BMW X5 E70:een (-07 4.8l bensa, 250tkm) juuri ennen pihatielle kääntymistä soivan vellikellon kera herja "4x4 system and DSC failed" näyttäen samassa yhteydessä moottorin vikavaloa.
Siinä rivitaloalueen pienenköä kehätietä kotipihaan ajelessa huomasin lisäksi sen, että kaasu oli ikään kuin hirttänyt kiinni, niin ettei kaasun höllennys palauttanut moottorin käyntiä tyhjäkäynnille, vaan auto puksutti kuin juna vakiokierroksilla eteenpäin - aina auton sammutukseen saakka.
Päästyäni autokatokseen, auto sammuksiin ja reilun tunnin odottelun jälkeen käynnistelemään autoa kokeeksi. Hyvin lähti käyntiin, mutta messuna nyt tällä kertaa ilmeisestikin em. moottorin vikavalo kiilannut keulille "Engine Fault Reduced Power" messutuksin, niin ettei "4x4 system and DSC failed" herjaa enää etualalla nähtävissä.
Sangen jännää sinänsä, että tuo herja "4x4 system and DSC failed" pariin kertaan aiemmin, joista ekalla ilmaantuen motarin kaarre-exitissä. Toisella kertaa ajossa jätti aidosti valtatien liikennevaloihin. Tuolloin hoitona auton vienti laverilla korjaamolle, jossa totesivat vian korjaantuneen kaasuläpän ohjauksesta vastavan karjistään sulaneen releen vaihdolla.
Jokaisella ongelmakerralla kuitenkin yksi yhteinen tekijä; - koskeminen vakionopeuden säätimeen aka viikseen (pois tahi päälle), samassa yhteydessä kaasua painaen. Ei voi mielestäni olla sattumaa, että ongelmat iskeytyvä kehiin tuon kaavaan mukaan.
Mietinkin hiljaa itseksein, jotta kuinka pahaa tuon auton ajaminen tuossa LIMP-moodissa korjaamolle voisi tehdä. Todennäköisesti se ja sama. Error-messuja en nyt vain viitsisi omatoimisesti resetoimaankaan, koska jäljet mahdollisista perisyistä nyt piuhan päästä nähtävillä.
Täytyypä selvitellä asiaa.
Jos jollakulla hyviä mutuja aiheesta, niin mielenkiinnolla kuulolla aiheesta.
Siinä rivitaloalueen pienenköä kehätietä kotipihaan ajelessa huomasin lisäksi sen, että kaasu oli ikään kuin hirttänyt kiinni, niin ettei kaasun höllennys palauttanut moottorin käyntiä tyhjäkäynnille, vaan auto puksutti kuin juna vakiokierroksilla eteenpäin - aina auton sammutukseen saakka.
Päästyäni autokatokseen, auto sammuksiin ja reilun tunnin odottelun jälkeen käynnistelemään autoa kokeeksi. Hyvin lähti käyntiin, mutta messuna nyt tällä kertaa ilmeisestikin em. moottorin vikavalo kiilannut keulille "Engine Fault Reduced Power" messutuksin, niin ettei "4x4 system and DSC failed" herjaa enää etualalla nähtävissä.
Sangen jännää sinänsä, että tuo herja "4x4 system and DSC failed" pariin kertaan aiemmin, joista ekalla ilmaantuen motarin kaarre-exitissä. Toisella kertaa ajossa jätti aidosti valtatien liikennevaloihin. Tuolloin hoitona auton vienti laverilla korjaamolle, jossa totesivat vian korjaantuneen kaasuläpän ohjauksesta vastavan karjistään sulaneen releen vaihdolla.
Jokaisella ongelmakerralla kuitenkin yksi yhteinen tekijä; - koskeminen vakionopeuden säätimeen aka viikseen (pois tahi päälle), samassa yhteydessä kaasua painaen. Ei voi mielestäni olla sattumaa, että ongelmat iskeytyvä kehiin tuon kaavaan mukaan.
Mietinkin hiljaa itseksein, jotta kuinka pahaa tuon auton ajaminen tuossa LIMP-moodissa korjaamolle voisi tehdä. Todennäköisesti se ja sama. Error-messuja en nyt vain viitsisi omatoimisesti resetoimaankaan, koska jäljet mahdollisista perisyistä nyt piuhan päästä nähtävillä.
Täytyypä selvitellä asiaa.
Jos jollakulla hyviä mutuja aiheesta, niin mielenkiinnolla kuulolla aiheesta.
Comment