Announcement

Collapse
No announcement yet.

F15 ja outo pompotus/tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 342

    F15 ja outo pompotus/tärinä

    Uusien kesärenkaiden alle vaihdon myötä havaittu outoja asioita autossa. Kesärenkaat Michelin 255/50 R19 edessä ja 285/45 R19 takana OEM M-sport vanteilla.

    Aluksi setti meni tosi pehmeästi ja suuntavakaasti tiellä kuin tiellä. Lähdettiin etelän reissulle eilen ja huomasin et auto alkoi pompottaa pienissä nopeuksissa epämääräisesti. Uudella ja tasaisella pinnalla ehkä huomaa helpoiten. Pompotus toistuu epämääräisesti 40-60km/h nopeuksilla. 80-100km/h nopeuksilla täristää hieman rattia ja pompottaa/värisee edelleen. Jarrulle kun siirtää jalan niin ratti heiluu lisää. Eli tämä voisi viitata kieroihin etujarrulevyihin. Nämä menisi tottakai merkkarin piikkiin kun ne laitettiin sekä myös palat uusiksi puoli vuotta sitten.

    120-130km/h nopeuksilla ratti heiluu jo vähän enemmän. Auto pompottaa enemmän. Rouvan hame jo heiluu vänkärin paikalla. Varmaan hän tästä tykkääkin mut itseä lähinnä raivostuttaa. Autoa saa jo oikeasti ohjata että kaistalla pysyy. Oikeestaan aivan järkyttävä ajaa. Tuossa vauhdissa jarrun polkaisu sitten heiluttaa rattia jo oikein kunnolla. Ja ilmaa on kyllä tarpeiksi renkaissa. Kierot levyt eivät myöskään selitä kaikkia muita outoa ilmiöitä.

    Pikkuhiljaa usko rupee menemään tähän F15 (M-sport) malliin ja sen ajettavuuteen. Halvemmaksi tulee kohta vaihtaa auto uuteen G05:een kun uusia joka ikinen alustakomponentti nykyisestä.

    Kertokaa nyt mulle mistä etsiä seuraavaksi vikaa ja onko pitäisikö tää F15 olla hyvä ja pehmeä ajettava vielä yli 130km/h vauhdeissa?
  • MeisterW
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2017
    • 306
    • Uusimaa

    #2
    Olethan tarkistanut, että pultit on edelleen kireällä, jos tuli renkaanvaihdon jälkeen? Ehkä rengasvaurio tai rengaspainojen irtoaminen tulis kans mieleen. Itse alottaisin renkaista et on kunnossa.
    E39 M5 2002
    E70 X5 3.0sd 2008
    E83 X3 3.0i 2005
    G21 330e

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #3
      Putsattiinko navat/vanteet ruosteesta/hapettumasta renkaita asennettaessa, jää helposti tekemättä ja rengas jää pikkuisen kieroon napaan nähden. Tämä on osoittautunut ainakin e60 yhdeksi perusvaivaksi.

      Comment

      • torso1
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 342

        #4
        Originally posted by MeisterW View Post
        Olethan tarkistanut, että pultit on edelleen kireällä, jos tuli renkaanvaihdon jälkeen? Ehkä rengasvaurio tai rengaspainojen irtoaminen tulis kans mieleen. Itse alottaisin renkaista et on kunnossa.
        Pultit on kireällä. Renkaat ja vanteet on tasapainotettu Hunterin Elite sarjan road force koneella. Kaikki pyörät menivät alle 5kg road forceen. Mikä on jo todella hyvä arvo.

        Perjantaiksi on varattu aika rengasliikkeeseen kunhan reissusta selvitään kotiin et katsotaan tasapainotus uudelleen. Toivottavasti asia selviää. Usko vaan menee et onko tää oikeasti edes hyvä auto ajaa kovemmissa nopeuksissa.

        Comment

        • torso1
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 342

          #5
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Putsattiinko navat/vanteet ruosteesta/hapettumasta renkaita asennettaessa, jää helposti tekemättä ja rengas jää pikkuisen kieroon napaan nähden. Tämä on osoittautunut ainakin e60 yhdeksi perusvaivaksi.
          Putsattiin. Oli ruostetta aika paljon talvivanteiten (myös OEM) osalta navoissa. Jotenkin järki vaan sanoo et tää ois tasapainotus/rengas ongelma. Mut sit taas toisaalta epäilyttää onko autossa paljon muutakin vikaa. Reaktiotangot yms. autolla ajettu kuitenkin vasta 70tkm.

          Comment

          • Nettipepe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1341
            • Kajaani

            #6
            Onko vanteet oikealla keskireiällä ja jos ei niin onko soviterengas paikoillaan?

            Jarrulevyt voi kyllä mennä kieroksi huonolla tuurilla nopeastikin.
            F30 320xia
            Ex E90 325da
            Ex E90 320da
            Ex E46 330D

            Comment

            • torso1
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 342

              #7
              Originally posted by Nettipepe View Post
              Onko vanteet oikealla keskireiällä ja jos ei niin onko soviterengas paikoillaan?

              Jarrulevyt voi kyllä mennä kieroksi huonolla tuurilla nopeastikin.
              Vanteet on OEM 19” eli 467M:t.

              Jarrulevyt menee takuuseen tietysti jos ovat kierot mut se ei selitä kaikkea tuota pompotusta, hytkymistä, epätasaista menoa ja helvetinmoista vetkuilua yli 120km/h vauhdissa..

              Kun luulis et tämmösen ison ja raskaan auton pitäis mennä helvetin smootisti ja suuntavakaasti tommosessa matkavauhdissa. No ei mene, aivan karsee ajettava.

              Comment

              • atcc
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2014
                • 373
                • Joensuu

                #8
                Haiskahtaa renkaan runkovauriolta. Vaikka ovatkin uudet niin eipä olisi ensimmäinen kerta kun runko pettänyt lähes uudesta kumista.

                Huomaako muutosta käyttäytymisessä kun kaartaa autolla loivasti puolelta toiselle? Onko jommalle kummalle puolelle kääntäminen erilaista.
                Last edited by atcc; 07-07-2021, 11:34.
                F15 X5 M50d -15
                Ex:
                F11 530dA xDrive -11
                E61 530xdA M-sport LCI -07

                Comment

                • torso1
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 342

                  #9
                  Originally posted by atcc View Post
                  Haiskahtaa renkaan runkovauriolta. Vaikka ovatkin uudet niin eipä olisi ensimmäinen kerta kun runko pettänyt lähes uudesta kumista.

                  Huomaako muutosta käyttäytymisessä kun kaartaa autolla loivasti puolelta toiselle? Onko jommalle kummalle puolelle kääntäminen erilaista.
                  En ole vielä kokeillut. Katsotaampa tänään kun pääsee taas liikenteen sekaan. Tuleekohan tuo mahdollinen renkaan runkovaurio esille kun uudestaan perjantaina vedetään rengassetti Hunterin mankelin läpi?

                  Tämähän on sinällään mielenkiintoinen asia koska jos tästä valittaa merkkarille niin heti ensiksi kysyvät onko tähtimerkityt renkaat alla. No ei ole, vaikka ovatkin Michelinit ja pitäisi olla laatukumit. Sitten jos onkin runkovaurio niin uusia renkaita saa odotella viikkotolkulla. Tulee nimittäin pikkusen noita kilometrejä tässä kesäviikkojen aikana niin huonolla autolla on ikävä ajella. Sitten jos syy ei olekaan renkaissa/vanteissa, niin vian selvittäminen jatkuu BPS-takuun piiriin Laakkosella ties milloin kun sielläkin lomat puskevat päällä. Tätä se on tämä Bemarin omistamisen sietämätön tuska…ja kyllähän se ketuttaa kun kyseessä on kuitenkin yli 60k€ auto.

                  Comment

                  • atcc
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2014
                    • 373
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by torso1 View Post
                    En ole vielä kokeillut. Katsotaampa tänään kun pääsee taas liikenteen sekaan. Tuleekohan tuo mahdollinen renkaan runkovaurio esille kun uudestaan perjantaina vedetään rengassetti Hunterin mankelin läpi?

                    Tämähän on sinällään mielenkiintoinen asia koska jos tästä valittaa merkkarille niin heti ensiksi kysyvät onko tähtimerkityt renkaat alla. No ei ole, vaikka ovatkin Michelinit ja pitäisi olla laatukumit. Sitten jos onkin runkovaurio niin uusia renkaita saa odotella viikkotolkulla. Tulee nimittäin pikkusen noita kilometrejä tässä kesäviikkojen aikana niin huonolla autolla on ikävä ajella. Sitten jos syy ei olekaan renkaissa/vanteissa, niin vian selvittäminen jatkuu BPS-takuun piiriin Laakkosella ties milloin kun sielläkin lomat puskevat päällä. Tätä se on tämä Bemarin omistamisen sietämätön tuska…ja kyllähän se ketuttaa kun kyseessä on kuitenkin yli 60k€ auto.
                    Käsittääkseni roadforcella pitäisi runkovika näkyä hyvinkin selkeästi. Valitettavasti nämä värinä, tärinä ja narina viat on raivostuttavia selvittää. Eikä katso yhtään sitä mitä auton hintalapussa lukee, yleensä kalliimmissa vielä vaikeampia.

                    Mulla oli omassa raivostuttava "vika" viime syksynä. Sopivan lämpösenä pysähdyksissä tyhjäkäynnillä tuli sellainen pärinä/pörinä kuten pakoputki olisi vuotanut. Heti liikkeelle lähdettyä ääni hävisi. Auto oli minulle uusi ja en tiennyt oliko normaali ääni vai ei. Laakkosella tätä tutkivat yhden koeajon verran ja totesivat että normaalia ja valehtelivat vielä päälle että tulee siitä kun auto generoi moottorin ääntä äänentoiston kautta Vähän kyseenalaistin tätä kertomusta, kun ei oikein käy järkeen että juuri tyhjäkäynnillä pitäisi ääntä generoida lisää ja kiihdytäessä on hiljainen :think. Vika löytyi kun sattui sopivasti ääni olemaan päällä kun ajoin kotipihaan. Pelti auki ja kuuntelemaan ja kokeilemaan mikä siellä pitää meteliä. Hyvin äkkiä selvisi kun nojasi lähemmäs konehuonetta ja painoi ilmanottoputkea alaspäin, niin ääni hävisi. Se oli juuri sopivasti löysä siihen keräin tötteröön että tietyssä tilanteessa resonoi aika voimakkaasti. Ei muuta kuin vähän sovitusta tiukemmalle ja niin tuli hyvä mieli kun kerrankin korjaus ei maksanut mitään
                    Last edited by atcc; 08-07-2021, 10:42.
                    F15 X5 M50d -15
                    Ex:
                    F11 530dA xDrive -11
                    E61 530xdA M-sport LCI -07

                    Comment

                    • torso1
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 342

                      #11
                      Tänään käytiin sit Hki keskustassa päiväajelulla. Alkumatka hotellilta meni aika hyvin. Ei tärinöitä/vapinoita ihmeemmin. Reilu 15km tuli ajoa parkkihallista. Keskustassa ajoa melko paljon mukulakivillä. Nätisti meni sielläkin. Luulis et jos alussa olisi suuremmin väljää niin viimeistään siinä ne tulisi esille. Sen verran mukulakivi kuitenkin paukuttaa alustaa. Pulttien kireyden tarkistin vielä ennen lähtöä ja ne oli kiinni.

                      Pois tulo matkalla rupes ehkä taas vähän pompottaa. Veikkasin et ongelma liittyy nimenomaan tasapainotukseen, renkaiden lämpenemiseen yms.

                      Huomenna näkee taas enemmän kun mennään kotiin se 400km ja renkaat lämpee taas ihan tosissaan. Voihan se olla et rungot on niin löysät kovissa lämmöissä et se aiheuttaa ton järjettömän sheikkaamisen/vapinan..ja tuntu et se vaan paheni tulomatkalla mitä enemmän ajoi.

                      Comment

                      • protoni
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2008
                        • 1361
                        • Tampere

                        #12
                        Veivaa talvikiekot alle ja kokeile asettuuko tutinat.

                        Comment

                        • torso1
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 342

                          #13
                          Originally posted by protoni View Post
                          Veivaa talvikiekot alle ja kokeile asettuuko tutinat.
                          No sehän se olisi helpoin konsti mut nekin on säilössä eri rengasliikkeessä ku mistä ostin nuo kesätassut. Helpointa olisi viat tosiaan selvittää jollakin toisella setillä joka olisi todettu täysin toimivaksi kaikenlaisissa nopeuksissa. No, se taitaa helpommin sanottu kuin tehty.

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 774
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by torso1 View Post
                            No sehän se olisi helpoin konsti mut nekin on säilössä eri rengasliikkeessä ku mistä ostin nuo kesätassut. Helpointa olisi viat tosiaan selvittää jollakin toisella setillä joka olisi todettu täysin toimivaksi kaikenlaisissa nopeuksissa. No, se taitaa helpommin sanottu kuin tehty.
                            Jos/kun tutinat ja värinät ovat alkaneet renkaiden vaihdon jälkeen renkaissa/renkaassa on todennäköisesti vikaa (epätasapaino, soikea, huonosti vanteella, rakennevika) varsinkin kun värinä kasvaa nopeuden noustessa. Toinen mahdollinen on, että pyöräkulmat on sekaisin, (<=iso kuoppa/kanttari) Jos pyöräkulmat on vinksallaan niin tuollaisen 1000km reissun jälkeen pitäisi jo kulutuspinnassa näkyä jommalla kummalla reunalla hammastusta.
                            Mini, E24, E90, G70
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • torso1
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 342

                              #15
                              Originally posted by tiko4tiko View Post
                              Jos/kun tutinat ja värinät ovat alkaneet renkaiden vaihdon jälkeen renkaissa/renkaassa on todennäköisesti vikaa (epätasapaino, soikea, huonosti vanteella, rakennevika) varsinkin kun värinä kasvaa nopeuden noustessa. Toinen mahdollinen on, että pyöräkulmat on sekaisin, (<=iso kuoppa/kanttari) Jos pyöräkulmat on vinksallaan niin tuollaisen 1000km reissun jälkeen pitäisi jo kulutuspinnassa näkyä jommalla kummalla reunalla hammastusta.
                              Pyöränkulmat on tiptop. Ne laitettiin samalla kuntoon ku vaihdettiin kesärenkaat.

                              Yksi asia tuli vielä mieleen mikä voisi aiheuttaa ratin heilumisen ja huonon ajokäytöksen kovassa vauhdissa. Etupään heikot reaktiotangot ovat kuulemma ongelma tässäkin mallissa. Jenkkifoorumeilta olen yrittänyt tietoa hankkia ja siellä kehuvat noita hyväksi. Mutta se että näissä kilometreissä jo olisi mennyt, tiedä häntä sitten. Mutta nuokaan eivät selitä pompotusta. Tässähän voi olla syynä todella moni asia joka yhtäaikaa tulee esille. Pitäisi olla todella ammattitaitoinen kaveri joka tietäisi nämä X5:n alustat ja osaisi kaivella sieltä löysät paikat esille. Jos uuteen G05:een vaihtaa niin sillä värirahalla vielä muutaman koiranluun/puslan vaihtaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎