Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 e70 suutinviat vesikaukaloiden vuotojen takia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    X5 e70 suutinviat vesikaukaloiden vuotojen takia

    Sattui tutulle tälläinen joten laitetaan tähän muillekin näytille... voipi olla että juttua on ollut jo aikaisemminkin mutta en jaksa etsiä...

    SIB 130112 Fuel Injector Faults
    vikakoodit
    4460 cylinder 6 injector, actuation
    4450 cylinder 5 injector, actuation
    4440 cylinder 4 injector, actuation
    1 of 1. https://www.bmwtechinfo.com/tiscode/cgi-bin/bulletin.aspx?sie_path=/ts... SI B13 01 12 Fuel Systems. July 2012 Technical Service. SUBJECT. Fuel Injector Faults MODEL. E70 with the M57Y produced to May 2012 SITUATION. The engine may lose power with an illuminated “Service Engine Soon” lamp. O ...


    ( 4410 4420 4430)
    Last edited by fraatti; 07-03-2021, 12:18.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    #2
    Sattui ihan itsellenikin, kaivoin jenkkien BMW prujun aiheesta ja kysyin että mikäs on BMW Finlandin kanta näihin suunnitteluvikoihin ja korvauksiin. Vastaus oli yllättäen tyyliin: nuo on jenkkilän ohjeistuksia ja me ei niitä "tunnusteta" ja korjaa vessas ite. Perus BMW kekkosloviakia korvauspolitiikka siis.

    6- ja 5-pytyn suuttimet oli aivan kaameen näköiset, 6-pytyn suutin siis kuoli multa. Tiivistin itse noi kaukalot ihan D-listalla ja jätin moottorimuovin alla olevan pesusienen eli äänieristeen veks. Joo, pitää enemmän mökää mutta pääseepä sitten vedetkin haihtumaan johonkin jos sitä vielä sinne kulkeutuu. Se superlonihärpäke oli litimärkä ja painoi puoli tonnia...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Macke View Post
      Sattui ihan itsellenikin, kaivoin jenkkien BMW prujun aiheesta ja kysyin että mikäs on BMW Finlandin kanta näihin suunnitteluvikoihin ja korvauksiin. Vastaus oli yllättäen tyyliin: nuo on jenkkilän ohjeistuksia ja me ei niitä "tunnusteta" ja korjaa vessas ite. Perus BMW kekkosloviakia korvauspolitiikka siis.

      6- ja 5-pytyn suuttimet oli aivan kaameen näköiset, 6-pytyn suutin siis kuoli multa. Tiivistin itse noi kaukalot ihan D-listalla ja jätin moottorimuovin alla olevan pesusienen eli äänieristeen veks. Joo, pitää enemmän mökää mutta pääseepä sitten vedetkin haihtumaan johonkin jos sitä vielä sinne kulkeutuu. Se superlonihärpäke oli litimärkä ja painoi puoli tonnia...
      Tuossa ohjeessahan kaukalo tiivistetään butyylimassalla ja näin on tarkoitus menetellä tämänkin auton tapauksessa. Tuossakin oli selkeästi nähtävillä että siitä vesi oli valunut siinä alapuolella olevien muovien välistä suoraan alas suuttimien päälle. Tuossa vikakoodien mukaan vihoitteli 4 ja 6 suutin mutta lopulta johtasarjan purkamisen yhteydessä paljastui että 5. suuttimen liitin ui vedessä. Suuttimien johtosarja meni sitten lopulta vaihtoon. Onneksi näillä näkymin suuttimet ovat ehjät.

      Itse en tuota tutkinut vielä niin paljoa mutta onko sulla näkemystä miten vesi liittimeen pääsee? Yläpuolelta johtojen juuresta vai jostain muualta esim tulvimalla alapuolelta? Jos yläpuolelta niin noitahan voisi lisätiivistellä vielä liquidtapella johtojen juurista.

      Miten suuttimen rikkimeneminen ilmeni sinulla? Ressitanssi jotain muuta kuin muissa? 180 Ohmiahan noiden pitäisi olla...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1363
        • Lempäälä

        #4
        Eipä se vian aiheuttajan korjaus nyt paha nakki ole sillain samanlailla kuin se on ollutkin (eli on myös mahdollista myöhemminkin aukaista helpolla - esim etuiskareitten vaihto vaatii ton kaukalon irroituksen).

        Eli romut irti ja kunnollinen puhdistus, sit tiivistenauhaa pinnoille ja kasaan.



        romut irti ja uus teippi tilalle. Ei ole näkynyt vettä kopan päällä.

        Nää on vähän turhan luotettavia laitteita, kun ei tartte olla konehuoneessa kokoajan ihmettelemässä ja samalla tekemässä löytöjä
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          #5
          Originally posted by fraatti View Post
          Itse en tuota tutkinut vielä niin paljoa mutta onko sulla näkemystä miten vesi liittimeen pääsee? Yläpuolelta johtojen juuresta vai jostain muualta esim tulvimalla alapuolelta? Jos yläpuolelta niin noitahan voisi lisätiivistellä vielä liquidtapella johtojen juurista.

          Miten suuttimen rikkimeneminen ilmeni sinulla? Ressitanssi jotain muuta kuin muissa? 180 Ohmiahan noiden pitäisi olla...
          Suutin yksinkertaisesti kuoli, eli se ei toiminut ollenkaan ja auto kävi viidellä pytyllä. Resistanssin mittasin joka ei poikennut ehjien autossa olevien suuttimien resistanssista mitenkään, joten vähän jännitti käydä uutta suutinta tilailemassa. Eli mun casessa ei ainakaan pystynyt suutinvikaa todentamaan resistanssia mittailemalla. Sekä 6- että 5-pytyn suuttimen rungoiltaan todella ruosteiset, ja paikallinen dieselhuolto meinasi että sieltä on vaan loppupeleissä päässyt vesi uimaan suuttimen sisään lämpölaajenemisien yhteydessä. Se vesihän ei sieltä pesusienestä haihdu kunnolla vaan todellakin hautoo niitä suuttimia kunnes joku niistä antautuu.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #6
            Tässä kävi nyt niin että 4. ja 6. suutin lähti vaihtoon. Tosiaan kannattaa aukoessaan paikkoja katsoa että nuo kaukalot ovat tiiviit.

            edit. Lisätään vielä oireen kuvaukseen vielä sen verran että vika saattaa esiintyä niin että auto käynnistyy hyvin mutta sammuu miltei heti sen jälkeen kuin seinään. Samoin ajossa matka saattaa topata laakista.
            Last edited by fraatti; 09-05-2018, 13:41.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #7
              Istalla vikakoodin kuvaus on varsin vajanainen. Katsoin vielä ihan mielenkiinnosta löytyykö koodeille mitään muuta parempaa selitystä. Ja löytyihän sieltä.

              44X0 injector cylinder x activation negative side short circuit to positive eli suoraan sanottuna oikosulku. Suuttimille näyttää muutenkin olevan koodeja melkoinen liuta esim.
              4440 Injector cylinder 4 Short circuit to plus
              4441 Injector cylinder 4 Short circuit to earth
              4442 Injector cylinder 4 Short betw. control units or sensors
              4443 Injector cylinder 4 Faulty
              444A Injector cylinder 4 Actuation faulty
              444B Injector cylinder 4 Actuation faulty
              444C Injector cylinder 4 open circuit
              444D Injector cylinder 4 Actuation faulty

              Toimenpiteet ovat varsin lyhyet, tarkistetaan suuttimen resistanssi ja jos se ei ole ok niin sitten vaihdetaan suutin. Näissä tapauksissa resistanssi oli ok niin sitten kait tuo lyö suuttimen vain hetkittäin oikosulkuun jolloin lopputulos on kuitenkin sama.
              Action in service
              1. Check wires and plug connections.
              2. If wiring and plug connections are OK:
              Inspect injector: Measure resistance (at 20 - 40 °C).
              Setpoint: 180 kOhm +/- 10 kOhm
              If the specified value is not obtained: Replace injector.
              Kait se vesi sitten ui tuolta suuttimien liittimen pinnejä pitkin pitkin itse suuttimeen joko liittimen alta tai suuttimen rungon jostain väleistä.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Samppale
                Bimmer Rookie
                • Mar 2010
                • 140
                • Tuusula

                #8
                Omassa 3 sarjalaisessa samaa ongelmaa toistamiseen.

                https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=362274

                Kerroin tuolla tarinaa. Nyt kun puhuit tuosta veden pääsemisestä suuttimen liittimeen, niin edellinen suutin hajosi 1kk sen jälkeen kun moottoritila oli pesty. Nyt sama juttu, noin kuukausi sitten huuhdoin talven pölyt pois konetilasta. Ei kai tämä prkl ole nyt itse auheutettua
                F20 118iA M-sport 2016


                EX E91 335d M-sport 07´
                EX e39 02' 530i touring

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9138
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Toimenpiteet ovat varsin lyhyet, tarkistetaan suuttimen resistanssi ja jos se ei ole ok niin sitten vaihdetaan suutin. Näissä tapauksissa resistanssi oli ok niin sitten kait tuo lyö suuttimen vain hetkittäin oikosulkuun jolloin lopputulos on kuitenkin sama.
                  Jos yleismittarilla resistanssi on vielä järjellinen, mitataan saman bankin (4-6) suuttimet eristysvastusmittarilla.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Jos yleismittarilla resistanssi on vielä järjellinen, mitataan saman bankin (4-6) suuttimet eristysvastusmittarilla.
                    Moista värkkiä ei itseltä löydykään, kuinkas tuo tehdään? Mittarin kyllä tiedän.

                    Pääpiirteittäin menee niin että tuonne kelalle syötetään jonkinlainen käyttöjännitettä suurempi jännite (500v tms?) ja mitataan ettei se vuoda maahan?

                    Tosiaan tässä hommassa vikaakoodit jatkavat ilmestymistään vieläkin 4 ja 6 suuttimille vaikka ne on vaihdettu. Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla 5 pytyssä jompaakumpaa noista vanhoista suuttimista. Jollaintapaa noiden suuttimien ohjaus on sellainen että 1-3 ja 4-6 sylinterit ovat toistensa kanssa tekemisissä tai ainakin jossain m57 versiossa oli niin.... Onko ajatusta että miksi mahdollisesti vikaantunut 5. suutin herjaisi 4 ja 6 suutinta?

                    Tarkoitus on seuraavaksi kokeilla vaihtaa jompikumpi vanhoista suuttimista 5. suuttimen tilalle.

                    Tässä x5 3.0d suutintenkytkentä

                    Ja tässä 330d, molemmat dde 6.XX, mahtaisiko tuossa tupluturbossa tosiaan olla erilainen boksin sisäinen kytkentä suuttimille?
                    Last edited by fraatti; 17-05-2018, 22:34.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Moista värkkiä ei itseltä löydykään, kuinkas tuo tehdään? Mittarin kyllä tiedän.

                      Pääpiirteittäin menee niin että tuonne kelalle syötetään jonkinlainen käyttöjännitettä suurempi jännite (500v tms?) ja mitataan ettei se vuoda maahan?

                      Tosiaan tässä hommassa vikaakoodit jatkavat ilmestymistään vieläkin 4 ja 6 suuttimille vaikka ne on vaihdettu. Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla 5 pytyssä jompaakumpaa noista vanhoista suuttimista. Jollaintapaa noiden suuttimien ohjaus on sellainen että 1-3 ja 4-6 sylinterit ovat toistensa kanssa tekemisissä tai ainakin jossain m57 versiossa oli niin.... Onko ajatusta että miksi mahdollisesti vikaantunut 5. suutin herjaisi 4 ja 6 suutinta?

                      Tarkoitus on seuraavaksi kokeilla vaihtaa jompikumpi vanhoista suuttimista 5. suuttimen tilalle.
                      Eristysvastusmittaus menee ihan noin kuin kuvailit paitsi, että kelaahan siellä ei ole vaan piezo-elementti. Piezojen aktivointijännite on jotain 120 V luokkaa, joten eristysvastusmittaus vähintään 250 V, normaalisti ehjä suutin ei laske läpi runkoon 500 voltillakaan.

                      Kyllä ne 1-3/4-6 on DDE:llä kaikissa nipussa. Läpilyöntitapauksessa DDE ei osaa erotella oikeaa vialista suutinta samasta bankista, vaan sekoilee jotain suuttimia ja monesti se oikeasti vikaantunut on juuri se, josta vikakoodia ei tule.

                      Alkaa todennäköisesti toimia, kun siihen vitosen tilalle vaihtaa jomman kumman alkuperäisistä, ellei nyt sitten huonolla tuurilla ole samanaikaisesti useampi viallinen suutin.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        #12
                        Tämä siis lopulta tuli kuntoon vaihtamalla yksi jo vaihdetuista suuttimista 5. suuttimen tilalle. Se siellä se vihoitteleva lopulta oli.

                        Tutkin suuttimien resistansseja vielä uudestaan läpi. Tuossa ne olivan noin 175kohm. Muissa ehkä muutaman kohmin sisällä 180kohmista. En ollut aikaisemmin tajunnut mitata suuttimen liittimien nastoista vastusta suuttimen runkoon. Viallisessa se oli 1,7Mohm. Muissa >2Mohm mihin tuon mittarin mittaskyky loppui. Ehkä tämä olisi paljastanut viallisen suuttimen.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Vilkutin
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2019
                          • 78
                          • Padasjoki

                          #13
                          Itellä meni nyt toistamiseen suutin, edellinen kesti reilun vuoden, alle 20tkm, kävi bossilla takuu tutkimuksissa, ei takuuta.. oikosulussa, vian aiheuttanut ulkoinen tekiä, kosteus, lika polttoaineessa, liian korkea paine tms.

                          Alkanee olla aika tiivistellä ja/tai uusia noita sadeveden ohjaus muoveja...


                          edit.
                          Ollakko sitten täältä:


                          Osat:
                          Covering upper R.-side, over the windscreen wiper system, towards the windscreen / splash wall - 51717169420, 51 71 7 169 420, 7169420, 51-71-7-169-420 - Sopii malleihin: X5 (E70)

                          ja
                          Covering upper middle, over the windscreen wiper system, towards the windscreen / splash wall - 51717169421, 51 71 7 169 421, 7169421, 51-71-7-169-421 - Sopii malleihin: X5 (E70)


                          Vasen puoli ei ilmeisesti lorota suuttimille oli ehjä tai ei sekin tuolta toki löytyy.
                          Last edited by Vilkutin; 05-03-2021, 19:39.

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 594
                            • Espoon haja-asutus

                            #14
                            Ameriikan paperissa puhuttiin M57Y-koneesta, mutta koskeeko tämä ylipäänsä dieseleitä ja myös N57-koneisia?

                            E

                            Comment

                            • billy
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2012
                              • 1052
                              • Finland

                              #15
                              Oma d35 auto sammu käynnistyksen, antoi vikakoodin vitossuutin oikosulku plus maa jatkuva. Kaukalo rikki, videon mukaisella tavalla. Vaihdatin liikkeessa uudet suuttimet sekä uusin tuon kaukalon. Ei kyllä asentajanan mukaan kosteutta havaittavissa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎