Tänään luotettavaksi osoittautunut E53 ei käynnistynyt ja ilmeni moninaista sähkövikaa.
Pari päivää sitten alkoi herjaamaan "door open" herjaa ilmeisesti kuskin ovesta. Samalla kuskin oven keskuslukko ja sisävalo lopetti toimintansa. Oletin, että kuskin oven ovimoduli tms. olisi tiensä päässä. Tässä vaiheessa kaikki muu toimi normaalisti. Epäilen, että nämä havainnot liittyvät kuitenkin myöhempiin tapahtumiin.
Tänä aamuna akku oli melko tyhjä, eikä virtaa riittänyt starttiin. Lisäksi sähköt käyttäytyivät muutenkin oudosti, mm. OBC:n virheilmoitukset olivat vaihtuneet englannista saksaksi. Jätin akun latautumaan ja jatkoin tutkimista illalla. Kun akku oli latautunut, sain moottorin käyntiin. Bensamittari näyttää kuitenkin nollaa ja bensavalo palaa, vaikka INPA:nkin mukaan tankissa on 40 litraa naftaa. Myös luistoneston valo jäi palamaan ja ajotietokoneen range näyttää viivaa. BMW Scannerilla löysin suuren määrän vikakoodeja lukuisilta moduleilta. Niiden nollaamisen jälkeen päälle jäi ainoastaan vikakoodi 4333 DDE:ltä, muut nollautuivat. Nollattujen joukossa pisti silmään kuskin oven Airbagilta vikakoodi liian matalasta jännitteestä, joka jäi näkymään edelleen Shadow-koodina.
Koodien nollauksesta huolimatta bensamittari näyttää edelleen nollaa ja luistoneston valo jäi palamaan. Jätin akun nyt latautumaan, kun epäilen että purkaa muuten akun uudestaan yön aikana. En usko, että akku itsessään olisi syypäänä, koska kyseessä vasta 2v vanha Boshin AGM-akku. Epäilen, että homma lähti eskaloitumaan kuskin ovesta tavalla tai toisella, josta Open door ilmoitus oli varmaankin ensioire. Onko vinkkiä mistä lähteä kotikonstein purkamaan tilannetta? Entä mikä olisi asiantuntevin korjaamo Kirkkonummi-Espoo-Helsinki sektorilta diagnosoimaan asiaa nopeasti ja kohtuukustannuksin?
Pari päivää sitten alkoi herjaamaan "door open" herjaa ilmeisesti kuskin ovesta. Samalla kuskin oven keskuslukko ja sisävalo lopetti toimintansa. Oletin, että kuskin oven ovimoduli tms. olisi tiensä päässä. Tässä vaiheessa kaikki muu toimi normaalisti. Epäilen, että nämä havainnot liittyvät kuitenkin myöhempiin tapahtumiin.
Tänä aamuna akku oli melko tyhjä, eikä virtaa riittänyt starttiin. Lisäksi sähköt käyttäytyivät muutenkin oudosti, mm. OBC:n virheilmoitukset olivat vaihtuneet englannista saksaksi. Jätin akun latautumaan ja jatkoin tutkimista illalla. Kun akku oli latautunut, sain moottorin käyntiin. Bensamittari näyttää kuitenkin nollaa ja bensavalo palaa, vaikka INPA:nkin mukaan tankissa on 40 litraa naftaa. Myös luistoneston valo jäi palamaan ja ajotietokoneen range näyttää viivaa. BMW Scannerilla löysin suuren määrän vikakoodeja lukuisilta moduleilta. Niiden nollaamisen jälkeen päälle jäi ainoastaan vikakoodi 4333 DDE:ltä, muut nollautuivat. Nollattujen joukossa pisti silmään kuskin oven Airbagilta vikakoodi liian matalasta jännitteestä, joka jäi näkymään edelleen Shadow-koodina.
Koodien nollauksesta huolimatta bensamittari näyttää edelleen nollaa ja luistoneston valo jäi palamaan. Jätin akun nyt latautumaan, kun epäilen että purkaa muuten akun uudestaan yön aikana. En usko, että akku itsessään olisi syypäänä, koska kyseessä vasta 2v vanha Boshin AGM-akku. Epäilen, että homma lähti eskaloitumaan kuskin ovesta tavalla tai toisella, josta Open door ilmoitus oli varmaankin ensioire. Onko vinkkiä mistä lähteä kotikonstein purkamaan tilannetta? Entä mikä olisi asiantuntevin korjaamo Kirkkonummi-Espoo-Helsinki sektorilta diagnosoimaan asiaa nopeasti ja kohtuukustannuksin?
Comment