Announcement

Collapse
No announcement yet.

e83 luistoneston vikatila kovassa kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kuuno
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 43

    e83 luistoneston vikatila kovassa kiihdytyksessä

    Auto e83 kolmen litran dieselillä. Vuosimalli 2004, ajettu 490t. Manuaali.

    Kun maantievauhdissa heittää nelosen päälle ja runttaa kaasun pohjaan, syttyy luistonesto-4x4- vikavalo ja sekunnin päästä abs:n ja jarrun vikavalo.

    Vikavalot jäävät palamaan, häviävät kun auto seuraavan kerran on hetken sammuksissa.

    Joko siellä jakolaatikon levyt on kuluneet vai mitä tuo on? Ainakaan vielä ei perstuntumalla tunnu, että luistaisi kiihdytyksessä. Ihan hyvin vetelee vielä sellaista puolentoista tonnin kuormaa viitosvaihteella. Paljon tuolla on vetokoukulla vedetty ja raskaitakin kuormia.

    En tiedä liittyykö tähän, mutta 70-80 vauhdissa tuntuu pieni nypytys. Olen ajatellut sen johtuvan kardaanin epätasapainosta, nivelristi on aavistuksen kulunut. Nyt kun tuli tuo vikavalo-ongelma, rupesinkin miettimään, että jos tämäkin tulee jakovaihteelta ja on osa samaa ongelmaa.

    Onko kokemusta kenelläkään?
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    #2
    Lueppa vikakoodit. Etenkin sieltä jakolaatikon ohjaimelta.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Kuuno
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 43

      #3
      Joo, on se pajalle menossa. Omalla INPAlla en jostain syystä pääse sinne, moottorin kaikki systeemit näyttää nätisti mutta kaikkeen muuhun tarjoaa vain virheilmoitusta.

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3842
        • Finnland

        #4
        Liian vanha INPA tuolle?
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • Munanjatke
          BTCF Member
          • May 2014
          • 170
          • Keski-Suomi

          #5
          Oiskohan aika vaihtaa jakolaatikon öljyt, samalla kyllä vaihtaa sen servomoottorin rattaankin...
          BMW X3 3.0SD 2007

          Comment

          • Kuuno
            Bimmer Rookie
            • Nov 2008
            • 43

            #6
            Vikakoodi tuli jakolaatikon servomoottorilta.
            Olen vajaa 100t sitten vaihtanut sen muovisen hammasrataan. Sen oireilun kuuli räpätyksenä kun laittoi virrat päälle. Nyt sitä ei kulu.
            Lauantaina puran servon irti ja katson mitä se on syönyt. Onhan mahdollista, että sieltä on mykistynyt varsinainen sähkömoottori. Onko tästä kenelläkään kokemuksia?

            Öljynvaihto voisi olla paikallaan. Muistaakseni olen kerran vaihtanut, mutta mitähän sinne laitoin? Ainakin varsinainen manuaaliloota on aika herkkä oikean öljyn kanssa.

            Comment

            • Kuuno
              Bimmer Rookie
              • Nov 2008
              • 43

              #7
              Käytin jakolaatikon servomoottoria irti. Kun laittoi virrat päälle, moottori oli täysin mykkä. Kun pisti auton käyntiin, se pyöri hitaasti kahdessa vaiheessa noin sekunnin ajan kerrallaan.
              Tilasin ebaystä satasen uuden moottorin. Laatu ei juuri vakuuta, mahtaa olla kiinalainen, mutta uusi alkuperäinen on toisella tonnilla ja ebayn käytetyt oli kuin pirun kanssa yhteen ottaneita.

              Kokeillaan miten käy.

              Mitkä öljyt jakolaatikkoon ja paljonko menee?

              Comment

              • jMeister
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 89
                • N/A

                #8
                Originally posted by Kuuno View Post
                Käytin jakolaatikon servomoottoria irti. Kun laittoi virrat päälle, moottori oli täysin mykkä. Kun pisti auton käyntiin, se pyöri hitaasti kahdessa vaiheessa noin sekunnin ajan kerrallaan.
                Tilasin ebaystä satasen uuden moottorin. Laatu ei juuri vakuuta, mahtaa olla kiinalainen, mutta uusi alkuperäinen on toisella tonnilla ja ebayn käytetyt oli kuin pirun kanssa yhteen ottaneita.

                Kokeillaan miten käy.

                Mitkä öljyt jakolaatikkoon ja paljonko menee?
                Löysit varmaan jo vastauksen kun aiheesta on juttua netti pullollaan, mutta Esim. Ravenol DTF-1 / TF-0870 / 0,52l. Lisäksi adaptaatioiden nollaus.
                Varmasti ongelma häipyy tuon moottorinvaihdon ja öljynvaihdon jälkeen, oireesi kun ovat samat klassiset kuten vaikkapa tässä: https://www.youtube.com/watch?v=XUkd5xA-F-A

                Eli vaikka ratas olisikin vaihdettu kestävämpään, näkyilee samat valot tottakai mittaristossa, mikäli rattaita pyörittävä moottori on rikki.

                Ps. ja tuo nypytys poistunee viimeistään öljynvaihdon myötä
                Last edited by jMeister; 19-08-2021, 19:30.
                BMW f10 520D (Havanna)
                ex. BMW e83 x3 3.0D M-sport(Silber-grau) | BMW f11 530D (Titan silber) | BMW e60 530D (Olive grün) | BMW e46 325i (Schwarz II)
                BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | BMW e60 530D (Saphirschwartz)
                BMW e39 528i M-Sport (Alpinweiss III) | BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | ex.BMW e39 520i (Montrealblau)
                BMW e36 318iS (Cosmosschwarz) | BMW e36 320i (Bostongrün) | BMW e36 325i (Cosmosschwarz)

                Comment

                • Kuuno
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 43

                  #9
                  No nyt tässä hullusti kävi.
                  Ölynvaihdon jäkeen oli vielä pieni nypytys 75-80 km/h välillä, joka tuntui enemmän kuumaksi ajetuilla öljyillä.

                  Vein auton pajalle jakolaatikon adaptaatioiden nollaukseen.

                  Kaksi eri diagnostiikkaohjelmaa ilmoittivat, ettei adaptaatio onnistu. Se mitä ne tekivät, oli että resetoivat ja hukkasivat kaikki laatikon arvot sen myötä nelivedon autosta: nelivedon vikavalo syttyy heti käynistämisen jälkeen, sen perässä jarrun ja abs:n vikavalot.

                  Tarkoitus oli saada pieni nypytys pois, mutta operaation lopputuloksena auto on yksivetoinen, neljästä pyörästä suttaa se, joka on liukkamman päällä ja se 75-80 km/h:n nypytys paheni tärinäksi.
                  Mitähän tekisi? Korjaamolla asiasta oltiin yhtä neuvottomina.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5272
                    • Pirkkala

                    #10
                    Ettei vaan alunperinkin tuo tärinä ole laatikosta peräisin, eikä jakolaatikosta. Mikään maantienopeuden tärinä tai nypytys kun ei ole oikeen jakolaatikon oireelta kuulostava asia.

                    Mitähän vikakoodeja siellä nyt on laatikossa ja jakolaatikossa?
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • MeisterW
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2017
                      • 307
                      • Uusimaa

                      #11
                      Oliko siis bemarin softalla yritetty? Ista tai Dis? Jos ei, niin siitä voisi aloittaa.

                      On myös mahdollista, että jos toi uusi servomootori ei toimi, niin ei se sitten pysty adaptaatiotakaan ajamaan.
                      E39 M5 2002
                      E70 X5 3.0sd 2008
                      E83 X3 3.0i 2005
                      G21 330e

                      Comment

                      • Kuuno
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 43

                        #12
                        Ei ole BMW:n oma ohjelma. Pitää jatkaa siitä.

                        Comment

                        • Munanjatke
                          BTCF Member
                          • May 2014
                          • 170
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Ettei vaan alunperinkin tuo tärinä ole laatikosta peräisin, eikä jakolaatikosta. Mikään maantienopeuden tärinä tai nypytys kun ei ole oikeen jakolaatikon oireelta kuulostava asia.

                          Mitähän vikakoodeja siellä nyt on laatikossa ja jakolaatikossa?

                          Itselläni ainakin nypytti vanhoilla öljyillä kun painoi kaasua ylämäkeen vähän reilummin, lopuksi kun muoviratas rupesi olemaan vaihdon tarpeessa, niin voimakkaassa kiihytyksessä, esim ohitus kaistalla 80-120 kiihdytys, sytytti 4x4 valon kun meni jakolaatikko häiriöön


                          Parkkipaikalla kääntyessä vasemmalle, nypytys oli kaikkein pahinta vanhoilla öljyillä
                          BMW X3 3.0SD 2007

                          Comment

                          • Munanjatke
                            BTCF Member
                            • May 2014
                            • 170
                            • Keski-Suomi

                            #14
                            Originally posted by Kuuno View Post
                            Auto e83 kolmen litran dieselillä. Vuosimalli 2004, ajettu 490t. Manuaali.

                            Kun maantievauhdissa heittää nelosen päälle ja runttaa kaasun pohjaan, syttyy luistonesto-4x4- vikavalo ja sekunnin päästä abs:n ja jarrun vikavalo.

                            Vikavalot jäävät palamaan, häviävät kun auto seuraavan kerran on hetken sammuksissa.

                            Joko siellä jakolaatikon levyt on kuluneet vai mitä tuo on? Ainakaan vielä ei perstuntumalla tunnu, että luistaisi kiihdytyksessä. Ihan hyvin vetelee vielä sellaista puolentoista tonnin kuormaa viitosvaihteella. Paljon tuolla on vetokoukulla vedetty ja raskaitakin kuormia.

                            En tiedä liittyykö tähän, mutta 70-80 vauhdissa tuntuu pieni nypytys. Olen ajatellut sen johtuvan kardaanin epätasapainosta, nivelristi on aavistuksen kulunut. Nyt kun tuli tuo vikavalo-ongelma, rupesinkin miettimään, että jos tämäkin tulee jakovaihteelta ja on osa samaa ongelmaa.

                            Onko kokemusta kenelläkään?

                            Olisi mielenkiintoista tietää, että onko vika korjaantunut ja mitkorjauksia tehty.



                            Auttaisi myös muitakin jotka taistelee samojen ongelmien kanssa !!
                            BMW X3 3.0SD 2007

                            Comment

                            • Kuuno
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 43

                              #15
                              No joo, viime syksynähän kävi niin, että vika poistui itsestään noin viikon jälkeen. Talvi meni ongelmitta.

                              Nyt vika ja 4x4-valot on taas päällä ja auto yksivetoinen.
                              Ostin nimittäin jakolaatikon korjaussarjan (630 euroa, sisältää kaikki kuluvat osat) ja laittelin sen itse paikoilleen. Ihan nätti muutaman tunnin homma, youtubesta löytyy hyviä videoita kun hakee atc400 replacement.

                              Jakolaatikko oli kohtuullisessa kunnossa (kilometrejä 502 t.). Mikään ei ollut särkynyt, magneettissa paksusti hienoa rautaa. Servon takana oleva toinen neulalaakeri levisi purettaessa, isot laakerit pääakselilla kahisivat. Oli aika laittaa kuntoon.

                              Laatikko laitettiin korjaamolla paikalleen. Pyysin tekemään laatikon adaptaation, mikä oli ehkä virhe. Kävi kuin viime syksynä öljynvaihdon jälkeen: keskusyksikkö nollasi arvot, mutta ei ota uusia vastaan, system failure.

                              4x4-vikavalo palaa, absin valo ei ihan joka käynnistyksessä ja silloin absit myös toimii.

                              Adaptaatiota yrittäessä servomoottori surahtelee niin kuin pitääkin. Auton sammuttaessa se on mykkänä, silloinhan servolla on ollut tapana surahtaa kahdesti.

                              Nyt toivon, että keskusyksikkö ajan kanssa taas päättäisi ottaa jakolaatikon mukaan peliin. Jos ei, niin sitten matkataan parempien ohjelmien luokse – ellei jollakin ole ehdotuksia?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎