Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5:n xdrive

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuuve
    Bimmer Fanatic
    • May 2005
    • 733
    • Pk-seutu

    X5:n xdrive

    Tietääkö kukaan millaisia vetosuhteita toi käyttää normaali ajossa?
    Onko koko ajan jatkuva 50/50, vai onko taka-, vaiko etuvoittoinen normaalisti?

    Yritin kovasti ettiä, mutta forumilla ei ainakaan tunnu olleen suuremmalti juttua X5:stä.
    BMW X5 E53 4.8is
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Minuakin kiinnostaa XDriven toiminta, onko kenelläkään kokemuksia toimiiko se yhtään paremmin kuin edeltäjänsä?

    Oheisessa kuvassa näkyy tuore tilanne. Tuo X5:nen ei lähtenyt kuvan paikasta enää taaksepäin, vaan jäi paikalleen sutiman vuoronperään eri pyörillä (renkaat hyväkuntoiset merkkinastapyörät). Vedon jako eri pyörien kesken oli niin terävää ja lyhytaikaista, ettei mikään rengas saanut yhtään pitoa. Olin melko tyrmistynyt nelivedon onnettomudesta, eihän tuossa paikassa olisi ollut mitään ongelmaa edes normaalietuvedolla hyvillä renkailla. Nolo auto.
    Last edited by -Tapi; 07-07-2006, 13:48.
    ---

    Comment

    • ///Mikko
      Pornographer
      • Jan 2003
      • 3202
      • Helsinki

      #3
      Satunnaisilta vastaantulijoilta kysttynä hakusanoilla bmw ja xdrive löyti seuraava tulos:

      "When driving straight ahead under normal conditions, xDrive in general splits up drive power between the front and rear axles in a 40:60 ratio, thus maintaining that typical BMW style of rear-wheel drive and power."

      Ja kaikkea muuta juttua täällä

      Luotettavuutta voidaan toki kyseinalaistaa, lähde kuitenkin Intenret...

      EDIT: Ja Rahu voi varmaan kertoa lisää miten facelift 3.0d nousi tai oli nousematta malminkartanon jätemäke ylös
      Last edited by ///Mikko; 03-03-2006, 11:34.
      E84 BMW X1 2.0d XDrive
      Ex: BMW F45 225xe Active Tourer M-Sport
      ex: BMW E46 330CiA Individual

      Comment

      • Tuuve
        Bimmer Fanatic
        • May 2005
        • 733
        • Pk-seutu

        #4
        Originally posted by -Tapi
        Tuo X5:nen ei lähtenyt kuvan paikasta enää taaksepäin, vaan jäi paikalleen sutiman vuoronperään eri pyörillä (renkaat hyväkuntoiset merkkinastapyörät). Vedon jako eri pyörien kesken oli niin terävää ja lyhytaikaista, ettei mikään rengas saanut yhtään pitoa. Olin melko tyrmistynyt nelivedon onnettomudesta, eihän tuossa paikassa olisi ollut mitään ongelmaa edes normaalietuvedolla hyvillä renkailla. Nolo auto.
        Voi hyvää päivää jos tohon on jämähtänyt...
        Maasturi hankinnassa, ja 2 eri mallia. Miinuksia X5:lle jos tollainen nyppylä tuottaa ongelmia.

        Tossa ei sit vissiin ole takapään lukkoa, kun sillähän toi ois ainakin tuosta liikkunut. Jos ei, niin lisää miinuksia X5:lle...
        BMW X5 E53 4.8is

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Niin.. En ole hirveän teoreettisesti perehtynyt tuohon nelivedon ihmeelliseen maailmaan(toisin kuin käytännössä ) mutta tuo tapin kuva on prefacelift mallista joten tuossa ei muistaakseni ole vielä xdriveä käytössä vaan se vanhempi systeemi mikä toimii hieman erilailla, muistaakseni kun renkaissa on pitoa niin on kokonaan takaveto ja silloin kun joku rengas menettää pitoa niin silloin vasta siirretään sinne vetoa..
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Carbonfiber
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 5226
            • Hki 43

            #6
            Tuon luulisi auttavan tiedon nälkään. -> http://www.bmw.fi/xdrive/
            Omasta mielestäni kyseinen järjestelmä on erittäin toimiva, kun tuollainen oli koeajossa. Sen kummempaa maastoajoa ei kyllä lenkillä harrastettu.
            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
            Z3 Roadster 2.8 '98
            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Siinäpä se, tuo kuvan autokin (vm 2003) tuntui vauhdissa ihan pätevältä ja nelivetoiselta mutta paikaltaan liukkaalla hitaasti liikkeellelähtö ei vaan yksinkertaisesti onnistu. Tunnelma oli kuten Volvon luistoneston kanssa: Estää tehokkaasti kaiken etenemisen

              Tuohan toimii eri renkaita jarruttelemalla eikä pyrien välillä ole mitään lukontyyppistä toimintoa (toisen pyörän jarruttamista ei voi kutsua lukoksi vaikka mainosmiehet niin tekevätkin). Xi mallit taisivat toimia samalla tavalla?

              Jos Xdrivessa on lamellikytkin jota lukitaan ja auotaan, sehän tekee autosta nelivetoisen aina kun kytkin on kiinni. Teoriassa sillä tekniikalla voisi edetäkin liukkaalla, käytännöstä minulla ei ole kokemusta. Jos lukitseminen tapahtuu kovin nopeasti, sen pitää kaiketi olla hyvin terävä liike voimansiirrolle jolloin pito katoaa kaikilta renkailta "parhaassa" tapauksessa. Jos lukitseminen tapahtuu pehmeästi, se tuskin voi olla kovin nopea reagoimaan..

              Onko joku ajanut oikeasti liukkaalla/hangessa Xdrivella? Tuolla 2003:lla ainoa mieleenjäänyt hyvä asia oli korkea istumapaikka josta näki hyvin kaupunkiliikenteessä, muuten tuntui että ajelisi huojuvalla pakulla..
              ---

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #8
                Originally posted by -Tapi
                Siinäpä se, tuo kuvan autokin (vm 2003) tuntui vauhdissa ihan pätevältä ja nelivetoiselta mutta paikaltaan liukkaalla hitaasti liikkeellelähtö ei vaan yksinkertaisesti onnistu. Tunnelma oli kuten Volvon luistoneston kanssa: Estää tehokkaasti kaiken etenemisen
                Aamen. Pitää hakea tosta "naapurista" toi x-drive koeajoon ja tehdä sen mukaan päivityksiä...
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • Carbonfiber
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 5226
                  • Hki 43

                  #9
                  Originally posted by -Tapi
                  Siinäpä se, tuo kuvan autokin (vm 2003) tuntui vauhdissa ihan pätevältä ja nelivetoiselta mutta paikaltaan liukkaalla hitaasti liikkeellelähtö ei vaan yksinkertaisesti onnistu. Tunnelma oli kuten Volvon luistoneston kanssa: Estää tehokkaasti kaiken etenemisen

                  Tuohan toimii eri renkaita jarruttelemalla eikä pyrien välillä ole mitään lukontyyppistä toimintoa (toisen pyörän jarruttamista ei voi kutsua lukoksi vaikka mainosmiehet niin tekevätkin). Xi mallit taisivat toimia samalla tavalla?

                  Jos Xdrivessa on lamellikytkin jota lukitaan ja auotaan, sehän tekee autosta nelivetoisen aina kun kytkin on kiinni. Teoriassa sillä tekniikalla voisi edetäkin liukkaalla, käytännöstä minulla ei ole kokemusta. Jos lukitseminen tapahtuu kovin nopeasti, sen pitää kaiketi olla hyvin terävä liike voimansiirrolle jolloin pito katoaa kaikilta renkailta "parhaassa" tapauksessa. Jos lukitseminen tapahtuu pehmeästi, se tuskin voi olla kovin nopea reagoimaan..

                  Onko joku ajanut oikeasti liukkaalla/hangessa Xdrivella? Tuolla 2003:lla ainoa mieleenjäänyt hyvä asia oli korkea istumapaikka josta näki hyvin kaupunkiliikenteessä, muuten tuntui että ajelisi huojuvalla pakulla..
                  Kyllä sillä tuli lumessa ajeltua ja ainoa joka rajotti etenemistä oli luistonesto, mutta sekin lähti mukaan myöhemmässä vaiheessa, joten nätit sladit sai aikaseksi. Ilman luistonestoa meno olisi ollut varmasti aika hauskaa, mutta ei viittinyt koulun pihalla leikkiä. Jääkentän testit jäivät alla olleiden kitkojen takia lyhytkestoisiksi.
                  Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                  Z3 Roadster 2.8 '98
                  isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                  ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                  Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                  Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                  - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                  Comment

                  • Sampoman
                    Newbiemmer
                    • Feb 2006
                    • 14

                    #10
                    Neliveto ja NELIVETO

                    Kyllä se on kuulkaa sillälailla että oikeita nelivedon tekijöitä ei ole kovin montaa. Audi quattro on mun omakohtaisen ja liki miljoonan nelivetokilsan jälkeen edelleen ja aina vaan se hämmästyttävän loistava neliveto, jolle kaikki muut viritelmät kalpenevat. Siinäkin vielä niin että se torsenilla toteutettu on havaittavasti parempi kuin haldex. Ei ole viiveestä tietoakaan, balanssi on loistava ja pyörä ei todellakaan lipsu. Kaiken kukkuraksi toteutus on erittäin yksinkertainen ja luotettava. Siinä saa laittaa riviin niin mersut bemut volvot ja muut. Makuasioiden puolelle mennäänkin sitten muun auton suhteen.
                    Jokatapauksessa Audi quattro on tehty tien nielemiseen kelissä kuin kelissä.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Jottei menisi ihan lapselliseksi ja tunnepohjaiseksi väittelyksi:

                      -Nelipyöräsladi ei ole se asia miksi nelivetoja tehdään.

                      -BMW:kin on tehnyt hyvin toimivia nelivetoja, esim vanhat iX:t etenevät liukkalla sekä hangessa erittäin hyvin, mielestäni ihan yhtä hyvin kuin saman ikäiset Quattrot (olen ajanut kummallakin hoitamattomia teitä missä nelivetoisuus oli edellytys).

                      Zoui: Sinulla näyttäisi olevan X5, onko se XDrive vai sen edeltäjä? Kokemuksia?

                      edit: Ajoin tuolla 2003:lla hangessakin ja eteneminen oli OK niin kauan kun auto oli liikkeellä, pysähtymisen jälkeinen liikkeellelähtö vaati agressiivista rynkytystä koska pito vaihteli eri pyörillä kovin nopeasti.
                      ---

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5226
                        • Hki 43

                        #12
                        Originally posted by -Tapi
                        Jottei menisi ihan lapselliseksi ja tunnepohjaiseksi väittelyksi:

                        -Nelipyöräsladi ei ole se asia miksi nelivetoja tehdään.

                        -BMW:kin on tehnyt hyvin toimivia nelivetoja, esim vanhat iX:t etenevät liukkalla sekä hangessa erittäin hyvin, mielestäni ihan yhtä hyvin kuin saman ikäiset Quattrot (olen ajanut kummallakin hoitamattomia teitä missä nelivetoisuus oli edellytys).

                        Zoui: Sinulla näyttäisi olevan X5, onko se XDrive vai sen edeltäjä? Kokemuksia?

                        edit: Ajoin tuolla 2003:lla hangessakin ja eteneminen oli OK niin kauan kun auto oli liikkeellä, pysähtymisen jälkeinen liikkeellelähtö vaati agressiivista rynkytystä koska pito vaihteli eri pyörillä kovin nopeasti.
                        Nelipyöräsladi nyt oli vain yksi esimerkeistä, joskin huulella heitetty. Koeajossa myöskin ollut 530xdA enkä senkään nelivedosta löydä valittamista normaalissa talvikäytössä. Kiihdytykset sujuivat rivakasti (ilman sutimisia). Maastoautoistahan ei kuitenkaan ole kyse, sen ymmärrän itsekin.
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • Zoui
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 6350
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by -Tapi

                          Zoui: Sinulla näyttäisi olevan X5, onko se XDrive vai sen edeltäjä? Kokemuksia?

                          edit: Ajoin tuolla 2003:lla hangessakin ja eteneminen oli OK niin kauan kun auto oli liikkeellä, pysähtymisen jälkeinen liikkeellelähtö vaati agressiivista rynkytystä koska pito vaihteli eri pyörillä kovin nopeasti.
                          11/03, eli edeltäjä.

                          Kyllä se aika takkuista menoa syvässä lumessa ja oikein liukkaalla on, jostain syystä kun tuota vedon ulostuloa auto säätelee, se on vähän turhan innokasta. Siihen päälle vielä DSC vauhdin tappaja, niin on kyllä surkeaa menoa kaupungissa. (Kitkat)

                          Eli aika arseesta on verrattuna "oikeiden" maastopelien kulkuun, enkä tarkoita mitään offroadia, vaan ihan ripeetä etenemistä normaali talviliikenteessä. Onhan se nyt silti neliveto ja mikä tärkeintä, vedon paino on kuitenkin taka-akselilla, käytös on ajossa lähempänä takavetoista.
                          Elämä on pihakivestä.

                          Comment

                          • harri525ixTA
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2004
                            • 101

                            #14
                            Originally posted by -Tapi
                            Tuohan toimii eri renkaita jarruttelemalla eikä pyrien välillä ole mitään lukontyyppistä toimintoa (toisen pyörän jarruttamista ei voi kutsua lukoksi vaikka mainosmiehet niin tekevätkin). Xi mallit taisivat toimia samalla tavalla?
                            xi:ssä on viskolukot takana ja keskellä. toimii kuin bui^H^H^Hjunan vessa. ei taatusti jää mihinkään nytkimään niin kauan kuin ei jää mahastaan kiinni.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Tuskinpa vaan.

                              Xi:ssa ei ole viskolukkoja. iX:ssa on. Ja itseasiassa 525iX:ssa on takana sähköhydraulinen lukko, ainakin '92:sessa.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎