Jos ketään kiinnostaa, olen nyt ajanut 12tkm kesän aikana G05 3,0d:llä. Kulutus on ollut 6,8l/100km, keskinopeus 70km/h. Hybridiä en harkinnut, lataaminen on hankalaa ja kilometrejä tulee 4-5 tkm kuukaudessa. Pirun tyytyväinen olen ollut, ihan eri laite kuin F15 samalla koneella.
							
						
					X5 xDrive 45e kulutus
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Hyvin rullattu 2,5 kuukauteen, 160km jokainen päivä, ei tuossa paljoa lomia ole pidettyOriginally posted by MRH View PostJos ketään kiinnostaa, olen nyt ajanut 12tkm kesän aikana G05 3,0d:llä. Kulutus on ollut 6,8l/100km, keskinopeus 70km/h. Hybridiä en harkinnut, lataaminen on hankalaa ja kilometrejä tulee 4-5 tkm kuukaudessa. Pirun tyytyväinen olen ollut, ihan eri laite kuin F15 samalla koneella.
Vertailun vuoksi hybridillä ajettu 10tkm (~6kk), keskikulutus 5,4l/100km ja keskinopeudella 58km/h. Tässä uudessa on sen verran iso akku, että riittää lataus joka toinen päivä. Joskus toki tämä 'laiskuus' kostautuu ja sitten mennään hetki bensalla. Mutta bensaakin pitää polttaa silloin tällöin, jotta ei bensa ei pilaannu tankkiin.
Tankattu on viimeksi 22.7., ajomäärä on nyt 1600km, tankki vielä puolillaan
. Viimeisen tankillisen keskikulutus on tähän menessä 2,3l/100km keskinopeudella 57km/h. Jos matkat säilyisi yhtä optimaalisina, tankillisella pääsisi 3000km
. No näihän ei ole käytännössä vaan viikonloppuna reissu JKL:ään. 220km matkasta pääsee sähköllä ~90km ja loput sitten bensalla ~8l/100km, mikä tarkoittaa 4,7l/100km on kulutusta koko legille.
							
						Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
45e on ollut nyt vuoden käytössä, kilometrejä 17500km, keskikulutus 4,8l/100km. 'Sähkökilometrejä' matkasta 9600km. Auton liikuttamisen kulut on 'edullisia'. Omistaminen on tyyristä, mikä ei ole yllätys uuden auton ollessa kyseessä, arvonalennus on yli 1€/km tai ~2000€/kk mitä nyt laskennassa haluaa käyttää.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
^Yksityisleasingit sis. huollot liikkuu noilla kilsoilla alkaen 1000e/kk (tai vähemmän Black Friday), tosin karvalakkina ja hinta nousee varusteiden verran kun alkaa ruksimaan.
Mutta antaa perspektiivia arvonalenemaan 3 vuoden aikana, tai oletettuun sellaiseen.
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Jep näin on, ruksiminen tuottaa nopeasti maksettavaa myös leasingin puolella eli sitä summaa joka haviää tuosta päältä muutamassa vuodessa. Perusvarustuksen päälle kun ruksii 'pakolliset' M-paketti ja kaksi varustepakettia - hinta on ~100ke ja leasing ~1500e. Koska hinta kipuaa näin nopsaan, kuoletetaankohan lisävarusteet kokonaan leasingin aikana vai miten tuo menee :think. Mutta em. varusteet oli vasta alkua kun ruksimaan päädyin - 'bells&whistles' -osasto vastasi noin 318i autoa.Originally posted by Eemeli View Post^Yksityisleasingit sis. huollot liikkuu noilla kilsoilla alkaen 1000e/kk (tai vähemmän Black Friday), tosin karvalakkina ja hinta nousee varusteiden verran kun alkaa ruksimaan.
.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Kulutukseen vaikuttaa suuresti lataaminen ja ajoprofiili. Eipä ole aiemmin auto kulkenut keskitalvella lumipyssä ja pakkasessa nurkka-ajossa näin vähällä. Olen tankannut auton viimeksi ennen joulua, bensaa jäljellä vielä kolmasosa tankkia, kulutus 3,2 l/100km (1500km). Vertailun vuoksi Minin viimeinen tankillinen oli 8,5l/100km samassa ajossa. Syynä on, että hybridi jaksaa liikkua täysin sähköisesti jopa -15 asteen pakkasessa. Toki ekat kilometrit pitää ajaa varovasti, sillä kylmästä akusta ei saa paljoa virtaa. Toisekseen moottori lämpenee erittäin nopeasti silloin kun käynnistyy (alle -15), ja jo 1,5km ajon jälkeen lämpömittari nauttää normaalia ja öljykin on >50 astetta.Originally posted by Eemeli View PostMenee vähän otsikon ohi, oma auto vasta tulossa ja matalista kulutuksista vasta haaveillaan, mutta varusteiden jäännösarvo on ainakin joillain leasingtarjoajilla nolla, yhdellä oli jopa negatiivinen
Auton saa kätevästi lämpimaksi aina puhelimella kun akussa vain on virtaa. + lämmittettävä ratti, kyynernojat ja nopea istuinlämmitin, jotka tietysti aktivoituva,t kun lämmityksen käynnistää
 
							
						Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Lämpimästä tallista lähtien pääsin sähköllä hybrid-modessa 64 km mäkisessä maastossa 60-80 km/h teillä -13 asteen "normaalissa talvikelissä" (lumiset tiet, aurattu joskus).
Olisi kyllä kiva tietää, miten tuo koneaivon ennuste laaditaan - latauksen päätyttyä auto ilmoitti toimintamatkaksi 89 km, tallista ulos päästyä (tavaroiden lastaamisen ym. jälkeen) 86 km ja tuohon 64 km:iin se sitten loppui (siinäkin muutama pitkä mäki noustiin bensalla).
IMHO, joku tuossa laskenta-algoritmissä mättää, koska ennuste on aina vain yltiöoptimistinen, vaikka kurvailen samoja teitä edestakaisin eli ei pitäisi olla mitään yllätyksiä autolle. Se ehkä selittäisi, jos tuo ei edes yritä sopeuttaa ennustetta todelliseen kulutukseen vaan laskee kilometrit koko ajan joidenkin saksalaisten optimiolosuhteiden mukaan..
Onko muuten kellään tiedossa kännykkäsoftaa, jolla voisi seurata obdii-portin kautta hybridin elämää (akuston tilaa jne)? Joistakin sähköautoista saa kaivettua paljon tietoa, mutta saako näistä? Carly minulla on, mutta en ole sitä vielä 45e:lle tarjonnut, käsittääkseni se ei hirveästi ymmärrä näin uusista malleista..G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Vastaus on kysymykseesi on ensimmäisessä kappaleessa. Sähkö kuluu kabiinin lämmittämiseen ja tätä auto ei ennusta. Ja millä mittarilla se tietäisikään että ulkona on pakkasta yli 10 astetta, kun auto on tallissa. Ja muutenkaan se tuskin osaa sanoa etukäteen paljonko lämmintä tilaat.Originally posted by bittivirhe View PostLämpimästä tallista lähtien pääsin sähköllä hybrid-modessa 64 km mäkisessä maastossa 60-80 km/h teillä -13 asteen "normaalissa talvikelissä" (lumiset tiet, aurattu joskus).
Olisi kyllä kiva tietää, miten tuo koneaivon ennuste laaditaan - latauksen päätyttyä auto ilmoitti toimintamatkaksi 89 km, tallista ulos päästyä (tavaroiden lastaamisen ym. jälkeen) 86 km ja tuohon 64 km:iin se sitten loppui (siinäkin muutama pitkä mäki noustiin bensalla).
IMHO, joku tuossa laskenta-algoritmissä mättää, koska ennuste on aina vain yltiöoptimistinen, vaikka kurvailen samoja teitä edestakaisin eli ei pitäisi olla mitään yllätyksiä autolle. Se ehkä selittäisi, jos tuo ei edes yritä sopeuttaa ennustetta todelliseen kulutukseen vaan laskee kilometrit koko ajan joidenkin saksalaisten optimiolosuhteiden mukaan..
.
Toisekseen mistä auto tietäisi etukäteen, ajatko auraamatonta vai jäistä tietä (kitkavastus).
Käytännössä pakkasella range on pisimmillään matka-ajossa (korkea keskinopeus), kun lämmitysaika minimoituu. Vastaavasti matalalla keskinopeudella (kaupungilla pyöriessä) sähköä kuluu paljon lämmitykseen pidemmän ajan vuoksi, range on alle 50km.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Itse tankkasin viimeksi 31.12. ja tankki näyttää nyt 86% olevan täynnä.
Tänä aikana on ajettu 789,6 km mistä sähköllä 666,8 km ~ keskikulutus on tältä ajalta 2,1 L/100km
Kun auto on ollut välillä ulkona pakkasessa niin 100% sähkörange on vaihdellut 55-60 km tietämissä. Vaimo on pääsääntöisesti autolla ajellut ja hänen ajotapansa ei ole ihan sitä "taloudellisinta" sorttia. Käytännön range on toki jäänyt tuon ilmoitetun alle.
Mielestäni homma toimii ainakin meidän käytössä tosi hyvin ja siihen käyttötarkoitukseen kuten alunperin ajateltiinkin.G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Normaalisti lähden liikkeelle pihalta samasta lämpötilasta, jossa ajan koko matkan ja ajan samaa reittiä kuin edellisellä kerralla ja pidän sisälämpötilan samassa asetuksessa, joten autolla olisi kyllä hyvä mahdollisuus ennustaa ajomatka aikaisempien kokemusten perusteella. En oikein ymmärrä, mitä virkaa tuollaisella ennusteella on, kun se ei pidä paikkaansa senkään vertaa kuin ilmatieteen laitoksen tuotokset. F11:n vastaava ennuste oli hyvinkin paikkansapitävä, ei puhettakaan että se olisi ollut joka ainoa tankillinen 30-40% yli todellisen.Originally posted by tiko4tiko View PostVastaus on kysymykseesi on ensimmäisessä kappaleessa. Sähkö kuluu kabiinin lämmittämiseen ja tätä auto ei ennusta. Ja millä mittarilla se tietäisikään että ulkona on pakkasta yli 10 astetta, kun auto on tallissa. Ja muutenkaan se tuskin osaa sanoa etukäteen paljonko lämmintä tilaat.
Toisekseen mistä auto tietäisi etukäteen, ajatko auraamatonta vai jäistä tietä (kitkavastus).
Käytännössä pakkasella range on pisimmillään matka-ajossa (korkea keskinopeus), kun lämmitysaika minimoituu. Vastaavasti matalalla keskinopeudella (kaupungilla pyöriessä) sähköä kuluu paljon lämmitykseen pidemmän ajan vuoksi, range on alle 50km.
Palveleehan tuo tietysti BMW:tä sikäli, että ulkomaan foorumilla näyttävät ihmiset kuvittelevan, että ennuste pitää paikkansa ja kun ajavat vain lyhyttä nurkkapyöritystä, eivät koskaan huomaa totuutta. Täällä susirajan takana 10 kilometrin lenkillä pääsee vasta hikisesti maantien laitaan ja takaisin..G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
 
 Kilsoja tulee n 60.000 vuodessa joista n 85% maantiellä. Laittelen tuonnempana sit kulutuslukemat tuleen
Comment