Announcement

Collapse
No announcement yet.

E70 ilmastoinnin kompressorin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa81
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2015
    • 445
    • Helsinki

    E70 ilmastoinnin kompressorin vaihto

    Ilmastointi lopetti toimintansa ja kuskasin ratsuni pajalle tutkimuksiin ja mahdollisesti aineiden lisäykseen. Diagnoosiksi tuli, että kenno on hapan ja kompuran magneettikytkin ei toimi. Tilasin uudet roippeet kuivaimineen ja hihnoineen ja meinasin sen itse väkästellä paikoilleenkin. Onkos tuossa hommassa mitään erityistä huomioitavaa? Kompura on esitäytetty ja tarkistan määrän vielä jahka pajalle pääsen. Jostain luin, että kuivaimeen pitäisi myös laittaa öljyä? Onko tämä ihan huuhaata? Eikös sinne kylmäaineiden mukana mene öljyt? Lauhduttimenkaan asennuksessa tuskin mitään kummallista on? Järjestelmän pitäisi olla tyhjä, näin ainakin huollossa sanottiin että se kenno on niin hapan, ettei siellä mikään pysy sisällä.
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Niputat uusilla osilla ja viet täyttöön. Sinun ei tartte lisäillä öljyjä minnekään. Öljyt makoilee kompurassa ei ne kierrossa kulje.

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #3
      Öljymäärän balansointi uuden ja vanhan kompressorin kesken korjaamokäsikirjan mukaisesti.

      Lisäksi korjaamomanuaalista selviää paljonko lisätä öljyä mahdollisen komponentti vaurion (reikä) jäljiltä minkäkin komponentin osalta.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Kotikonstein tuskin mitään balansointeja tehdään mutta ihan ap to you.

        Yleisesti 50% käytännössä 100% öljystä on kompressorissa.

        Comment

        • MeisterW
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2017
          • 306
          • Uusimaa

          #5
          Eikö perusperiaate BMW ohjeissa ole, että kaadetaan uudesta ja vanhasta öljyt pois ja sitten uuteen laitetaan takas sama määrä kuin vanhassa oli, kunhan on yli mallikohtaisen vähimmäismäärän?
          E39 M5 2002
          E70 X5 3.0sd 2008
          E83 X3 3.0i 2005
          G21 330e

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #6
            Originally posted by MeisterW View Post
            Eikö perusperiaate BMW ohjeissa ole, että kaadetaan uudesta ja vanhasta öljyt pois ja sitten uuteen laitetaan takas sama määrä kuin vanhassa oli, kunhan on yli mallikohtaisen vähimmäismäärän?
            Karkeasti kyllä. Suosittelen lukemaan perehtymään ohjeisiin kuitenkin sillä variaatioita laskutavassa on useita BMW ohjeistuksessa riippuen siitä onko uudessa kompurassa merkitty sisältämän öljyn määrä vai ei (ulos laskiessa kaikki ei sieltäkään ulos tule)

            Edellä mainittuun laskukaavaan lisätään aina 10ml turvaraja, mutta kuitenkin siten, että uuteen kompuraan laitetaan vähintään 50ml öljyä.

            Nämä sepostukset eivät siis suoraan kerro vastausta jokaiseen tilanteeseen, mutta noin suurinpiirtein.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Nyt kun öljyn määrästä tuli rakettitiedettä niin kertokaas miten se määrä siellä 15 vuotta vanhassa järjestelmässä mitataan vuosittaisten tarkastustäyttöjen yhteydessä. Väittäisin ettei mitenkään mutta väittäisin että asia huomioidaan kyllä, + xx xx.

              Paljonko veikkaatte öljyä olevan järjestelmässä 15 vuotta vanhassa 2v välein tarkastustäytetyssä järjestelmässä .

              Uudessa kompurassa on öljyt, asennus, ja koska järjestelmää ei ole typellä huuhdeltu, täyttöön ja kertoo että vaihdettu uusi kompura öljyillä sekä kuivain+lauhdutin. Kyllä ne osaa täyttää systeemin sitten merkkikohtaisilla määrillä, ainetta+öljyä-kompurassa oleva+10ml. Nämä määrät toki yleensä lukee järjestelmän tyyppikilvissäkin.

              Asentaessa lauhdutinta kannattaa tehdä tarkkaan ettei pyöräytä alukierteitä tai ruttaa o-rengasta. Yleensä letkuissa on teräskierre ja lauhduttimessa alu, eli ennen asennusta putsaa ne letkujen kierteet hyvin ettei vanhasta jäänyt alusiru leikkaa uutta kierrettä heti asennuksessa.

              Järjestelmän tiiveys pitäisi aina testata typpipaineella, alipainetesti ei ole 100% varma, esim löysä liitin niin imaisee o-renkaan tiiviiksi mutta paineen alla vuotaakin.
              Last edited by BMW525Xda; 24-06-2021, 11:10.

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #8
                Ilmastointihuolloissa järjestelmästä jossa oikea määrä öljyä ei kuuluisi tulla huoltolaitteeseen juurikaan öljyä.

                Jos sieltä tulee reilusti on se yleensä merkki siitä, että järjestelmässä sitä on ollut liikaa.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Tuo +10ml täyttöhuollossa perustuu täysin järjestelmän vuotoon, siis ehjä uusi järjestelmä vuotaa 5-10% vuodessa ainetta ja öljyä katoaa juuri kompuran akselitiivisteen kautta. Käytännössä siis aineen määrä on lähes vakio. Liika öljy ei hajota mitään, liian vähä hajottaa.

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Nyt kun öljyn määrästä tuli rakettitiedettä niin kertokaas miten se määrä siellä 15 vuotta vanhassa järjestelmässä mitataan vuosittaisten tarkastustäyttöjen yhteydessä. Väittäisin ettei mitenkään mutta väittäisin että asia huomioidaan kyllä, + xx xx.

                    Paljonko veikkaatte öljyä olevan järjestelmässä 15 vuotta vanhassa 2v välein tarkastustäytetyssä järjestelmässä .

                    Uudessa kompurassa on öljyt, asennus, ja koska järjestelmää ei ole typellä huuhdeltu, täyttöön ja kertoo että vaihdettu uusi kompura öljyillä sekä kuivain+lauhdutin. Kyllä ne osaa täyttää systeemin sitten merkkikohtaisilla määrillä, ainetta+öljyä-kompurassa oleva+10ml. Nämä määrät toki yleensä lukee järjestelmän tyyppikilvissäkin.

                    Asentaessa lauhdutinta kannattaa tehdä tarkkaan ettei pyöräytä alukierteitä tai ruttaa o-rengasta. Yleensä letkuissa on teräskierre ja lauhduttimessa alu, eli ennen asennusta putsaa ne letkujen kierteet hyvin ettei vanhasta jäänyt alusiru leikkaa uutta kierrettä heti asennuksessa.

                    Järjestelmän tiiveys pitäisi aina testata typpipaineella, alipainetesti ei ole 100% varma, esim löysä liitin niin imaisee o-renkaan tiiviiksi mutta paineen alla vuotaakin.
                    Mä luulen että tämä on juurikin se mitä teen, toivottavasti se paja vaan sitten osaa hommansa. Jospa löytyisi vielä sellainen joka voisi järjestelmän huuhdella kaikesta mahdollisesta moskasta ja painaa typellä painekokeetkin vielä.
                    Last edited by Jamppa81; 29-06-2021, 22:31.

                    Comment

                    • Jamppa81
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 445
                      • Helsinki

                      #11
                      Vanhasta ei tullut ulos kuin korkeintaan 10ml, määrää ei siis saatu edes mitattua kun tuli niin vähän. Uudesta ei sitten valmistajan ilmoittamasta huolimatta tullutkaan mitään ulos. Nyt odottelen aikaa että pääsen täyttöön ja testauttamaan, että kaikki pelaa.

                      Comment

                      • Jamppa81
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2015
                        • 445
                        • Helsinki

                        #12
                        No niin, viimein saatiin tämäkin päätökseen. Lopulta jouduin vielä uusimaan molemmat kompuralta lähtevät putket, sekä kolmantena putkena sen joka tulee täyttöventtiililtä lauhduttimeen. Putket oli niin lujaa lauhduttimessa kiinni, että vaikka kuinka niitä yritti varoa, niin lopulta ne vääntyi pilalle. Letkun pultti pois lauhduttimen päästä, pidempi pultti tilalle ja pajavasaraa perään. Kompuran irroittaminen oli hiukan haasteellinen temppu ja putkien kiinnitys kompuraan myös. Toinen pitää kiinnittää kompuran ollessa irti, mutta omalla paikallaan. Alakautta tukivarsien välistä ja sisälokarin takaa löytyvästä reiästä on parhaat reitit kompuran luokse.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎