Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kierot jarrulevyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kt10734
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 370
    • Uusimaa

    #31
    Täällä hävisi vihdoin etujarrujen tärräys, kun vaihdettiin jurnuttava etupyöränlaakeri uuteen. Nyt jarrut ottaa todella tasaisesti.


    Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

    Comment

    • X07
      Bimmer Rookie
      • Apr 2012
      • 107
      • Finland

      #32
      Nyt tarvittaisiin asiantuntija-apua:

      Nyt on levyt vaihdettu kahdesti. Etutukivarret ja alapallonivelet on vaihdettu. Edelleen täristää, eikä löydy väljää etupäästä.

      Voiko alatukivarsien etuhelat jollakin lailla vaikuttaa levyjen kieroontumiseen, vai onko onnistuneesti tullut ostettua maanantaikappaleet kahdesti (levyt). Kummallakin kerralla heti vaihdon jälkeen ei ole täristänyt, vasta muutaman tuhannen kilsan jälkeen.

      Comment

      • KV1
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 410
        • Suomi

        #33
        Originally posted by X07 View Post
        Nyt tarvittaisiin asiantuntija-apua:

        Nyt on levyt vaihdettu kahdesti. Etutukivarret ja alapallonivelet on vaihdettu. Edelleen täristää, eikä löydy väljää etupäästä.

        Voiko alatukivarsien etuhelat jollakin lailla vaikuttaa levyjen kieroontumiseen, vai onko onnistuneesti tullut ostettua maanantaikappaleet kahdesti (levyt). Kummallakin kerralla heti vaihdon jälkeen ei ole täristänyt, vasta muutaman tuhannen kilsan jälkeen.
        Satulat varmaan jo hyvin putsattu ja männät herkistelty?
        E36 M3 -osia myynnissä
        E36 M3 -projekti

        Comment

        • X07
          Bimmer Rookie
          • Apr 2012
          • 107
          • Finland

          #34
          Originally posted by KV1 View Post
          Satulat varmaan jo hyvin putsattu ja männät herkistelty?
          Levyjen vaihdon yhteydessä paikat putsattu ja voideltu, erityisesti napa. Mäntiin ei ole koskettu, palat tietty vaihdettu aina uudet.

          Tukivarren heloissa oli väljää, onko se saakeli ostettava vielä kolmannet levyt?! Edelliset on muutaman tuhannen ajetut, hakkaa tosissaan näpeille jarruttaessa.

          Comment

          • jukkae
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3506
            • 70800

            #35
            Onko kellolla katottu oikeesti paljon heittoa levyissä?

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #36
              Originally posted by X07 View Post
              Levyjen vaihdon yhteydessä paikat putsattu ja voideltu, erityisesti napa. Mäntiin ei ole koskettu, palat tietty vaihdettu aina uudet.

              Tukivarren heloissa oli väljää, onko se saakeli ostettava vielä kolmannet levyt?! Edelliset on muutaman tuhannen ajetut, hakkaa tosissaan näpeille jarruttaessa.
              Vaihda vaan kolmannen kerran turhaan ne levyt.
              Olis jo ekalla kerralla pitänyt purkaa satulat osiin. Veikkaan että männät ruosteessa ja siinä oikea syy ravistukseen. Palojen pitää myös liikkua kevyesti satulassa, ruoste "turvottaa" helposti ja palat jumittaa.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • X07
                Bimmer Rookie
                • Apr 2012
                • 107
                • Finland

                #37
                Originally posted by jannmann View Post
                Vaihda vaan kolmannen kerran turhaan ne levyt.
                Olis jo ekalla kerralla pitänyt purkaa satulat osiin. Veikkaan että männät ruosteessa ja siinä oikea syy ravistukseen. Palojen pitää myös liikkua kevyesti satulassa, ruoste "turvottaa" helposti ja palat jumittaa.
                Heti alkuun levyjä ei vaihdettu ravistuksen takia, vaan olivat kuluneet liian ohuiksi ja katsastuksessa pistivät vaihdettaviksi. Ongelmat alkoi levyjen vaihdon ja muutaman tuhannen jälkeen. On kai männät vielä katsottava, muuten on kyllä käyty paikat läpi ja nyt niveletkin.

                Outoa tässä on se, että levyjen vaihdon jälkeen ei ravista muutamaan tuhanteen kilsaan. Jokuhan tossa heittikin aiemmin, että pitäisi hioa levyt.
                Pitänee sekin kokeilla.

                Comment

                • PP hutsu
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2007
                  • 77
                  • Raahe

                  #38
                  Itse juuri samanlaisen vian kokeneena kehotan tarkistamaannavan heittokellolla. Edellinen omistaja oli antanut navalle lekaa laakerinvaihdon yhteydessä sen verran reilusti että napa oli 0,05mm kiero. Mystinen homma mutta uudelle levyllä jarrutärinät aina katosivat mutta tankin tai parin jälkeen pikku hiljaa hiipi tärinät esiin. Uusinapa ja levy niin nyt on vuosi menty ilman tärinöitä. Oma diagnoosise että levy vispasi hieman ja pala hankadi aina samaan kohtaan levyä --> levyyn tuli paksuus ero joka sitten tuntui ratissa tärinänä jarruttaessa




                  Originally posted by X07 View Post
                  Heti alkuun levyjä ei vaihdettu ravistuksen takia, vaan olivat kuluneet liian ohuiksi ja katsastuksessa pistivät vaihdettaviksi. Ongelmat alkoi levyjen vaihdon ja muutaman tuhannen jälkeen. On kai männät vielä katsottava, muuten on kyllä käyty paikat läpi ja nyt niveletkin.

                  Outoa tässä on se, että levyjen vaihdon jälkeen ei ravista muutamaan tuhanteen kilsaan. Jokuhan tossa heittikin aiemmin, että pitäisi hioa levyt.
                  Pitänee sekin kokeilla.

                  Comment

                  • KV1
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 410
                    • Suomi

                    #39
                    Originally posted by jannmann View Post
                    Vaihda vaan kolmannen kerran turhaan ne levyt.
                    Olis jo ekalla kerralla pitänyt purkaa satulat osiin. Veikkaan että männät ruosteessa ja siinä oikea syy ravistukseen. Palojen pitää myös liikkua kevyesti satulassa, ruoste "turvottaa" helposti ja palat jumittaa.
                    JuurI tätä hain takaa. Satulat kuntoon ja nauttimaan tärinättömistä jarruista.
                    E36 M3 -osia myynnissä
                    E36 M3 -projekti

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #40
                      Originally posted by X07 View Post
                      Heti alkuun levyjä ei vaihdettu ravistuksen takia, vaan olivat kuluneet liian ohuiksi ja katsastuksessa pistivät vaihdettaviksi. Ongelmat alkoi levyjen vaihdon ja muutaman tuhannen jälkeen. On kai männät vielä katsottava, muuten on kyllä käyty paikat läpi ja nyt niveletkin.

                      Outoa tässä on se, että levyjen vaihdon jälkeen ei ravista muutamaan tuhanteen kilsaan. Jokuhan tossa heittikin aiemmin, että pitäisi hioa levyt.
                      Pitänee sekin kokeilla.
                      Eli nyt tossa on käynyt niin että ruosteiset männät on painettu väkisin sisään kun uusi paksumpi levy uusien palojen kanssa näin vaatii. Ei siis ihme että ravistaa.

                      Uusilla levyillä ei ravista kun levyissä uutena tasainen kitka ympäri kiekon. Pikkuhiljaa jarrujen jumituksen takia levy kiillottuu epätasaisesti ja taas täristää.
                      Kunnolla herkistetyillä satuloilla levy saa heittää vaikka kympin ja toisenkin ja vieläkään ei täristä.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • vexu524tdic
                        BTCF Member
                        • Jan 2004
                        • 776
                        • Gallia = Kinnula

                        #41
                        Päivitystä tilanteeseen, etupyörän laakerit piti taas vaihtaa ja ajattelin koittaa vaihteeksi alkuperäisiä napoja. Ovathan ne kalliit mutta jotain tolkkua asiaan oli saatava.

                        Tarvikelaakeri on uuteena selvästi jäykempi pyörimään kuin orkkis ja orkkiksen poori on selvästi tiukempi vetoakseliin kuin tarvikkeen.

                        Onko sitten niin että tarvikelaakeri purkaa rasvansa jarruihin ja tämä aiheuttaa jarruongelmia?

                        Sorvautin vanhat levyt taas kerran ja tällä kertaa jarruvapinoita ei ole esiintynyt vaikka olen ajellut paljon kesän aikana.

                        Joten, jos ei vapinat ala hellittämään niin orkkis navat tilalle.
                        e70 X5 3.0sd -08
                        f30 320i xdrive -16
                        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                        e30 316 -88 2,2TIC M10
                        e21 323i -81 ruostekasa...

                        Comment

                        • vexu524tdic
                          BTCF Member
                          • Jan 2004
                          • 776
                          • Gallia = Kinnula

                          #42
                          Ei ihan kahta vuotta mennyt etupyöränlaakeri, piti taas vaihtaa.

                          Jarrut ei oo vapissu jos jotain positiivistä pitäis sanoa.
                          e70 X5 3.0sd -08
                          f30 320i xdrive -16
                          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                          e30 316 -88 2,2TIC M10
                          e21 323i -81 ruostekasa...

                          Comment

                          • escortmk2
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 359
                            • halikko

                            #43
                            Originally posted by vexu524tdic View Post
                            Ei ihan kahta vuotta mennyt etupyöränlaakeri, piti taas vaihtaa.

                            Jarrut ei oo vapissu jos jotain positiivistä pitäis sanoa.
                            Minkä merkkinen laakeri?
                            BMW 740IA 1993
                            BMW 530D E61

                            Comment

                            • vexu524tdic
                              BTCF Member
                              • Jan 2004
                              • 776
                              • Gallia = Kinnula

                              #44
                              Originally posted by escortmk2 View Post
                              Minkä merkkinen laakeri?
                              Original BMW
                              e70 X5 3.0sd -08
                              f30 320i xdrive -16
                              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                              e30 316 -88 2,2TIC M10
                              e21 323i -81 ruostekasa...

                              Comment

                              • RRR77
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2016
                                • 232
                                • Tuusula

                                #45
                                Kuulostaapa hiukan oudolta. Paljonko ehti tulla kilsoja?
                                535d F07
                                120d M-Sport F20

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎