Ilmastointi lopetti toimintansa ja kuskasin ratsuni pajalle tutkimuksiin ja mahdollisesti aineiden lisäykseen. Diagnoosiksi tuli, että kenno on hapan ja kompuran magneettikytkin ei toimi. Tilasin uudet roippeet kuivaimineen ja hihnoineen ja meinasin sen itse väkästellä paikoilleenkin. Onkos tuossa hommassa mitään erityistä huomioitavaa? Kompura on esitäytetty ja tarkistan määrän vielä jahka pajalle pääsen. Jostain luin, että kuivaimeen pitäisi myös laittaa öljyä? Onko tämä ihan huuhaata? Eikös sinne kylmäaineiden mukana mene öljyt? Lauhduttimenkaan asennuksessa tuskin mitään kummallista on? Järjestelmän pitäisi olla tyhjä, näin ainakin huollossa sanottiin että se kenno on niin hapan, ettei siellä mikään pysy sisällä.
E70 ilmastoinnin kompressorin vaihto
Collapse
X
-
Kotikonstein tuskin mitään balansointeja tehdään mutta ihan ap to you.
Yleisesti 50% käytännössä 100% öljystä on kompressorissa.
Comment
-
Eikö perusperiaate BMW ohjeissa ole, että kaadetaan uudesta ja vanhasta öljyt pois ja sitten uuteen laitetaan takas sama määrä kuin vanhassa oli, kunhan on yli mallikohtaisen vähimmäismäärän?E39 M5 2002
E70 X5 3.0sd 2008
E83 X3 3.0i 2005
G21 330e
Comment
-
Originally posted by MeisterW View PostEikö perusperiaate BMW ohjeissa ole, että kaadetaan uudesta ja vanhasta öljyt pois ja sitten uuteen laitetaan takas sama määrä kuin vanhassa oli, kunhan on yli mallikohtaisen vähimmäismäärän?
Edellä mainittuun laskukaavaan lisätään aina 10ml turvaraja, mutta kuitenkin siten, että uuteen kompuraan laitetaan vähintään 50ml öljyä.
Nämä sepostukset eivät siis suoraan kerro vastausta jokaiseen tilanteeseen, mutta noin suurinpiirtein.
Comment
-
Nyt kun öljyn määrästä tuli rakettitiedettä niin kertokaas miten se määrä siellä 15 vuotta vanhassa järjestelmässä mitataan vuosittaisten tarkastustäyttöjen yhteydessä. Väittäisin ettei mitenkään mutta väittäisin että asia huomioidaan kyllä, + xx xx.
Paljonko veikkaatte öljyä olevan järjestelmässä 15 vuotta vanhassa 2v välein tarkastustäytetyssä järjestelmässä.
Uudessa kompurassa on öljyt, asennus, ja koska järjestelmää ei ole typellä huuhdeltu, täyttöön ja kertoo että vaihdettu uusi kompura öljyillä sekä kuivain+lauhdutin. Kyllä ne osaa täyttää systeemin sitten merkkikohtaisilla määrillä, ainetta+öljyä-kompurassa oleva+10ml. Nämä määrät toki yleensä lukee järjestelmän tyyppikilvissäkin.
Asentaessa lauhdutinta kannattaa tehdä tarkkaan ettei pyöräytä alukierteitä tai ruttaa o-rengasta. Yleensä letkuissa on teräskierre ja lauhduttimessa alu, eli ennen asennusta putsaa ne letkujen kierteet hyvin ettei vanhasta jäänyt alusiru leikkaa uutta kierrettä heti asennuksessa.
Järjestelmän tiiveys pitäisi aina testata typpipaineella, alipainetesti ei ole 100% varma, esim löysä liitin niin imaisee o-renkaan tiiviiksi mutta paineen alla vuotaakin.Last edited by BMW525Xda; 24-06-2021, 10:10.
Comment
-
Tuo +10ml täyttöhuollossa perustuu täysin järjestelmän vuotoon, siis ehjä uusi järjestelmä vuotaa 5-10% vuodessa ainetta ja öljyä katoaa juuri kompuran akselitiivisteen kautta. Käytännössä siis aineen määrä on lähes vakio. Liika öljy ei hajota mitään, liian vähä hajottaa.
Comment
-
Originally posted by BMW525Xda View PostNyt kun öljyn määrästä tuli rakettitiedettä niin kertokaas miten se määrä siellä 15 vuotta vanhassa järjestelmässä mitataan vuosittaisten tarkastustäyttöjen yhteydessä. Väittäisin ettei mitenkään mutta väittäisin että asia huomioidaan kyllä, + xx xx.
Paljonko veikkaatte öljyä olevan järjestelmässä 15 vuotta vanhassa 2v välein tarkastustäytetyssä järjestelmässä.
Uudessa kompurassa on öljyt, asennus, ja koska järjestelmää ei ole typellä huuhdeltu, täyttöön ja kertoo että vaihdettu uusi kompura öljyillä sekä kuivain+lauhdutin. Kyllä ne osaa täyttää systeemin sitten merkkikohtaisilla määrillä, ainetta+öljyä-kompurassa oleva+10ml. Nämä määrät toki yleensä lukee järjestelmän tyyppikilvissäkin.
Asentaessa lauhdutinta kannattaa tehdä tarkkaan ettei pyöräytä alukierteitä tai ruttaa o-rengasta. Yleensä letkuissa on teräskierre ja lauhduttimessa alu, eli ennen asennusta putsaa ne letkujen kierteet hyvin ettei vanhasta jäänyt alusiru leikkaa uutta kierrettä heti asennuksessa.
Järjestelmän tiiveys pitäisi aina testata typpipaineella, alipainetesti ei ole 100% varma, esim löysä liitin niin imaisee o-renkaan tiiviiksi mutta paineen alla vuotaakin.Last edited by Jamppa81; 29-06-2021, 21:31.
Comment
-
Vanhasta ei tullut ulos kuin korkeintaan 10ml, määrää ei siis saatu edes mitattua kun tuli niin vähän. Uudesta ei sitten valmistajan ilmoittamasta huolimatta tullutkaan mitään ulos. Nyt odottelen aikaa että pääsen täyttöön ja testauttamaan, että kaikki pelaa.
Comment
-
No niin, viimein saatiin tämäkin päätökseen. Lopulta jouduin vielä uusimaan molemmat kompuralta lähtevät putket, sekä kolmantena putkena sen joka tulee täyttöventtiililtä lauhduttimeen. Putket oli niin lujaa lauhduttimessa kiinni, että vaikka kuinka niitä yritti varoa, niin lopulta ne vääntyi pilalle. Letkun pultti pois lauhduttimen päästä, pidempi pultti tilalle ja pajavasaraa perään. Kompuran irroittaminen oli hiukan haasteellinen temppu ja putkien kiinnitys kompuraan myös. Toinen pitää kiinnittää kompuran ollessa irti, mutta omalla paikallaan. Alakautta tukivarsien välistä ja sisälokarin takaa löytyvästä reiästä on parhaat reitit kompuran luokse.
Comment
Comment