Announcement

Collapse
No announcement yet.

E84 X1 20d xdrive Outo sivuääni?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2048
    • Riihimäki

    #16
    Originally posted by jussi928 View Post
    Meillä 124-tuhatta ajettu vm.2013. Etuperä menossa vaihtoon. Oletteko vaihtaneet marmoritiskillä vai muualla. Ebaystä löytyy käytettyä muhkuraa vai suosiolla uusi. Volkkari DSG:kin pitkäikäisempi kuin toi X1:n etuperä. Minkä merkkistä autoa sitä enään uskaltaa ostaa. Kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan ja ne sanoo vain voi voi, vaikka ne on hyvillään kun pääsee tienaan.
    Ei kuitenkaan ollut sulla uudesta asti? Silloin ei taida goodwilliä löytyä. Mulle vaihtoi yllämainittu nimimerkki Spetke omalla pajallaan, yhteystiedot profiilista.

    Niin, pitkäänkö se käytetty sitten kestää? Puhuttu että rikkoontumiset on yksittäistapauksia mutta alkaahan näitä kertymään.

    Comment

    • jussi928
      Newbiemmer
      • Nov 2018
      • 2
      • Finland

      #17
      Originally posted by racing02 View Post
      Ei kuitenkaan ollut sulla uudesta asti? Silloin ei taida goodwilliä löytyä. Mulle vaihtoi yllämainittu nimimerkki Spetke omalla pajallaan, yhteystiedot profiilista.

      Niin, pitkäänkö se käytetty sitten kestää? Puhuttu että rikkoontumiset on yksittäistapauksia mutta alkaahan näitä kertymään.

      Joo, ostettu merkkiliikkeestä 2v. ja 40t. ajettuna. Eukon auto. Saanut pari viikkoa kuulla joka päivä, kun kehotin X1:n ostaan.

      Comment

      • Antti66HT
        Newbiemmer
        • Mar 2007
        • 19

        #18
        Moro,

        samanlaista etuperä murhetta meidän 380tkm ajetussa X1 x20D:ssä. Nyt ei puhuta ihan lasten taudeista enään.

        Ajattelin itse laakeroida tuon murikan uusiksi, osat 200e. Ensiavuksi suunnittelin poistaa nelivedon palikat. Etukardaani, murikka ja vetarit. Ajatus kuulostaa itsesäkin melko villiltä, mutta en oikein keksi mitään suurta estettä tuolle. Onko joku tehnyt?

        Pitääkö pyörännapa lukita jotenkin, vai pysyykö se kasassa ilman vetoakselia?

        Toimiiko vaihteisto ja jakolaatikko normaalisti ilman etukardaania?

        Pitääkö ohjelmallisesti tehdä jotain?

        Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.. (Eihän?)
        Last edited by Antti66HT; 29-08-2022, 10:28.

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 625
          • Espoon haja-asutus

          #19
          Tuo saman mitoituksen etuperä löytyy E6X, E9x ja E84, eri malleissa vain eri välityksillä koneen ja vaihteiston mukaan. Aika moni noista menee pitkälle 300-400 tkm ilman ongelmia, kunhan on öljyt sisällä ja ehkä jopa joskus vaihdetut. Tosi kompakti tuo on eikä kyllä mitoitettu mitään suunnattomia voimia kuljettamaan. Tosin eipähän sen noin pääasiallisesti isoja voimia tarvitsekaan välittää. Tietysti - kuten kaikissa teknisissä vehkeissä - niiden kesto on jotenkin jakautunut ja löytyy niitä vähillä kilometreillä hajonneita ja puoli miljoonaa kestäviä. Ja aina on mahdollista, että johonkin erään on eksynyt vaikka huonompia laakereita tms., kun osista nämäkin vehkeet kasataan.

          Tosiaan merkkiliike ei myy varaosia, mutta tarvikkeena löytyy laakerit ja muut kilkkeet. Kunnostettuja (siis uudet laakerit, tiivisteet yms.) periä saa siihen vajaaseen tonniin, käytetyt noin puolet siitä. Itse laittaisin about samalla hinnalla mieluummin kunnostetun uusilla laakereilla ja tiivisteillä kuin käytetyn, ellei ole ihan varmaa tietoa käytetyn pienistä kilometreistä. Eihän noista nyt yleensä juurikaan muut hajoa kuin laakerit.

          Kardaani irti voi ajaa, kunhan ottaa jakolaatikon sulakkeen tai vielä varmemmin aktuaattorin johdon irti. Toki se siellä vetarien kautta pyörii silti, vaikkei voimaa mene läpi.

          Etupäässä periaatteessa kyllä se kampe on nipussa alatukivarsilla.ja tolpalla, mutta abs-kehät on vetarien päässä, niin rupeaa varmaan kaikenlaista sekoilemaan, jos etupäästä ei tule nopeustietoa. Useimmissa malleissa perän irrotus edellyttää myös apurungon pientä tiputusta alas, niin melkein fiksuin olisi samalla kertaa olla vaihto-osa.valmiina.

          E
          Last edited by ErkkiE; 30-08-2022, 11:18.

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3861
            • Nokia

            #20
            Originally posted by Antti66HT View Post
            Moro,

            samanlaista etuperä murhetta meidän 380tkm ajetussa X1 x20D:ssä. Nyt ei puhuta ihan lasten taudeista enään.

            Ajattelin itse laakeroida tuon murikan uusiksi, osat 200e. Ensiavuksi suunnittelin poistaa nelivedon palikat. Etukardaani, murikka ja vetarit. Ajatus kuulostaa itsesäkin melko villiltä, mutta en oikein keksi mitään suurta estettä tuolle. Onko joku tehnyt?

            Pitääkö pyörännapa lukita jotenkin, vai pysyykö se kasassa ilman vetoakselia?

            Toimiiko vaihteisto ja jakolaatikko normaalisti ilman etukardaania?

            Pitääkö ohjelmallisesti tehdä jotain?

            Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.. (Eihän?)
            Eipä tuossa minkäänlaista järjen häivääkään ole. Käytetty ehjä, maltillisesti ajettu perä selvästi alle 1000e.
            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 54*BMW

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2048
              • Riihimäki

              #21
              Originally posted by Tomi T View Post
              Eipä tuossa minkäänlaista järjen häivääkään ole. Käytetty ehjä, maltillisesti ajettu perä selvästi alle 1000e.
              Mutta tämänkin topikin kokemuksilla mikä vaan maltillisesti ajettu murikka voi olla rikki tai juuri menossa rikki. Siinä mielessä kunnostaminen olisi hyvinkin fiksua jos laakereilla ja tiivisteillä selviää. Tuskin reilusti alle satkun ajettuja käytettyjä juuri löytyy.

              Comment

              • Antti66HT
                Newbiemmer
                • Mar 2007
                • 19

                #22
                Niin miksei ole järjen häivää?

                Ilman nelivetoakin pärjättäisiin hyvin. Tuo on muutaman tonnin auto, mihin ei huvita tehdä tonnin remontteja, jos ei ole ihan pakko.

                a

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3861
                  • Nokia

                  #23
                  Originally posted by racing02 View Post
                  Mutta tämänkin topikin kokemuksilla mikä vaan maltillisesti ajettu murikka voi olla rikki tai juuri menossa rikki. Siinä mielessä kunnostaminen olisi hyvinkin fiksua jos laakereilla ja tiivisteillä selviää. Tuskin reilusti alle satkun ajettuja käytettyjä juuri löytyy.
                  Nojuu, netissä on ne rikkinäiset autot, ja tiellä sitten ne ehjät. Jälkimmäisiä on aika paljon enemmän.

                  Originally posted by Antti66HT View Post
                  Niin miksei ole järjen häivää?

                  Ilman nelivetoakin pärjättäisiin hyvin. Tuo on muutaman tonnin auto, mihin ei huvita tehdä tonnin remontteja, jos ei ole ihan pakko.

                  a
                  Melkoisen määrän joutuu vaihtamaan osaa (vaihteiston, takakardaanin ja moottorin öljypohjan noin alkuunsa heti) ja koodauksia tekemään jne. Mitenkään ei ainakaan halvempaa ole kuin etsiä ehjä käytetty etuperä.
                  Last edited by Tomi T; 30-08-2022, 21:15.
                  BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                  ex. 54*BMW

                  Comment

                  • Antti66HT
                    Newbiemmer
                    • Mar 2007
                    • 19

                    #24
                    Kiitos vastauksista,

                    jostain jenkki forumilta löysin heeboja, jotka olivat poistaneet kardaanin. Navat tosiaan eri. Taidan nyt aluksi tilata laakeri/tiiviste sarjan, jos vaikka rattaa olisivat vielä ehjät.

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 625
                      • Espoon haja-asutus

                      #25
                      Noista kai yleensä hajoaa se pinionilaakeri ja poskilaakerit (tai rattaat) sitten harvemmin .

                      Pinionilaakereita vaihtaessa pitää sitten saada se esijännitys kohdilleen. Laakerit (pinionilaakerit ja poskilaakerit) ja tiivisteet saanee johonkin noin kolmeensataan, jos kaikki vaihtaa. Sinänsä melko edullisestihan tuossa pääsee, jos pystyy tekemään itse ja vika on vain laakereissa.

                      Kardaanin poisto on ihan mahdollista. Siitä (ja jakolaatikon aktuaattorin johdon irrotuksella tai sulakkeen poistolla) ei tule kuin DSC:n vikavalo, mutta auto muuten toimii ihan ok.

                      Toki sitten etuperän ja jakolaatikon ääntelyjä (ja vielä pyöränlaakerin meteliä) ei ole helppo aina erottaa toisistaan. Itsellä ollut yksi etuperävikainen (korjaamon tyrittyä pinionin stefan vaihdon) ja se melusi koko ajan käytännössä vedosta riippumatta. Sen sijaan toinen jakolaatikkovikainen ennemmin melusi moottorijarrutuksessa ja hiljeni käytännössä kokonaan ottamalla jakolaatikon sulakkeen irti.

                      E
                      Last edited by ErkkiE; 01-09-2022, 11:50.

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 926
                        • Sotkamo--Oulu

                        #26
                        Taisi itsellekin iskeä tämä vika tai sitten pyöränlaakerivika. Ääntänyt jo pari kuukautta hiljalleen voimistuen. Pääoire korkeataajuuksinen uliseva ääni eri nopeuksissa. Kuuluu 50-60km/h selkeästi. Vähän vaimeammin 60-100km/h välillä. Noin satasessa ei välillä kuulu lainkaan ja sitten taas ujeltaa jos ajaa lujempaa. Ihan pienissä nopeukissa enemmän hankaava ääni. Ääni kuuluu koko ajan vedolla tai moottorijarrutuksella tai vaikka laatikko N asennolla. Kovemmin vedättäessä hieman lujempaa. Äänen taajuus on nopeuteen verrannollinen.
                        Onko miten työläs homma irrottaa perä autosta? Mietinnässä, että korjaisiko entisen vai vaihdattaako korjatun perän. Toki pitää nyt ensin vielä saada varmistettua mistä ääni kuuluu.
                        Jos nyt johtuu etuperästä niin ei näytä auttavan öljynvaihtokaan. Vuosi sitten kun ostin auton vaihdoin voimansiirron öljyt. Etuperään pistin Febin OEM vastaavaa öljyä https://www.virtasenkauppa.fi/vaihte...1-l-febi-51722

                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        Working...
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎