Mitään vinkkejä mistä kannattaisi alkaa syyllistä etsimään kun polttoaineen kulutus on kasvanut mittariston viisarin ja ajotietokoneen mukaan, sekä auto kulkee tahmeasti.
Ajotietokoneella keskikulutus on nyt noussut 1.2l, 8,3 -> 9,5. Matkamittariin en verrannut, mutta sen teen alkaen nyt seuraavasta tankkauksesta.
Aluksi ajattelin, että finaalissa olevat jarrut ja navat aiheuttaa sen ja vaihdoin uudet navat sekä jarrut eteen. Mäntineen päivineen. No se ei auttanut. Sitten vaihdoin kaikki tukivarret kolinoiden takia ja säädätin kulmat kohdilleen, mutta sieltäkään ei muutoksia tullut.
Vikakoodeja ei ole mistään suuttimista, eikös suutinvuodoista pitäisi jotain vikakoodia tulla, jos korjausarvot menee valtavasti poskelleen? Konehuoneen puolella ei tuoksu löpö, eikä muutenkaan näy mitään märkää polttoainetta. Öljyä kyllä löytyy...
Loivassa alamäessä vaihde päällä lasketellessa vauhti hidastuu huomattavasti. Jyrkemmässä kyllä kasvaa. Automaattilaatikko on uusittu muutama vuosi takaperin ja sillä on kilsoja takana nyt noin 70tkm. Ensimmäinen öljynvaihto on tulossa lähiviikkoina.
Ennen auto meni huomattavasti kevyemmin ja eräänä kauniina päivänä se muuttui raskaammaksi. Liikkeellelähdössä tarvitaan reilusti enemmän kaasua, joka voisi kieliä vaikka sinne laatikon luistelun suunnalle. Autosta on egr härpättimet poistettu kaikin tavoin sekä takajarrut on tutkittu ettei varmasti laahaa. Nekin on kyllä uudet tulossa piakkoin. Myös napoineen.
Voisiko esim ilmavuoto aiheuttaa vastaavaa oireilua, kiihdyttäessä nimittäin kuuluu kuinka ahtimet viheltää ja painetta kertyy, mutta kaasun kun päästää niin ilma pihisee pihalle jostain. En tiedä onko noissa jotain hukkaportteja ja jos on niin pitääkö sen noin toimiakin, mutta samaista ilman karkaamista on kuulunut kyllä ennen tätä tahmeaa kulkuakin. En pysty sanomaan että onko ääni nyt voimakkaampi kuin aiemmin, ehkä ei ole. Aiemmissa turbodiisseleissä ei ole mitään pihinöitä kuulunut.
Siitä minulla ei ole tietoa, että onko autoon vaihdettu laatikon vaihdon yhteydessä myös turbiini. Olettaisin kuitenkin että on.
Ajotietokoneella keskikulutus on nyt noussut 1.2l, 8,3 -> 9,5. Matkamittariin en verrannut, mutta sen teen alkaen nyt seuraavasta tankkauksesta.
Aluksi ajattelin, että finaalissa olevat jarrut ja navat aiheuttaa sen ja vaihdoin uudet navat sekä jarrut eteen. Mäntineen päivineen. No se ei auttanut. Sitten vaihdoin kaikki tukivarret kolinoiden takia ja säädätin kulmat kohdilleen, mutta sieltäkään ei muutoksia tullut.
Vikakoodeja ei ole mistään suuttimista, eikös suutinvuodoista pitäisi jotain vikakoodia tulla, jos korjausarvot menee valtavasti poskelleen? Konehuoneen puolella ei tuoksu löpö, eikä muutenkaan näy mitään märkää polttoainetta. Öljyä kyllä löytyy...
Loivassa alamäessä vaihde päällä lasketellessa vauhti hidastuu huomattavasti. Jyrkemmässä kyllä kasvaa. Automaattilaatikko on uusittu muutama vuosi takaperin ja sillä on kilsoja takana nyt noin 70tkm. Ensimmäinen öljynvaihto on tulossa lähiviikkoina.
Ennen auto meni huomattavasti kevyemmin ja eräänä kauniina päivänä se muuttui raskaammaksi. Liikkeellelähdössä tarvitaan reilusti enemmän kaasua, joka voisi kieliä vaikka sinne laatikon luistelun suunnalle. Autosta on egr härpättimet poistettu kaikin tavoin sekä takajarrut on tutkittu ettei varmasti laahaa. Nekin on kyllä uudet tulossa piakkoin. Myös napoineen.
Voisiko esim ilmavuoto aiheuttaa vastaavaa oireilua, kiihdyttäessä nimittäin kuuluu kuinka ahtimet viheltää ja painetta kertyy, mutta kaasun kun päästää niin ilma pihisee pihalle jostain. En tiedä onko noissa jotain hukkaportteja ja jos on niin pitääkö sen noin toimiakin, mutta samaista ilman karkaamista on kuulunut kyllä ennen tätä tahmeaa kulkuakin. En pysty sanomaan että onko ääni nyt voimakkaampi kuin aiemmin, ehkä ei ole. Aiemmissa turbodiisseleissä ei ole mitään pihinöitä kuulunut.
Siitä minulla ei ole tietoa, että onko autoon vaihdettu laatikon vaihdon yhteydessä myös turbiini. Olettaisin kuitenkin että on.
Comment