1. Eli jos viskon pysäyttää käsin, ja lämmöt nousee normaaliksi kylmällä koneella, niin siitä huolimatta olet sitä mieltä, että viskossa ei ole vika?
Jep. Kunnossa oleva viskohan pyörii vapaasti, vain ilmanvastus rajoittaa sen nopeutta. Viskon siirtämä ilma ei vaikuta moottorin lämpöihin niin kauan kuin syylärissä ei kierrä nestettä.
2. Alavesiletku pysyy viileänä. Jos vesi pääsisi kiertämään syylärin läpi, niin ylhäältä tuleva lämmin vesi kaiketi lämmittäisi myös alavesiletkun?
Lämmittää jos syyläri ei sitä nestettä jäähdytä. Pysäytäpä se flekti ja käytä jonkin aikaa, alavesiletkukin varmasti lämpenee. Jos ei lämpene (ja flekti hajoa), niin sitten vesi pääsee kiertämään termostaatin ohi muuta kautta.
Itsekin kovasti ihmettelin, kun osaluettelon mukaan M57N olisi valmistettu myös ilman EGR-jäähdytystä. Siinähän näkyy mainitun, että partikkelisuodattimella varustetussa autossa pitäisi olla EGR-jäähdytys. Kysymys kuulukin, onko korjaukseen liittyen EGR-kiertoon tarvinnut uusia osia, vai onko se jo tehtaalta ollut ilman jäähdytystä.
Tuon mahdollisen letkujen liitoskohdan voisi vielä tarkistaa alavesiletkulta termarin kupeesta. Jos mitään ohikiertoa ei ole kötöstelty, ainut ongelmapaikka kierron suhteen voi olla enää päätermari. Jos termari tulee koteloineen ja se on jo kolmeen kertaan uusittu, mitä siinä on voinut mennä pieleen?
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Niin tämä auto on käynyt meilläkin ja Kokkolalainen paja on vaihtanut tuon termarin meiltä ostettuun 2kertaa. ETK ei tosiaan anna tähän autoon egr termaria/lämmönvaihdinta koska autossa ei ole 167 varustetta. Ja kolarikorjauksen yhteydessä Jyväskylän Laakkonen on vaihtanut mm. sen egr putken.
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Niin tämä auto on käynyt meilläkin ja Kokkolalainen paja on vaihtanut tuon termarin meiltä ostettuun 2kertaa. ETK ei tosiaan anna tähän autoon egr termaria/lämmönvaihdinta koska autossa ei ole 167 varustetta. Ja kolarikorjauksen yhteydessä Jyväskylän Laakkonen on vaihtanut mm. sen egr putken.
Cappas cappas...
Noh. Eli silloin tietänet tapauksen hyvinkin. Viimeisin tieto oli ollut, että merkkihuoltoon Kokkolaan ja auto kuntoon, ja lasku koko paskasta ilm.... Laakkoselle.
Onko sulla tästä jotain lisätietoa, tai uusia ehdotuksia itsellä mielessä?
Mitään ohivirtauskötystyksiä ei tuolta kyllä minun silmiini sattunut.
Taitaa kyseinen korjauksen suorittanut liike aiheuttaa TJJ:lle lämpimiä väristyksiä.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Ei siinä tosiaan mitään kötyksiä näy ja ne osat mitkä sinne on pantu on etk mukaan oikeet. Voihan se tietty olla et etk:ssa on virhe ja autoon kuuluis lämmönvaihdin/egr termari. Ois kiva tietää mitä osia siellä on ollu ennen Laakkosen korjauksia.
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Ei siinä tosiaan mitään kötyksiä näy ja ne osat mitkä sinne on pantu on etk mukaan oikeet. Voihan se tietty olla et etk:ssa on virhe ja autoon kuuluis lämmönvaihdin/egr termari. Ois kiva tietää mitä osia siellä on ollu ennen Laakkosen korjauksia.
Näinpä! Mutta ei kai EGR-jäähdytys siltikään voi ongelmaa selittää, jos vesiletkuissa ei kerran ole niitä haarautumiskohtia EGR-jäähdyttimelle, eikä siten mitään oikoreittiä jäähdyttimelle päätermarin ohi.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Näinpä! Mutta ei kai EGR-jäähdytys siltikään voi ongelmaa selittää, jos vesiletkuissa ei kerran ole niitä haarautumiskohtia EGR-jäähdyttimelle, eikä siten mitään oikoreittiä jäähdyttimelle päätermarin ohi.
Voi perseensuti, pitäis kyllä melkeen otattaa kuvat vielä siitä moottorista. Jos siinä oikeasti kuuluisikin olla se termostaatti. Minusta siinä ei ollut haaroja siihen jäähdyttimelle, mutta pitääkö se vielä tarkistaa. Siinä on niin pirusti letkuja.
Voi perseensuti, pitäis kyllä melkeen otattaa kuvat vielä siitä moottorista. Jos siinä oikeasti kuuluisikin olla se termostaatti. Minusta siinä ei ollut haaroja siihen jäähdyttimelle, mutta pitääkö se vielä tarkistaa. Siinä on niin pirusti letkuja.
Tero
Kyllä siinä nyt todennäköisesti joku vesilinja on laitettu väärin, pitäs kopeloida niitä putkia miten ne lämpenee, mulla meni viimesyksynä E39;stä tuo egr termari ja kaikki lämpö tuntui karkaavan tuota kautta jopa Webastolla lämmittäessä moottori oli haalea mutta tuo egr;n lämmönvaihdin/nestelinja tulikuuma.
Näinpä! Mutta ei kai EGR-jäähdytys siltikään voi ongelmaa selittää, jos vesiletkuissa ei kerran ole niitä haarautumiskohtia EGR-jäähdyttimelle, eikä siten mitään oikoreittiä jäähdyttimelle päätermarin ohi.
Todennäköisesti ne muovi putketkin on vaihdettu laakkosella näyttivät ainakin siltä ja niistäkin on 2 vaihtoehtoa. Työkaveri meinas et kysyy BMW.n tekniseltä neuvojalta jos se sais 100% selvyyden mitkä osat sinne kuuluu.
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Todennäköisesti ne muovi putketkin on vaihdettu laakkosella näyttivät ainakin siltä ja niistäkin on 2 vaihtoehtoa. Työkaveri meinas et kysyy BMW.n tekniseltä neuvojalta jos se sais 100% selvyyden mitkä osat sinne kuuluu.
Voitko palata täällä tai privalla asiaan, kun tiedät lisää?
Comment