Kyseessä siis x3 f25 2.0xdrive vm 2011. Ongelma esiintyi ensimmäisen kerran viime talvena auton herjatessa akun alhaisesta jännitteestä. Samalla pyyhkijät alkoi elää ihan omaa elämää, ei reagoinut viikseen. Sammutin auton ja käynnistin uudestaan, ongelmat poissa,auto toimi normaalisti. Ongelmat pysyi poissa kevääseen asti. Taas sama akku herja ja pyyhkijät vaan pyyhkii eikä reagoi viikseen. Nyt ei auton sammutus korjannut ongelmaa. Lisäksi vilkut ja muut viiksien toiminnot, ratin napit,töötti pimeänä. Ja sähkökontti villiintyi,aukeili itsekseen eikä ottanut komentoja vastaan. Muutama viikko meni alkoi auto toimia taas ihan normaalisti. Kunnes taas samat viat,akkuherja pyyhkijät ja peräkontin sekoilu. Vaihdatin akun korjaamolla ja se koodattiin autolle. Ei vaikutusta,sama sekoilu jatkui. Yhtäkkiä saattoi taas päivän pari toimia normaalisti. Vikakoodien luvussa on käytetty, vikakoodeja useampi. Jotain väylävikaa korjaamolla epäili. Viiksipaketin vaihdoin myös,ei vaikutusta. Kysymys kuuluukin, millä tavalla peräkontin sähkömekanismi ja ratin ohjainlaitteet liittyvät toisiinsa,onko näillä joku yhteinen ohjainboksi? Selkeästi se vika liittyy toisiinsa. Pyyhkijöiden pyyhkiessä holtittomasti, toimii vilkut normaalisti. Heti kun pyyhkijät lopettaa pyyhkimisen silloin vilkut lakkaa toimimasta ja ajotietokone ilmoittaa peräkontin olevan auki. Ja auto purkaa yön aikana akun tyhjäksi, jokin sitä herättelee vaikka ovet lukossa. Ja huomannut että noin parinminuutin välein parkissa auto väläyttää takavaloja. Mistähän tuota vikaa osaisi lähteä perkaamaan? Korjaamollahan ne varmasti mielellään vaihtaa repullisen bokseja ennenkuin vika löytyy.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
X3 f25 mystinen sähkövika
Collapse
X
-
Mitä vikakoodeja siellä oli? Niitten toimintojen ei tarvitse olla samassa ohjainboksissa vaan ainoastaan samassa väylässä jossa ohjainboksit ovat. Yksi ohjainboksi tai ohjainboksissa kiinni oleva komponentti voi vikaantuessaan aiheuttaa häiriötä väylässä tapahtuvaan kommunikaatioon ja seuraukset ovat kuvaamasi laisia.
edit. Laita tuo paikkakuntasi vähän tarkemmin niin voi foorumilla joku ammattilainen tarjoutua vilkaisemaan kun tietää vähän suuntia missäpäin auto on.Last edited by alpine3; 30-07-2020, 21:22.BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
-
-
Originally posted by alpine3 View PostMitä vikakoodeja siellä oli? Niitten toimintojen ei tarvitse olla samassa ohjainboksissa vaan ainoastaan samassa väylässä jossa ohjainboksit ovat. Yksi ohjainboksi tai ohjainboksissa kiinni oleva komponentti voi vikaantuessaan aiheuttaa häiriötä väylässä tapahtuvaan kommunikaatioon ja seuraukset ovat kuvaamasi laisia.
edit. Laita tuo paikkakuntasi vähän tarkemmin niin voi foorumilla joku ammattilainen tarjoutua vilkaisemaan kun tietää vähän suuntia missäpäin auto on.
Comment
-
-
Originally posted by Inotti View PostKyseessä siis x3 f25 2.0xdrive vm 2011. Ongelma esiintyi ensimmäisen kerran viime talvena auton herjatessa akun alhaisesta jännitteestä. Samalla pyyhkijät alkoi elää ihan omaa elämää, ei reagoinut viikseen. Sammutin auton ja käynnistin uudestaan, ongelmat poissa,auto toimi normaalisti. Ongelmat pysyi poissa kevääseen asti. Taas sama akku herja ja pyyhkijät vaan pyyhkii eikä reagoi viikseen. Nyt ei auton sammutus korjannut ongelmaa. Lisäksi vilkut ja muut viiksien toiminnot, ratin napit,töötti pimeänä. Ja sähkökontti villiintyi,aukeili itsekseen eikä ottanut komentoja vastaan. Muutama viikko meni alkoi auto toimia taas ihan normaalisti. Kunnes taas samat viat,akkuherja pyyhkijät ja peräkontin sekoilu. Vaihdatin akun korjaamolla ja se koodattiin autolle. Ei vaikutusta,sama sekoilu jatkui. Yhtäkkiä saattoi taas päivän pari toimia normaalisti. Vikakoodien luvussa on käytetty, vikakoodeja useampi. Jotain väylävikaa korjaamolla epäili. Viiksipaketin vaihdoin myös,ei vaikutusta. Kysymys kuuluukin, millä tavalla peräkontin sähkömekanismi ja ratin ohjainlaitteet liittyvät toisiinsa,onko näillä joku yhteinen ohjainboksi? Selkeästi se vika liittyy toisiinsa. Pyyhkijöiden pyyhkiessä holtittomasti, toimii vilkut normaalisti. Heti kun pyyhkijät lopettaa pyyhkimisen silloin vilkut lakkaa toimimasta ja ajotietokone ilmoittaa peräkontin olevan auki. Ja auto purkaa yön aikana akun tyhjäksi, jokin sitä herättelee vaikka ovet lukossa. Ja huomannut että noin parinminuutin välein parkissa auto väläyttää takavaloja. Mistähän tuota vikaa osaisi lähteä perkaamaan? Korjaamollahan ne varmasti mielellään vaihtaa repullisen bokseja ennenkuin vika löytyy.
Comment
-
-
Edellä jo vinkkejä olikin, eli väylävika tuolla varmaan on.
Paikaksi veikkaan joko repsikan puolta konehuoneessa, on johtoja alakmassa katketa.
Siellä on ainakin PT-CAN, mutta onkohan siellä perus CAN- väyläkin. Toinen vaihtoehto on kontin puolella takakontin ohjaisnboxi on siinä perus CAN väylässä. Noista aloittaisin, jos minä tuota tutkisinBMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Hei, liityin forumille hiljattain vaikka jo pidempään lukenut juttuja täältä.
Nyt pakkasilla alkoi vastaava auto herjaamaan "battery discharging when stationary".
Välillä myös ilmoitus, että pitää ajamalla ladata akkua.
Ajeltu on ja käytetty tyhjäkäyntiä ilmastointi kiinni ja valot parkilla, vika ei poistunut joten uusin akun.
Akun vaihto ehkä hieman auttoi, mutta vika ei kuitenkaan poistunut.
Akun vaihtaja koodasi akun vaihdon tai ainakin näin väitti kun poistui kapulan kanssa kuskin paikalta.
Nyt myös välistä antaa myös drivetrain vikakoodia, jonka saa nollattua pois (torque android softalla) tai käynnistämällä auton pari kertaa uudestaan. Ilmeisesti jotkin anturit ei anna oikeita arvoja, torquella luettujen obd vikakoodien perusteella vikakoodeja on termostaatista ja antureista.
P15d9
P15f8
P15ed
P2088
P2090
P0031
P0100
P0598
P10D9
Onko tuolle mitään tehtävissä?
Vähän vaikea kun uusi akku, joka oli täynnä kun asennettiin ja auto lataa 16V jännitteellä niin miten muka virta voi enää olla vähissä..
Tästä autosta on jo kesällä 150tkm kohdalla vaihdettu jakopään osat, vanos ym. En tiedä mitä kaikkea tuolla jakopäässä on mitkä olisi tullut vaihtaa, ensin SAH Oulussa vaihtoi ketjun osat ja sitten Lahdessa Laakkonen vanos yksikön, jonka SAH jätti syystä tai toisesta vaihtamatta.
Tarkempi malli on xdrive20i ja vm 2012 (lähtenyt tehtaalta 2011 eli aika alkupään tuotantoa).
Comment
-
-
Tuo ilmoitushan tarkoittaa, että akku purkautuu auton ollessa parkissa, ei sitä, etteikö akku latautuisi ajossa. Mahdollisesti joku ohjauspurkki ei mene nukkumaan kun pitäisi tai autoon on asennettu joku lisävaruste, joka purkaa akkua ja BMS huomaa asian.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by bittivirhe View PostTuo ilmoitushan tarkoittaa, että akku purkautuu auton ollessa parkissa, ei sitä, etteikö akku latautuisi ajossa. Mahdollisesti joku ohjauspurkki ei mene nukkumaan kun pitäisi tai autoon on asennettu joku lisävaruste, joka purkaa akkua ja BMS huomaa asian.
Ilmeisesti uusi akku ei ollut täynnä silloin kun se asennettiin.
Toisaalta vielä perjantaina öljynmittaus oli poissa pelistä, torque softalla luin koodit, mutta ei ollut mitään tai palikka ei kyennyt lukemaan sitä. Öljynmittaus tuli takaisin toimintaan kun nollasin vikakoodit torquella vaikkei vikakoodia näkynyt. Auto lähtee nyt myyjän osoittamaan korjaamoon selvitettäväksi, koska jatkuvasti herjaa jakopään vikoja. En tiedä onko sieltä taas rikki jotain tai joku osa vaan niin kulunut ettei palikat pysy säädöissä
Comment
-
Comment