Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 X5 hiukkassuodatin/ turbo-ongelma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takamisakari
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 148
    • Espoo

    E53 X5 hiukkassuodatin/ turbo-ongelma?

    Moro,

    Auto siis -06 face-lift , ajettu 203tkm, ja oireet seuraavanlaiset:

    Vetää pienillä nopeuksilla omasta mielestä normaalisti, mutta yli satasen vauhdeissa kiihdyttäessä kone hyytyy ja yrittää vaihtaa pienemmälle.

    Edellisellä omistajalla teki tilapäisesti samaa mutta oli korjaantunut biltsun dpf-cleaner-litkuilla. Itse ajoin sisään Forten nesteet tuplamääräisenä, oireet helpottivat hieman mutta ongelma edelleen olemassa.

    Ei herjaa DPF-valolla taulussa. Oma käsitys asiasta on että suodatin olisi melko lailla tukossa ja korjaus olisi ko. värkin poistaminen, tietäen mahd riskit esim katsastuksessa.

    DPF:n poistoa ei monet firmat tee, mutta esim Hgin Konalassa homma hoituisi (pajalla jolla on "hupaisa" nimi") mutta puhelimessa epäiltiin vahvasti turbovikaa. Itselle tuo kuulostaa epätodennäköiseltä koska pienissä vauhdeissa vetää normaalisti..

    Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Kandeisko tuota turbon kuntoa yritää selvitellä vai jatkanko itsepäisesti DPF- tutkintalinjalla ja etenen poiston suhteen?
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9988
    • KVLA

    #2
    Siellä pääkaupunki seudulla on varmasti useitakin foorumilaisia,jotka voisi oikeilla laitteilla tsekata vikakoodit ensin. Niistä olisi ehkä järkevin aloittaa.

    Sitten tarvittaessa (ehkä) termari/hehkujumppaa ja päälle pakkopoltolla pönttö auki. Tai halutessasi poistoon,kuten kirjoittelit.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Kuten heguli sanoi, niin ota yhteyttä paikalliseen foorumilaiseen. DPF tukkoisuuden näkee vastapaineista ja turbon toimimman ahtopaineista. Testilenkillä oikeilla laitteilla selviää kyllä nopeasti onko vika turbossa vai DPF:ssä. Ei sitä arpomalla kannata alkaa korjaamaan.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Takamisakari
        Bimmer Rookie
        • Jul 2010
        • 148
        • Espoo

        #4
        Raporttina nyt muistaessani eli korjattiin JMW:llä, termarit vaihtoon ja suodattimen pesu ja homma toimii taas.. Pikkasen kulku keveni kun hiukkaspöntöstä saatiin ilmaa kulkemaan läpi..

        Comment

        • Takamisakari
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 148
          • Espoo

          #5
          Jaaha, tämäpäs ei mennytkään lopullisesti ohi. Autolla ajettu useampi kuukausi pelkästään kaupunkiajoa eli vaikka lämmöt nousee niin oletettavasti polttoja ei pääse tapahtumaan kuten pitäisi. Täytyy kokeilla Forten litkuilla josko aukeasi mutta sitä tuumailin että jos suodatin on pesty, voiko olla mahdollista että tukkeutuu taas uudestaan noin nopeasti?

          Voisko vika olla kuitenkin jossain muualla? JMW:llä mitattiin vastapaineet ennen ja jälkeen ja tuon perusteella homma oli selvä, paineet putosi kymmenesosaan pesun jälkeen. He olivat sitä mieltä että suodatinta ei kannata vaihtaa kokonaan uuteen. Puhaltaako mun vanha mylly vaan niin taakia tavaraa että tukkii "puhtaan suodattimen" muutamassa kuukaudessa?? Jotenkin vaihtoehdoksi jää kohta koko värkin poistaminen jos meinaa ettei tarvitse koko ajan ajaa "litkuilla" tai rikkoa konetta.

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by Takamisakari View Post
            Puhaltaako mun vanha mylly vaan niin taakia tavaraa että tukkii "puhtaan suodattimen" muutamassa kuukaudessa??
            Onko se kone vakiotehoisena? Lastutettuna voi (ohjelmasta riippuen) antaa nokea runsaasti.

            Oma on fl Suomi-auto ja siina ei dpf ollenkaan, mutta eipä sitten ole mitään muitakaan varusteita...
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Takamisakari View Post
              Jaaha, tämäpäs ei mennytkään lopullisesti ohi. Autolla ajettu useampi kuukausi pelkästään kaupunkiajoa eli vaikka lämmöt nousee niin oletettavasti polttoja ei pääse tapahtumaan kuten pitäisi. Täytyy kokeilla Forten litkuilla josko aukeasi mutta sitä tuumailin että jos suodatin on pesty, voiko olla mahdollista että tukkeutuu taas uudestaan noin nopeasti?

              Voisko vika olla kuitenkin jossain muualla? JMW:llä mitattiin vastapaineet ennen ja jälkeen ja tuon perusteella homma oli selvä, paineet putosi kymmenesosaan pesun jälkeen. He olivat sitä mieltä että suodatinta ei kannata vaihtaa kokonaan uuteen. Puhaltaako mun vanha mylly vaan niin taakia tavaraa että tukkii "puhtaan suodattimen" muutamassa kuukaudessa?? Jotenkin vaihtoehdoksi jää kohta koko värkin poistaminen jos meinaa ettei tarvitse koko ajan ajaa "litkuilla" tai rikkoa konetta.

              Kaupunkiajossa ei välttämättä pääse poltot tapahtumaan varsinkaan talvella kun moottori lämpenee hitaammin. Poltto vaatii aika pitkän ajon, että poltto ehtii kokonaan mennä läpi. Kannattaa vilkaista mitä koodeja siellä nyt on. Ihan pakkopoltolla saa sen suodattimen yleensä auki. Tähän tarvitsee soveltuvan vikakoodienlukulaitteen.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Takamisakari
                Bimmer Rookie
                • Jul 2010
                • 148
                • Espoo

                #8
                Vakio on, eli ei ohjelmoitu. Jos kerran pakkopolttoa pääsisi tekemään vikakoodin lukulaitteella niin sellanenhan se on sitten laitettava. MIstä ja millanen?
                Toinen vaihtoehto on sitten dpf:n poisto, mutta ei oikein kiinnostaisi myöskään takaisinlaitto jos ei mene leimalta läpi. Kolmas sitten bensakoneeseen siirtyminen, mikä sekin kyllä houkuttelee päivä päivältä enemmän kun kilsoja tulee max 5K /vuosi.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Takamisakari View Post
                  Vakio on, eli ei ohjelmoitu. Jos kerran pakkopolttoa pääsisi tekemään vikakoodin lukulaitteella niin sellanenhan se on sitten laitettava. MIstä ja millanen?
                  Toinen vaihtoehto on sitten dpf:n poisto, mutta ei oikein kiinnostaisi myöskään takaisinlaitto jos ei mene leimalta läpi. Kolmas sitten bensakoneeseen siirtyminen, mikä sekin kyllä houkuttelee päivä päivältä enemmän kun kilsoja tulee max 5K /vuosi.
                  BMW kanssa suosittelen kyllä läppäriä ja kaapelia. Ohjelmiksi INPA & ISTA. Nuo BMW omat softat toimii mielestäni parhaiten näiden kanssa. Minultakin näitä saa (laita yksityisviestiä, jos kiinnostaa). Noilla kilometreillä voi kyllä olla järkevää siirtyä bensaan. Nuo on todella vähäiset kilometrit dieselille ja taitaa tulla halvemmaksi ajaa bensalla.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Takamisakari
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2010
                    • 148
                    • Espoo

                    #10
                    Päivitellään nyt tänne jos joku painiskelee samanlaisen ongelman kanssa, hoidettiin HTK12 kanssa inpa ja ista läppäriin ja ei muuta kun kaapelia kiinni ja tien päälle. Johtuen huonosta tietämyskoneesta, homma oli hieman tuskaista mutta poltot sain päälle ja ai että kulkee nätisti.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Takamisakari View Post
                      Päivitellään nyt tänne jos joku painiskelee samanlaisen ongelman kanssa, hoidettiin HTK12 kanssa inpa ja ista läppäriin ja ei muuta kun kaapelia kiinni ja tien päälle. Johtuen huonosta tietämyskoneesta, homma oli hieman tuskaista mutta poltot sain päälle ja ai että kulkee nätisti.
                      Hyvä, että tuli kuntoon
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎