voi puhjeta koska vain.


      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Olen samaa mieltä kuin MajorDrake, ilmapussia tuskin ovat siellä hajottaneet, mutta tuo anturi vika pitäisi heidän korjata.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • buksin-1
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 4592
          • Keski-Pohjanmaa

          #5
          Nosturilla jos auto on ollut, niin tasonsäätö ehkä sekaisin, nollaat viat niin tokenee.
          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
          SISUSTAT modaukset

          Comment

          • pomo
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2013
            • 429
            • Oulu

            #6
            Yleisellä tasolla on hyvä muistaa, Vakuutusyhtiöt yleensä suosittelee sitä halvinta, se kun maksaa heille yleensä vähiten! Siksi itse käytän kirjauksissa sellaista korjaamoa jonka tiedän hyväksi, enkä sitä mitä yhtiö suosittelee. Korjauspaikan voi valite itse.
            --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

            E46 320 Cab

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3453
              • Janakkala

              #7
              Eiköhän ne ilmajouset ole ihan vanhuuttaan haurastuneet ja vuotaavat murtuma kohdasta. Tokkopa liittyy kertomaasi remonttiin millään tavalla.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • hazaal
                Newbiemmer
                • Jun 2015
                • 28
                • Pirkanmaa

                #8
                Oikeassa olette, vanhuuttaan on ilmapussi rikki mennyt, huonoa tuuria että tapahtui korjaamolla ollessa.

                Tutkakin lähti toimimaan samalla kun laitoin johdot puskurin sisään pois roikkumasta siitä ulkopuolelta. Joku kosketushärö tms. siis, täytyy ehkä vielä varmistella kiinnitykset.

                Nyt enää nyppii tuo pyöräkoteloiden kaarilistojen kiinnitys normi pop-niiteillä, maksaahan ne oikeat muoviset varmaan kymmen-kaksikymmentä senttiä kappale...

                Joka tapauksessa, uusi ilmapussi on tulossa, justaan tuli ilmoitus että huomenna klo 12-15 tuovat kotiovelle. Jos tähän videoon on uskominen niin ei ole kovin paha rasti: https://www.youtube.com/watch?v=7WXxrI5QFdk

                Mielenkiintoista kyllä, hetken normaalia pidemmällä etsimisellä ei juuri muita videoita asiasta löytynykään...?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎