Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 E53 käynti& savutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Andersson
    Newbiemmer
    • Apr 2019
    • 22
    • Vihti

    X5 E53 käynti& savutus

    Päivää vaan kaikille näin uutena runoilijana ja kyselijänä.
    Nyt hieman reilun vuoden X5 (vm2001) onnellisena omistajana iskenyt hieman ongelmia. Talven aikana ilmeni käynnistyksen jälkeen ryminää räminää ja kehnoa käyntiä. Tämä tulkittiin hehkuihin liittyvänä ongelmana ja se saatiinkin korjautumaan hehkujen ja releen vaihdolla.


    Nyt hieman remontin jälkeen on havaittu uutta ongelmaa joka oireilee seuraavasti: kaupunkiajossa kaasupoljin tuntuu puutuneelta pienillä kierroksilla ja liikkeellelähdöstä ei meinaa tulla mitään ilman pientä rämppäystä ja tallaa pohjaan jolloin lähtee kyllä tietyn kierrosalueen löydyttyä kun jaakko puusta järkyttävän voimasavupilven saattelemana.
    Eräällä ajokerralla myös ilmeni seuraavaa: Rankka savutus suoralla jolloin pysähdyin tien sivuun. Auto sammui välittömästi pysähdyttyäni itsestään. Mitään vikavaloja tahi käyntiongelmaa ei havaittu ennen sammumista ja n.5sek sammumisen jälkeen koitin käynnistää auton ja se lähti välittömästi käyntiin ilman mitään ongelmaa ja ajo jatkui sen jälkeen normaalisti.
    En ole nyt oikein päässyt diagnosoimaan ongelmaa sen enempää kylmänä/kuumana koska useimmiten ongelma juuri realisoituu töistä lähdettäessä kotiin kaupungista.
    Kaupunkiajo nykyisessä kunnossa on kyllä aivan mahdottomuus.



    En tiedä onko vaan mututuntuma mutta välillä tuntuu että ongelma poistuu vaan sammuttamalla ja uudelleen käynnistyksellä. (pitää vielä testata tätä teoriaa käytännössä)
    Itselläni on epäilys mahdollisesta syystä mutta mikäli jollain viisaammalla on ehdotuksia haluaisin mielelläni kuulla ehdotuksia/ajatuksia mistä ongelmaa voisi lähteä paikallistamaan.:think

    Polttoainesuodatin, ilmansuodatin, öljyt jne vaihdettu 6kk sitten ja huohottimen suodatin vaihdettu samalla.
  • MPV
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1193
    • Muhos

    #2
    Oireet voi viitata turboon, antureihin tai vaikka polttoainejärjestelmään. Eipä voi oikeastaan muuta kommentoida, kuin tyypillisen: "Vikakoodit lukuun"

    Comment

    • Andersson
      Newbiemmer
      • Apr 2019
      • 22
      • Vihti

      #3
      Tilailinkin jo saksanmaalta muutaman eri vaihtoehdon lukulaitteeksi sotaratsulle. Nimimerkillä mätänetin BMWlle mainostetulla lukulaitteella ei tee yhtään mitään tämän pelin kanssa sillä se ei saanut mitään yhteyttä autoon, paitsi virrat (kaikkea sitä oppii...).

      Oma epäilykseni ajon ja käytöksen perusteella viittaa anturivikaan ja erityisesti MAFiin. Paha sanoa enempää ennen muovien avausta ja anturin nyppäystä irti mikä on viikonloppuna edessä.

      Toivossa on tietty hyvä elää ettei turbo vetele viimeisiä vaikka kilometrien mukaan sekään ei tietty ole poissuljettua (n.250tkm).

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5517
        • Vaasa

        #4
        Täältä foorumilta löytyy muutama kaveri joka säännöllisen epäsäännöllisesti myy vikakoodiläppäreitä. Ne on ainaki itellä toiminu parhaiten. Nuo perus kikkarevikakoodinlukijat antaa vähän sinnepäin tietoa. Esim inpa/ista on hyviä ohjelmia.

        Mutta jotenki viittais ehkä ahtopuolen ongelmiin. Kannattaa tutkia ainakin kaikki ahtoletkut ja alipaineletkut.
        sigpic

        Comment

        • Andersson
          Newbiemmer
          • Apr 2019
          • 22
          • Vihti

          #5
          Originally posted by MarQu View Post
          Täältä foorumilta löytyy muutama kaveri joka säännöllisen epäsäännöllisesti myy vikakoodiläppäreitä. Ne on ainaki itellä toiminu parhaiten. Nuo perus kikkarevikakoodinlukijat antaa vähän sinnepäin tietoa. Esim inpa/ista on hyviä ohjelmia.

          Mutta jotenki viittais ehkä ahtopuolen ongelmiin. Kannattaa tutkia ainakin kaikki ahtoletkut ja alipaineletkut.
          Joo itseasiassa tilasinkin yhden tuollaisen peruskikkareen millä lähinnä näkee vikakoodeja ja mahtuu mukavasti hanskalokeroon. Toinen onkin sitten se ihan pelkkä OBD- kaapeli läppäriin. Volkkarin ja opelin kanssa on tullut jo näiden kanssa pelailtua niin kokeillaan nyt sitten vielä tämäkin

          Toivon tietysti ettei siihen turboon tarvitsisi kajota mutta jääpä nähtäväksi. Aloitan nyt sillä MAFin johdon irroituksella ja kokeilen onko sillä mitään vaikutusta asiaan. Vaikuttaisiko viallinen turbo myös tyhjäkäynnillä ihan sammuttamalla koko koneen?

          Vielä loppuun jos joku tätä vielä jaksaa lukea, että onko täällä porukalla kokemusta noista kunnostetuista turboista? Vai myydäänkö niitä enää muunlaisia edes kohtuuhinnalla? Ei nimittäin niistä mitään kokemuspohjaa eikä oikein vaivoistakaan.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Itse katoisin ekana vikakoodit ja sen jälkeen sitten live-dataa tutkailemaan. Jos vian saa esiin ajamalla, niin katsoo live-dataa kun vika päällä. Savutus kertoo siitä, että siellä on liian vähän ilmaa suhteessa polttoaineeseen. Paras live-datan tutkailuun on Testo. Toimii samalla kaapelilla kun INPA.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Andersson
              Newbiemmer
              • Apr 2019
              • 22
              • Vihti

              #7
              Nonniin, nyt on hieman lisätietoja. Eli menin vähän höntyilemään ja tilasin sen MAF- anturin ja nyt tuli tuo karvalakkimallinen vikakoodinlukija. Onni onnettomuudessa sieltä löytyi mass airflow sensor- vikakoodi ja anturi on nyt vaihdettu onnistuneesti. Savutus ja käyntihäiriöt hävisivät tuhkana tuuleen ainakin muutamien testilenkkien ja kauppareissun perusteella.

              Nyt sitten tulikin lisää tuskaa kun tuo testeri löysi pari muutakin vikakoodia jotka eivät kuittautuneet anturin vaihdolla. Näinköhän se turbo nyt kuitenkin menee vaihtoon...

              Koodit seuraavat:

              1E30 Boost-pressure control or boost-pressure controller

              1613 Smooth running controller

              Nämä jäivät nyt roikkumaan. Mitään erityistä laiskuutta tai käyntihäiriötä en ainakaan näillä ajoilla huomannut. Tietysti nyt kun nämä tiedän niin tuntuu että koko auto vapisee ja rämisee oudosti

              Onko hyviä arvauksia tai lisäohjeita mitä tutkia näiden suhteen kunhan se kunnon johto sieltä saksanmaalta saapuu?

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Kurkkaa, toimii turbon alipaineohjaus. Eli yläpuolelta kurkkaat, vetääkö turbon alipainekellon tanko johdesiivet kiinni, kun moottorin käynnistää.

                Smooth running control -koodi tulee, kun jonkun suuttimen korjausarvo menee ohi toleranssin. Diagnostiikalla suuttimien korjausarvojen tarkistus.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Andersson
                  Newbiemmer
                  • Apr 2019
                  • 22
                  • Vihti

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Kurkkaa, toimii turbon alipaineohjaus. Eli yläpuolelta kurkkaat, vetääkö turbon alipainekellon tanko johdesiivet kiinni, kun moottorin käynnistää.
                  Nyt testaamatta ja yhtään taustatyötä tekemättä tämä onnistuu vaan konepelti avaamalla, lampun ja apumiehen/naisen kera purkamatta mitään suojamuoveja m57 koneessa?

                  Rehellistä vastausta kaivataan myös siihen, että mikäli se tanko löydetään ja se ei liiku niin mikä on seuraava toimenpide?

                  Nämä diesel/turbohommat on aivan vierasta aluetta meikäläiselle

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Smooth running control -koodi tulee, kun jonkun suuttimen korjausarvo menee ohi toleranssin. Diagnostiikalla suuttimien korjausarvojen tarkistus.
                  Ja tämäkö siis viittaisi vaan kämähtäneeseen suuttimeen?

                  Comment

                  • Andersson
                    Newbiemmer
                    • Apr 2019
                    • 22
                    • Vihti

                    #10
                    Eli nyt on johto saapunut ja inpa asennettu (joskin se oli saksankielinen ja sen joudun vielä jostain tonkimaan miten sen saan englanniksi).

                    Mutta pienen räpläilyn jälkeen oletettavasti löysin ne korjausarvot suuttimille. Kuva arvoista oheessa.

                    Nyt kun tuo inpa on asennettu ainakin osittain onnistuneesti niin mitä suosittelisitte tonkimaan sieltä seuraavaksi noiden aiempien ongelmien selvittämiseksi?
                    Attached Files

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #11
                      Suuttimen nr.3 korjausarvo reilusti plussalla, vaihtokunnossa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Andersson
                        Newbiemmer
                        • Apr 2019
                        • 22
                        • Vihti

                        #12
                        Nyt on sitten askartelut saatu päätökseen ja mahdollisesti vikojakin saatu poistumaan. Suuttimen vaihto oli kivuton sillä se irtosi suht helposti ilman sen suurempaa väkivaltaa.



                        Siinä samassa imusarjan kanssa tapellessani huomasin että suoraan imusarjan alla on (realOEMin mukaan ilmeisesti alipainejärjestelmään liittyvä) "jakotukki" missä oli 3-5 letkua kiinni joista 2-3 oli sivulta lähteviä:think. Nämä pystyssä olevat letkut olivat hapertuneet jokaisesta nipan päästä täysin halki. Nyt patenttina letkusta n.1cm pois ja uudestaan kiinni ja virhekoodia ei enää ilmaantunut. Täytyy nyt seurata jatkossa ja varmaan tilailla noita letkuja jo valmiiksi sillä niiden vaihto taitaa tulla vielä eteen lähiaikoina.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎