Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 xDrive 45e kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nonmerce
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2009
    • 218
    • northernside

    #16
    Myydäänköhän näitä ollenkaan uutena Suomesta dieseleinä. Jos hintaero on tuota 30k luokkaa hybridin hyväksi, niin ei kyllä ole mitään järkevää syytä ostaa dieseliä. Jos diesel olisi sen 10-15 halvempi, niin sitten ehkä tilanne toinen.

    Tää hintavääristymä toki suomalaisen autoverotuksen syytä. Luulisi vapaassa maailmassa dieselin olevan edullisempi.

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 818
      • Lappeenranta

      #17
      Originally posted by nonmerce View Post
      Myydäänköhän näitä ollenkaan uutena Suomesta dieseleinä. Jos hintaero on tuota 30k luokkaa hybridin hyväksi, niin ei kyllä ole mitään järkevää syytä ostaa dieseliä. Jos diesel olisi sen 10-15 halvempi, niin sitten ehkä tilanne toinen.

      Tää hintavääristymä toki suomalaisen autoverotuksen syytä. Luulisi vapaassa maailmassa dieselin olevan edullisempi.
      Aika monessa maassa on näitä veroetuja tavalla tai toisella. Toki saksalainen baanaohjus hankkii M50d ja jenkki M50i, koska V8
      Last edited by tiko4tiko; 16-06-2020, 23:34.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by nonmerce View Post
        Myydäänköhän näitä ollenkaan uutena Suomesta dieseleinä. Jos hintaero on tuota 30k luokkaa hybridin hyväksi, niin ei kyllä ole mitään järkevää syytä ostaa dieseliä. Jos diesel olisi sen 10-15 halvempi, niin sitten ehkä tilanne toinen.

        Tää hintavääristymä toki suomalaisen autoverotuksen syytä. Luulisi vapaassa maailmassa dieselin olevan edullisempi.

        Suomalainen vääristymä on se, että täällä on diiseleitä niin paljon. Kiitos tästä kuuluu Kataiselle & co, jotka aikoinaan verokikkailulla sai suomalaiset diiseleitä haalimaan. Ainakin omasta mielestäni ainut syy hankkia dieseli henkilöautoon on vaan yritys säästää rahaa. Suomessa veroteknisesti on diiselin litrahinta halvempi kuin bensa. Kun katsot vaikka jenkkejä, niin käytännössä sama hinta litralta.

        Melkein kaikissa maissa tuetaan hybridi/sähköautoja, joko hankintavaiheessa tai sitten käytön verotuksessa. Niissä on kun on pienemmät päästöt ainakin paperilla.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 536
          • Pohjois-Savo

          #19
          Mielenkiintoista keskustelua, kiitos siitä :-)

          En euromielessä tuota e45:n toimintamatkaa niin mietikään, minun ajoillani polttoainekulut ovat aika mitätön seikka auton hintaan verrattuna. Se vain harmittaa, jos vauhtiin päästyään, mukavan asennon penkissä otettuaan joutuu kovin usein pysähtymään tankkaamaan pakkasessa ja tuiskussa. Jotenkin tulee mukava mieli siitä, että nykyisellä F11:llä voi päästellä sen 1000 km tankkauksesta murehtimatta.

          Mutta asiaan: Haluaisin kuulla kommentteja seuraavista varusteista:

          - laser-ajovalot: onko näitä useita eri versioita vai ovatko kaikki BMW:n laserit käytännössä identtisiä? Eli jos kaivan youtubesta videoita näistä, niin pätevätkö ne kaikki X5:n lasereihin? Osaavatko X5:n LED+laser-valot esim. valaista tiellä kävelevän poron tai hirven, kuten jossain videolla näytettiin? Ovatko laser-valot paremmat kuin hyvä LED-bar kaukovalojen tukena?

          - pimeänäkö: Jos laser-valot jo osoittavat porot tiellä, tarjoaako pimeänäkö enää merkittävää lisäetua? Hintaa on kuitenkin pitkästi kolmatta tonnia..

          - hierovat penkit: Oikeasti hyvät vai vain varuste, jota ei kaikilla ole?

          - nelipyöräohjaus: Hyödyllinen?

          Kiiiitos..
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 818
            • Lappeenranta

            #20
            Originally posted by bittivirhe View Post
            Mielenkiintoista keskustelua, kiitos siitä :-)

            En euromielessä tuota e45:n toimintamatkaa niin mietikään, minun ajoillani polttoainekulut ovat aika mitätön seikka auton hintaan verrattuna. Se vain harmittaa, jos vauhtiin päästyään, mukavan asennon penkissä otettuaan joutuu kovin usein pysähtymään tankkaamaan pakkasessa ja tuiskussa. Jotenkin tulee mukava mieli siitä, että nykyisellä F11:llä voi päästellä sen 1000 km tankkauksesta murehtimatta.

            Mutta asiaan: Haluaisin kuulla kommentteja seuraavista varusteista:

            - laser-ajovalot: onko näitä useita eri versioita vai ovatko kaikki BMW:n laserit käytännössä identtisiä? Eli jos kaivan youtubesta videoita näistä, niin pätevätkö ne kaikki X5:n lasereihin? Osaavatko X5:n LED+laser-valot esim. valaista tiellä kävelevän poron tai hirven, kuten jossain videolla näytettiin? Ovatko laser-valot paremmat kuin hyvä LED-bar kaukovalojen tukena?

            - pimeänäkö: Jos laser-valot jo osoittavat porot tiellä, tarjoaako pimeänäkö enää merkittävää lisäetua? Hintaa on kuitenkin pitkästi kolmatta tonnia..

            - hierovat penkit: Oikeasti hyvät vai vain varuste, jota ei kaikilla ole?

            - nelipyöräohjaus: Hyödyllinen?

            Kiiiitos..
            No mie ruksin nuo kaikki ettei harmita jälkeenpäin. Vähän vaikea sanoa, mikä on sitten hyvä/huono, tarpeellinen/tarpeeton, riippuu käyttäjästä jonnin verran. Mutta komentoidaan nyt omat kokemukset

            - Laservalot on ns. pistekaukovalo jotka lisää roimasti kantamaa (katama noin 600-700m ja valo tulee lasereista nimenomaan alueelle 300m =>), mutta lisää leveyttä kaukovaloon ei tule lainkaan. Laserit tippuu nopeasti pois päältä, jos kameran silmä havaitsee valoa. Eli jos ajaa paljon pimeessä, tyhjillä teillä valoista on hyötyä muuten ei. Itse ajelen useinkin lentokentältä yön aikaan ja olen valoihin ollut tyytyväinen. Muutenhan valot on samat kuin ns. adaptiiviset LEDit, jotka on vallan erinomaiset. Tuollainen LED-bar tuo leveyttä valoon kantamaa ei niinkään. En tiiä onko se niin hyvä, että lähialue on liian kirkas ja häikäisevä, vaikea nähdä kauas.

            - Pimeänäkö; pimeänäon havaitessa vaaraan, kohde valaistaa pistemäisesti 'strobovalolla'. Veikkaisin, että tähän ei laseria käytetä. Jos porot on jo tiellä, ne laserkaukovalo on valaissut ennekuin yönäkö varoittelee

            -hierovat penkit otin sen vuoksi, kun ne on olleet jo kahdessa edellisessäkin. Niillä siirtää taukoa pidemmäksi ja varsinkin paluumatkalla kotiin sellainen 100-150 km ennen määränpäätä hieronta rauhoitaa sopivasti, jolloin nopeudetkaan ei pääse karkaamaan liian korkealle. Tuo hierontatoiminta maksaa vähemmän kuin yhdet sakot.

            -nelipyöräohjaus: en ole kokeillut ilman, tuon saisi pois päältäkin (ns lumuketjuasetus). Auto tuntuu ketterältä pienessä nopeudessa, toki ei tästä Miniä tule
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 536
              • Pohjois-Savo

              #21
              Ok, eli se kohteen valaisu on pimeänäön heiniä. Toimiiko pimeänäkö kaukovaloilla (X5:n manuaalissa luki, että pimeänäkö on käytössä, kun "low beam" on päällä) - ja jos, onko siitä hyötyä kaukovalojen kanssa? Videoissa näytti, että ajavat lähivaloilla ja sitten ihastelevat, kun pimeänäkö havaitsee ihmiset.. jotka kaukovaloilla olisi nähnyt ilman pimeänäköä.

              Minulla on F11:ssä ja E84:ssä LED-barit ja kyllä ne tuovat reilusti lisää kantamaa kaukovaloihin (Saabin kaukovalojen jälkeen tuntui, ettei Bemareissa kaukovaloja ole ollenkaan), mutta se on totta, että lähietäisyydelle tulee liikaa valoa.

              Löytämissäni videoissa näyttää, että vastaantulijat vilkuttelevat pitkiä eli että nuo adaptiiviset valot ilmeisesti häikäisevät vastaantulijoita. :-(
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 818
                • Lappeenranta

                #22
                Originally posted by bittivirhe View Post
                Ok, eli se kohteen valaisu on pimeänäön heiniä. Toimiiko pimeänäkö kaukovaloilla (X5:n manuaalissa luki, että pimeänäkö on käytössä, kun "low beam" on päällä) - ja jos, onko siitä hyötyä kaukovalojen kanssa? Videoissa näytti, että ajavat lähivaloilla ja sitten ihastelevat, kun pimeänäkö havaitsee ihmiset.. jotka kaukovaloilla olisi nähnyt ilman pimeänäköä.

                Minulla on F11:ssä ja E84:ssä LED-barit ja kyllä ne tuovat reilusti lisää kantamaa kaukovaloihin (Saabin kaukovalojen jälkeen tuntui, ettei Bemareissa kaukovaloja ole ollenkaan), mutta se on totta, että lähietäisyydelle tulee liikaa valoa.

                Löytämissäni videoissa näyttää, että vastaantulijat vilkuttelevat pitkiä eli että nuo adaptiiviset valot ilmeisesti häikäisevät vastaantulijoita. :-(
                Pimeänäkö on aina päällä, kun valot päällä. Täällä etelessä metsäneläimiä tärkempi onkin juuri nuo tummissa vaateissa syyspimeällä liikkuvat. Pimeänäkö poimii kohteet myös hieman sivummalta. Tottakai suoraan edessä valoissa olevan näkee ilman näitä himmeleitä. Toimii myös hyvin talvisin pönttökameran paljastana, jos pöntössä on kamera se on selvästi lämpimämpi kuin ympäristö

                Hieman asian vierestä. LED-barit on varmaan toimivia, mutta omasta mielestä myös helvetin rumia. Tyylikkäännäköisiä asennuksia on sattunut simiin torella harvoin. Itse en tuollaista hyllyä kyllä autoni keulaan hyväksy, mutta eipä ole tarvettakaan. Nykyvalo on ihan hyvät näin.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 536
                  • Pohjois-Savo

                  #23
                  LED-barit ovat rumia, mutta monen vuoden pimeydessä ajamisen jälkeen annoin periksi ja kokeilin - ja ensimmäisen 2000 km lenkin jälkeen asennutin toiseenkin autoon. On se kiva, kun näkee (150 W teho, valmistajan mukaan valaisee yli 600 m pitkälle). Ja harvoin tuota omaa autoa loppujen lopuksi tulee ulkopuolelta tuijoteltua..
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • bittivirhe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2012
                    • 536
                    • Pohjois-Savo

                    #24
                    Tässä koeajeltu X5 e45:llä, tähänastisia havaintoja:

                    - kiihtyy selvästi paremmin kuin 30d, mutta vastoin paperilla ilmoitettuja arvoja häviää 0-120 km/h -kiihdytyksessä 14-vuotiaalle Saab 9-5 Aerolle (260 hv, 1600 kg)

                    - ohitukseen lähtiessä huomattava viive (1-2 sekuntia) kaasupolkimelle hyppäämisen ja auton reagoinnin välillä myös Sport-ajotilassa (en keksi muuta selitystä kuin sen, että automaattilaatikko alkaa arpoa vaihdetta kaasua painaessa)

                    - bensiini- ja sähkömoottorit toimivat varsin hyvin yhteen, polttomoottorin käynnistymistä ja sammumista ei normaaliajossa tahdo huomata lainkaan

                    - sähköllä päästiin maantieajossa (60-80 km/h) noin 75 km (ilmastointi päällä, ulkolämpötila 15-19 astetta, tienpinta märkä)

                    - bensiinin kulutustiedot ristiriitaisia: tietokoneen mukaan keskikulutus hieman yli 400 kilometrin matkalla oli 8.9 l/100 km, polttoainemittari näytti puolta tankkia (tankin koko 69 litraa), mutta tankatessa tankkiin mahtui 40.4 litraa eli todellinen kulutus olisi ollut 10 l/100 km ja mittari valehtelee tai sitten tankkiin mahtuu 80 litraa? Puolelle tankille koneaivo lupasi 400 km ajomatkaa.

                    - tankilla jäljellä olevan ajomatkan näyttö käyttäytyy oudosti: auton ollessa sammutettuna parkkipaikalla 10-15 minuuttia saattoi ajomatkasta kadota lähes 200 km, tämä toistui ainakin kaksi kertaa. Ihmettelinkin, kun ajettu + jäljellä oleva yhdellä tankilla olisi ollut melkein 1000 km.

                    - 21" vanteilla karhealla asfaltilla ei erityisen hiljainen, diesel-malli 20" renkailla uudella asfaltilla todella hiljainen

                    - soratiellä ajaessa kuulostaa kuin puoli tusinaa ihmistä heittelisi sepeliä auton kylkiin, sora kuulostaa osuvan suoraan peltiä vasten eikä niin kuin omassa F11:ssä, jossa rapina on hyvin vaimeaa ja ikään kuin sora osuisi kumimattoon tms. En tiedä, olenko koskaan ollut autossa, jossa soran rapina kuuluisi sisään noin pahasti ja voimakkaana.

                    - henk.koht. en pidä tästä nykyisestä ajotietokoneesta, joka yrittää olla minua älykkäämpi (tai sitten en vain osaa käyttää sitä): tankkaamisen yhteydessä entinen keskikulutus nollautuu eikä sitä kai saa enää kaivettua esiin (tietoja saa tietyn päivämäärän perusteella, mutta jos haluaisin esim. edellisen tankillisen ajomatkan ja keskikulutuksen, saako sitä enää tankkauksen jälkeen mistään näkyviin?) EDIT: Individual-lukemat nollautuvat vain käsin.

                    - tässä yksilössä ei ole HUDia, automaattiohjausta, asiallista äänentoistoa ym., mutta panoraamakatto on kiva. Ovien tavaralokeroista puuttuu kumimatot, kaikki tavarat kolisevat lokeroissa (no, ei pidä vaatia liikoja reilun sadan tonnin autolta? ;-)

                    - hybridiin ei saa offroad-pakettia (eikä siten myöskään tasauspyörästön lukkoa) eikä sähkötoimista tavaratilan verhoa - joka tosin tummennettujen ikkunoiden kanssa ei ehkä ole kovin tarpeellinenkaan

                    - säädettävä maavara on.. liian "älykäs", haluaisin säätää sen maantieajossa ala-asentoon ja mökkitiellä yläasentoon, mutta auto palauttaa sen käytännössä aina normaalitilaan

                    - automaattinen pysäköinti on hauska :-) (Se tosiaan ajaa ruutuun itse, kuskin ei tarvitse koskea mihinkään.)

                    - tavaratilan kooksi ilmoitetaan 500 litraa, mutta mittasin kooksi verhon tasalle noin 112 x 102 x 37 cm (lev x pit x kork), josta saan tilavuudeksi 422 litraa. Selkänojat kaatamalla etupenkin selkänojaan asti pituutta on noin 175 cm kuskin koosta riippuen.

                    - korkeutta matkustamossa on riittävästi 195-senttisellekin ja jos kuski on tuota kokoa, takapenkille mahtuu silti aikuinen koipineen

                    - autoon nouseminen lahkeita likaamatta vaatii harjoittelua - penkki on korkealla ja kynnys leveä (Apukuljettaja onnistui ongelmitta.:think -apukuljettaja)

                    Kiitokset Laakkoselle X5-koeajomahdollisuuksista :-)

                    EDIT: Ajoimme eilen 515.4 km lenkin Pohjois-Savon ja Pohjois-Pohjanmaan alueella. Ajoon lähdettiin tyhjällä akulla ja ajotilana oli vaihdellen hybrid/adaptive. Lenkkiin sisältyi hiukan taajama-ajoa, joitakin kymmeniä kilometrejä moottoritietä (100/120 km/h) ja loppu maantietä pääosin "yksin" (ei jonossa) ajettuna vakionopeussäädintä käyttäen karvan yli rajoitusnopeuden. Polttoaine oli 95-oktaanista ja koska lämpötila oli hiukan alle 20 astetta, ilmastoinnin kulutus lienee ollut maltillinen. Koko lenkin kulutus oli 49.29 litraa eli 9.56 l / 100 km. Ajotietokoneen mukaan kulutus oli 9.5 l / 100 km eli tällä kertaa lukema oli järkevä ja varsin tarkka. Koneen mukaan 12.9 km matkasta ajettiin sähköllä (sitä kai tuo sininen lukema tarkoittaa ;-) eli tuon verran sähköä saatiin kerättyä alamäissä ja jarrutuksissa. Jonossa ajaen kuvittelisin ilmanvastuksen laskevan ja kulutuksen tippuvan hiukan, mutta vaikea kuvitella, että esim. 8 l / 100 km olisi mahdollista pelkällä bensalla ajettuna.
                    Last edited by bittivirhe; 06-07-2020, 09:51. Reason: Lisätty koeajolenkin kulutustiedot ym.
                    G05 45e
                    ex: F11 530d xDrive
                    ex: E84 X1 xDrive 25d

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 818
                      • Lappeenranta

                      #25
                      Originally posted by bittivirhe View Post
                      Tässä koeajeltu X5 e45:llä, tähänastisia havaintoja:
                      - 21" vanteilla karhealla asfaltilla ei erityisen hiljainen, diesel-malli 20" renkailla uudella asfaltilla todella hiljainen

                      - soratiellä ajaessa kuulostaa kuin puoli tusinaa ihmistä heittelisi sepeliä auton kylkiin, sora kuulostaa osuvan suoraan peltiä vasten eikä niin kuin omassa F11:ssä, jossa rapina on hyvin vaimeaa ja ikään kuin sora osuisi kumimattoon tms. En tiedä, olenko koskaan ollut autossa, jossa soran rapina kuuluisi sisään noin pahasti ja voimakkaana.

                      - henk.koht. en pidä tästä nykyisestä ajotietokoneesta, joka yrittää olla minua älykkäämpi (tai sitten en vain osaa käyttää sitä): tankkaamisen yhteydessä entinen keskikulutus nollautuu eikä sitä kai saa enää kaivettua esiin (tietoja saa tietyn päivämäärän perusteella, mutta jos haluaisin esim. edellisen tankillisen ajomatkan ja keskikulutuksen, saako sitä enää tankkauksen jälkeen mistään näkyviin?)
                      Voisko tää olla noiden 21" renkaiden probleema? Itsellä 20" ja ei ole meluongelmaa eikä kuvaamaasi ongelmaa sorallakaan. Onko 21" renkaat ulompana kuin 20" renkaat jolloin kivet lentää pitkin kylkiä Olen kyllä itse harkinnut ennen talven tuloa roiskeläppin hommaamista. Kyljen rapakuvion perusteella eturenkaista lentää tavaraa kyljen alimman pokkauksen alueelle. Talvella jäiseltä pinnalta hiekoitussora lentää aika vauhdilla.....
                      Ajotietokoneessa on useita pikavalintoja kuinka ajotietokone laskee arvoja, tehtaalta, viimeistä tankkauksesta, viimeisestä latauksesta, viimeisestä liikkelle lähdöstä tai sitten omasta määritellystä hetkestä.

                      Huom. Sähkökulutuksen auto laskee erittäin hämärästi, jolloin tuo arvo kWh/km on aivan mitä sattuu, ja sitä ei voi siis summata suoraan polttoaineen kulutuksen kanssa.
                      Mini, E24, E90, G70
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 536
                        • Pohjois-Savo

                        #26
                        Originally posted by tiko4tiko View Post
                        Voisko tää olla noiden 21" renkaiden probleema? Itsellä 20" ja ei ole meluongelmaa eikä kuvaamaasi ongelmaa sorallakaan. Onko 21" renkaat ulompana kuin 20" renkaat jolloin kivet lentää pitkin kylkiä Olen kyllä itse harkinnut ennen talven tuloa roiskeläppin hommaamista. Kyljen rapakuvion perusteella eturenkaista lentää tavaraa kyljen alimman pokkauksen alueelle. Talvella jäiseltä pinnalta hiekoitussora lentää aika vauhdilla.....
                        Tuossa koeajoyksilössä on edessä 275 ja takana 315 mm leveät renkaat, että niillä voi hyvin olla vaikutusta asiaan. (Enpä tosin tiedä, onko sama leveys käytössä myös 20" vanteiden kanssa..)

                        Trippimittarista opiskelin manuaalista ja käytin eilen sitä "individual"-mittaria, joka nollataan vain käsin. Masentavaa luettavaa se tieto kuitenkin oli ;-) (Päivitän tiedon tuohon edelliseen viestiini.)
                        Last edited by bittivirhe; 08-07-2020, 08:56. Reason: Korjattu takarenkaiden leveys
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 818
                          • Lappeenranta

                          #27
                          Originally posted by bittivirhe View Post
                          Tuossa koeajoyksilössä on edessä 275 ja takana 300 mm leveät renkaat, että niillä voi hyvin olla vaikutusta asiaan. (Enpä tosin tiedä, onko sama leveys käytössä myös 20" vanteiden kanssa..)

                          Trippimittarista opiskelin manuaalista ja käytin eilen sitä "individual"-mittaria, joka nollataan vain käsin. Masentavaa luettavaa se tieto kuitenkin oli ;-) (Päivitän tiedon tuohon edelliseen viestiini.)
                          Mikäs tuossa niin masentavaa on? Aika odotettava lukema, jopa alhainen, jos akku on tyhjä. Aikoinaan kolmelitrasella automattivaihteisella X3 oli vaikeuksia päästä alle kympin maantiellä, keskimäärin tuo vei 12l/100km.

                          Itse käväsin mökillä Etelä-Savossa, akku oli ladattu sekä kotona että mökillä , ajo-ohjelma adaptive, kulutus ~3l/100km, matkaa kertyi yhteensä ~200km. Sähköllä tuosta on ajettu noin 110km. Kaikkiaan ajettu nyt hieman alle 7000km. Keskikulutus on 6 l/100km, mutta koska puolet on menty matkasta sähköllä, karkealla hihalla voi sanoa, että kulutus olisi 12l/100km jos autoa ei olisi ladannut lainkaan. Kyllä bensaa siis saa palamaan, toisaalta 40e:ssä kulutus on vuoden yli 7 litran pinnassa. Pienemmän akun vuoksi sillä sähköajot jäin noin kolmannekseen kokonaismäärästä.
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 536
                            • Pohjois-Savo

                            #28
                            Originally posted by tiko4tiko View Post
                            Mikäs tuossa niin masentavaa on?
                            Ei ole koskaan mikään auto kuluttanut noin paljoa (no, ei ole tietysti ollut noin isokaan ulkomitoiltaan).
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 818
                              • Lappeenranta

                              #29
                              Originally posted by bittivirhe View Post
                              Ei ole koskaan mikään auto kuluttanut noin paljoa (no, ei ole tietysti ollut noin isokaan ulkomitoiltaan).
                              Oukei, ymmärrän. Todellisuudessa kympin kahtapuolta on aika kohtuullinen lukema tämän kokoiselle&tehoiselle autoille, kun bensalla liikutaan.
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 818
                                • Lappeenranta

                                #30
                                Uusimmassa Moottorilehdessä mittailtu 45e:n kulutuksia akku täynnä/tyhjänä, Ja verrokina Toyon Supra samalla koneella.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎