Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5:n xdrive

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #16
    Originally posted by -Tapi
    Tuskinpa vaan.

    Xi:ssa ei ole viskolukkoja. iX:ssa on. Ja itseasiassa 525iX:ssa on takana sähköhydraulinen lukko, ainakin '92:sessa.
    OT:haluu tollasen sähköhydraulisen lukon mun e36:een!
    ...

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #17
      Tuolla on muuten aika hyvin selostettu tuosta xdrivestä --->http://www.bmw.fi/xdrive/
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • harri525ixTA
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 101

        #18
        Originally posted by -Tapi
        Tuskinpa vaan.

        Xi:ssa ei ole viskolukkoja. iX:ssa on. Ja itseasiassa 525iX:ssa on takana sähköhydraulinen lukko, ainakin '92:sessa.
        äh. taas meni multa ix:t ja xi:t sekaisin. 525ix:n nelarin tarkasta toteutuksesta on monenlaisia mielipiteitä: mm. että se sähköhydraulinen lukko on nimenomaan keskellä mutta oli missä oli, vehje toimii todella nätisti.

        pitänee vihdoin käydä koeajamassa X3 ja joku uusi xi (530TAxi?) kun on kerrankin kunnolla lunta.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #19
          Originally posted by harri525ixTA
          äh. taas meni multa ix:t ja xi:t sekaisin. 525ix:n nelarin tarkasta toteutuksesta on monenlaisia mielipiteitä: mm. että se sähköhydraulinen lukko on nimenomaan keskellä
          Ei se ole mielipideasia. Asian voi tarkastaa vaikkapa ETK:sta jossa perän sähköhydraulisen lukon osat on eritelty.

          Keskellä on "vain" tavallinen viskolukko, siksi sinne käy normaali ATF öljy. Perää pitää olla kitkalukkoöljy.

          525iX:iä tehtiin hyvin vähän ja se taitaa olla BMW:n ainoa malli jossa ko. perää käytettiin, eli sellaisen löytäminen ja sovittaminen toiseen autoon voisi olla melko uroteko..
          ---

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            #20
            XDrive nappasi Teknikens Världenin testissä testivoiton. Mukana vertailussa oli myös Audi A4 Quattro, Volvo XC90, Subarun joku malii, ynnä muut. XDrive voitto Quattron kaikissa muissa osa-alueissa paitsi vakaudessa. Erikoista tässä testissä oli tosin autovalinnat. Maasturit ja henkilöautot samassa testissä.

            Comment

            • Sene
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 925
              • Enschede, The Netherlands

              #21
              Originally posted by Vanquish
              XDrive nappasi Teknikens Världenin testissä testivoiton. Mukana vertailussa oli myös Audi A4 Quattro, Volvo XC90, Subarun joku malii, ynnä muut. XDrive voitto Quattron kaikissa muissa osa-alueissa paitsi vakaudessa. Erikoista tässä testissä oli tosin autovalinnat. Maasturit ja henkilöautot samassa testissä.
              Oliko A4:ssä jo torsen vai onko siinä vielä haldex?
              F11 LCI 535xi


              Ex.

              E36 320i sedan
              E36 LCI 328i coupe
              E61 LCI 530xi

              Comment

              • Aukes!
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2014
                • Riihimäki

                #22
                Originally posted by Sampoman
                Kyllä se on kuulkaa sillälailla että oikeita nelivedon tekijöitä ei ole kovin montaa. Audi quattro on mun omakohtaisen ja liki miljoonan nelivetokilsan jälkeen edelleen ja aina vaan se hämmästyttävän loistava neliveto, jolle kaikki muut viritelmät kalpenevat. Siinäkin vielä niin että se torsenilla toteutettu on havaittavasti parempi kuin haldex. Ei ole viiveestä tietoakaan, balanssi on loistava ja pyörä ei todellakaan lipsu. Kaiken kukkuraksi toteutus on erittäin yksinkertainen ja luotettava. Siinä saa laittaa riviin niin mersut bemut volvot ja muut. Makuasioiden puolelle mennäänkin sitten muun auton suhteen.
                Jokatapauksessa Audi quattro on tehty tien nielemiseen kelissä kuin kelissä.
                Täysin samaa mieltä. Itsellä oli noin vuos sitten Passat V6 Syncro jossa siis sama torsen nelivetosysteemi kun vaikka Audin A4/A6. Uskomaton vehje, sladissa pystyi menemään pitkiä matkoja ja veti AINA kaikilla pyörillä, eteni vaikka lähes metrisessä umpihangessa. Sen jälkeen kun koeajoin E46 325Xi:tä niin meinas itku päästä, se vaan oli niin perseestä. "ja sitten arvotaan seuraava sutiva rengas"


                - E60 -05 "too small to mention"
                ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

                Comment

                • Sampoman
                  Newbiemmer
                  • Feb 2006
                  • 14

                  #23
                  quattro

                  Audin pitkittäismoottorisissa on torsen ja poikittaiskoneisissa haldex.
                  Eli A4 on torsenilla tehty, vain A3 on haldexhimmeli. Volkkareissa oli sama rajanveto eli nykyisessä passatissa jouduttiin luopumaan torsenista poikittain lipsahtaneen koneen myötä.
                  Muuten:
                  Tuommoinen testi, jossa verrataan jo massoiltaankin ihan eri sarjoissa olevia ajokkeja on aika lepästä, ihan pekka-peruskuskikin sen ymmärtää. Harmi, ettei se onnistu svedupetteri lehtimieheltä.
                  Sitäpaitsi, vakaudestahan nelivedossa on pääasiassa juuri kysymys. On TÄYSIN eri asia ylittää jäinen tai pöperöinen polanne torsen-quattrolla kuin jollain muulla nelikolla tai millä tahansa lipsumisen estolla/vakautusjärjestelmällä varustetulla vajaavetoisella. No, tunnustetaan että olen kerran jäänyt jumiinkin quattrolla. Silloin oli tosin sen verran tukevasti lunta ympärillä että piti tulla ikkunasta ulos.
                  "Trust me. I know what I'm drinking"

                  Comment

                  • Sampoman
                    Newbiemmer
                    • Feb 2006
                    • 14

                    #24
                    quattro

                    Vielä vähän suolaa haavoihin:

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #25
                      Quattron torsen on kelpo laite liukkaalla kun puhutaan liikkumisesta mutta muuten hyvä auto kärsii pahasti keulapainoisuudesta ja sitä pahentavasta 50/50-voimanjaosta. Sam pätee VW:iin. Kaikki liukkaalla ajamani Q:t ovat olleet tällaisia:
                      -Mutkaan tullessa keula puskee
                      -Mutkassa vähennettävä vauhtia tai saatava auto teholla nelipyöräsladiin (jälkimmäinen harvoin onnistuu hyvillä renkailla)
                      -Lopputuloksena mutka menikin hitaasti mutta ulostulo oli nopeampaa kuin etu- tai takavedolla.

                      Top Gear teki joskus videon, missä sama havainnollistuu hyvin. Siinä ajetaan liikenneympyrää märällä asfaltilla kovempaa ja kovempaa. Quattro oli jotakuinkin yhtä huono kuin etuveto.. Vetävistä takapyöristä ei ollut iloa kun pito katosi ohjaavilta etupyöriltä aiemmin.
                      ---

                      Comment

                      • Wille325
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 233
                        • Seinäjoki

                        #26
                        Originally posted by -Tapi
                        Quattron torsen on kelpo laite liukkaalla kun puhutaan liikkumisesta mutta muuten hyvä auto kärsii pahasti keulapainoisuudesta ja sitä pahentavasta 50/50-voimanjaosta. Sam pätee VW:iin. Kaikki liukkaalla ajamani Q:t ovat olleet tällaisia:
                        -Mutkaan tullessa keula puskee
                        -Mutkassa vähennettävä vauhtia tai saatava auto teholla nelipyöräsladiin (jälkimmäinen harvoin onnistuu hyvillä renkailla)
                        -Lopputuloksena mutka menikin hitaasti mutta ulostulo oli nopeampaa kuin etu- tai takavedolla.

                        Top Gear teki joskus videon, missä sama havainnollistuu hyvin. Siinä ajetaan liikenneympyrää märällä asfaltilla kovempaa ja kovempaa. Quattro oli jotakuinkin yhtä huono kuin etuveto.. Vetävistä takapyöristä ei ollut iloa kun pito katosi ohjaavilta etupyöriltä aiemmin.
                        Millä koneella nuo testaamasi q:t ovat olleet? Oma lastutettu 1.8t ainakin jaksaa todella mainiosti viedä autoa nelipyöräluisussa ja alla pitäisi olla ihan kohtuu hyvät nastarenkaat. Ekoilla liukkailla itsekin manasin tuota puskemista, mutta huomattuani miten helppoa autoa on viedä kunhan ei jännitä vaan painaa sitä kaasua, on koko talvi kurvailtu hymy korvissa

                        Comment

                        • Speedou
                          Bimmer Rookie
                          • May 2004
                          • 97

                          #27
                          Ongelma on siinä ajotyylissä. Jos Audin tosiaan tuo mutkaan aivan tavallisesti ja painaa kaasua, puskee se todella pahasti, jollei ensiksi käännä autoa ja sitten kaasulla perää irti. Noh, kunhan vain tulee mutkaan vähän reikäpäisesti ja heittää autoa ja avittaa vaikka vaihdejarrulla vielä takarenkaita hieman saamaan enemmän vastusta, niin johan päästään mutkat kovempaa. Ajotyyli vaatii jokatapauksessa reippaammin tilaa kuin vajaavetoiset.
                          -speedou-

                          Comment

                          • Sampoman
                            Newbiemmer
                            • Feb 2006
                            • 14

                            #28
                            tehoa

                            Semmoinen nafti 200 hummaa piisaa kohtuulliseen kontrolliin mutta mukavammin sujuu jos on 250+ hv. Tosiasiassa 138 hv vapari kone on ison avantin kanssa hiukan piukoilla mutta kyllä sen kanssakin pärjää kun oppii konstit. Itseasiassa 130 hummainen dieselkin on ihan ok yhdistelmä nelivetoon kunhan vaan tietää missä vääntöalue loppuu. Se vaatii vaan pokkaa eivätkä ne ajolinjat todellakaan leviä yltiöpäisen leveiksi, päinvastoin. Ajolinjat ovat kuitenkin niin helkkarin hienosti kontrollissa että siitä todella nauttii.

                            Comment

                            • Wille325
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 233
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by Sampoman
                              Semmoinen nafti 200 hummaa piisaa kohtuulliseen kontrolliin mutta mukavammin sujuu jos on 250+ hv. Tosiasiassa 138 hv vapari kone on ison avantin kanssa hiukan piukoilla mutta kyllä sen kanssakin pärjää kun oppii konstit. Itseasiassa 130 hummainen dieselkin on ihan ok yhdistelmä nelivetoon kunhan vaan tietää missä vääntöalue loppuu. Se vaatii vaan pokkaa eivätkä ne ajolinjat todellakaan leviä yltiöpäisen leveiksi, päinvastoin. Ajolinjat ovat kuitenkin niin helkkarin hienosti kontrollissa että siitä todella nauttii.
                              Puhut asiaa, tuohon vajaaseen 200 hp/300 Nm tottuu nopeasti ja lisävoima olisi tarpeen, mutta tuohon on tyytyminen

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                #30
                                Taitaa mennä Audisteilla tieliikenne ja jäärata sekaisin. Jos nyt olettaa että normaalilevyisellä tiellä haluat pysyä kokonaan kaistallasi ja ajaa mutkan kuitenkin etuvetoa nopeammin, se on Audilla vaikeaa.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎