Announcement

Collapse
No announcement yet.

E70 2009 käsijarruongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maru82
    Newbiemmer
    • Oct 2015
    • 9
    • Vaasa

    E70 2009 käsijarruongelma

    Tänään ilmestyi keltainen symboli höystettynä parking brake failed herjalla. Luin vikakoodit INPAlla ja heitti viat 6031 ja 6034. Yritin resetoida koodit, mutta samat herjat ilmestyivät uudestaan. Käynnistin auton ja suoritin uuden resetin ja huomasin että käsijarru toimii moitteetta. Koitin käsijarrua kymmeniä kertoja ja ei mitään ongelmia/herjoja tullut. Sammutin auton ja kappas vaan, parking brake failed herja lävähti taas mittaristoon.....

    Käsijarru toimii jos auto on käynnissä, mutta jos sammutan auton niin herja aktivoituu. Ongelma on systemaattinen ja on toistettavissa.

    Olen tutkinut kaapelisarjan, joka lähtee EMF yksiköstä enkä siitä löytänyt mitään vikaa.

    Nyt apuja kaivataan....
    Last edited by maru82; 23-08-2022, 22:21.
  • MeisterW
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2017
    • 306
    • Uusimaa

    #2
    Käsijarru menee mielestäni päälle vasta auton sammuessa. (eli auto käynnissä syttyy vain valo). Veikkaus käsijarrun moottoriyksikössä tai vaijereissa vikaa. Yleinen vika e70 ja netistä/foorumilta löytyy paljon tietoa korjauksista.
    E39 M5 2002
    E70 X5 3.0sd 2008
    E83 X3 3.0i 2005
    G21 330e

    Comment

    • maru82
      Newbiemmer
      • Oct 2015
      • 9
      • Vaasa

      #3
      Koitin myös käsijarrun toimintaa auto käynnissä ja se toimi normaalisti (kuului kun käsijarruyksikkö työskenteli ja käsijarru meni päälle). Koitin myös varovasti kokeilla lähteä liikkeelle käsijarru aktivoituna ja kyllä jarru oli päällä.

      Comment

      • Heguli
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 815
        • www.e30m3.fi

        #4
        Taka-akselin vieressä olevalle käsijarruboksille menevästä johtosarjasta yhden tai useamman piuhan eriste rikki tai piuha poikki liitin irti boksista ja irroittelee piuhan kiinnikkeistään läpiviennille asti, kuorii sen suojateippauksen piuha nipun ympäriltä ja johtoja huolella tarkastelemaan, sieltä se vika löytyy, eriste rikki tai piuha kokonaan poikki jostain kohdasta.

        Ne kiinnikkeet kalvaa ajan mittaan johdon rikki joten vetäisin vähän tuhdimpaa teippiä johtosarjan ympärille kun niputin kokoon.

        Inpalla voi varmistaa että vika on johdoissa, siellä on listattu S1,S2, S3 ja S4 jne ja noista joku on hengetön. Itsellä oli S3.

        Eli kun tämä vika on päällä, toimii käsijarru kuitenkin ihan ok, kilkuttelee vaan gongia ja näytöllä vilkkuu tuo failure.
        Last edited by Heguli; 24-08-2022, 10:51.
        Die beste fahrt mit hosen an, BMW

        Comment

        • maru82
          Newbiemmer
          • Oct 2015
          • 9
          • Vaasa

          #5
          E70 2009 käsijarruongelma

          Suoritin lisää diagnostiikkaa ISTA D:llä mistä sain esille EMF jännitteet.
          Kummallista on tosiaan että käsijarru toimii moitteetta kun kone käynnissä.

          "Engine_not_running" (kone ei käy) kuvasta näkee että Line 2 jännite on alhainen 1,56V

          "Engine_running" (kone käynnissä) kuvasta näkee että Line 2 jännite nousee ~2V tienoille.

          Voltage Line 1 muuttuu 5V kun käsijarrun kytkintä käytetään.

          "Supply_engine_not_runnig" kuvasta näkee että terminal 15 on 0V kun taas koneen käydessä "Suppy_engine_running" kuvasta terminal 15 tulee 14,5V

          Tähän loppuu mun tietotaito mitä nuo jännitteet tulisi olla? Löytyykö täältä viisaampia kertomaan kuuluisiko näin olla vai ei?

          Johtonippu on ollut alhaalla ja olen käynyt läpi EMFään menevä liitin sekä seurannut johtosarjaa metsästäen hapettuneita/rikkiniäisä liitoksia....tuloksetta...
          Attached Files
          Last edited by maru82; 02-09-2022, 15:00.

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1363
            • Lempäälä

            #6
            Kokeile ohjatun vianetsinnän kautta tuo käsijarrunapin diagnoosi.
            Siellä näkyy hyväksyttävissä rajoissa olevat jännitteet.

            Kyseessä turvakomponentti, jolloin kanavien haistelu saattaa tehdä sen että perus jännitemittauksella näkyy outoja jännitteitä.
            Vaikka siellä saattaakin olla vaikka 10% pwm 100Hz taajuudella.

            Tosta näytöstä en tekisi itse vielä mitään johtopäätöksiä,ä.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 594
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Käsijarru ei toimi samalla tavalla käynnissä ja sammuksissa (!)

              Olen tässä threadissa kirjoittanut toiminnasta. Ks.. sivulla 5.



              Tätä aikanaan itsekin pähkin veljen autossa, joka tuli kuntoon uusilla vaijereilla.ja katkaisijalla. Auttoi vian selvitystä, kun tajusi, miten tuo oikein pelittää. Ja siis oli juuri nuo samat 6031 ja 6034 -koodit jumi/ajoaika/ylijännite yms. Vaihdettiin siis kerralla sekä vaijerit että katkaisin, minkä jälkeen toimi moitteettomasti ainakin siihen asti pari vuotta, että auto lähti uudelle omistajalle.

              E
              Last edited by ErkkiE; 04-09-2022, 22:15.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎