Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 E70 -07, 4.8i :: "4x4 system and DSC failed" + "Engine Fault Reduced Power"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beetraham
    BTCF Member
    • Feb 2008
    • 16
    • Oulu

    X5 E70 -07, 4.8i :: "4x4 system and DSC failed" + "Engine Fault Reduced Power"

    BMW X5 E70:een (-07 4.8l bensa, 250tkm) juuri ennen pihatielle kääntymistä soivan vellikellon kera herja "4x4 system and DSC failed" näyttäen samassa yhteydessä moottorin vikavaloa.

    Siinä rivitaloalueen pienenköä kehätietä kotipihaan ajelessa huomasin lisäksi sen, että kaasu oli ikään kuin hirttänyt kiinni, niin ettei kaasun höllennys palauttanut moottorin käyntiä tyhjäkäynnille, vaan auto puksutti kuin juna vakiokierroksilla eteenpäin - aina auton sammutukseen saakka.

    Päästyäni autokatokseen, auto sammuksiin ja reilun tunnin odottelun jälkeen käynnistelemään autoa kokeeksi. Hyvin lähti käyntiin, mutta messuna nyt tällä kertaa ilmeisestikin em. moottorin vikavalo kiilannut keulille "Engine Fault Reduced Power" messutuksin, niin ettei "4x4 system and DSC failed" herjaa enää etualalla nähtävissä.

    Sangen jännää sinänsä, että tuo herja "4x4 system and DSC failed" pariin kertaan aiemmin, joista ekalla ilmaantuen motarin kaarre-exitissä. Toisella kertaa ajossa jätti aidosti valtatien liikennevaloihin. Tuolloin hoitona auton vienti laverilla korjaamolle, jossa totesivat vian korjaantuneen kaasuläpän ohjauksesta vastavan karjistään sulaneen releen vaihdolla.

    Jokaisella ongelmakerralla kuitenkin yksi yhteinen tekijä; - koskeminen vakionopeuden säätimeen aka viikseen (pois tahi päälle), samassa yhteydessä kaasua painaen. Ei voi mielestäni olla sattumaa, että ongelmat iskeytyvä kehiin tuon kaavaan mukaan.

    Mietinkin hiljaa itseksein, jotta kuinka pahaa tuon auton ajaminen tuossa LIMP-moodissa korjaamolle voisi tehdä. Todennäköisesti se ja sama. Error-messuja en nyt vain viitsisi omatoimisesti resetoimaankaan, koska jäljet mahdollisista perisyistä nyt piuhan päästä nähtävillä.

    Täytyypä selvitellä asiaa.

    Jos jollakulla hyviä mutuja aiheesta, niin mielenkiinnolla kuulolla aiheesta.
    Last edited by beetraham; 16-08-2019, 08:54. Reason: typos fixed
    E70 X5 4.8i [-07]
    E85 Z4 3.0i [-05]
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Vettä e boxissa (riittää, että ollut), vettä korinjohtosarjassa, seisontajarrun johtosarja oikosulussa....
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • beetraham
      BTCF Member
      • Feb 2008
      • 16
      • Oulu

      #3
      Originally posted by zakspeed View Post
      Vettä e boxissa (riittää, että ollut), vettä korinjohtosarjassa, seisontajarrun johtosarja oikosulussa....
      Kiitokset arvokkaista kommenteista, jotka satavarmasti kyytiin selvityksiin!
      E70 X5 4.8i [-07]
      E85 Z4 3.0i [-05]

      Comment

      • Jka
        BTCF Member
        • Sep 2009
        • 215
        • jyväskylä

        #4
        Motarilla mullakin paukahti kerran kaikki viat päälle samallakertaa vakkari päällä ja säikäytti pahemman kerran

        Pysähdyin sammutin ja nollasin koodit jonka jälkeen ei ole toistunut yli puoleen vuoteen. Keli oli kostea ja liittyy varmastikin veden pääsystä väärään paikkaan.
        E70 X5 4.8i
        ex: E46 325Ci

        Comment

        • beetraham
          BTCF Member
          • Feb 2008
          • 16
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Jka View Post
          Motarilla mullakin paukahti kerran kaikki viat päälle samallakertaa vakkari päällä ja säikäytti pahemman kerran

          Pysähdyin sammutin ja nollasin koodit jonka jälkeen ei ole toistunut yli puoleen vuoteen. Keli oli kostea ja liittyy varmastikin veden pääsystä väärään paikkaan.
          Mielenkiintoista, kiitos vinkistä! Ongelmapäivänä oli kuin olikin pientä sadetta päällä - ja auto muutenkin seisonut taivasalla pitkin sateista viikkoa.

          Taidanpa tuon valossa tehdä kuin tehdäkin vikakoodien nollaukset ennen maanantaiaamun huoltoa ja pyytää huoltoa lisäksi katsomaan erikseen, josko jotakin selventävää silmille pomppaisi.

          Oma BMW dedikoitu laite ( OBDII-BMW-ALL-SYSTEMS-T86-testeri ) pystyy termostaatin pakotetun vaihdon tiimoilta todistetusti Z4 E85 nollauksiin, joten hyvä on ennuste myös X5 E70 osalta - sepä on tiedossa pian.
          E70 X5 4.8i [-07]
          E85 Z4 3.0i [-05]

          Comment

          • Jka
            BTCF Member
            • Sep 2009
            • 215
            • jyväskylä

            #6
            Taisi tuolloin tosin puuttua moottorin vikailmoitus. Transmission fault oli kyllä mukana ja kaikki muut. Mysteeriksi jäänyt, toivottavasti pysyy myös poissa.
            E70 X5 4.8i
            ex: E46 325Ci

            Comment

            • beetraham
              BTCF Member
              • Feb 2008
              • 16
              • Oulu

              #7
              Ihan ei mennyt odotetusti korjaamolle vienti päivää ennakkoon sunnuntai-iltapäivästä; - puolessa välin matkaa käynti kävi liki mahdottomaksi alle 40km/h nopeuksissa moottorinkierrosten ~ +-400 rpm ylös/alas spinnaamisten vuoksi, jonka vuoksi Möhköä soitolla hinauslaverille.

              Vikakoodeja löysin markettiskannerilla ainoastaan yksinkappalein - kts. liite.

              Viittaa mielestäni vahvasti "jälleen" tuohon aiemmalla laverireissulla perisyyksi selvinneeseen kaasuläpän asennontunnistukseen (so. tuolloin ohjauksesta vastannut rele kärjistään sulaneena vaihdettu).

              Jospa tuon releen käryämisen aiheuttama sähkövika selviäsi tällä kertaa. Releiden vaihto laverikuljetuksineen kestoratkaisuna repulsiivinen
              Attached Files
              Last edited by beetraham; 19-08-2019, 00:42. Reason: typos off
              E70 X5 4.8i [-07]
              E85 Z4 3.0i [-05]

              Comment

              • beetraham
                BTCF Member
                • Feb 2008
                • 16
                • Oulu

                #8
                Päivityksenä ketjuun saadusta resoluutiosta ja palautetusta toiminnallisuudesta: -

                Korjaamolla luetut vikakoodit { 2CF8 , 2CF9 , 2CFA }.

                Vika paikallistettu testerin avulla liittyväksi johtosarjaan/kaasuläpän liittimeen. Asennettu *korjausjohtosarja* kaasuläpälle (joka kerrotusti tehtaankin rekisteröimä issukka).

                Referoitu korjausjohtosarja saataville asetettuna kertoman mukaan kevyempi versio aiemmin tarvitusta "järeämmästä" johtosarjasta (!) <-> kustanne osineen+töineen mukavan iloisesti < 200e.

                Ja niin futaa Möhkö alla paremmin kuin koskaan aiemmin!
                E70 X5 4.8i [-07]
                E85 Z4 3.0i [-05]

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎