Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 tyhjentää akun ja sähköt sekoilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 151
    • Uusimaa

    E53 tyhjentää akun ja sähköt sekoilee

    Tänään luotettavaksi osoittautunut E53 ei käynnistynyt ja ilmeni moninaista sähkövikaa.

    Pari päivää sitten alkoi herjaamaan "door open" herjaa ilmeisesti kuskin ovesta. Samalla kuskin oven keskuslukko ja sisävalo lopetti toimintansa. Oletin, että kuskin oven ovimoduli tms. olisi tiensä päässä. Tässä vaiheessa kaikki muu toimi normaalisti. Epäilen, että nämä havainnot liittyvät kuitenkin myöhempiin tapahtumiin.

    Tänä aamuna akku oli melko tyhjä, eikä virtaa riittänyt starttiin. Lisäksi sähköt käyttäytyivät muutenkin oudosti, mm. OBC:n virheilmoitukset olivat vaihtuneet englannista saksaksi. Jätin akun latautumaan ja jatkoin tutkimista illalla. Kun akku oli latautunut, sain moottorin käyntiin. Bensamittari näyttää kuitenkin nollaa ja bensavalo palaa, vaikka INPA:nkin mukaan tankissa on 40 litraa naftaa. Myös luistoneston valo jäi palamaan ja ajotietokoneen range näyttää viivaa. BMW Scannerilla löysin suuren määrän vikakoodeja lukuisilta moduleilta. Niiden nollaamisen jälkeen päälle jäi ainoastaan vikakoodi 4333 DDE:ltä, muut nollautuivat. Nollattujen joukossa pisti silmään kuskin oven Airbagilta vikakoodi liian matalasta jännitteestä, joka jäi näkymään edelleen Shadow-koodina.

    Koodien nollauksesta huolimatta bensamittari näyttää edelleen nollaa ja luistoneston valo jäi palamaan. Jätin akun nyt latautumaan, kun epäilen että purkaa muuten akun uudestaan yön aikana. En usko, että akku itsessään olisi syypäänä, koska kyseessä vasta 2v vanha Boshin AGM-akku. Epäilen, että homma lähti eskaloitumaan kuskin ovesta tavalla tai toisella, josta Open door ilmoitus oli varmaankin ensioire. Onko vinkkiä mistä lähteä kotikonstein purkamaan tilannetta? Entä mikä olisi asiantuntevin korjaamo Kirkkonummi-Espoo-Helsinki sektorilta diagnosoimaan asiaa nopeasti ja kohtuukustannuksin?
    Last edited by Kim; 15-01-2018, 18:34.
    E53 X5 3.0d Sport Individual '07
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Ensimmäisenä pitäisi tarkistaa nukahtaako autoa ja paljonko virrankulutus on.

    Edit: Sähköt sekoilee kun jännite pääsee liian alhaiseksi, tulee haamu koodeja jne.
    Last edited by HTK12; 15-01-2018, 19:30.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Kim
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 151
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Ensimmäisenä pitäisi tarkistaa nukahtaako autoa ja paljonko virrankulutus on.

      Edit: Sähköt sekoilee kun jännite pääsee liian alhaiseksi, tulee haamu koodeja jne.
      Voiko nukahtamisen todeta helposti ulkoisista merkeistä? Esim. jos vaihdevalitsimen merkkivalo sammuu, indikoiko se nukahtamisen tapahtuneen?

      Tarkoitatko virrankulutusta lepotilassa? Onko tälle helppoa mittauspistettä? Akku on niin hankalasti varapyörän, muovien ja rautojen alla ettei viitsisi sieltä lähteä mittailemaan.

      Auton käydessä jännite oli inpan mukaan yli 14, joten ainakin taitaa ladata ihan normaalisti.
      Last edited by Kim; 15-01-2018, 20:05.
      E53 X5 3.0d Sport Individual '07

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Kim View Post
        Voiko nukahtamisen todeta helposti ulkoisista merkeistä? Esim. jos vaihdevalitsimen merkkivalo sammuu, indikoiko se nukahtamisen tapahtuneen?

        Tarkoitatko virrankulutusta lepotilassa? Onko tälle helppoa mittauspistettä? Akku on niin hankalasti varapyörän, muovien ja rautojen alla ettei viitsisi sieltä lähteä mittailemaan.

        Auton käydessä jännite oli inpan mukaan yli 14, joten ainakin taitaa ladata ihan normaalisti.
        Osassa näkee siitä vaihdekepin valosta, mutta ihan kaikissa X5 se ei sammu. Jätä vaikka hanskalokero auki, niin näet siitä valosta. Eihän se X5:ssä mitenkään hankala ole mittailla kun avaa sen kontin verhoilun ja napsauttaa mittarin maakaapeliin. :think Virrankulutuksen mittaaminen tapahtuu helpoiten ihan pihtimittarilla vai miten ajattelit mitata?
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #5
          Virtalukon pohja teki mulle joskus aika temppuja.
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • Kim
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 151
            • Uusimaa

            #6
            Tämä tuli kuntoon Bemarihuollon toimesta. Oli kuskin oven johtosarjan liitin ottanut kosteutta ja hapettunut. Tästä oli ilmeisesti tullut vuotovirtaa, joka tyhjäsi akun.
            E53 X5 3.0d Sport Individual '07

            Comment

            • Lemon^^
              Newbiemmer
              • Jun 2015
              • 5
              • Joensuu

              #7
              Itellä samaa ongelmaa ja lepovirran kulutus 0,06A. Onko ihan normaalia?

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9147
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Lemon^^ View Post
                Itellä samaa ongelmaa ja lepovirran kulutus 0,06A. Onko ihan normaalia?
                Alle 40 mA pitäis olla lepotilassa, mutta ei se tuolla 60 mA pitäis kovin äkkiä akkua kyykätä.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Lemon^^
                  Newbiemmer
                  • Jun 2015
                  • 5
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Alle 40 mA pitäis olla lepotilassa, mutta ei se tuolla 60 mA pitäis kovin äkkiä akkua kyykätä.
                  Joo, näin itekki ajattelin. Voihan siellä olla kosteutta jossain liittimissä ja nyt ei vaan ole "vika" päällä. Noh, jatketaas ettimistä.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎