Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 x3 tutina ja tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaaso
    Newbiemmer
    • May 2019
    • 2
    • Tornio

    E83 x3 tutina ja tärinä

    Eli auto on 2006 X3 3.0da. Ongelmat alkoi kun risteyksestä kiihdyttäessä tuntui melkoinen tutina takapäässä, suoraan ajaessa ei mitään erikoista. Vaihdoin ensin taakse oikealle vetoakselin, ei vaikutusta. Sen jälkeen takakardaanin kannatinlaakeri+kumi, vanha oli täysin rikki kahdessa osassa. Tutinat lähti mutta tuli tärinät tilalle, kiihdyttäessä (myös suoraan ajaessa)alle 50kmh vauhdista erityisesti vaihteen vaihtuessa tuntuu tärinää ehkä sekunnin penkissä ja selkänojassa. Nyt koko takakardaani sisältäen rättinivel+tukilaskeri vaihdettu uuteen(ei OEM), ei huomattavaa vaikutusta. Muuta kuin nyt ajettaessa yli 100kmh kuuluu matala bassomainen humina, nopeuteen kytköksissä, hankala sanoa mistä päin autoa. Johtuneeko tämä nyt siitä ei oem tukilaakerista?

    Jakolaatikon tukikumi on ehjä, perän takimmainen pusla vähän halki mutta en jotenkin usko sen vaikuttavan tähän. Renkaat on samankokoiset ja pyörimisnopeudet identtiset. Kokeiltu myös jakolaatikon sulake irti.

    Nettiä selattu suomeksi ja englanniksi vaikka kuinka mutta tuntuu suurimmalla osalla auttaneen uusi kardaani. Tuntuu hullulta miten täysin rikkinäisellä tukilaakerin kumilla ei suoraan ajettaessa ollut mitään ongelmaa. Oisko kellään vastaavasta kokemuksia tai ideoita?
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 921
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Onkos E83:ssa ohjeena kardaanin tukilaakerin kumiosan esijännittäminen. E46:ssa se oli aikanaan ja piti olla muistaakseni noin 10mm esijännitystä auton pituussuunnassa.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Jaaso
      Newbiemmer
      • May 2019
      • 2
      • Tornio

      #3
      Joo E36 se taisi olla myös mutta en ainakaan istan korjaus ohjeesta löytänyt tähän siitä mainintaa ja vanhan jälkien perusteella ei siinä esijännitystä ole ollutkaan. Voisiko liittyä siihen että tässä ei ole sitä booreilla liikkuvaa osaa, perän päässä on vakionopeusnivel mikä antaa vähän liikkumavaraa pituus suunnassa.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5134
        • Pirkkala

        #4
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Onkos E83:ssa ohjeena kardaanin tukilaakerin kumiosan esijännittäminen. E46:ssa se oli aikanaan ja piti olla muistaakseni noin 10mm esijännitystä auton pituussuunnassa.
        Väittäisin että tärinöihin tällä esijännityksellä ei ole mitään merkitystä..

        Tulikos laitettua tukilaakerin vaihdon jälkeen kardaanin etu ja takapää samaan asentoon eli samalle boorille?
        Jos näin ei ole, on kardaani nyt epätasapainossa

        Edit. Huonosti luettu. Kardaanihan vissiin vaihtui lopulta kokonaan.

        Tiedän tapauksen jossa vain uusi oem kardaani on korjannu tärinät. Vanhaa korjattiin ja tasapainotettiin moneen kertaan ja ei siitä tullu toimivaa.
        Last edited by Urpo_rotta; 28-06-2023, 11:35.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Munanjatke
          BTCF Member
          • May 2014
          • 170
          • Keski-Suomi

          #5
          Gopro tai vastaava äksön kamera nippusiteillä, tai jollain mäggyver pantentilla auton pohjaan kinni, ja kuvaamaan, sitten vaan baanalle ehtimään tutina alueita, niin näet että mikä siellä ravistaa
          BMW X3 3.0SD 2007

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎