Announcement

Collapse
No announcement yet.

X25 ja X26 jyrinät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2310
    • Uusimaa

    X25 ja X26 jyrinät

    Ilmeisesti monillakin näissä, varsinkin isommilla koneilla varustetuissa, tulee ennemmin tai myöhemmin kaikenlaisia voimansiirron jyrinöitä ja värinöitä mukaan kuvioihin. Ei ole ilmeisesti tavatonta?

    Itsellä on tällainen uusi tuttavuus, X4 35d, jossa on havaittavissa (esiintyy 1600-2300rpm välillä) matalista nopeuksista "väännöllä kiihdytettäessä" sellainen ukkosen jyrähdystä muistuttava jyrähdys, jota on vaikea paikallistaa. Mutta voimansiirtoon se jotenkin liittyy, ja sieltä se tulee. Sitten kun kierrokset nousee lähelle 2500rpm, katoaa jyrinä aika nopeasti tietysttä kierrosluvussa. Autolla on ajettu 120tkm ja kyseessä ajallaan huollettu "suomiauto". Käsittääkseni auto on ihan vakiosoftalla. Tuntuu mielestäni ihan vakiolta 35d:ltä.

    Eilen kävin vaihtamassa autoon öljyt, niin samalla huomasin että etukardaanin jakolaatikon puoleinen ristikko on tällainen (katso äänien kera): Katso video

    Ensinnäkin, onko tuo normaalia 120tkm ajetussa autossa? Ja lienee turha kysyä että voiko tuo aiheuttaa kuvailemani jyrinän matalilla kierroksilla väännöllä kiihdytytettäessä? Ja kannattaako jatkaa ajamista ennenkuin uusi kardaani on paikallaan?
    Last edited by JKK; 13-11-2021, 12:15.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    #2
    Aika selvästi vaikuttaa nivel väljältä. Pikimmiten ristikko tai kardaani vaihtoon, ensimmäinen vaihtoehto huomattavasti halvempi. Jyrinän aiheuttajaksi ei voi suoraan sanoa, mutta täysin mahdollinen paikka. Kuivalla pinnalla ei tuosta juuri voimaa pitäisi kulkea. Jonkinverran tuossa jakolaatikkoon menevässä boorissa taitaa olla aina välystä, mutta ristikko pitää olla tiukka. Itse ottaisin ensihätäön vain pois ja korjaukseen. Autolla voi kuitenkin ajaa takavetiisena normaalisti.
    Last edited by atcc; 13-11-2021, 17:26.
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2310
      • Uusimaa

      #3
      Niin tosiaan, etukardaanin voikin napata pois ja ilmeisesti jakolaatikon töpseli täytyy irroittaa, niin mennään takavetoisena?

      Voikos tällä jipolla myös sulkea jakolaatikon vikamahdollisuuden pois laskuista jyrinän suhteen? Eli jakolaatikon jyrinät ja viat esiintyy vain jos töpseli on kiinni(kö)?
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6324
        • P-Pohjanmaa

        #4
        Jakovaihteiston öljy milloin vaihdettu ?

        Oletko muuten ollut tyytyväinen autoon , vaimo ainakin meillä todella tyytyväinen meidän tötteröön
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2310
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by veku View Post
          Jakovaihteiston öljy milloin vaihdettu ?

          Oletko muuten ollut tyytyväinen autoon , vaimo ainakin meillä todella tyytyväinen meidän tötteröön
          Jakolootan öljyjä tuskin koskaan vaihdettu. Vaihdan samantien kyllä tässä lähiviikkoina kun saa nuo fataaleimmat asiat kuntoon. Ensimmäisenä, heti oston jälkeen meni molemmat etupyöränlaakerit vaihtoon kun jollottivat 70-80km/h vauhdissa. Tosin myyjäliike maksoi viulut. Samoin etujarrut.

          Muutamalla vastaavalla F11:llä olen ajanut, joissa jakolaatikko on jyrissyt, ja niissä se jyrinä on ollut luonteeltaan erilaista, enemmän sellaista ravistavaa jyrinää, joka on ilmennyt myös mutkissa käännettäessä korostuneena. Tässä autossa jyrinä muistuttaa enemmän sellaista ukkosen jyrähdystä. Ikäänkuin kardaani olisi hetkellisesti tietyllä pyörintänopeudella epätasapainossa. Mutta se voi olla nyt hyvinkin tuo etukardaanin väljä ristikko.....

          Muutenhan tuo X4 on pakettina ihan nappikokonaisuus. Hyvä ja nopea ohjaus (toisin kuin edellisessä 530d G31:ssä). EDC-alusta on suorastaan mainio. Ja korkeammalla istuminen on pelkkää plussaa. Positiivisin yllätys oli tuon auton sporttinen luonne (odotuksiin nähden). Ja tykkään tuosta vanhemman F-sukupolven sisustan fiiliksestä enemmän kuin näistä nykymaailman G-sarjalaisten halvoista "KIA-tyyppisistä" muovisisustoista.

          Takkiin tuli melun ja kulutuksen osalta. G31 kulkee kyllä hajuilla kolmelitraisenakin (takavetona tosin). Ja on erittäin hiljainen auto. Ehkä yksi hiljaisimmista markkinoilla olevista.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1399
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by JKK View Post

            Takkiin tuli melun ja kulutuksen osalta. G31 kulkee kyllä hajuilla kolmelitraisenakin (takavetona tosin). Ja on erittäin hiljainen auto. Ehkä yksi hiljaisimmista markkinoilla olevista.

            En kyllä allekirjoita G31 osalta. Itsellä ainankin kohisee ja suhisee oma katiska, olenkin miettinyt ovien säätämistä... Samoin rengasäänet tulee läpi 18" nokian kitkoilla kovemmin kun F11 korisessa.
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2310
              • Uusimaa

              #7
              Nelivedolle näyttää olevan viisi sulaketta. Jos jakolaaatikon haluaa pois pelistä niin pitääkö nyppiä kaikki irti vai pelkästään joku noista:
              (Fuse 37, 40, 63, 64, 66)
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2310
                • Uusimaa

                #8
                Nämä jyrinät selvisivät ja on nyt kunnossa. Ensin vaihdettiin tehtaan goodwilliin etukardaani, jossa oli umpiväljä ristikko. Ei vaikutusta.

                Seuraavaksi vaihtoivat myös uuden takakardaanin, jossa oli snadisti väljä tukilaakeri. Ja voila, jyrinä katosi. Takuuseen meni myös tämä.

                Ei oikein vakuuta suunnittelun laatu, jos 120tkm ajetussa autossa on molemmat kardaanit vaihtokunnossa. Ja näitä tapauksia on ollut kyseisen marmorihuollon mukaan paljon näissä x-malleissa. Vähemmänkin ajetuissa.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • ixuv
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2018
                  • 50
                  • EP

                  #9
                  Mielenkiintoista... Eli tuo ääni kuului joka/useammalla vaihteella, kun lähti kiihdyttämään? Ja vain kun kierrokset oli 1600-2300rpm? Oireet sopii täsmälleen tuohon omaani, joka on tosin ihan eri koria ja eri tekniikalla (G31 520dx) https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407805

                  Itse jo ajattelin että ei voisi johtua kardaaneista, koska pyöriihän ne nyt ihan eri nopeutta esim 2 tai 5 vaihteella kun kierrokset on tuolla välillä...

                  - G31 520da xDrive sportline
                  - E36 328i sedan M sport
                  - W212 E200 cdi

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by JKK View Post
                    Nämä jyrinät selvisivät ja on nyt kunnossa. Ensin vaihdettiin tehtaan goodwilliin etukardaani, jossa oli umpiväljä ristikko. Ei vaikutusta.

                    Seuraavaksi vaihtoivat myös uuden takakardaanin, jossa oli snadisti väljä tukilaakeri. Ja voila, jyrinä katosi. Takuuseen meni myös tämä.

                    Ei oikein vakuuta suunnittelun laatu, jos 120tkm ajetussa autossa on molemmat kardaanit vaihtokunnossa. Ja näitä tapauksia on ollut kyseisen marmorihuollon mukaan paljon näissä x-malleissa. Vähemmänkin ajetuissa.
                    Onkohan siellä samanlainen rakenne kardaanissa kuin F1x:ssäkin? edit. näyttää olevan...

                    Tätä vaan tuumailin.. että jospa sieltä oli boorit lähdössä kävelemään....
                    Last edited by fraatti; 12-12-2021, 19:51.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2310
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Onkohan siellä samanlainen rakenne kardaanissa kuin F1x:ssäkin? edit. näyttää olevan...

                      Tätä vaan tuumailin.. että jospa sieltä oli boorit lähdössä kävelemään....
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...76#post4284876

                      Tää jyrinä oli ihan sellaista perus kardaanin värinä-jyrinää. Muistutti matalaa ukkosen jyrinää.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎