Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 E70 35d jälkikäynti ”hörähdys”

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metallimake
    Newbiemmer
    • Jun 2017
    • 8
    • Oulu

    BMW X5 E70 35d jälkikäynti ”hörähdys”

    Ilman mitään ennakkovaroituksia otsikon mukainen bimmeri on alkanut pitämään noin puolen sekunnin mittaisen jälkihörähdyksen sammutuksen jälkeen. Auto käyttäytyy muutoin täysin normaalisti.

    Luin vikakoodit ja tuloksena oli 483D sekä 4BDC. Ensimmäinen viittaa throttle valve vikaan ja jälkimmäinen polttoainesyötön paineisiin.

    Voiko vikakoodien perusteella vetää johtopäätöstä missä vika? Kiitos jo etukäteen kommenteista.
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    #2
    Kaasuläppä sieltä varmaan on tööt oireiden ja vikakoodien perusteella. Fraattikos täällä nyt oli purkanut auki sellaisen kaasuläpän, ja sieltä rupeaa öljyä pukkaamaan ahtoputkiston puolelta akselin tiivisteen läpi elektroniikkaan -> saattaapi lähteä skulaamaan puhdistamisella.

    Perehtyneemmät korjaa jos edellä oleva meni ihan munilleen.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      #3
      Tossa https://www.btcf.fi/forum/showthread...11#post3938511
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • metallimake
        Newbiemmer
        • Jun 2017
        • 8
        • Oulu

        #4
        Kiitos niin Fraatille kuin Mackelle! Käytin kaasuläpän elektroniikkalaatikkoa auki ja boksin alaosa oli lähes täynnä öljyä. Putsasin kaikki kontaktit jne ja varmistin että mekaniikka toimii tahmaamatta, mutta läppä ei herännyt henkiin. Tilasin ebaystä uuden pierburgin tilalle 170:llä eurolla (marmorilla 490€). Ensi viikolla pääsee asenteleen, toivottavasti vika korjaantuu, raportoin kunhan saan homman tehtyä. Onko läpän vaihtoon vinkkejä mitä tulee huomioida?

        Onko kellään kokemusta mistä tuon 4bdc vikakoodin voisi aiheuttua? Onko anturivika todennäköisin tai esim polttoainesuodin? Auto tosiaan muutoin käyttäytyy normaalisti pl. tuo loppuhörähdys.
        Last edited by metallimake; 01-08-2018, 01:57.

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          #5
          Oliko toi herja ihan spesifisesti anturin vikatilaan viittaava, vai tuliko se raja-arvot ylittävästä/alittavista paineista? Sitä kautta sitä kannattanee lähteä haarukoimaan. Tukkoinen soppafiltteri voi aiheuttaa herjaa paineista, mutta voi ne ruiskutuspaineet heittää vuotavan suuttimenkin tähden.

          Tuo kannattaisi vaikka jollain paikallisella harrastajalla käyttää piuhan päässä josta INPA/ISTA ohjelmilla lukasee vikakoodit pihalle, noi on varmaan jollain geneerisellä OBD lukijalla kuitenkin kurkattu?

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #6
            Originally posted by metallimake View Post
            Kiitos niin Fraatille kuin Mackelle! Käytin kaasuläpän elektroniikkalaatikkoa auki ja boksin alaosa oli lähes täynnä öljyä. Putsasin kaikki kontaktit jne ja varmistin että mekaniikka toimii tahmaamatta, mutta läppä ei herännyt henkiin. Tilasin ebaystä uuden pierburgin tilalle 170:llä eurolla (marmorilla 490€). Ensi viikolla pääsee asenteleen, toivottavasti vika korjaantuu, raportoin kunhan saan homman tehtyä. Onko läpän vaihtoon vinkkejä mitä tulee huomioida?

            Onko kellään kokemusta mistä tuon 4bdc vikakoodin voisi aiheuttua? Onko anturivika todennäköisin tai esim polttoainesuodin? Auto tosiaan muutoin käyttäytyy normaalisti pl. tuo loppuhörähdys.
            Läpän vaihdossa vaan pultit auki ja uus tilalle.

            Onko tuo toinen koodi sitten kohonneesta siirtopaineesta? Tuleeko koodi uudestaan?

            Tässä saman aiheuttajana oli tukkeutunut polttoaineenpaluuputki.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • metallimake
              Newbiemmer
              • Jun 2017
              • 8
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Macke View Post
              Oliko toi herja ihan spesifisesti anturin vikatilaan viittaava, vai tuliko se raja-arvot ylittävästä/alittavista paineista? Sitä kautta sitä kannattanee lähteä haarukoimaan. Tukkoinen soppafiltteri voi aiheuttaa herjaa paineista, mutta voi ne ruiskutuspaineet heittää vuotavan suuttimenkin tähden.

              Tuo kannattaisi vaikka jollain paikallisella harrastajalla käyttää piuhan päässä josta INPA/ISTA ohjelmilla lukasee vikakoodit pihalle, noi on varmaan jollain geneerisellä OBD lukijalla kuitenkin kurkattu?
              Vikakoodi on luettu INPA:lla:
              Click image for larger version

Name:	545318B2-DD5D-480A-822D-6B0D3DA567CC.jpg
Views:	1
Size:	289.8 KB
ID:	4836674

              En itse tuosta osaa tulkata että tuleeko herja raja-arvojen ylityksestä/alituksesta, mutta mitä ilmeisimmin tästä on kyse.

              Comment

              • metallimake
                Newbiemmer
                • Jun 2017
                • 8
                • Oulu

                #8
                Asentelin uuden kaasuläpän paikalleen ja ongelma korjaantui, äksä sammuu jälleen ilman hörähtelyjä. Talvella vakkari tahtoi hieman vaellella, niin jospa kyseinen ongelma enteili vikaantunutta kaasuläppää. Kiitokset avusta vian selvittelyssä!


                Liittyen vikakoodiin 4BDC, niin autoon vaihdettiin uusi polttoainesuodatin wetterillä öljynvaihtohuollon yhteydessä. En ole lukenut vikakoodeja vaihdon jälkeen, mutta kunhan ehdin tämän tehdä, niin raportoin tänne auttoiko suodattimen vaihto.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎