Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jakolaatikkoöljyn viskoositesti bmw original-ravenol

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koyama
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 81
    • rovaniemi

    Jakolaatikkoöljyn viskoositesti bmw original-ravenol

    Jäi kaivelemaan ,että mikä aiheutti kyseisen remontin .:think
    kytkinrummun kaula naarmuilla ja vastaavasti samaa öljypumpun koolissa ja
    kellolaakeri palasina.Testasin öljyjä -23 celcius.

    1 dl suppilo piripintaan öljyä ja sormi tulpaksi.Sekunttikello valmiina

    Ravenol =29.7 sek
    bmw original =21.7sek
    Tieto lisää tuskaa.
    Tuota jäykempää olen käyttänyt.
    Last edited by koyama; 30-06-2019, 22:58.
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Originally posted by koyama View Post
    Jäi kaivelemaan ,että mikä aiheutti kyseisen remontin .:think
    kytkinrummun kaula naarmuilla ja vastaavasti samaa öljypumpun koolissa ja
    kellolaakeri palasina.Testasin öljyjä -23 celcius.

    1 dl suppilo piripintaan öljyä ja sormi tulpaksi.Sekunttikello valmiina

    Ravenol =29.7 sek
    bmw original =21.7sek
    Tieto lisää tuskaa.
    Tuota jäykempää olen käyttänyt.
    Mistäs tiedät että juuri öljy aiheutti hajoamisen eikä yksinkertaisesti se että osat olivat kuluneet?
    Öljyjäkin olisi varmaan hyvä vaihdella hiukan tiheämpään kuin mitä niitä yleensä vaihdellaan. Kun tuho on jo alkanut niin sitä ei varmaan sitten enää pysäytä mikään. Mulla perämurikka sanoi lopullisesti sopimuksen irti kun vaihdoin öljyt. Epäilen kylläkin että vika oli jo ennestään mutta rikkoontuminen vauhdittui huomattavasti öljyn vaihdon jälkeen. En tosin muista että vaihdoinko öljyt vain "huvikseen" vai sen takia että epäilin että jotain ääntä kuului jo.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • koyama
      Bimmer Rookie
      • Dec 2013
      • 81
      • rovaniemi

      #3
      höh !
      Et taida käsittää mistä on kyse ?
      jos öljy on 20 asteen pakkasessa samanlaista kuin oliiviöljy jääkaapista otettuna niin ei se paska rapiaa ole.Tästä on kyse, eikä osien kuluneisuudesta.
      Aivan sama vaikka on uudet osat.vaurioita tulee ja oli vasta -23
      30 asteen pakkasessa öljypumpun letkun kautta ei liiku mitään,,halkaisija 10mm
      Moottoriöljyt 15 tkm välein
      vaihteisto ja kaikki muut 50 tkm välein
      tuolla syklillä olen bmw ja merssuun vaihdellut
      Last edited by koyama; 02-07-2019, 21:29.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #4
        Originally posted by koyama View Post
        höh !
        Et taida käsittää mistä on kyse ?
        jos öljy on 20 asteen pakkasessa samanlaista kuin oliiviöljy jääkaapista otettuna niin ei se paska rapiaa ole.Tästä on kyse, eikä osien kuluneisuudesta.
        Aivan sama vaikka on uudet osat.vaurioita tulee ja oli vasta -23
        30 asteen pakkasessa öljypumpun letkun kautta ei liiku mitään,,halkaisija 10mm
        Moottoriöljyt 15 tkm välein
        vaihteisto ja kaikki muut 50 tkm välein
        tuolla syklillä olen bmw ja merssuun vaihdellut
        Aaaasia selvä. En tiedä millaiset sisukset tuolla värkissa tarkalleen ottaen on. Joskus lueskelin jotain venäläisten öljy-keskustelu saittia aikani kuluksi ja muistelen että tuolla oli mutistu jotain ravenolin öljyjen viskositeetistä etteivät pidä paikkaansa kylmässä tms. Tuola siperian aroilla kun tuon on varmaan hiukan tärkeämpää kuin tässä eteläsuomessa.. :think

        Olit kuitenkin maininnut että tuolla on rullattu 450tkm. En tiedä uskotko että oikeilla öljyillä tuo rullaa miljoonan? Minä en, johtuen siitä että ainakin näitä uudempia jakolaatikkoja on vaihdeltu kuin leipää vähänkin ajettuihin autoihin. Voi olla että olen aivan väärässäkin ja nuo järeämmät ovat lujempaa tekoa. Viittaan tähän viestiin: https://www.btcf.fi/forum/showthread...41#post4127041
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5258
          • Pirkkala

          #5
          Originally posted by koyama View Post
          höh !
          Et taida käsittää mistä on kyse ?
          jos öljy on 20 asteen pakkasessa samanlaista kuin oliiviöljy jääkaapista otettuna niin ei se paska rapiaa ole.Tästä on kyse, eikä osien kuluneisuudesta.
          Aivan sama vaikka on uudet osat.vaurioita tulee ja oli vasta -23
          30 asteen pakkasessa öljypumpun letkun kautta ei liiku mitään,,halkaisija 10mm
          Moottoriöljyt 15 tkm välein
          vaihteisto ja kaikki muut 50 tkm välein
          tuolla syklillä olen bmw ja merssuun vaihdellut

          Öljyllä on ripakopallinen muitakin ominaisuuksia kuin viskositeetti.

          Vaurion syy tosin liittynee voiteluun koska jos voitelu on kunnossa, osat eivät kosketa toisiaan. Se, onko voitelu pettänyt lämpimänä vai kylmänä, voikin olla hankalampi kysymys.

          Olisit tehnyt Timken testin käyttämällesi öljylle ja selvittänyt kummassa on suurempi pintapaineen kesto kuumana, sitten olisit vielä tehnyt tutkimuksen millaisia pintapaineita jakolaatikossa esiintyy.
          No tämä on huumoria mutta muistutan vain että luulo ei ole tiedon väärti.

          Ymmärrän monista vehkeistä jotakin mutta voiteluun liittyvät asiat ovat niin monimutkaisia, että on erittäin tyhmää tehdä yleistyksiä.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Öljyllä on ripakopallinen muitakin ominaisuuksia kuin viskositeetti.

            Vaurion syy tosin liittynee voiteluun koska jos voitelu on kunnossa, osat eivät kosketa toisiaan. Se, onko voitelu pettänyt lämpimänä vai kylmänä, voikin olla hankalampi kysymys.

            Olisit tehnyt Timken testin käyttämällesi öljylle ja selvittänyt kummassa on suurempi pintapaineen kesto kuumana, sitten olisit vielä tehnyt tutkimuksen millaisia pintapaineita jakolaatikossa esiintyy.
            No tämä on huumoria mutta muistutan vain että luulo ei ole tiedon väärti.

            Ymmärrän monista vehkeistä jotakin mutta voiteluun liittyvät asiat ovat niin monimutkaisia, että on erittäin tyhmää tehdä yleistyksiä.
            Kotona on ihan turha yrittää öljyjä vertailla. Ilman laboratorio olosuhteita ei saa mitään järkevää vertailu tehtyä. Kuten sanoit, niin voiteluun liittyvät asiat on sen verran monimutkaisia, että ilman ko. alan osaamista on ihan turha edes yrittää selvittää.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • koyama
              Bimmer Rookie
              • Dec 2013
              • 81
              • rovaniemi

              #7
              asia selevä

              En tehnyt "testiä" insinöörimäisellä tarkkuudelle vaan Maalaisjärjellä

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Pelkän kylmä viskositeetin perusteella ei voi vielä öljyn toiminnasta ja mahdollisesti paremmuudesta jakolaatikossa sanoa mitään.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • koyama
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2013
                  • 81
                  • rovaniemi

                  #9
                  asia selvä

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by koyama View Post
                    En tehnyt "testiä" insinöörimäisellä tarkkuudelle vaan Maalaisjärjellä
                    Täytys katsoa joskus että mitä mutinaa tuolla venäläisten sivuilla oli viskositeettiin liittyen. En muista oliko se siitä että ne olivat poikenneet eri öljyerien kesken ja viskositeettejä ei ollut ilmoitettu edes tuoteselosteessa... Jotenkin sellainen muistikuva kuitenkin että kyseessä olisi ollut peräöljy... :think
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6179
                      • Helsinki

                      #11
                      Laittaa sinne rvs aineet tai tribodyn öljyt, niin ei tarvii miettiä jos voitelu jostain syystä pettää
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • valtti81
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 394
                        • karvia

                        #12
                        Originally posted by MikeDry View Post
                        Laittaa sinne rvs aineet tai tribodyn öljyt, niin ei tarvii miettiä jos voitelu jostain syystä pettää
                        Tää tribodyn kiinnostais ittee :think Mikäs näistä nyt jakolaatikkoon ja mikä perään ?
                        Bemarien vikakoodien luvut ja pikkurempat 0407027620
                        ex: 1x 324d 1x e36 325 sedan 2x e36 325 coupe e39 530i m-sport 01 E34 m5 91 330da 06 e90 530dat e61 535d e60 -05 m-sport nyk x5 e70 35d 08
                        Älä lue historiaa, tee sitä !!

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7521
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by MikeDry View Post
                          Laittaa sinne rvs aineet tai tribodyn öljyt, niin ei tarvii miettiä jos voitelu jostain syystä pettää
                          En kyllä menisi jakolaatikkoon mitään lisäaineita laittamaan, jos öljyn luisto-ominaisuus muuttuu ei laatikko pelaa suunnitellulla tavalla. Laatikossa on märät kytkimet...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5403
                            • S:t Karins

                            #14
                            Mää kauhiasti ihmettelen miksi sinne jakolaatikkoon pitää laittaa jotain muuta kuin Bmw DTF 1??
                            Tilavuus kun on vain muistaakseni 700 ml joten ihan hirveäää kustannussäästöä tuossa tuskin saa?
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6179
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by valtti81 View Post
                              Tää tribodyn kiinnostais ittee :think Mikäs näistä nyt jakolaatikkoon ja mikä perään ?
                              http://www.tribodyn-nordic.com tuolta kyselee vaan

                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              En kyllä menisi jakolaatikkoon mitään lisäaineita laittamaan, jos öljyn luisto-ominaisuus muuttuu ei laatikko pelaa suunnitellulla tavalla. Laatikossa on märät kytkimet...
                              Mutta ainakin RVS:n sanotaan kiinnittyvän kaikkeen muuhun paitsi esim kytkin levyihin..Lainattu rvs:ssän sivuilta
                              RVS Technology tekee tribokeraamipintaa vain kitkapareille, joissa molemmat puolet ovat metallia. Kun kytkimessä on joka toinen levy ns. massalevy, ei RVS osaa tehdä pintaa eikä vaikuta kytkimeen mitenkään.

                              Jokainen tietysti kokeilee omalla vastuulla...
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎