Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kitkoilla vuoden ympäri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jardahl
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 176
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by HVX5 View Post
    Ikää alkaa tulemaan ja mukavuus voittamaan... =)

    Talvisin alla olevat 255/50/19 tuntuu vaan mun hanuriin paljon mukavammilta kuin kesän 275/45 + 315/35/20. Autossa on sport-paketti, en tiedä mitä kaikkea tekee, mutta jäykkä ja napakka se ainakin on. Pehmeämpi sopisi mielestäni auton tyyliin ja luonteeseen. Hoituisiko se ihan jousien vaihdolla perusmalliin? (koska on ne kesävanteet vaan niin paljon hienommat, ettei haluaisi talvivanteilla mennä koko aikaa)
    Sulla ei varmaankaan ole adaptive drivea eli sähkösäätöisiä iskareita ja hydraulitoimista kallistuksenvakaajaa jos tuntuu liian kovalta.

    Jouset ei niinkään vaikuta kovuuteen vaan iskarit, eli sport-iskareiden tilalle normaalit niin luulisi kyyti pehmenevän.
    Model S

    Comment

    • HVX5
      Bimmer Rookie
      • Oct 2017
      • 35
      • Tampere

      #17
      Originally posted by jardahl View Post
      Sulla ei varmaankaan ole adaptive drivea eli sähkösäätöisiä iskareita ja hydraulitoimista kallistuksenvakaajaa jos tuntuu liian kovalta.

      Jouset ei niinkään vaikuta kovuuteen vaan iskarit, eli sport-iskareiden tilalle normaalit niin luulisi kyyti pehmenevän.
      Pääsin vähän kärryille; juuei siis ole.
      Vain 226 Sports Suspension Settings ja 330 Sports Package.

      Eli kahdet renkaat edelleen ostoon ja iskarit vaihtoon kun sen aikakin varmaan joskus tulee. Kiitokset keskustelijoille!
      X5 -08 3.0 bensa/CNG

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        #18
        On meillä ainakin yksi Tesla kuskikin suomessa joka ajaa kitkoilla kesät talvet. Ajossa models ja model3 awd, kyseessä ei ole rahan säästö vaan vastenmielisyys renkaanvaihtoa kohtaan.

        Tuore havainnollinen video:
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • Hcet
          BTCF Member
          • Oct 2018
          • 124
          • Tampere

          #19
          Nuorempana yhden talven ajanut MT renkailla missä oli M+S maininta eli täysin lailliset talveen. Kyllä niillä pärjäsi kun alkoi valoihin jarruttelemaan kun edeltävistä oli päässyt liikkeelle ja muutenkin ennakoi kalenteria käyttäen tulevat liikkeet, mutta jos olisi se ensimmäinen hätätilanne tullut niin olisi onnettomuus ollut varma.

          En ole tämän jälkeen, koskaan ymmärtänyt talviajosta puhuessa termejä "ennakointi" "kyllä niillä pärjää" yms. Tuolla liikenteessä emme ole juuri koskaan yksin ja se parin satasen säästö ei paljoa lohduta siinä kohtaa kun joku juoksee auton alle, joutui tekemääm väistöliikkeen, eläin hyppää tiellä tai muuta vastaavaa yllätystä tapahtuu.

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #20
            Aja millä ajat mutta Braunilla loput.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • muuris
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by mikae34 View Post
              Osta mieluummin oikeat ympärivuotiset renkaat sitten, jos samoilla haluat ajella koko ajan. Jotkut Allterrain renkaat. Moni ajelee bfg:n allterraineilla (T/A KO2) läpi vuoden ihan hyvällä menestyksellä.
              Itsekin aikoinaan jeeppiin ostin uudet BFG mudterrainit kun niissä oli M+S -merkintä ja moni kehui että hyvin pärjää ympäri vuoden, tämä oli aluksi omakin aikomus. Tulikohan niillä lopulta paljoa yli sataa metriä ajettua talvella, kunnes jäivät kesäkäyttöön ja Hakkapeliitat talveksi Näillä pajeroilla/hiluxeilla ym missä noita "oikeita ympärivuotisia" käytetään, ajetaan pääasiassa kesälläkin hitaammin kuin perus bemarilla talvella.

              Originally posted by jani View Post
              Kulunut kitkarengas on kyllä kesällä vesisateella suorastaan pelottavan huono ajaa.
              Tämä. Ja seuraavana talvena se vasta pelottavan huono onkin.
              Last edited by muuris; 11-10-2019, 22:38.
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • mikae34
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 4996
                • Forssa

                #22
                Originally posted by muuris View Post
                Itsekin aikoinaan jeeppiin ostin uudet BFG mudterrainit kun niissä oli M+S -merkintä ja moni kehui että hyvin pärjää ympäri vuoden, tämä oli aluksi omakin aikomus. Tulikohan niillä lopulta paljoa yli sataa metriä ajettua talvella, kunnes jäivät kesäkäyttöön ja Hakkapeliitat talveksi Näillä pajeroilla/hiluxeilla ym missä noita "oikeita ympärivuotisia" käytetään, ajetaan pääasiassa kesälläkin hitaammin kuin perus bemarilla talvella.
                Mudterrain ja Allterrain ovat aivan eri renkaita. Uudessa Allterrain mallissa on ymmärtääkseni huomattavasti paremmat ominaisuudet kuin vanhassa mallissa oli. Mutta olen silti itsekin nastojen kannattaja talvella.
                Auto on liikkumaväline.

                Comment

                • muuris
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by mikae34 View Post
                  Mudterrain ja Allterrain ovat aivan eri renkaita. Uudessa Allterrain mallissa on ymmärtääkseni huomattavasti paremmat ominaisuudet kuin vanhassa mallissa oli. Mutta olen silti itsekin nastojen kannattaja talvella.
                  Niin on, mutta kummatkin ovat monen mielestä niitä "oikeita ympärivuotisia renkaita", en tarkoittanut lainauksesta huolimatta yksinomaan sinun kommenttiasi Kummatkaan ei ole kitkojen veroiset talvella, eikä kitkat ole noiden veroiset kesällä.
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15270
                    • Ajamisen Iloa

                    #24
                    Mikä siinä renkaidenvaihdossa jännittää? Ajetaan X5 mutta ei ole varaa laittaa 50-100€ renkaanvaihtoon liikkeessä? Menee vartti ja tarvittaessa voi jättää ne sinne rengashotelliin summalla n. Itselle ainakin niin tyydyttävä fiilis aina kun saa talviautosta nastarenkaat pois, kesärenkaiden ajo-ominaisuudet vaan ihan erilevelillä.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      #25
                      Noita AT kumeja on jopa ihan "tri peak" symbolilla olevia all season versioita, eli tarkemmat kriteerit tuon saamiseen kuin perinteisellä M+S merkinnällä. Jos niillä ämyriikkalaiset pärjää niin luulisi härmänpaavojenkin pärjäävän. Täällähän on lähestulkoon kaikilla kuitenkin rallikuskin skillsit jo geeniperimässä. Tällainen kumi on siis parempi kuin perinteinen AT kumeksi ja satavarmasti parempi kuin MT kumi. Itse ajattelin kokeilla tollaista kumia, tiethän on sulat täällä etelässä suurimman osan ajasta. Pohjoisemmassa luulisi toimivan vielä paremmin kun on luntakin, ja nykynastat ei tee siitä jääkelistä kesää kuitenkaan...

                      Profiilit saattaa aiheuttaa ongelmia kitumaastureissa, eli vannekokoa joutunee ainakin pienentämään. Ehkä, tällainen mutufiilis olisi...

                      Comment

                      • mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4996
                        • Forssa

                        #26
                        Sehän siinä juuri onkin, että talvet ovat muuttuneet niin lyhyiksi ja lauhoiksi, että nykyisellään ajellaan nastat ropisten suuri osa ajasta, jolloin voisi ajaa tavallisillakin kesärenkailla. Ymmärrän nastarenkaiden pitkän käytön pohjoisemmassa suomessa, koska ainakin vielä siellä on talvikin. Tämä on kyllä varsin iso ongelma koska yllätysmomentti on kuitenkin aina olemassa ja senhän takia ihmiset varmuuden vuoksi ajelevatkin nastat ropisten jo lokakuussa.

                        Itse olisin valmis kyllä ainakin yrittämään ajoa läpivuoden jollain AT renkailla koska sen verran moni niillä kuitenkin ajaa ja pääsee perillekin. Ei ole montaa viikkoa kun viimeksi eräs heppu kehui kuinka ajaa Navarallaan läpi vuoden samoilla renkailla hyvällä menestyksellä. En tullut kuitenkaan kysyneeksi mitkä renkaat hänellä oli mutta ajatus kiinnosti ja kiinnostaa.
                        Auto on liikkumaväline.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by Macke View Post
                          Noita AT kumeja on jopa ihan "tri peak" symbolilla olevia all season versioita, eli tarkemmat kriteerit tuon saamiseen kuin perinteisellä M+S merkinnällä. Jos niillä ämyriikkalaiset pärjää niin luulisi härmänpaavojenkin pärjäävän. Täällähän on lähestulkoon kaikilla kuitenkin rallikuskin skillsit jo geeniperimässä. Tällainen kumi on siis parempi kuin perinteinen AT kumeksi ja satavarmasti parempi kuin MT kumi. Itse ajattelin kokeilla tollaista kumia, tiethän on sulat täällä etelässä suurimman osan ajasta. Pohjoisemmassa luulisi toimivan vielä paremmin kun on luntakin, ja nykynastat ei tee siitä jääkelistä kesää kuitenkaan...

                          Profiilit saattaa aiheuttaa ongelmia kitumaastureissa, eli vannekokoa joutunee ainakin pienentämään. Ehkä, tällainen mutufiilis olisi...
                          No kyllähän siellä amerikassa usein on melkoinen kaaos kun tulee talvi ja liukasta. Ei ne AT renkaat nyt vaan mitenkään vastaa kunnon talvirenkaita. Itse en vaan ymmärrä auton ominaisuuksien pilaamista surkeilla renkailla. Jenkkilässä nyt ei ole kunnon talvea kuin siellä ihan pohjoisimmissa osissa. Parempi vertailukohta olisi Kanada, jossa on kunnon talvi. Jossain ladassa nyt on ihan sama mitä sinne alle laittaa, kun siinä niitä ajo-ominaisuuksia ei ole koskaan ollutkaan.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5438
                            • S:t Karins

                            #28
                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Sehän siinä juuri onkin, että talvet ovat muuttuneet niin lyhyiksi ja lauhoiksi, että nykyisellään ajellaan nastat ropisten suuri osa ajasta, jolloin voisi ajaa tavallisillakin kesärenkailla. Ymmärrän nastarenkaiden pitkän käytön pohjoisemmassa suomessa, koska ainakin vielä siellä on talvikin. Tämä on kyllä varsin iso ongelma koska yllätysmomentti on kuitenkin aina olemassa ja senhän takia ihmiset varmuuden vuoksi ajelevatkin nastat ropisten jo lokakuussa.

                            Itse olisin valmis kyllä ainakin yrittämään ajoa läpivuoden jollain AT renkailla koska sen verran moni niillä kuitenkin ajaa ja pääsee perillekin. Ei ole montaa viikkoa kun viimeksi eräs heppu kehui kuinka ajaa Navarallaan läpi vuoden samoilla renkailla hyvällä menestyksellä. En tullut kuitenkaan kysyneeksi mitkä renkaat hänellä oli mutta ajatus kiinnosti ja kiinnostaa.
                            Tämähän on se syy miksi talvi aina yllättää autoilijan. Minuakin sylettää ajaa nastoilla märällä asfaltilla. Sitten kun kerran on sitä mustaa jäätä yllättäen alla, niin kyllä nastaa kiittää siinä vaiheessa.
                            Ja pitää tietysti muistaa se, että jos ajaa talvessa 2000 tai 20 000 km niin renkaalle asettaa ihan eri kriteerit.
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • Macke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1134
                              • Porvoo

                              #29
                              Märällä / sulalla tiellä loppuun lanattu nykynasta ei ihmeitä sille mustalle jäälle tee. Kun ei kerran etelässä ole kunnon talvia enää, niin jokainen rengas on kompromissi talveksi. Ei se kitkakaan mikään herkku vesikelillä ole jolloin se nasta olisi parempi. Ehkä se all season donitsi olisi näistä vähiten vaarallinen tässä skenaariossa? Tonne Pirkanmaalle ja keski-suomeen kun on ajellut tässä kanssa vuositolkulla, niin ei ne talvet sielläkään enää ole sen kummallisemmat. Kun tässä nyt vielä mouhotetaan 3-rengassatsin systeemeistä, niin kyllä jotkut "yhdet" renkaat houkuttaa allekirjoittanuttakin.

                              Vai keskustellaanko tässä nyt rahamiesten kanssa jotka joka kaudeksi vaihtaa uudet nastat tai kitkat alle?

                              Comment

                              • OVi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2016
                                • 517
                                • Oulu

                                #30
                                Kitkat toimivat parhaiten sellaisella seudulla, jossa syksyn ja talven raja on selvä, sekä talvet on lumisia. Varmaan Kainuu ja Keski-Suomi on parasta aluetta käyttää kitkoja ympäri vuoden, koska ovat lumisia seutuja. Täällä rannikolla keli seilaa pakkasen ja nollakelin väliä, joten tietkin ovat todella liukkaita tuon tuostakin.

                                Mulla on ollut kitkoja kesärenkaana sen vuoksi, kun ne ovat suuntavakaampia, entä oikeat kesärenkaat ja eihän niitä tunnu saavan ajamalla loppuun. Paljon kuullut juttuja siitä, kuinka kitkoilla on pitkät jarrutusmatkat ja kuinka liukkaat ne on kesällä, mutta taitaa ne jarrutusmatkat olla moninkertaiset talvella ihan millä tahansa renkaalla.
                                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎