E71 X6 Problematiikkaa

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nelosnuhvi
    Newbiemmer
    • Jun 2016
    • 18
    • Pohjanmaa

    #1

    E71 X6 Problematiikkaa

    Hei!

    Täällä on ratkennut monta ongelmaa liittyen otsikon mukaiseen autooni. Tänä vuonna tähän on hiipinyt kolme uutta vikaa ja ajattelin kysyä niihin apua jälleen teiltä

    -VDM -vika ja tarkemmin Ista näyttää "rear left damper satellite, no message". Tsekkailin sulakkeet yms ja virransyötön iskarille, ovat kunnossa. Hommasin uuden iskarin nyt, mutta ns heittämällä paikalleen vika ei vielä poistunut. Vaatii ilmeisesti koodauksen/ohjelmoinnin vielä iskarin boksiin? Onnistuukohan Istalla?

    -PDC -vika, takavasen parkkianturi näyttäisi Istassa olevan syynä, jälleen "no message". Myös sormitestillä tuntui juuri tuo anturi olevan mykkä. Ostin uuden anturin mutta ei lähtenyt sillä toimimaan. Kaapeleita käyty läpi sekä takapuskurin takana oleva liitin, näyttäisi olevan kunnossa. Mitähän tälle seuraavaksi?

    -EMF- käsijarruvika. Vaihdoin jarrulevyt autoon ja samalla piti käsijarrukenkiä löysyttää, jäiköhän ne liian löysälle vai mikä kun käsijarru ei toimi ja varoitusvalo näkyy mittarissa? Ennen levyjen vaihtoa toimi hyvin. Ajettaessa käsijarru kyllä nappaa kiinni, mutta ei jää päälle eikä paikalla ollessaan tee mitään. Eli voisi kuvitella moottorin siinä toimivan sinänsä ja jarrutehoakin löytyy mutta vika ei poistu. Kalibrointi suoritettu, ei apua.

    Jos näihin saadaan ratkaisu niin päivittelen tänne, jos olisi jatkossa jollekin näistä apua
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 659
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Käsijarrun osalta: Mitä tarkoitaa "ajettaessa"? Olen joskus kirjoittanut foorumille X5:n (E70) samasta systeemistä. Tässä on sellainen pieni erikoisuus, että auton käydessä käsijarrutoiminto tehdään DSC:n kautta ihan auton omilla jarruilla. Auton ollessa sammuksissa se tekee sen vasta niillä perinteisillä käsijarrukengillä. Oliskohan mennyt liian löysälle ja aktuaattorin moottori ei jaksa kiriä tarpeeksi tai se on ajanut itsensä "ylitse". Se moottorisysteemi on siellä taka-akselin nurkilla. Yrittääkö se edes ajaa? Tuo, että paikalla ollessa ei tee mitään (jollei edes ääntele?) viittaa siihen, että olisi pimeänä/jumissa kokonaan? Sen aktuaattorin saa kyllä avattua ja katsottua, onko jotain aivan ilmeistä sisällä hätänä (moottori, rele, rattaat jne.).

    E
    Last edited by ErkkiE; 16-09-2025, 16:15.

    Comment

    • nelosnuhvi
      Newbiemmer
      • Jun 2016
      • 18
      • Pohjanmaa

      #3
      Aivan!! Tämäpä oli muuten hyvä huomio Oletin automaattisesti että auton käydessä/liikkuessa hitaassa vauhdissa käsijarrunappula käyttää käsijarrukenkiä, mutta se onkin siis käyttöjarrut mitkä silloin jarruttaa. Nythän asia oikenee siis että käsijarru ei tosiaan toimi ollenkaan. Siinä todennäköisesti kävi juuri se että jäi kengät liian löysälle ja moottori jotenkin ajoi yli itsensä tms. Pitääpäs alkaa sitä tutkimaan.

      Muihin vikoihin pari päivitystä, uusi iskari vaatii tosiaan uuden ohjelmoinnin Ista-Peellä, se on nyt tietokoneelle latautumassa. Katsotaan herääkö se sillä henkiin. Parkkianturi on edelleen mykkä, siitä en ole vikaa löytänyt. Parilla uudella anturilla koittanut jo.

      Comment

      • JiiVee92
        BTCF Member
        • Mar 2017
        • 985
        • Kouvola/Myllykoski

        #4
        Eikö sille iskarille riitä ”factory coding” ncs expertillä?
        Ista/p vaatii sitten icom:in kaverikseen, emulaattoreitakin siihen on, mutta sellaisella ja usb piuhalla on erittäin iso riski kalliisiin paperipainoihin, sama kiinakopio icom:in kanssa
        EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
        NYT: E61 530xd -08 käyttis
        Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

        Comment

        • nelosnuhvi
          Newbiemmer
          • Jun 2016
          • 18
          • Pohjanmaa

          #5
          Kiitos vastauksesta! Ista-P:een kerkesin jo ladata ja näyttäisi rullaavan. Ei vaan sekään tunnista iskarin moduulia. Pitää alkaa tuota NSC:eetä seuraavaksi opiskelemaan, josko sieltä apu löytyisi. Icomia ei ole istan kaveriksi että jos se sen vaatii niin jää sillä tekemättä

          Parkkianturi sentään heräsi henkiin, oli johtosarjasta hinkuttanut yhden piuhan poikki, tarpeeksi pitkään kun kävi niitä piuhoja läpi niin löytyi. Tämän korjaamalla parkkianturit heräsi henkiin!

          Comment

          • nelosnuhvi
            Newbiemmer
            • Jun 2016
            • 18
            • Pohjanmaa

            #6
            Ja uusi päivitys tilanteeseen! Iskarivika muutti lopulta muotoaan niinkin yksinkertaiseksi että syy oli katkenneessa piuhassa. Iskarin väyläliittimen toinen piuha oli poikki eristeen sisältä, sen huomasi vasta viimeisellä kun piuhoja oli tarpeeksi pitkään pyöritellyt ja eristekkin katkesi. Tämän vuoksi myöskään uuden iskarin ohjelmointi ei onnistunut. Piuha yhteen ja vikakoodien nollaus, tadaa, kaikki toimii.

            Summasummarun, Ista-Peellä sekä NCSexpertillä onnistuu tarvittaessa näidenkin moduulien ohjelmointi, nyt sitä ei tarvittu lopulta mutta asia on opeteltu vastaisuuden varalle.

            Seuraavaksi käyn käsijarrun kimppuun ErkkiEeen neuvoilla

            Comment

            • nelosnuhvi
              Newbiemmer
              • Jun 2016
              • 18
              • Pohjanmaa

              #7
              Ja sitä mukaan kun näitä vikoja korjaantuu niin esittelen muutaman muun vian. Moottorin käyntihäiriö, etenkin kylmällä moottorilla. Esim aamulla lähdettäessä auto käynnistyy normaalisti ja lähtee liikkeelle, ensimmäiset kiihdytykset ok, mutta sitten esim liikennevaloihin pysähdyttäessä moottori alkaa tosi pahoin rykimään ja monesti jopa sammuukin. Uudelleen käynnistäessä rykii vielä hetken kunnes alkaa vastaamaan kaasupolkimeen. Ei vikakoodeja, suuttimien arvot kunnossa, polttoainetankin pumppu vaihdettu, suodatin vaihdettu, huohottimen letku vaihdettu.

              Arvailuja tästä?

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 659
                • Espoon haja-asutus

                #8
                Millä koneella tämä oli? Diesel, mutta m57 vai n57?

                Comment

                • nelosnuhvi
                  Newbiemmer
                  • Jun 2016
                  • 18
                  • Pohjanmaa

                  #9
                  N57 on tässä

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 659
                    • Espoon haja-asutus

                    #10
                    Veljen e70 x5:ssa oli aikanaan hiukan samankuuloisia käyntivikoja, jotka aina kesti hetken ja meni sitten ohi. Tätä tutkittiin ja mitään vikakoodia tai muuta ei ollut ja muistaakseni ei korjausarvotkaan olleet pielessä. Paitsi kun se lopulta muuttui Audiksi eli viisisylinteriseksi ja vian syy oli mitä ilmeisimmin juurikin suutin. Tuo oli kaksoisahdettu n57 vakiosoftalla. Noissa suuttimissa kaikesta päätellen voi olla häikkää, joka ei kuitenkaan aina näy korjausarvoissa. Itsellä oli yksi m57, jossa myös korjausarvot erittäin kunnossa ja ei mitään vikakoodeja. Silti mitä ilmeisimmin yhden pytyn suutin nokesi oikein huolella ja aiheutti jatkuvaa hiukkaspolttoa.

                    E

                    Comment

                    • nelosnuhvi
                      Newbiemmer
                      • Jun 2016
                      • 18
                      • Pohjanmaa

                      #11
                      Hmmmm, erittäin mielenkiintoista! Tällehän oli tarkoitus tehdä myös suuttimien kuparitiivisteiden vaihto koska vuotaa dieseliä läpi moottorin päälle ja siitä käryää sisätiloihin aina jarruttaessa/alamäessä. Ajattelin tämän teettää ammattikorjaamossa, siellä varmaan osaavat samalla katsoa suuttimien kunnonkin fyysisesti

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 659
                        • Espoon haja-asutus

                        #12
                        Näistä dieselien piezoistahan ei mitään järkevää taida kyllä saada irti ilman oikeita testilaitteita, joita on aika harvassa paikassa. Lisäksi suuttimien korjausta tekee vielä harvemmat piezoille eli mielellään myyvät uusia/tehdakunnostettuja tilalle (ja eivät ole ilmaisia kyllä).

                        E

                        Comment

                        Working...
                        X