Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 4.4L vikakoodit P1523, P1519 ja P04443

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baroni
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 62

    E53 4.4L vikakoodit P1523, P1519 ja P04443

    Jälleen tarvittaisiin tämän foorumin apuja. Käyttis X5 E53 4.4L päätti sammua pahimpaan ruuhka-aikaan valoristykseen, eikä millään käyntiin.
    Hinuria odotellessa luin vikakoodit jotka olivat P1523, P1519, P0443. Kokeilin nollata ne, ei auttanut.
    P1523 = ”A” camshaft position actuator signal low bank 1
    P1519 = “A” camshaft position actuator bank 1
    P0443 = Evaporate emission system purge control valve unit circuit

    Ilmeisesti koodit P1523 ja P1519 viittaa nokka-akselin asentotunnistimeen? Onko bank 1 apukuskin puoli?
    Vikakoodi P0443 taitaa viitata huohotusventtiiliin? Missähän päin tuo laite sijaitsee?
    Olisiko kokeneemmilla antaa neuvoja?
  • ekkoo1
    BTCF Member
    • Jun 2019
    • 1368
    • Pohjanmaa

    #2
    Bank1 on tosiaan apparin puoli. Actuator kuulostaa ehkä enemmän vanos solenoidilta kun anturilta. Onko tähän tehty jakopää?
    E39 540i -96 Ajamisen iloa
    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

    Comment

    • Baroni
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 62

      #3
      Jakopään ohjurit vaihdettu jonka jälkeen kilsoja tullut noin 20tkm. Vaatiiko erikoistyökaluja jos vanoksien kanssa alkaa puljaamaan?

      Comment

      • ekkoo1
        BTCF Member
        • Jun 2019
        • 1368
        • Pohjanmaa

        #4
        Solenoidin irrotus vaatii pitkän ja ohuen 32mm hylsyn muistaakseni, virallisesti siihenkin on special tool mutta onnistuu varmaan hylsyä modaamalla.
        E39 540i -96 Ajamisen iloa
        E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
        E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
        Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

        Comment

        • Baroni
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 62

          #5
          Kiitos neuvoista! Onko tuolle solenoidille mitään tehtävissä (puhdistus?) kuin vain vaihtaa uusi tilalle? Suosituksia mistä kannattaa solenoidit tilata?
          Olin jotenkin sekoittanut vanoksien rallatusongelman tähän solenoidiin, rallatuskorjaus vissiin vaatii speciaalityökalun nokan lukitsemiseksi?

          Comment

          • ekkoo1
            BTCF Member
            • Jun 2019
            • 1368
            • Pohjanmaa

            #6
            Joo se rallatus korjaantuu vasta purkamalla vanosyksiköt käteen ja vaihtamalla tiivisteet ja siinä työmäärä alkaa olla aika lähellä jakopääremonttia. Vaatii tosiaan useamman erikoistyökalum ml. ajotuskalut.
            E39 540i -96 Ajamisen iloa
            E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
            E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
            Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

            Comment

            • ekkoo1
              BTCF Member
              • Jun 2019
              • 1368
              • Pohjanmaa

              #7
              Voihan ne solenoidit koittaa vaihtaa ristiin ja kattoa siirtyykö vika mukana bank2.
              E39 540i -96 Ajamisen iloa
              E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
              E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
              Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5257
                • Pirkkala

                #8
                Burge valve koodi viittaa hiilipöntön venttiiliin ei liity huohotukseen siis

                Ja tuo p1523 viittaa vanoksen solenoidin sähköiseen vikaan
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Baroni
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 62

                  #9
                  Kiitokset neuvoista! Elikkä burge valve koodi viittaisi "fuel tank breather valve" venttiiliin real OEM koodilla 13901433603 jos oikein ymmärsin?
                  Tarttee vaihtaa sekin samalla kun nuo solenoidit menee vaihtoon

                  Comment

                  • ekkoo1
                    BTCF Member
                    • Jun 2019
                    • 1368
                    • Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by Baroni View Post
                    Kiitokset neuvoista! Elikkä burge valve koodi viittaisi "fuel tank breather valve" venttiiliin real OEM koodilla 13901433603 jos oikein ymmärsin?
                    Tarttee vaihtaa sekin samalla kun nuo solenoidit menee vaihtoon
                    Ilmoitteleppa selviääkö solenoidin vaihdolla, vähän pelkään että voi olla joku isompikin vika.
                    E39 540i -96 Ajamisen iloa
                    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                    Comment

                    • Baroni
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 62

                      #11
                      Uutta ihmetystä ilmeni. Kotipihaan hinauksen jälkeen laitoin akun lataukseen kun heräsi epäilys olisiko alhaisella jännitteellä voinut olla jotain tekemistä solenoidien vikakoodeihin.
                      Eilen sitten tuli kokeiltua käynnistystä ja yllätykseksi lähti heti käyntiin, ei ylimääräisiä kililöitä/kolinoita, vain tutunkuuloinen vanóksien maltillinen rallatus.
                      Ennen starttia vikakoodit luettu, niitä ei ollut kun risteykseen sammumisen jälkeen ne luettu ja kirjattu muistiin jonkä jälkeen nollattu ne ja yritetty käynnistystä ilman tulosta.
                      Käynnistelty ja sammuteltu moottoria useampaan kertaan, vikakoodeja ei aluksi ilmennyt mutta lopuksi pari uutta, P0340=camshaft position sensor ”A” circuit ja P0335=crankshaft position sensor ”A” circuit.
                      Moottori kumminkin käynnistyi vikakoodien ollessa päällä, samoin niiden nollaamisien jälkeenkin.
                      Tämän jälkeen ei vikakoodeja enää ilmennyt vaikka autolla pihassa ajeltu jonkin aikaa.
                      Laturi lataa 14.2-14.3V. Tämä tuntuu hiukan korkealta jännitteeltä varsinkin kun auton akku ollut latauksessa monta päivää. Mahtaako akku olla finaalissa, kenno oikkarissa?
                      Laturi uusittu noin kuukausi sitten, meni latausrele, latasi +17V.
                      Ehkäpä myös akun uusiminen voisi olla hyvä tehdä samalla kun uudet vanoksien solenoidit?

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3711
                        • Finnland

                        #12
                        Testaa akku? Senhän kyllä melkeen kuulee siitä pyöriikö iloisesti vai laiskanpuoleisesti "suunnilleen"
                        Itse latausjännite on kyllä vielä ihan normaali tuolla tasolla. Onko sulla ylläpitolaturi kun se on monta päivää latauksessa?
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • Baroni
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 62

                          #13
                          Jonkinmoinen ylläpitolaturi tuo taitaa olla, täyteenlatauksen jälkeen jää puskemaan 12.8-12.9V virtaa.
                          Kummastuttaa kun moni vikakoodi viittaa anturien signaaleihin, eikös yleensä nuo johdu matalasta jännitteestä? Tai huonosta maadoituksesta, tarttee tsekata missä kunnossa koneen maadoitus on kunhan paikallistaa missä se mahtaa olla.

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3711
                            • Finnland

                            #14
                            Oikeanpuolen runkopalkin alle tulee kiinni ilmastoinnin kompuran suunnalta ainakin dieselissä. Ilmeisesti näissä identtinen vaikka itse maapiuhalle onkin eri osanumero.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • Baroni
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2005
                              • 62

                              #15
                              Ohessa ongelman ratkaisu jos jollain tulee vastaava ongelma eteen e53 kanssa.
                              Käynnistyksien jälkeen toistuivat vikakoodit P1519, P0340, P0335.
                              Korjaustoimenpiteinä uusittiin akku, uusittiin vanoksien solenoidit, lisättiin moottorin ja rungon maadoitusta akkukaapeleilla sekä endoskooppi tarkastus jakoketjun liukukiskoille.
                              Edelleen samat yllä mainitut vikakoodit toistuivat.
                              Koska P1519 viittaisi vanoksen solenodiin joka vaihdettu uuteen niin seuraavaksi meni vaihtoon nokka-akselin asentotunnistin (Motonet 10-00247).
                              Ennen starttia nollattiin vikakoodit, startti onnistui, käynnin aikana luettu vikakoodit, P1519 kummitteli edelleen mutta moottori käynti ok.
                              Käynnin aikana luettu vikakoodit uudelleen jolloin P1519 poistunut.
                              Autolla tämän jälkeen ajeltu pihapiirissä ilman ongelmia.
                              Joten postauksen alkuperäisen ongelman lopulta ratkaisi nokka-akselin aaentotunnistimen vaihto
                              Kiitokset jälleen kerran hyvistä neuvoista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎