F15 ja outo pompotus/tärinä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • torso1
    replied
    Tultiin tänään kotiin iltapäivästä. Nyt olikin vähän viileämpi päivä ajella joten meno ei ollut ihan niin pomppuista kuin tulomatkalla.

    Ajossa huomattua. Mikrovärinää ratissa maantienopeuksissa kokoajan. Jarruttaessa kovemmin ratti heiluu aika paljon ja tuntuu et auto melkein puoltaa/hakee jommalle kummalle puolen. Etuvanteet olivat melkoisen jarrupölyn peitossa kun kotona katsoin parkissa. Takavanteet oikeastaan puhtaat. Joten etujarruilla tämä ilmeisesti jarruttaa enemmän? Tuntuu et auto pysähtyykin vähän huonosti ja sitten kun pysähtyy esim. risteyksessä niin jarrut jotenkin töksähtävät.

    Pompotus/tärinä tuntui oikeastaan isoimmalta 70-100km/h vauhdissa. Joten liittynee tasapainotuksiin/renkaisiin. Hki-Heinola motarilla säädin vakkarin 130-140km/h vauhtiin ja Sport-modella adaptiivinen M-alusta toimi aika mukavasti. Vauhti ei tunnu ja kaarteissa auto käyttäytyy hyvin. Comfortilla meno oli liian pomppuista ja vetkulaa aika näillä renkailla ja tuossa nopeudessa. Tuossa motari vauhdissa ja nimenomaan Sport-modella oli oikeastaan aika hyvä ajella renkaidenkin puolesta. Oikeastaan tärinää eikä pompotusta suuremmin ollut. Paitsi kun piti jarruttaa, niin sitten täytyi ratista pitää ihan kiinni asti. Mutta täyskiihdytyksissä eikä nopeissakaan ohituksissakaan auto ei hae uria yhtään. Se on täysin tunteeton niille. Johtunee varmaan leveistä takarenkaista jotka pitävät auton suorassa ja kaistalla.

    Eli tärinän rattiin tekee varmaan jarrut, renkaat tai etupään kuluneet reaktiotangot tai alatukivarret.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Joo no minun renkaat on sitten vähän kaukana kokeilla
    Niin on, jos itse asustelet Joensuun kulmilla.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Joo no minun renkaat on sitten vähän kaukana kokeilla

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Missä päin asustelet, jos läheltä löytyisi testisetti alle?
    Kuopiossa.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    No sehän se olisi helpoin konsti mut nekin on säilössä eri rengasliikkeessä ku mistä ostin nuo kesätassut. Helpointa olisi viat tosiaan selvittää jollakin toisella setillä joka olisi todettu täysin toimivaksi kaikenlaisissa nopeuksissa. No, se taitaa helpommin sanottu kuin tehty.
    Missä päin asustelet, jos läheltä löytyisi testisetti alle?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Jos uuteen G05:een vaihtaa niin sillä värirahalla vielä muutaman koiranluun/puslan vaihtaa.
    no ihan varmasti hyvällekin tuntipalkalle. Toki on myös näin, että kun molemmat on kunnossa, niin G05 piirun parempi matka-ajossa ja samalla jousitukseltaan selkeästi mukavampi. Pieni preemio on perusteltua

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Jos/kun tutinat ja värinät ovat alkaneet renkaiden vaihdon jälkeen renkaissa/renkaassa on todennäköisesti vikaa (epätasapaino, soikea, huonosti vanteella, rakennevika) varsinkin kun värinä kasvaa nopeuden noustessa. Toinen mahdollinen on, että pyöräkulmat on sekaisin, (<=iso kuoppa/kanttari) Jos pyöräkulmat on vinksallaan niin tuollaisen 1000km reissun jälkeen pitäisi jo kulutuspinnassa näkyä jommalla kummalla reunalla hammastusta.
    Pyöränkulmat on tiptop. Ne laitettiin samalla kuntoon ku vaihdettiin kesärenkaat.

    Yksi asia tuli vielä mieleen mikä voisi aiheuttaa ratin heilumisen ja huonon ajokäytöksen kovassa vauhdissa. Etupään heikot reaktiotangot ovat kuulemma ongelma tässäkin mallissa. Jenkkifoorumeilta olen yrittänyt tietoa hankkia ja siellä kehuvat noita hyväksi. Mutta se että näissä kilometreissä jo olisi mennyt, tiedä häntä sitten. Mutta nuokaan eivät selitä pompotusta. Tässähän voi olla syynä todella moni asia joka yhtäaikaa tulee esille. Pitäisi olla todella ammattitaitoinen kaveri joka tietäisi nämä X5:n alustat ja osaisi kaivella sieltä löysät paikat esille. Jos uuteen G05:een vaihtaa niin sillä värirahalla vielä muutaman koiranluun/puslan vaihtaa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    No sehän se olisi helpoin konsti mut nekin on säilössä eri rengasliikkeessä ku mistä ostin nuo kesätassut. Helpointa olisi viat tosiaan selvittää jollakin toisella setillä joka olisi todettu täysin toimivaksi kaikenlaisissa nopeuksissa. No, se taitaa helpommin sanottu kuin tehty.
    Jos/kun tutinat ja värinät ovat alkaneet renkaiden vaihdon jälkeen renkaissa/renkaassa on todennäköisesti vikaa (epätasapaino, soikea, huonosti vanteella, rakennevika) varsinkin kun värinä kasvaa nopeuden noustessa. Toinen mahdollinen on, että pyöräkulmat on sekaisin, (<=iso kuoppa/kanttari) Jos pyöräkulmat on vinksallaan niin tuollaisen 1000km reissun jälkeen pitäisi jo kulutuspinnassa näkyä jommalla kummalla reunalla hammastusta.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by protoni View Post
    Veivaa talvikiekot alle ja kokeile asettuuko tutinat.
    No sehän se olisi helpoin konsti mut nekin on säilössä eri rengasliikkeessä ku mistä ostin nuo kesätassut. Helpointa olisi viat tosiaan selvittää jollakin toisella setillä joka olisi todettu täysin toimivaksi kaikenlaisissa nopeuksissa. No, se taitaa helpommin sanottu kuin tehty.

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Veivaa talvikiekot alle ja kokeile asettuuko tutinat.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Tänään käytiin sit Hki keskustassa päiväajelulla. Alkumatka hotellilta meni aika hyvin. Ei tärinöitä/vapinoita ihmeemmin. Reilu 15km tuli ajoa parkkihallista. Keskustassa ajoa melko paljon mukulakivillä. Nätisti meni sielläkin. Luulis et jos alussa olisi suuremmin väljää niin viimeistään siinä ne tulisi esille. Sen verran mukulakivi kuitenkin paukuttaa alustaa. Pulttien kireyden tarkistin vielä ennen lähtöä ja ne oli kiinni.

    Pois tulo matkalla rupes ehkä taas vähän pompottaa. Veikkasin et ongelma liittyy nimenomaan tasapainotukseen, renkaiden lämpenemiseen yms.

    Huomenna näkee taas enemmän kun mennään kotiin se 400km ja renkaat lämpee taas ihan tosissaan. Voihan se olla et rungot on niin löysät kovissa lämmöissä et se aiheuttaa ton järjettömän sheikkaamisen/vapinan..ja tuntu et se vaan paheni tulomatkalla mitä enemmän ajoi.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    En ole vielä kokeillut. Katsotaampa tänään kun pääsee taas liikenteen sekaan. Tuleekohan tuo mahdollinen renkaan runkovaurio esille kun uudestaan perjantaina vedetään rengassetti Hunterin mankelin läpi?

    Tämähän on sinällään mielenkiintoinen asia koska jos tästä valittaa merkkarille niin heti ensiksi kysyvät onko tähtimerkityt renkaat alla. No ei ole, vaikka ovatkin Michelinit ja pitäisi olla laatukumit. Sitten jos onkin runkovaurio niin uusia renkaita saa odotella viikkotolkulla. Tulee nimittäin pikkusen noita kilometrejä tässä kesäviikkojen aikana niin huonolla autolla on ikävä ajella. Sitten jos syy ei olekaan renkaissa/vanteissa, niin vian selvittäminen jatkuu BPS-takuun piiriin Laakkosella ties milloin kun sielläkin lomat puskevat päällä. Tätä se on tämä Bemarin omistamisen sietämätön tuska…ja kyllähän se ketuttaa kun kyseessä on kuitenkin yli 60k€ auto.
    Käsittääkseni roadforcella pitäisi runkovika näkyä hyvinkin selkeästi. Valitettavasti nämä värinä, tärinä ja narina viat on raivostuttavia selvittää. Eikä katso yhtään sitä mitä auton hintalapussa lukee, yleensä kalliimmissa vielä vaikeampia.

    Mulla oli omassa raivostuttava "vika" viime syksynä. Sopivan lämpösenä pysähdyksissä tyhjäkäynnillä tuli sellainen pärinä/pörinä kuten pakoputki olisi vuotanut. Heti liikkeelle lähdettyä ääni hävisi. Auto oli minulle uusi ja en tiennyt oliko normaali ääni vai ei. Laakkosella tätä tutkivat yhden koeajon verran ja totesivat että normaalia ja valehtelivat vielä päälle että tulee siitä kun auto generoi moottorin ääntä äänentoiston kautta Vähän kyseenalaistin tätä kertomusta, kun ei oikein käy järkeen että juuri tyhjäkäynnillä pitäisi ääntä generoida lisää ja kiihdytäessä on hiljainen :think. Vika löytyi kun sattui sopivasti ääni olemaan päällä kun ajoin kotipihaan. Pelti auki ja kuuntelemaan ja kokeilemaan mikä siellä pitää meteliä. Hyvin äkkiä selvisi kun nojasi lähemmäs konehuonetta ja painoi ilmanottoputkea alaspäin, niin ääni hävisi. Se oli juuri sopivasti löysä siihen keräin tötteröön että tietyssä tilanteessa resonoi aika voimakkaasti. Ei muuta kuin vähän sovitusta tiukemmalle ja niin tuli hyvä mieli kun kerrankin korjaus ei maksanut mitään
    Last edited by atcc; 08-07-2021, 09:42.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Haiskahtaa renkaan runkovauriolta. Vaikka ovatkin uudet niin eipä olisi ensimmäinen kerta kun runko pettänyt lähes uudesta kumista.

    Huomaako muutosta käyttäytymisessä kun kaartaa autolla loivasti puolelta toiselle? Onko jommalle kummalle puolelle kääntäminen erilaista.
    En ole vielä kokeillut. Katsotaampa tänään kun pääsee taas liikenteen sekaan. Tuleekohan tuo mahdollinen renkaan runkovaurio esille kun uudestaan perjantaina vedetään rengassetti Hunterin mankelin läpi?

    Tämähän on sinällään mielenkiintoinen asia koska jos tästä valittaa merkkarille niin heti ensiksi kysyvät onko tähtimerkityt renkaat alla. No ei ole, vaikka ovatkin Michelinit ja pitäisi olla laatukumit. Sitten jos onkin runkovaurio niin uusia renkaita saa odotella viikkotolkulla. Tulee nimittäin pikkusen noita kilometrejä tässä kesäviikkojen aikana niin huonolla autolla on ikävä ajella. Sitten jos syy ei olekaan renkaissa/vanteissa, niin vian selvittäminen jatkuu BPS-takuun piiriin Laakkosella ties milloin kun sielläkin lomat puskevat päällä. Tätä se on tämä Bemarin omistamisen sietämätön tuska…ja kyllähän se ketuttaa kun kyseessä on kuitenkin yli 60k€ auto.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Haiskahtaa renkaan runkovauriolta. Vaikka ovatkin uudet niin eipä olisi ensimmäinen kerta kun runko pettänyt lähes uudesta kumista.

    Huomaako muutosta käyttäytymisessä kun kaartaa autolla loivasti puolelta toiselle? Onko jommalle kummalle puolelle kääntäminen erilaista.
    Last edited by atcc; 07-07-2021, 10:34.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by Nettipepe View Post
    Onko vanteet oikealla keskireiällä ja jos ei niin onko soviterengas paikoillaan?

    Jarrulevyt voi kyllä mennä kieroksi huonolla tuurilla nopeastikin.
    Vanteet on OEM 19” eli 467M:t.

    Jarrulevyt menee takuuseen tietysti jos ovat kierot mut se ei selitä kaikkea tuota pompotusta, hytkymistä, epätasaista menoa ja helvetinmoista vetkuilua yli 120km/h vauhdissa..

    Kun luulis et tämmösen ison ja raskaan auton pitäis mennä helvetin smootisti ja suuntavakaasti tommosessa matkavauhdissa. No ei mene, aivan karsee ajettava.

    Leave a comment:

Working...
X