Announcement

Collapse
No announcement yet.

e83 luistonesto ja abs pimeänä, INPA ei näytä vikaa ((RATKAISTU))

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kuuno
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 43

    e83 luistonesto ja abs pimeänä, INPA ei näytä vikaa ((RATKAISTU))

    Vuoden 2004 X3 e83: luistonesto ja absit on pois pelistä. Joskus saattavat ajoon lähtemisen jälkeen olla muutaman kilometrin toiminnassa, sitten alkaa piippailu. Ensin syttyy DSC:n 4x4-merkkivalo, pari sekuntia sen jälkeen absin ja jarrun varoitusvalo.

    INPAlla ei löydy vikamuistista mitään luistonestoon ja abseihin liittyvää. Takapään sensorit olivat vähän osumaa ottaneen näköisiä, putsasin ne ja hammaskehän ja nostin rikalla sensorit aavistuksen korkeammalle. Ei vaikutusta.
    Ostin yhden uuden takapään sensorin, laitoin paikoileen, ei vaikutusta kummallakaan puolella.

    Mitähän seuraavaksi tekisi? Kun INPA ei näytä, kannattaako käyttää Boschin testerissä?
    Last edited by Kuuno; 24-04-2020, 13:25.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by Kuuno View Post
    Vuoden 2004 X3 e83: luistonesto ja absit on pois pelistä. Joskus saattavat ajoon lähtemisen jälkeen olla muutaman kilometrin toiminnassa, sitten alkaa piippailu. Ensin syttyy DSC:n 4x4-merkkivalo, pari sekuntia sen jälkeen absin ja jarrun varoitusvalo.

    INPAlla ei löydy vikamuistista mitään luistonestoon ja abseihin liittyvää. Takapään sensorit olivat vähän osumaa ottaneen näköisiä, putsasin ne ja hammaskehän ja nostin rikalla sensorit aavistuksen korkeammalle. Ei vaikutusta.
    Ostin yhden uuden takapään sensorin, laitoin paikoileen, ei vaikutusta kummallakaan puolella.

    Mitähän seuraavaksi tekisi? Kun INPA ei näytä, kannattaako käyttää Boschin testerissä?
    Lue kaikilta ohjainlaitteilta vikakoodit. INPA kyllä näyttää koodit. Pakko siellä joku koodi on olla, jos nuo valot syttyy. Bosch testeri on paljon Inpaa huonompi olettaen, että testeriä ostataan käyttää. Miltä anturien osalta live-data näyttää?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #3
      Ne kehät voi olla turvonneet epäkeskeisesti jolloin Prikka on liikaa. Eikä vika poistu ennen kuin vaihtaa pyöreät kehät.
      Kai joka nurkassa on samankokoiset renkaat ja samat paineet?
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9995
        • KVLA

        #4
        Originally posted by Kuuno View Post
        Takapään sensorit olivat vähän osumaa ottaneen näköisiä, putsasin ne ja hammaskehän ja nostin rikalla sensorit aavistuksen korkeammalle. Ei vaikutusta.
        Ostin yhden uuden takapään sensorin, laitoin paikoileen, ei vaikutusta kummallakaan puolella.
        Jos ja kun ne anturit on "ottanut osumaa",niin hammaskehät on turpoillut ruosteen takia. Yhden anturin uusiminen ei riitä,jos molemmat puolet on huonona. Ja huonoille hammaskehille uusia antureita ei edes kannata laittaa. Hammaskehät pitää olla pyöreät ja orkkisanturit paikoillaan. Ei mitään "mallia Motonet" halpoja tarvikkeita. Ne ei yleensä toimi uudellakaan hammaskehällä.

        Tyyppivika näissä E83 malleissa.

        Itse aikoinaan Dremelillä hioin anturin reiästä hammaskehän pahimmat kohoumat matalammaksi,niin sain uudella anturilla sen toimimaan.
        Last edited by Heguli 31; 06-04-2020, 18:03.

        Comment

        • Kuuno
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 43

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Lue kaikilta ohjainlaitteilta vikakoodit. INPA kyllä näyttää koodit. Pakko siellä joku koodi on olla, jos nuo valot syttyy. Bosch testeri on paljon Inpaa huonompi olettaen, että testeriä ostataan käyttää. Miltä anturien osalta live-data näyttää?
          Mitä kautta INPAlla mennään anturien live-dataan? Tuo minun INPA ei ehkä ole ihan täysillä käyvä versio, kovin paljon lykkii virheilmoituksia eikä päästä eteenpäin.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Kuuno View Post
            Mitä kautta INPAlla mennään anturien live-dataan? Tuo minun INPA ei ehkä ole ihan täysillä käyvä versio, kovin paljon lykkii virheilmoituksia eikä päästä eteenpäin.
            Ihan sieltä ABS purkin alta löytyy. Ajossa sitten katsomaan näkyykö kaikilta abs-antureilta sama nopeus kun ajat suoraan. jos ei niin syy selvisi. Kuten edellä todettiin, niin näissä on tyyppiongelma tuo kehien turpoaminen.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Kuuno
              Bimmer Rookie
              • Nov 2008
              • 43

              #7
              Vaihdoin uudet hammaskehät taakse, vika pysyi.

              Yritin omalla INPAlla vielä päästä lukemaan livedataa, mutta eipä onnistunut. Kaikki moottorin arvot se antaa minulle, mutta melkein kaikkialta muualta tulee virheviesti "No response from control unit".

              Oikean takarenkaan laakerissa on aivan aavistuksen verran klappia, juuri sen verran että sen tuntee, voisiko johtua siitä? Vähän epäilyttää.

              Jostain kautta kai siitä pitäisi nyt saada livedataa antureilta irti.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9995
                • KVLA

                #8
                Orkkisanturit ja ilman mitään korotus prikkoja?

                Comment

                • MeisterW
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2017
                  • 306
                  • Uusimaa

                  #9
                  Jakovaihteiston ongelmat myös tunnetusti aiheuttaa tuota kolmoisvaloa. ABS-anturiongelmissa itselle aina tullut myös rengaspainevalo, koska perustuu myös pyörintänopeuteen. Muovinen ratas tai sähkömoottori yleisiä syitä jakovaihteisto-ongelmissa. kulunut muoviratas ilmeisesti pitää ääntä jakovaihteistossa sammuttaessa, eli sitäkin voi kuulostella. Mutta kyllä ne vikakoodit olisi ekana tärkein saada luettua luotettavasti.
                  E39 M5 2002
                  E70 X5 3.0sd 2008
                  E83 X3 3.0i 2005
                  G21 330e

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5257
                    • Pirkkala

                    #10
                    Koodien luku jakolaatikon ohjaimelta.

                    Siellä voi olla vaikka " contamined oil" koodi, muistaakseni sytyttää joulukuusen
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Munanjatke
                      BTCF Member
                      • May 2014
                      • 170
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Eli tekee niin kuin tässä videossa ---> https://www.youtube.com/watch?v=bh6HvYcn-HA


                      Hyvä tietää että nuo valot kun syttyy kun antaa vähän hanaa
                      ja nelikko aktivoituu , niin vika jakolaatikossa
                      BMW X3 3.0SD 2007

                      Comment

                      • Kuuno
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 43

                        #12
                        Originally posted by MeisterW View Post
                        Jakovaihteiston ongelmat myös tunnetusti aiheuttaa tuota kolmoisvaloa. ABS-anturiongelmissa itselle aina tullut myös rengaspainevalo, koska perustuu myös pyörintänopeuteen. Muovinen ratas tai sähkömoottori yleisiä syitä jakovaihteisto-ongelmissa. kulunut muoviratas ilmeisesti pitää ääntä jakovaihteistossa sammuttaessa, eli sitäkin voi kuulostella. Mutta kyllä ne vikakoodit olisi ekana tärkein saada luettua luotettavasti.

                        Kyllä näin on. Sammuttamisen jälkeen jakovaihteen solenoidi räplättää.
                        Muovinen hammaspyörä on kulunut solenoidin sisällä, helppo vaihtaa nosturilla. Osa maksaa ebayssä alle kympin, postitus on itse osaa kalliimpi.
                        Jenkeistä saisi alumiinisena saman hammaspyörän vaan ei malta odotella. Ja tuskinpa tuolla kuitenkaan toista puolta miljoonaa kilometriä ajetaan.

                        Click image for larger version

Name:	s-l1600 (1).jpg
Views:	1
Size:	50.2 KB
ID:	4838089

                        Comment

                        • Kuuno
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 43

                          #13
                          Nyt on ongelmat korjattu.

                          Vaihdoin jakovaihteen solenoidille uuden hammasrattaan. Ebaystä tilattu ratas maksoi 7 euroa, postitus pikana enemmän. Oli erittäin nätti vaihtaa, kerrankin meni homma ihan kuin youtubessa.

                          Hammaspyörän vaihdon jälkeen neliveto toimi, mutta abs ja dsc ei, myös kaikki vikavalot jäivät palamaan. Akun kaapeleiden irrottaminen ja käyttäminen yhdessä ei auttanut.
                          Ajelin satakunta kilometriä punaisten ja keltaisten valojen loisteessa ennen kuin keksin käyttää irti absien ja luistoneston sulakkeita ja kas, valot sammui.

                          Case closed.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9139
                            • Oulu

                            #14
                            Eikös näissäkin riitä, että ratasta kääntää akselilla 180 ast., kun sen käytössä oleva liikerata on alle puoli kierrosta? Toki jos osaa malttaa odotella, niin tuolla hinnalla se tietysti kannattaa samalla vaivalla uusia.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Kuuno
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 43

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Eikös näissäkin riitä, että ratasta kääntää akselilla 180 ast., kun sen käytössä oleva liikerata on alle puoli kierrosta? Toki jos osaa malttaa odotella, niin tuolla hinnalla se tietysti kannattaa samalla vaivalla uusia.
                              Tuotahan pitää kokeilla seuraavalla kerralla eli kymmenen vuoden päästä 900.000 kilometrin kohdalla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎