Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 F25 ohjauksen "klappi" (vasen puoli)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #16
    Originally posted by henka View Post
    onnistuiko muualla kuin marmorilla?
    Jos asennus/säätötyökalu löytyy ja ajatus siitä miten homma tapahtuu ja toteutus tapahtuu ohjeen mukaan.

    Jos joku toisin väittää niin oma lehmä ojassa tavalla tai toisella.

    Toimintavälys mihin säädetään kahdessa eri hammastangon kohdassa on luokkaa 5-10um ja 25um.
    Last edited by zakspeed; 07-09-2019, 14:42.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • XV70D
      Bimmer Rookie
      • Jan 2013
      • 197
      • Oulu

      #17
      Asennus onnistuu missä vaan, mutta välyksen mittaus ei. Itsellä n. 0.5cm välys poistui, mikrometrin tarkkuudella säätö jäi myöhemmäksi.
      EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

      Comment

      • jengstro
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 380
        • 02-alue

        #18
        Palataanpa tähän n. 3 vuoden jälkeen. Siis, 2017 ostin second hand ohjaustehostimen X3seen. Nyt siinäkin alkaa vasen puoli pikkasen heilumaan. Tässä on sen verran aikaa mennyt että BMW:lle löytyy jopa korjaussarja. Eli uus mäntä ja näyttää olevan metallia? o-renkailla (tilauksessa ja tulossa).

        Kaivoinpa vanhan ohjaustehostimen jemmasta ja avasin tuon männän kotelon. Onko se nyt sitten kulunut? on kai. Ainakin se on pehmeetä, jotain muovintapaista. Kiinnitin huomioita männän väljyyten kolossa/sylinterissä, se pääsee heiluu siellä.

        Tässä kuva: https://drive.google.com/file/d/1yA6...ew?usp=sharing

        (tarviiks joku ohjaustehostina x3 f25 7003220001, privaa saa laittaa)

        Comment

        • jengstro
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 380
          • 02-alue

          #19
          Vaihdettu, tässä wanha jaa uus vierekkäin


          Uudessa tuollaiset erilliset liukupinnat, o-renkaat ja metallia/alumiinia?. En tiedä tuo materiaalia tuo vanha on, jotain muovia. Ei ainakaan metallia.

          Noh, vapina väheni, ihan minimaalista... tuon huomaa parhaitan kun ajaa cruisecontrollilla ja asettaa nopeuden alas äkisti, että itse auto jarruttaa. Tai sitten jarruttaa hyyyvin keveysti. Jarrulevyt on suorat, aavistus on heittoa. Ehkä jääneet vapinat tulee levyistä.

          Comment

          • TJS
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 35

            #20
            Originally posted by jengstro View Post
            Vaihdettu, tässä wanha jaa uus vierekkäin


            Uudessa tuollaiset erilliset liukupinnat, o-renkaat ja metallia/alumiinia?. En tiedä tuo materiaalia tuo vanha on, jotain muovia. Ei ainakaan metallia.

            Noh, vapina väheni, ihan minimaalista... tuon huomaa parhaitan kun ajaa cruisecontrollilla ja asettaa nopeuden alas äkisti, että itse auto jarruttaa. Tai sitten jarruttaa hyyyvin keveysti. Jarrulevyt on suorat, aavistus on heittoa. Ehkä jääneet vapinat tulee levyistä.

            Vaihdoitko itse vai miten? Eikö näissä ole se välys aika tarkka?

            Comment

            • jengstro
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 380
              • 02-alue

              #21
              Originally posted by TJS View Post
              Vaihdoitko itse vai miten? Eikö näissä ole se välys aika tarkka?
              Taitaa se bmwn ohjeen mukaan olla supertarkka. En ihan tajuu tota koska siinä on kuitenkin jousi joka painaa sitä mäntää ja mäntä painaa sitä ohjaustangon "liuku"-kiskon puoliskoa. Väänsin sitä tiukempaan ja tiukempaan,odotin että ohjaus jäykistyisi. Eipä jäykistynyt, jätin siihen. Eipä oo klappia, eipä vapise enää jarruttaessa. Lithiumpohjasta rasvaa laitoin sisuksiin.

              Comment

              • XV70D
                Bimmer Rookie
                • Jan 2013
                • 197
                • Oulu

                #22
                Originally posted by jengstro View Post
                Taitaa se bmwn ohjeen mukaan olla supertarkka. En ihan tajuu tota koska siinä on kuitenkin jousi joka painaa sitä mäntää ja mäntä painaa sitä ohjaustangon "liuku"-kiskon puoliskoa. Väänsin sitä tiukempaan ja tiukempaan,odotin että ohjaus jäykistyisi. Eipä jäykistynyt, jätin siihen. Eipä oo klappia, eipä vapise enää jarruttaessa. Lithiumpohjasta rasvaa laitoin sisuksiin.

                Minulla tuo vanha muovinen mäntä oli todennäköisesti kiristetty auton edellisen omistajan tai sen myyneen liikkeen puolesta aivan liian tiukkaan. Se löysäsi paukahtaen ajossa, jonka jälkeen ohjaukseen tuli klonk-ääni. Uudella männällä ääni ja välys katosi. Vanha mäntä oli ihan loppuun ajetun näköinen.
                EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

                Comment

                • arj31
                  Newbiemmer
                  • Aug 2004
                  • 7

                  #23
                  Itsellä sama vika, joka on jo vuosi sitten huollossa todettu. En silloin raaskinut huollattaa, kun sanoivat, että voi ajaa vielä.

                  Pieni kolahdus on ainut oire mikä jossain töyssyissä kuuluu, mutta ratissa en ole huomannut mitään.

                  Tällainen korjaussarja ilmeisesti pelittää, mutta kuka mahtaa sen Helsingissä vaihtaa?


                  Saan vain 3500€ + työt tarjouksia tämän korjaamisesta :(

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2236
                    • Vantaa

                    #24
                    Ei tuon vaihto marmorilla montaa tuntia ole. Tahtovat vaan tehdä pyöränkulmien säädön, mikä varmaan tuplaa hinnan. Sen tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #25
                      Originally posted by arj31 View Post
                      Itsellä sama vika, joka on jo vuosi sitten huollossa todettu. En silloin raaskinut huollattaa, kun sanoivat, että voi ajaa vielä.

                      Pieni kolahdus on ainut oire mikä jossain töyssyissä kuuluu, mutta ratissa en ole huomannut mitään.

                      Tällainen korjaussarja ilmeisesti pelittää, mutta kuka mahtaa sen Helsingissä vaihtaa?


                      Saan vain 3500€ + työt tarjouksia tämän korjaamisesta :(
                      Kyllä täälläpäin saat ainakin tuon yhden nollan vähentää likimain hinnasta jolla tuon korjaussarjan sinne oikea oppisesti saa paikalleen ja säätöihin.

                      Ajetuista kilometreistä (hammastangon kuluneisuus) riippuu pitkälti asennuksen ja ennenkaikkea säädön ottama aika ja lopputulos myös.

                      Karkeasti yli 150tkm mennyt ohjausvaihteet voi olla jo kuluneet siten, ettei saada priimaa käyttövälystä koko alueelle vaan joudutaan jättämään keskialueelle yli ohje-arvon oleva välys jottei jumiudu sivummalla.

                      Jokatapauksessa välys pienenee vaikkei optimi tulokseen päästäkkään.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • XV70D
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 197
                        • Oulu

                        #26
                        Jos autossa vanha männän kansi on 6-sakarainen, niin sopiiko tuo kolmipisteinen kansi tilalle. Eli onko ihan sama kumman mallin sinne lykkää?
                        Last edited by XV70D; 04-01-2023, 14:59.
                        EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎