Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apua ongelmiin; moottorin jyrinä sekä nykiminen kiihdytettäessä X3 E83 M57

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    Apua ongelmiin; moottorin jyrinä sekä nykiminen kiihdytettäessä X3 E83 M57

    Hei,

    kysytään taas kollegoilta neuvoa, kun pajalla asiat eivät tunnu selviävän. Asiaa on tutkittu jo jonkin aikaa, mutta nyt on hieman sormi suussa meininki.

    Ongelma 1. Auton nykiminen kiihdytettäessä esim rampista. Auto nykii kiihdytyksen alkuvaiheessa useimmilla vaihteilla 3-6. Kun auto on kiihtynyt tarpeeksi, niin nykiminen häviää. Tasa- ajossa nykimistä ei ilmene.
    Merkkihuollon huoltopäällikön kanssa kävimme autoa ajamassa ja hänkin havaitsi ongelman Epäili ongelman liittyvän naftansyötön ongelmiin/katkoiluun. Matkan varrella olemme aikanaan vaihtaneet 5- sylinterin suuttimen, jossa oli suuri korjausarvo. Ongelma ei tällä poistunut. Viimeksi sitten testeri antoi viitettä, että ongelma olisi polttoaineen määränsäätöyksikössä joka sijaitsee korkeapainepumpussa. Tämän osan vaihdon jälkeen auto reagoi kaasuun kyllä paljon paremmin, mutta ongelma ei poistunut.
    Mitä mieltä M57 3.0d moottoria tuntevat ovat, että mistä tämä voisi johtua? Mitä osa- alueita voisi kartoittaa ongelman tiimoilta?
    Vikakoodeja on luettu kovasti, mutta niiden avulla ei päästä jäljille.



    Ongelma 2. Viime aikoina autoon ilmestynyt pienimuotoinen jyrinä, kun ajan isommalla vaihteella. Etenkin jos hieman "ylisuurella" vaihteella lähdetään kiihdyttämään. Merkkikorjaamossa epäiltiin, että tämä voisi johtua seuraavista osa- alueista:
    • moottorin / vaihteiston kannatintyynyt
    • kardaaniakseleiden nivelet / joustokohdat
    • kaksoismassavauhtipyörä + kytkinpaketti
    Kuinka tuo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuus yleensä ilmenee? Vaihdetaanko aina km- vauhtipyörä sekä kytkinpaketti samaan aikaan. Vai onko mahdotonko erotella, että kummassa vika on?

    Eihän näillä kahdella ongelmalla voi olla mitään yhteyttä toisiinsa?

    Kiitos jo etukäteen hyvistä vinkeistä!

    Ja taustatiedoksi, niin auto on vuosimallia 2004 ja ajettu 130 000km.
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    #2
    Mitä olen tietoa ongelmaan liittyen hakenut, niin tuntuu että tämä nykimisongelma liittyisi vahvasti MAF- anturiin.
    Kyseisen anturin ollessa rikki, niin ei anna mitään vikakoodeja tms?

    Comment

    • teamwerner
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 175
      • Tampere/Kangasala

      #3
      Tarkistin vielä merkkikorjaamosta, että oliko MAF- anturi tarkistettu. Siihen on kuulemma oma testeri ja osa oli testattu --> arvot olivat normaalit.
      Tietysti mikään testaus ei ole aukotonta.

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Tuttua ongelmaa tuo jyrinä...Minulla 330xda joka tekniikaltaa käytännössä sama, vaikkakin automaatti. On kanssa haettu vikaa monesta paikasta.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • teamwerner
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 175
          • Tampere/Kangasala

          #5
          Mitäs kaikkea Esalle on autoon tehty ja vikaa etsitty?
          Ihan mielenkiinnosta kyselen...

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by teamwerner View Post
            Mitäs kaikkea Esalle on autoon tehty ja vikaa etsitty?
            Ihan mielenkiinnosta kyselen...
            Oikeastaan tehty on aika vähän, automaatin ollessa kyseessä momentinmuunnin vaihdettu, sillä lähti se luistojyrinä. Niveliä ja akseleita on syynätty parissa paikassa, etuvetarit saanut lievän tuomion. Ei vielä vaihdettu. Samoin etummainen rättinivel joka taas toisella kertaa todettiinkin ehjäksi. Jos lähtee liikkeelle rauhallisesti ei jyristä satasessakaan, mutta rajumpi kiihdytys jättää jyrinän päälle. Jotenkin mä vaan oon jo hyväksynyt sen...
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Esal View Post
              Oikeastaan tehty on aika vähän, automaatin ollessa kyseessä momentinmuunnin vaihdettu, sillä lähti se luistojyrinä. Niveliä ja akseleita on syynätty parissa paikassa, etuvetarit saanut lievän tuomion. Ei vielä vaihdettu. Samoin etummainen rättinivel joka taas toisella kertaa todettiinkin ehjäksi. Jos lähtee liikkeelle rauhallisesti ei jyristä satasessakaan, mutta rajumpi kiihdytys jättää jyrinän päälle. Jotenkin mä vaan oon jo hyväksynyt sen...
              330xda:

              Nyt etuvetarit vaihdettu kun alkoi yhtäkkiä hakkaamaan niin ettei yli 60 kmh uskaltanut ajaa, sitä ennen ei vetarit antanut mitään merkkiä. Mitä nyt viime talvena kylmiltään peruuttaessa ja kääntäessä paukahteli kuin kivi lentäis renkaan alta. Niin se perusjyrinä muuten jatkuu edelleen...

              Moottorin tukikumeissa on ongelmaa, nyt tyhjäkäynnillä vaihde päällä tulee kova resonanssi.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎