Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 xDrive 45e kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 812
    • Lappeenranta

    #61
    Originally posted by bittivirhe View Post
    F11:n vastaava ennuste oli hyvinkin paikkansapitävä, ei puhettakaan että se olisi ollut joka ainoa tankillinen 30-40% yli todellisen.
    Jep F11:n moottori tekee käyttämästään energiasta 70% hukkalämpöä kesät talvet, tuosta riittää hyvin lämmintä hyttiin talvella.

    Mutta kun ajat sähköllä, saman matkan liikkuminen kuluttaa sähöä suuriin piirtein saman määrä kesät talvet (jos tie on aurattu) ilman merkkittävää hukkaa, toki akun sisäisen vastukseen kuluu jonkin verran lisää, kun hybrideissä ei ole kennojen lämmitystä. Range seilaa pääasiassa, koska tarvitset energiaa kabiinin lämmittämiseen.

    Ratkaisu: Vedä pipa korville, lämmitys pois, niin kyllä se melkeinpä sen saman matkan kulkee kuin kesällä ja range pitää paikkansa. Tosin voi olla että ikkunat vetää hieman jäähän sisäpuolelta, hengitämättä kun ei pitkälle pääse
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • bittivirhe
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 515
      • Pohjois-Savo

      #62
      Niin ihmettelen sitä, että jos polttomoottoriautoissa tietokone osaa seurata todellista kulutusta ja laskea sen perusteella tankillisella päästävän matkan, niin miksi ihmeessä hybridi ei osaa tehdä samaa? Tiedän kyllä, että sähköllä ajaessa myös lämpö tehdään sähköllä, mutta onhan se mahdollista ottaa huomioon, jos halutaan. Miksei siis oteta?

      En tosin ole täysin vakuuttunut siitä, että tuo ennusteen ja todellisuuden ero selittyy pelkällä kabiinin lämmittämisellä.

      Aihetta sivuten: Miksei 45e:ssä ole älyä niin, ettei se puskisi lämmintä ilmaa matkustajan puolelle ja taakse, jos kyydissä on vain kuljettaja? Toki sen verran pitää ilman kiertää, etteivät ikkunat jäädy, mutta tuntuu hölmöltä lämmittää koko autoa turhan takia. Esim. Hyundai Konassa on tila, jossa vain kuskille annetaan lämmintä. Toki on helppoa alentaa etumatkustajan lämpötila-asetusta, mutta takapenkille ei jaksa tuon takia kömpiä.
      G05 45e
      ex: F11 530d xDrive
      ex: E84 X1 xDrive 25d

      Comment

      • larsen
        Bimmer Rookie
        • Jul 2020
        • 73
        • Tampere

        #63
        Osaahan se auto kertoa ihan kojelaudan näytössäkin paikallisen säätiedotuksen lämpötiloineen. Ei sen pitäisi olla salaisuus.

        Osa "virheestä" on varmaan perisaksalaista kusetusta (vrt. päästöhuijaukset). Sama ilmiö on keskikulutuksen mittauksissa. Omien kokemusten mukaan kaikissa saksalaisissa autoissani ajotietokone on vähätellyt kulutusta 6-8%. Virhettä on toki kaikissa autoissa, mutta japanilaiset näyttävät pääsevän alle 2% virheeseen. Yhdessä Mazdassani jopa ajotietokone liioitteli kulutusta noin prosentin verran.

        F36 420ix
        Ex. E39

        -- menneiltä vuosilta --
        Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
        pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

        Comment

        • TON-III
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2018
          • 480
          • Turku

          #64
          Originally posted by larsen View Post
          Omien kokemusten mukaan kaikissa saksalaisissa autoissani ajotietokone on vähätellyt kulutusta 6-8%. Virhettä on toki kaikissa autoissa, mutta japanilaiset näyttävät pääsevän alle 2% virheeseen. Yhdessä Mazdassani jopa ajotietokone liioitteli kulutusta noin prosentin verran.
          Tämä on aika jännä feature, tosiaan kyllä varmaan osuisivat paremmin kohdilleen nuo mittarinäkymät jos haluaisivat. Oman kärryn kulutusnäyttö napsahti todellisen kanssa kohdalleen +9% asetuksella (1000 vs. 1090).
          F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

          Comment

          • larsen
            Bimmer Rookie
            • Jul 2020
            • 73
            • Tampere

            #65
            Tuota samaa vedätystä on myös polttoaineen riittävyydessä. Kun tankin lorauttaa täyteen, ajotietokone näyttää ylioptimistista arviota, joka pikkuhiljaa hipuu totuuden mukaiseksi matkan edetessä.

            Luin joskus, että samaa ilmiötä on sovellettu jo paljon ennen ajotietokoneita analogisten polttoainemittareiden kanssa. Ensimmäinen puolikas tankista tyhjenee paljon hitaammin kuin loppupuolikas. Oletetaan, että tyhmät autoilijat eivät osaa laskea kulutusta. Osa autoilijoista tankkaa, kun viisari tipahtaa vähän puolenvälin alle. Kun huijauksen ansiosta puolella tankilla pääsee muka todellista pidemmälle, he kuvittelevat kulutusta normaalia pienemmäksi.

            F36 420ix
            Ex. E39

            -- menneiltä vuosilta --
            Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
            pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 515
              • Pohjois-Savo

              #66
              Originally posted by larsen View Post
              Tuota samaa vedätystä on myös polttoaineen riittävyydessä. Kun tankin lorauttaa täyteen, ajotietokone näyttää ylioptimistista arviota, joka pikkuhiljaa hipuu totuuden mukaiseksi matkan edetessä.

              Luin joskus, että samaa ilmiötä on sovellettu jo paljon ennen ajotietokoneita analogisten polttoainemittareiden kanssa. Ensimmäinen puolikas tankista tyhjenee paljon hitaammin kuin loppupuolikas. Oletetaan, että tyhmät autoilijat eivät osaa laskea kulutusta. Osa autoilijoista tankkaa, kun viisari tipahtaa vähän puolenvälin alle. Kun huijauksen ansiosta puolella tankilla pääsee muka todellista pidemmälle, he kuvittelevat kulutusta normaalia pienemmäksi.
              Mielestäni F11:ssäni toimii sekä polttoainemittari että jäljelläolevan matkan näyttö "oikein", toki piti kalibroida se keskikulutusnäyttö kohdalleen (näytti monta desiä alakanttiin, samoin näytti myös X1:ssä).

              Aikaisemmassa ruotsalaisessa 2000-luvun autossani oli polttoainemittari tuollainen, että tankin ensimmäisellä puolikkaalla pääsi reilusti pidemmälle kuin toisella (tosin en koskaan ajanut tankkia tyhjäksi, joten en tiedä, olisiko polttoainetta kuitenkin ollut mittarin ilmoittamaa enemmän). Jos tankin tankkasi aivan täyteen, pääsi myös hyvän matkaa ennen kuin viisari värähti ollenkaan.. kyllä tuli hyvä mieli ;-)
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • larsen
                Bimmer Rookie
                • Jul 2020
                • 73
                • Tampere

                #67
                Pahoittelen off topic -viestiä, mutta jatkan vielä.

                Sama hyvän mielen ilmiö teetti aikoinaan päänvaivaa Cadillacilla. Joskus ammoisina aikoina lanseerasivat uuden vuosimallin, jossa sikajuoppo kone oli viritetty vähän vähemmän sikajuopoksi. Samalla bensamittari vaihdettiin digitaaliseen, joka näytti suoraan gallonat tankissa. Asiakkaat olivat tottuneet juuri tuohon analogiamittariin, joka majailee tapissaan pitkään tankkauksen jälkeen. Digitaalimittari oli tarkempi ja lähti heti ajallaan "liikkeelle".

                Asiakkaiden mielestä uuden koneen kulutus oli kasvanut, koska bensa väheni pian tankkauksen jälkeen, vaikka todellisuudessa kone oli pihimpi. Cadillac ei kuitenkaan halunnut vääristää lukemaa. Seuraavassa malliuudistuksessa mittarin toimintaa muutettiin niin, että se hyppäsi yhden gallonan yli ja pudotti lukemaa vasta, kun 2 gallonaa oli poltettu.

                Joskus nämä asiat ovat korvien välillä vähän eri järjestyksessä kuin todellisuudessa.

                F36 420ix
                Ex. E39

                -- menneiltä vuosilta --
                Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15256
                  • Ajamisen Iloa

                  #68
                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Jep F11:n moottori tekee käyttämästään energiasta 70% hukkalämpöä kesät talvet, tuosta riittää hyvin lämmintä hyttiin talvella.
                  Talvellahan tuosta on 0% hukkalämpöä.
                  Odottelen vaan että Tesloihin yms aletaan asentelemaan Dieseliä polttavia Webastoja.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 812
                    • Lappeenranta

                    #69
                    Originally posted by Remotion View Post
                    Talvellahan tuosta on 0% hukkalämpöä.
                    Odottelen vaan että Tesloihin yms aletaan asentelemaan Dieseliä polttavia Webastoja.
                    ei polttomoottorin hyötysuhde paljoa parane, vaikka osa lämmöstä ohjataan hyttiin nöillä levysasteilla.
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • Hebbu ///M3
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 1627
                      • Dallas

                      #70
                      Polttoaineen sisältämä energia käytetään paremmin hyödyksi. Suomessa pitäsi saada vihreys palkinto ja dubaissa verottaa ilmastoinnin käytöstä miljardiljardia.
                      Sotkamo Connection

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 614
                        • Espoon haja-asutus

                        #71
                        Originally posted by Remotion View Post
                        Talvellahan tuosta on 0% hukkalämpöä.
                        Odottelen vaan että Tesloihin yms aletaan asentelemaan Dieseliä polttavia Webastoja.
                        Kyllä siitä bensan (tai dieselin) polttamisesta vapautuu niin paljon lämpöä, että talvellakin on hukkalämpöä ihan kiitettävästi. Litrassa bensaa on noin 9kWh energiaa ja näitä litroja palaa tunnissa aika monta kuitenkin. Jos kone parhaimmillaan saisi mekaaniseksi muutettua sen 30 %, niin loput on hukkaa.

                        Jos muistaa, että iso omakotitalo pysyy pakkasilla lämpimänä noin 5kW teholla (eli 5kWh tunnissa) tai aamulla auton lämmittää noin kilowatin sisälämppärillä, niin ei se yksi henkilöautokaan lämpimänä pysymiseen ihan kauheasti niitä kilowatteja tarvitse edes pakkasilla.

                        Suuri osa katoaa pakokaasujen lämpönä pihalle. Matka-ajossa vaikkapa dieselin pakokaasulämmöt on sellaiset 350-400 astetta ja pakokaasujen sisältämä energia siis menee kokonaan hukkaan.

                        Toki se on totta, että sähköautossa joudutaan lämmitystä tekemään suoraan siitä ajoakun energiasta. Siksi niihin on tullut näitä tehokkaampia tapoja, kuten lämpöpumppuja, joilla saadaan yhdellä kilowattitunnilla tehtyä useampi kilowattitunti lämmitysenergiaa.

                        E

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎