Announcement

Collapse
No announcement yet.

F15 ilmajousitus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 342

    F15 ilmajousitus ongelma

    Ilmajousituksen kanssa ongelmaa. Huomasin että oikea puoli oli peräpäästä pari senttiä alempana kuin kuskin puoli. Auto Laakkoselle kun BPS takuuta vielä jäljellä. Vaihtoivat oikean puolen pussin uuteen. Sanoivat että siinä oli vähäistä vuotoa. Olisiko minun pitänyt vaatia että myös kuskin puolen pussi vaihdetaan uuteen? Esim. GW-pyyntönä? Autolla ajettu n. 70tkm ja -17 vuoden. Pitäisikö pussit vaihtaa aina pareittain?

    ..ajelin muutaman päivän ja kohta huomasin että oikea puoli perästä oli taas alempana. Auto Laakkoselle. Yrittivät kalibroida perän uudestaan. Oikean puolen tasoanturissa kuollutta aluetta keskivaiheella (black spot) ja auto jäi sinne juhannukseksi. Pitäisikö minun vaatia nyt että myös kuskin puolen pussi vaihdetaan sekä molemmat tasoanturit uusitaan? Lisäksi autossa oli kuulemma jotain ihmeellistä häikkää vikakoodien puolesta.

    Perän kalibroinnin tekivät niin että mittasivat metrimitalla maasta lokasuojan keskikohtaan. Minusta tuo ei ole oikea tapa. Tutkin nettiä ja mielestäni oikea tapa olisi ollut mitata vanteen alareunasta lokarin keskikohtaan. Olenko oikeassa? Pikkusen rupee vaan usko menemään tohon Laakkosen touhuun.. no, mikäs tässä ajellessa uudella vitosella kun oma auto on pukilla.
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Originally posted by torso1 View Post

    Perän kalibroinnin tekivät niin että mittasivat metrimitalla maasta lokasuojan keskikohtaan. Minusta tuo ei ole oikea tapa. Tutkin nettiä ja mielestäni oikea tapa olisi ollut mitata vanteen alareunasta lokarin keskikohtaan. Olenko oikeassa? Pikkusen rupee vaan usko menemään tohon Laakkosen touhuun.. no, mikäs tässä ajellessa uudella vitosella kun oma auto on pukilla.


    Mittaus juuri vanteesta tai navan keskeltä kaareen. Olet oikeassa.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5258
      • Pirkkala

      #3
      Tasaisella hallinlattialla mitattuna lattiasta kaaren yläreunaan on täsmälleen yhtä hyvä konsti kuin mikä tahansa muukin.

      Ilmajousitus ei ole softansa puolelta aivan yksinkertainen asia, on toleranssit, viiveet, yms. Asiat jotka vaikuttaa eri puolien korkeuteen. Jos et ole asiaan kovin perehtynyt, en alkaisi merkkikoojamolle kovin pontevasti pätemään asiassa. (Heillä on omat hölmöilynsä, se on kyllä tiedossa)

      Mitä takuisiin tulee, ainahan voit vaatia, mutta heidän lähtökohtansa lienee se, että takuuseen korjataan olemassa olevia vikoja.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8259
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Paitsi että bmw softat antaa ne mitat muodossa vanteen alareunasta kaareen. Jos mittailet mitään muuta ja koitat sen perusteella mitään säätää niin savolainen supersankari.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5258
          • Pirkkala

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          Paitsi että bmw softat antaa ne mitat muodossa vanteen alareunasta kaareen. Jos mittailet mitään muuta ja koitat sen perusteella mitään säätää niin savolainen supersankari.
          Vertailusta kyse, ei virallisesta korkeudesta, missä perä kuuluu olla.
          Last edited by Urpo_rotta; 27-06-2021, 14:13.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • torso1
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 342

            #6
            Originally posted by peto2 View Post
            Paitsi että bmw softat antaa ne mitat muodossa vanteen alareunasta kaareen. Jos mittailet mitään muuta ja koitat sen perusteella mitään säätää niin savolainen supersankari.
            Näin olen käsittänyt itsekin että mittaus pitäisi tehdä juuri näin. Softalle annetaan käsittääkseni arvot nykyisistä korkeuksista kalibroinnin yhteydessä. Eihän se softa muuten tiedä millä korkeudella auto on lähtötilanteessa. Samassa muodossahan ne mitat (alkuarvot) on tietenkin annettava autolle, millä tavalla ohje käskee ne mittaamaan.

            En minä Laakkosta nyt tässä vielä ala haukkumaan. Olemassa olevia vikoja tietysti korjataan ja homma on vielä mahdollista hoitaa kunnolla maaliin. Puhuinkin nyt vain uskottavuudesta asiakkaan silmissä. Paljonhan ne jo tulivat vastaan että antoivat mulle uuden vitosen vara-ajokiksi kun oma jäi pukille ilman mitään mutinoita.

            Mutta varmaan se toinenkin ilmapussi kannattaa vaihtaa nyt samalla vaikka omaan piikkiin. Ne kun ovat kuitenkin kuluvia osia näissä malleissa ainakin. Se uusi tasoanturikaan ei maksa kuin alle satasen, joten isosta kuluerästä ei ole kysymys.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7520
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by torso1 View Post
              Mutta varmaan se toinenkin ilmapussi kannattaa vaihtaa nyt samalla vaikka omaan piikkiin. Ne kun ovat kuitenkin kuluvia osia näissä malleissa ainakin. Se uusi tasoanturikaan ei maksa kuin alle satasen, joten isosta kuluerästä ei ole kysymys.
              Ihan turhaa hommaa vaihdella pusseja huvikseen. Ilmeisesti siinä pussissa ei edes ollut vikaa joka vaihdettiin. Pussit kestää sen 150-250 tkm normaalisti. Sorateillä ajaminen vaikuttaa kestoon eniten, pussit kun hiertyy ajan kuluessa rikki nopeammin jos on hiekkaa välissä.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5258
                • Pirkkala

                #8
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Ihan turhaa hommaa vaihdella pusseja huvikseen. Ilmeisesti siinä pussissa ei edes ollut vikaa joka vaihdettiin. Pussit kestää sen 150-250 tkm normaalisti. Sorateillä ajaminen vaikuttaa kestoon eniten, pussit kun hiertyy ajan kuluessa rikki nopeammin jos on hiekkaa välissä.
                Täsmälleen näin
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • torso1
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 342

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Ihan turhaa hommaa vaihdella pusseja huvikseen. Ilmeisesti siinä pussissa ei edes ollut vikaa joka vaihdettiin. Pussit kestää sen 150-250 tkm normaalisti. Sorateillä ajaminen vaikuttaa kestoon eniten, pussit kun hiertyy ajan kuluessa rikki nopeammin jos on hiekkaa välissä.
                  Vaikea sanoa oliko pussi rikki vai ei. Saippuavedellä olivat kuulemma tarkistaneet sen ennen kuin uusivat. Eli kait siinä oli vuotoa ollut.

                  Soitin tänään Laakkoselle. Auto siis edelleen pukilla. Valmistumisajankohdasta ei tietoa. Nyt epäilivät kuulemma että tasoanturille menevässä johtosarjassa olisi se vika. Ei kuulemma itse tasoanturissa. No, antaahan poikien tutkia…

                  Comment

                  • torso1
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 342

                    #10
                    Torstaina sain auton takaisin. Tasoanturille menevä johtosarja oli vaihdettu liittimineen. Onhan tuo nyt ainakin pari päivää perä ollut samassa tasossa. Itse tasoantureissa ei ollut vikaa ollut. Voihan se olla et pussinkin vaihtoivat alun perin turhaan. Ei voi tietää. Ompahan sit ainakin toinen pussi uusittu. Penniäkään ei tietysti tarvinnut itse maksaa. Kaikki meni BPS takuuseen. Onhan se hyvä että näissäkin on takuita, muuten tulis kalliiksi omasta pussista kaikki kustantaa.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎