X5 kesärenkaiden valinta

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fabsu
    replied
    Originally posted by Manukki View Post
    Näissä möhköissä ei tuollaisia 3,3 barin paineita kuulu/tarvitse pitää koska ilmatilaa renkaassa on 2-3 kertaa enemmän kuin henkilöauton 20” pyörässä.
    Sen nyt kertoo jo ero ohjepaineissakin.

    Eilen kun vaihdoin kesärenkaat alle mittasin takarenkaista 5mm pintaa täysin tasaisesti kuluneena, edessä 4mm jäljellä. Ei ole sisä- tai ulkonurkat kuluneet eikä myöskään keskeltä. Ajettu 25tkm viime vuoden kevätkarheista lähtien jolloin uutena alle, silloin pintaa 7,5mm. Camberit takana -1,25 eli niin pystyssä kuin saa. Ajettu paljon matkaa motarinopeuksilla, renkaita ei ole varsinaisesti säästelty vaan poljettu menemään rampeista jne ihan huolella.
    Edessä 20mm, takana 30mm spacerit.
    Jos tästä jollekin jotain hyötyä on niin tässä minun 2 centtiäni asiaan
    Kyllähän siellä ihan valmistajan suosituksessakin näyttää olevan yli 3 baria isommalla kuormalla X5:ssa.

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Onhan noita itelläki ollut 20” vanteet ja renkaat alla kohta 10v eri bimmereissä ja aina olleet paineet henkilöautoissa yli 3bar ja koskaan ei ole keskeltä kuluneet noin. Mutta varmaan näissä möhkö autoissa ja niiden renkaissa ei tarvi tuollasia yber paineita pitää. Laitetaan ohjeiden mukaan kun saa kesäkummit alle ja katsotaan miten käy. Hankookit, jotka nyt siis tuoossa, on kyllä siitä hyvät tassukat ettei käytännössä vetele yhtään niin jospa ne noilla alhasemmillakin paineilla pysyis aisoissa.
    Nuo aikasemma Rf Dunlopit on olleet pääosin matka ajossa ja emäntä ajellut päivittäin n. 140km normi ajoa. Muistaakseni edellisessä 530d f11 oli alla takana 295-30-R20 ja kulu kyllä tasasisesti mitä pari kesää oli Hankookit alla ja paineet muistaakseni sen 3,4-3,5 ja edessä sen 0,2-0,4 vähempi.

    Leave a comment:


  • Manukki
    replied
    Näissä möhköissä ei tuollaisia 3,3 barin paineita kuulu/tarvitse pitää koska ilmatilaa renkaassa on 2-3 kertaa enemmän kuin henkilöauton 20” pyörässä.
    Sen nyt kertoo jo ero ohjepaineissakin.

    Eilen kun vaihdoin kesärenkaat alle mittasin takarenkaista 5mm pintaa täysin tasaisesti kuluneena, edessä 4mm jäljellä. Ei ole sisä- tai ulkonurkat kuluneet eikä myöskään keskeltä. Ajettu 25tkm viime vuoden kevätkarheista lähtien jolloin uutena alle, silloin pintaa 7,5mm. Camberit takana -1,25 eli niin pystyssä kuin saa. Ajettu paljon matkaa motarinopeuksilla, renkaita ei ole varsinaisesti säästelty vaan poljettu menemään rampeista jne ihan huolella.
    Edessä 20mm, takana 30mm spacerit.
    Jos tästä jollekin jotain hyötyä on niin tässä minun 2 centtiäni asiaan

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    275/45-20. Paineet 2,5 ja 2,7. Täysin tasaisesti kuluneet.

    Sen perusteella en uskois, että tuollaista kulumista saisi paineilla kuriin.

    Leave a comment:


  • Fabsu
    replied
    Aina pitänyt noin 3,3 baria takana, kun rengaskoko ollut +20". Ikinä ei ole ollut ongelmia renkaan epätasaisen kulumisen kanssa.

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Kokeilemallahan se selviää. Turhan kallista ajoa kyllä jos joka kesä pitää takaset vaihdella.

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Itsellä kesti continental sport contact 5:t kolme kesää ja kuluivat suht tasaisesti. Kokoluokka tuo 275/315 r20. Painetta noin 3bar joka nurkassa. Kilometrejä kertyy vuodessa reilu 30tkm. Tyytyväinen olin renkaaseen, niin samanlaiset ostin uudet.

    Leave a comment:


  • Petsku333
    replied
    Originally posted by jms1601 View Post
    Tämä on niin ikuisuus aihe nämä rengaspaineet, mutta tuossa kokoluokassa päälle 3bar paineet ei mielestäni ole ylipainetta nyky renkailla vielä. Toki voin kokeilla tuota normi painettakin,mutta veteleekö urissa sitten miten jää nähtäväksi. Nimimerkki Hemi on niin monta luentoa pitänyt näistä paineista, että kun keskeltä kuluu nii on alipainetta eli rengas ei jaksa pitää muotoaan kun keskipakovoima vetää sitä keskeltä ulospäin.
    Mutta oli paineet mitä tahansa niin tuo oli kyllä yllätys, että kesässä kulu melekeen puhki tuosta keskeltä, reunoilla näyttää olevan 4-5mm kun kävin tarkistaan.
    Kokeile ensi kerralla renkaisiin ns ohjekirjapaineita ja katso miten kuluu. Jos ei renkaat silloin kulu keskeltä puhki niin syy renkaiden kulumiseen on aivan selvä. Liikaa painetta.

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Originally posted by Manukki View Post
    Kyllä tuollaisen 315 leveän saa merkittävästi kulumaan keskeltä kun polkee motarin rampeista ja rekoista ohi vähän raskaammalla jalalla ja muuten ajelee ihan normaalisti. Karkea Suomen asfaltti, 0,8 barin ylipaine, 2,2 tonnia massaa (tyhjänä) ja 600nm tekee tehtävänsä.

    Jotta alhainen paine kuluttaa tuollaisen renkaan keskeltä saa alipainetta olla paljon, millään kymmenyksien erolla niin ei käy.

    Omaan tonnikeijuuni laitoin eilen eteen 2,4 ja taakse 2,6 +10 asteen lämpötilassa. Samoilla paineilla viime kesän jäljiltä renkaat kuluneet täysin tasaisesti, ajelen lähinnä yksin läppärilaukku takapenkillä.
    Renkaat 275/40 ja 315/35r20 Michelin Pilot Sport 4
    Tämä on niin ikuisuus aihe nämä rengaspaineet, mutta tuossa kokoluokassa päälle 3bar paineet ei mielestäni ole ylipainetta nyky renkailla vielä. Toki voin kokeilla tuota normi painettakin,mutta veteleekö urissa sitten miten jää nähtäväksi. Nimimerkki Hemi on niin monta luentoa pitänyt näistä paineista, että kun keskeltä kuluu nii on alipainetta eli rengas ei jaksa pitää muotoaan kun keskipakovoima vetää sitä keskeltä ulospäin.
    Mutta oli paineet mitä tahansa niin tuo oli kyllä yllätys, että kesässä kulu melekeen puhki tuosta keskeltä, reunoilla näyttää olevan 4-5mm kun kävin tarkistaan.

    Leave a comment:


  • Manukki
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ne oli silloin ristikudos renkaiden aikana kun liian kovat paineet kulutti keskeltä. Nykyisin yleensä kuluu keskeltä kun on liian vähän painetta.
    Kyllä tuollaisen 315 leveän saa merkittävästi kulumaan keskeltä kun polkee motarin rampeista ja rekoista ohi vähän raskaammalla jalalla ja muuten ajelee ihan normaalisti. Karkea Suomen asfaltti, 0,8 barin ylipaine, 2,2 tonnia massaa (tyhjänä) ja 600nm tekee tehtävänsä.

    Jotta alhainen paine kuluttaa tuollaisen renkaan keskeltä saa alipainetta olla paljon, millään kymmenyksien erolla niin ei käy.

    Omaan tonnikeijuuni laitoin eilen eteen 2,4 ja taakse 2,6 +10 asteen lämpötilassa. Samoilla paineilla viime kesän jäljiltä renkaat kuluneet täysin tasaisesti, ajelen lähinnä yksin läppärilaukku takapenkillä.
    Renkaat 275/40 ja 315/35r20 Michelin Pilot Sport 4
    Last edited by Manukki; 25-03-2019, 13:10. Reason: .

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Manukki View Post
    Melkein barin verran ylipainetta, ei ihme että menee keskeltä sileeksi.
    Katso kuskin ovesta paineet yhden hengen kuirmalle ja lisää 0,2 bar niin kuluu tasan
    Ne oli silloin ristikudos renkaiden aikana kun liian kovat paineet kulutti keskeltä. Nykyisin yleensä kuluu keskeltä kun on liian vähän painetta.

    Leave a comment:


  • Manukki
    replied
    Melkein barin verran ylipainetta, ei ihme että menee keskeltä sileeksi.
    Katso kuskin ovesta paineet yhden hengen kuirmalle ja lisää 0,2 bar niin kuluu tasan

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Kohta kesäkummien vaihto edessä ja nuo edelliset Dunlopin takarenkaat, 315/30-R20 runflatit, kulu kesässä selväksi. Keskellä pintaa nolla ja reunoilla 3-4mm eli mitä vittua. Onko tuo Dunloppi noin pehmee kumi, että menee kesässä? Nyt tarkoitus laittaa Hankookin ilmakumirenkaat, mutta meneeköhän nuokki takakumit kesässä:think. Paineet olleet edessä 3,2 ja takana 3,4bar.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by 325tds View Post
    Mikä on kesänlopussa kokemukset ?.


    Itellä näyttää että tämä suvi vielä mennään


    Kokemukset olleet hyvät ei pahaa sanottavaa. Kilometrejä ajettu n. 5000 ja ei poikkeavaa kulumista.

    Leave a comment:


  • 325tds
    replied
    Originally posted by E39touring View Post
    No niin nyt on Matadorit alla. Näkee sitten miten tällainen ns.halpismerkki kestää.

    Mikä on kesänlopussa kokemukset ?.


    Itellä näyttää että tämä suvi vielä mennään

    Leave a comment:

Working...
X