Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 E53 vetoakselin nivelen korjaus/vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tara
    Newbiemmer
    • Feb 2008
    • 9

    X5 E53 vetoakselin nivelen korjaus/vaihto

    BMW X5 E53 3.0d 2002, etupäästä kuuluu kaarrettaessa veto päällä ratinaa siihen malliin että ilmeisesti vetoakselin nivel kaipaa vaihtoa. Oulun Wetterillä sanovat että pitää vaihtaa koko vetoakseli 580 EUR, suomi.schmiedmann.com myy ko osaa hintaan 400 EUR, lisäksi sieltä löytyy repair kit joka näyttäis vetonivelen ulommaiselta osalta 130 EUR. Onko kokemusta että onko vika tyypillisesti ulommaisessa osassa vai kannattaako vaihtaa koko akseli? Onko schmiedmannin verkkokaupasta kokemuksia?

    Update 9.8.: tää nyt meni niin että ostin Oulun Tarviketorilta koko vetarin Löbler tms sakumerkki, 370 EUR, ja oulussa Carane vaihtoi, 2+ h työtä yht 120 EUR, laatikon puolen tiivistettä ei vaihettu (Wetterillä kuulemma vaihtavat jos koko akseli vaihetaan; no se olis tietenki menny tilaukseen enkä jakasnu jäähä ootteleen..), vanha akseli lähti siististi irti ja tiiviste näyttää pitävän.... kumma että akselin mukana ei toimiteta tiivistettä jos semmonen kerran ruukataan vaihtaa.
    Last edited by tara; 09-08-2010, 13:46. Reason: päivitys
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    #2
    Originally posted by tara View Post
    BMW X5 E53 3.0d 2002, etupäästä kuuluu kaarrettaessa veto päällä ratinaa siihen malliin että ilmeisesti vetoakselin nivel kaipaa vaihtoa. Oulun Wetterillä sanovat että pitää vaihtaa koko vetoakseli 580 EUR, suomi.schmiedmann.com myy ko osaa hintaan 400 EUR, lisäksi sieltä löytyy repair kit joka näyttäis vetonivelen ulommaiselta osalta 130 EUR. Onko kokemusta että onko vika tyypillisesti ulommaisessa osassa vai kannattaako vaihtaa koko akseli? Onko schmiedmannin verkkokaupasta kokemuksia?

    -töissä vaihdettiin tuollaiseen -05 mallin autoon ulompi vetonivel. Korjaantui sen vaihdolla.

    Taitaa ulompi nivel mennä helpommin rikki. Ei sen takia kannata nyt mitään uutta vetoakselia alkaa ostamaan. Ei muutakuin uusi ulompinivel paikoilleen.
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

    Comment

    • Mikander
      Newbiemmer
      • May 2004
      • 25

      #3
      Ulomman vaihto ei auttanut mitään, naputus jatkuu veto päällä kaarrettaessa. En suosittele pelkkää ulomman vaihtoa.

      Comment

      • Finnbaker
        Newbiemmer
        • Mar 2006
        • 5

        #4
        Vetari

        Originally posted by tara View Post
        BMW X5 E53 3.0d 2002, etupäästä kuuluu kaarrettaessa veto päällä ratinaa siihen malliin että ilmeisesti vetoakselin nivel kaipaa vaihtoa. Oulun Wetterillä sanovat että pitää vaihtaa koko vetoakseli 580 EUR, suomi.schmiedmann.com myy ko osaa hintaan 400 EUR, lisäksi sieltä löytyy repair kit joka näyttäis vetonivelen ulommaiselta osalta 130 EUR. Onko kokemusta että onko vika tyypillisesti ulommaisessa osassa vai kannattaako vaihtaa koko akseli? Onko schmiedmannin verkkokaupasta kokemuksia?

        Update 9.8.: tää nyt meni niin että ostin Oulun Tarviketorilta koko vetarin Löbler tms sakumerkki, 370 EUR, ja oulussa Carane vaihtoi, 2+ h työtä yht 120 EUR, laatikon puolen tiivistettä ei vaihettu (Wetterillä kuulemma vaihtavat jos koko akseli vaihetaan; no se olis tietenki menny tilaukseen enkä jakasnu jäähä ootteleen..), vanha akseli lähti siististi irti ja tiiviste näyttää pitävän.... kumma että akselin mukana ei toimiteta tiivistettä jos semmonen kerran ruukataan vaihtaa.
        Auttoiko?

        Comment

        • H4ck
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 659
          • Helsinki/Eesti

          #5
          Itse vaihdoin vuosi takaperin ulomman vetonivelen ja ratinat loppui siihen.

          Osa maksoi huimat 30euroa.

          Koko vetoakseli ois ollu about 200e
          Varaosat, huolto ja maalaus.

          -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

          Comment

          • OF_
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 54
            • Vihti

            #6
            Tilasin ja asensin 2 vuotta sitten tuolta.
            Ikää kun tulee, niin kaikki ne nivelet siellä kuluu ja vuorotellen saa olla vaihtamassa.
            Edullinen ja toistaiseksi erinomaisesti toiminut ratkaisu oli vaihtaa molemmat puolet kerralla kuntoon. Lisäksi pelkän nivelen vaihto on mielestäni huomattavasti sottaisempi ja epämiellyttävämpi vaihtaa.

            Last edited by OF_; 07-01-2016, 15:31.
            BMW X5 3.0D E53 -05
            VW Transporter T5 -08


            Ex: BMW 330XD facelift E46 -02,
            2x BMW 320D E46 -00, BMW 320i Touring E46 -08, BMW 325xi E30 -89

            Comment

            • korbimotors
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 195
              • Salla

              #7
              Originally posted by OF_ View Post
              Tilasin ja asensin 2 vuotta sitten tuolta.
              Ikää kun tulee, niin kaikki ne nivelet siellä kuluu ja vuorotellen saa olla vaihtamassa.
              Edullinen ja toistaiseksi erinomaisesti toiminut ratkaisu oli vaihtaa molemmat puolet kerralla kuntoon. Lisäksi pelkän nivelen vaihto on mielestäni huomattavasti sottaisempi ja epämiellyttävämpi vaihtaa.

              http://www.ebay.com/itm/2x-Antriebsw...UAAMXQzr1R1Ctn
              Onko tuo tosi että 169eur saa tuolta ostettua molemmat puolet täydellisenä?? Minä tilasin nuo juuri ja katsotaan kuinka nopeaa tulevat. Pitäisi olla minulla ensiviikon tiistaina tai keskiviikkona. Yleensä on kyllä tullut todella nopeaa toimitukset kun olen tilannut saksasta.

              minkälainen tuo on muuten hommana jos vaihtaa kuskinpuolellekki koko akselin täydellisenä. Keskipultti auki ja vetasemalla laatikon päästä, mutta mitä kaikkea tarttee löysätä että saa renkaan päästä muljautettua pois tuon akselin/nivelen?
              Last edited by korbimotors; 20-04-2016, 16:27.

              Comment

              • Tomba87
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 4029
                • Imatra

                #8
                Kyllä ne tuohon hintaan saa, itsekkin talvella vaihdoin molemmat ja hyvin on toimineet. Asennus nyt ei kovin kummoinen homma ole, pitiköhän siinä reaktiotanko irroittaa sisäpäästään ja iskaritolppa. Suurin ongelma oli itsellä ainakin saada vanha vetoakseli kammettua irti sisäpäästä. Sopivia purkurautoja kannattaa olla lähettyvillä.
                Luukku auki ja risut kyytiin

                Comment

                • korbimotors
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2012
                  • 195
                  • Salla

                  #9
                  Originally posted by Tomba87 View Post
                  Kyllä ne tuohon hintaan saa, itsekkin talvella vaihdoin molemmat ja hyvin on toimineet. Asennus nyt ei kovin kummoinen homma ole, pitiköhän siinä reaktiotanko irroittaa sisäpäästään ja iskaritolppa. Suurin ongelma oli itsellä ainakin saada vanha vetoakseli kammettua irti sisäpäästä. Sopivia purkurautoja kannattaa olla lähettyvillä.
                  Huomena saa osat ja alan vaihtamaan ainakin nyt aluksi tuon kuskinpuolen vetari-akseli paketin. Eikait se kannate hantttarin puolle alkaa vaihtamaan vasta sitten kun menee rikki..
                  Sen verran tuosta vaihtotyöstä että osaa varautua niin tuleeko sieltä perästä ölpät pois kun vetasee vetarin irti? vai laskisko suosiolla öljyt sieltä pois ja laittais samalla uudet öljyt sisään. Mitä peräöljyä tuonne osaa laittaa etuperään?

                  edit. tuossa vähän katselin youtubesta tuota hommaa. sen verran vielä tässä kysyn että mikä avain tuohon mutteriin käy joka on tuossa vetarin päässä? näytti joltain tähtipäältä?? Siihen ei käy normaali hylsy??
                  Last edited by korbimotors; 28-04-2016, 19:29.

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1327
                    • Tornio

                    #10
                    Originally posted by korbimotors View Post
                    Huomena saa osat ja alan vaihtamaan ainakin nyt aluksi tuon kuskinpuolen vetari-akseli paketin. Eikait se kannate hantttarin puolle alkaa vaihtamaan vasta sitten kun menee rikki..
                    Sen verran tuosta vaihtotyöstä että osaa varautua niin tuleeko sieltä perästä ölpät pois kun vetasee vetarin irti? vai laskisko suosiolla öljyt sieltä pois ja laittais samalla uudet öljyt sisään. Mitä peräöljyä tuonne osaa laittaa etuperään?

                    edit. tuossa vähän katselin youtubesta tuota hommaa. sen verran vielä tässä kysyn että mikä avain tuohon mutteriin käy joka on tuossa vetarin päässä? näytti joltain tähtipäältä?? Siihen ei käy normaali hylsy??
                    36mm 12 kanttinen hylsy.
                    etuvetarin kiristysmomentti asennuksessa 420Nm eli turha alkaa millään 1/2 vääntiöllä olevalla momenttiavaimella edes yrittämään. 3/4 löytyy sopivalla momentilla olevia malleja.
                    Eli raskaskone huollosta lainaksi?

                    peräöljyksi esim. Mobil VS 600 tai joku 75W-140 lukkoperäöljy.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • Helismaa
                      Newbiemmer
                      • Apr 2016
                      • 1
                      • Joutsa

                      #11
                      Originally posted by korbimotors View Post
                      Huomena saa osat ja alan vaihtamaan ainakin nyt aluksi tuon kuskinpuolen vetari-akseli paketin. Eikait se kannate hantttarin puolle alkaa vaihtamaan vasta sitten kun menee rikki..
                      Sen verran tuosta vaihtotyöstä että osaa varautua niin tuleeko sieltä perästä ölpät pois kun vetasee vetarin irti? vai laskisko suosiolla öljyt sieltä pois ja laittais samalla uudet öljyt sisään. Mitä peräöljyä tuonne osaa laittaa etuperään?

                      edit. tuossa vähän katselin youtubesta tuota hommaa. sen verran vielä tässä kysyn että mikä avain tuohon mutteriin käy joka on tuossa vetarin päässä? näytti joltain tähtipäältä?? Siihen ei käy normaali hylsy??

                      Terve! Itsellä on sama homma edessä jahka saan osat Saksasta.
                      Onnistuiko homma? Itseä askarruttaa että aukesiko se navan iso pultti nätisti? Entä miten akseli lähti irti sisäpäästä? Tuliko öljyä pihalle? Miten uusi akseli istahti paikoilleen?

                      Comment

                      • korbimotors
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2012
                        • 195
                        • Salla

                        #12
                        Originally posted by Helismaa View Post
                        Terve! Itsellä on sama homma edessä jahka saan osat Saksasta.
                        Onnistuiko homma? Itseä askarruttaa että aukesiko se navan iso pultti nätisti? Entä miten akseli lähti irti sisäpäästä? Tuliko öljyä pihalle? Miten uusi akseli istahti paikoilleen?
                        Vähän myöhässä vastaukseni, mutta homma meni kyllä tosi hienosti ilman mitään ongelmia. ei tullut öljyt ulos. Ainut pirullisempi homma oli saada napautettua sitä akselia sieltä sisäpäästä irti. Mutta löytyi lopulta hyvä kohta mistä pääsi napauttamaan. Ihan pulttipyssyllä se pultti lähti pois ja momenttiavaimella vaan uuteen vetariin sitten momentti.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎