Announcement

Collapse
No announcement yet.

e53 (X5) turbon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vetäjä
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 35
    • Espoo

    e53 (X5) turbon vaihto

    3.0D:n vm 2003 turbo vinkuu tavallista paremmin eli siis remontti on jossain vaiheessa edessä. Paineet vielä kohdillaan, mutta vinkuilee. Haluaisin valistusta seuraaviin asioihin.

    Mitä kaikkea pitää uusia tuohon koneeseen, että saa pykälän lisää tehoa (nyt se 184 hv)? Eli onko se turbosta kiinni vai ja lisäksi muustakin? Autolla ajettu vain reilut sata kkm. Nimimerkin mukaisesti aika usein painava p-kärry perässä, siksi kW:t ja Nm lisäys kiinnostaa.

    Mikä turbo kannattaa yleisesti ottaen vaihtaa?

    Mitä kannatettavia eibemu-pajoja löytyy läheltä pääkaupunkiseutua ko vaihtotyön suorittamiseen?
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    M57-myllyn virityksestä löytyy kyllä tarinaa. Turboksi voi laittaa M57N-koneen GT2260V. Sitten loppuu suuttimista rahkeet ja tilalle voi laittaa x35d (solenoidi) suuttimet. Siltikään tuosta padasta ei juuri irtoa enempää kuin 270 hv.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Vetäjä
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 35
      • Espoo

      #3
      Joo, olen yhtä tarinaa lukenut parikymmentä sivua, mutta eipä siellä ole juuri selkeitä vastauksia tarjolla.

      Minulle riittää vastaus, että onko saatavilla / kannattaako laittaa "yhtä pykälää" suurempi turbo, jotta saa "ilmaiseksi" hieman lisää puhtia. En todellakaan tavoittele mitään 250 hv tehoja vaan ihan muutaman kymmenenkin kaakin lisäys kiinnostaa, jos sitä varten pelkän turbon vaihto fiksumpaan riittää.

      Onko tuo M57N seuraava versio omastani?

      Mihin suuttimien rahkeet loppuu?

      Mikä on lopputulos pelkällä GT2260V turbon vaihdolla?

      Ja jos löytyy jo topicci, jossa kaikki on selvitetty niin linkki kiitos.

      Comment

      • ///THe
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2009
        • 837
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Vetäjä View Post
        Joo, olen yhtä tarinaa lukenut parikymmentä sivua, mutta eipä siellä ole juuri selkeitä vastauksia tarjolla.

        Minulle riittää vastaus, että onko saatavilla / kannattaako laittaa "yhtä pykälää" suurempi turbo, jotta saa "ilmaiseksi" hieman lisää puhtia. En todellakaan tavoittele mitään 250 hv tehoja vaan ihan muutaman kymmenenkin kaakin lisäys kiinnostaa, jos sitä varten pelkän turbon vaihto fiksumpaan riittää.

        Onko tuo M57N seuraava versio omastani?

        Mihin suuttimien rahkeet loppuu?

        Mikä on lopputulos pelkällä GT2260V turbon vaihdolla?

        Ja jos löytyy jo topicci, jossa kaikki on selvitetty niin linkki kiitos.
        Pelkäkkä turbon vaihdolla ei hyötyä ilman softaamista. Tuolla GT2260V turbolla+softalla ei saada tehoa/vääntöä juurikaan enempää (ilman suuttimien vaihtoa) verrattuna vakio turbo+softa, mutta vetoalue saadaan laajemmaksi.
        X5 F15 ///Msport
        CRX 2gen +25psi

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by ///THe View Post
          Pelkäkkä turbon vaihdolla ei hyötyä ilman softaamista. Tuolla GT2260V turbolla+softalla ei saada tehoa/vääntöä juurikaan enempää (ilman suuttimien vaihtoa) verrattuna vakio turbo+softa, mutta vetoalue saadaan laajemmaksi.
          Minulla on kanssa vaihdettuna 2260, mutta säätäjä vähätteli saatavaa hyötyä ja veikkaampa että koko ahdin jäi loppujen lopuksi huomioimatta säädössä ja tuli niin sanottu "vakio", ainakin saatujen arvojen perusteella. =helpompi raha.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • Vetäjä
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 35
            • Espoo

            #6
            Eli ei taida kannattaa, jos suuttimetkin pitää vaihtaa sekä se softaaminen.

            Onkos sitten bemuliikkeen ja tarvikeosien välillä eroja?

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Vetäjä View Post
              Eli ei taida kannattaa, jos suuttimetkin pitää vaihtaa sekä se softaaminen.

              Onkos sitten bemuliikkeen ja tarvikeosien välillä eroja?
              Mitä eroja tarkoitat? Joka tapauksessa hinta on erona...

              Eniten saat rahoillesi vastinetta pelkällä softauksella jos tästä tehonlisäyksestä puhutaan. Mutta sitten voi tulla uusia ongelmia, kirjoitit vetäväsi painavaa kärryä. Jos koneesta otetaan 550-600nm vääntöä ja kärry perässä, kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä on aika kovilla, jos taas automaatti niin koko loota ja ennen muuta momentinmuuntimen lukko. Vaikka se voi kyllä lukittua vasta lähellä satasta ja kärryähän ei saa vetää kuin 80kmh, eli ei ongelmaa?
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • Vetäjä
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 35
                • Espoo

                #8
                Tarkoitin, että onko muitakin turboja tarjolla kuin bemarihuollon tarjoama.

                Automaatti on kyseessä. Mitä tuo softaus käytännössä tarkoittaa? Hinta, tekotapa, mikä muuttuu softauksella?

                Comment

                • TUv530
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 75
                  • Etelä-Suomi

                  #9
                  www.turbotec.com

                  Sieltä löytyy tietoa asiasta.
                  Voin suositella.
                  Volkswagen Passat Alltrack -13
                  Ex E61 530DA -04
                  Ex E39 523IA -98
                  Ex E34 520IA -95

                  Comment

                  • -jasa-
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2013
                    • 47
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Vanhaa postausta lainaten.

                    Mitä pitää huomioida Tbon vaihtotyössä? kone M57 ja auto X5 (2002) 3.0d.

                    -riittääkö Tbo, tiivistesarja - tarvitaanko/kannattaako muuta vaihtaa samalla?
                    -e53:ssa varmaan saa alakautta helpoiten hoidettua?
                    -mitkä öljyletkuista kannataa samalla vaihtaa?
                    -muita letkuja vaihtoon?
                    -turbo on tässä vekottimessa ilmeisesti alipaineohjattu?
                    -tarvitseeko mitään erikoistyökaluja?
                    -miten itse vanhan poisto/uuden asennus tapahtuu helposti fiksusti? Mitä kannattaa ottaa huomioon?

                    Comment

                    • BreeZi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 2371
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by -jasa- View Post
                      Vanhaa postausta lainaten.

                      Mitä pitää huomioida Tbon vaihtotyössä? kone M57 ja auto X5 (2002) 3.0d.

                      -riittääkö Tbo, tiivistesarja - tarvitaanko/kannattaako muuta vaihtaa samalla?
                      -e53:ssa varmaan saa alakautta helpoiten hoidettua?
                      -mitkä öljyletkuista kannataa samalla vaihtaa?
                      -muita letkuja vaihtoon?
                      -turbo on tässä vekottimessa ilmeisesti alipaineohjattu?
                      -tarvitseeko mitään erikoistyökaluja?
                      -miten itse vanhan poisto/uuden asennus tapahtuu helposti fiksusti? Mitä kannattaa ottaa huomioon?
                      Öljyt kannattaa vaihtaa aina samalla. Kannattaa myös tutkia nuo alipaineletkut ja alipainevaraaja.
                      - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                      - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                      - E- ja F- sarjan avaimet.
                      - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                      - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                      .

                      Finmodi oy
                      050-3063926
                      [email protected]

                      Comment

                      • -jasa-
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2013
                        • 47
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Onko kukaan kokeillut noita Melettin osilla kasattuja turboja?

                        Comment

                        • -jasa-
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2013
                          • 47
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by -jasa- View Post
                          Onko kukaan kokeillut noita Melettin osilla kasattuja turboja?
                          Minä olen nyt.. Aika näyttää miten kestää ja pelittää..

                          Ja itse itselleni vastaten:

                          Originally posted by -jasa- View Post
                          Vanhaa postausta lainaten.

                          Mitä pitää huomioida Tbon vaihtotyössä? kone M57 ja auto X5 (2002) 3.0d.

                          -riittääkö Tbo, tiivistesarja - tarvitaanko/kannattaako muuta vaihtaa samalla?
                          -e53:ssa varmaan saa alakautta helpoiten hoidettua?
                          -mitkä öljyletkuista kannataa samalla vaihtaa?
                          -muita letkuja vaihtoon?
                          -turbo on tässä vekottimessa ilmeisesti alipaineohjattu?
                          -tarvitseeko mitään erikoistyökaluja?
                          -miten itse vanhan poisto/uuden asennus tapahtuu helposti fiksusti? Mitä kannattaa ottaa huomioon?
                          -Öljytulo ja -paluu putkien tiivisteet menee vaihtoon. Yläpuolella (meno) banjopultti jonka molemmin puolin kupariprikat. Paluu puolelle tuli peltinen tiiviste. Myös tbo ja pakosarjan välinen tiiviste kannataa vaihtaa.
                          -alakautta vaihtuu - tilaa on hyvin e53 korissa. Ilmanputsarikotelon pohjassa on tbo:n pulteille luukut. Öljyn menoputki hankalin niin irroituksessa kuin paikalleen laitossa, mutta onnistuu kun tbo on kiinnikkeessään.
                          -Ei tarvitse erikoistyökaluja. Erikoisin työkalu oli 12 kulmanen 12mm hylsy jolla tbo pultit pakosarjasta saa auki. 6 kulmainen ei toimi.
                          Last edited by -jasa-; 23-11-2013, 15:12.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by -jasa- View Post
                            Öljyn menoputki hankalin niin irroituksessa kuin paikalleen laitossa, mutta onnistuu kun tbo on kiinnikkeessään.
                            Ei tuossa muistaakseni ollut ongelmaa, kun irrotti lohkon kyljestä ja laittoi uuteen turboon paikalleen ennen asennusta.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3449
                              • Janakkala

                              #15
                              Originally posted by -jasa- View Post
                              Minä olen nyt.. Aika näyttää miten kestää ja pelittää..

                              Ja itse itselleni vastaten:



                              -Öljytulo ja -paluu putkien tiivisteet menee vaihtoon. Yläpuolella (meno) banjopultti jonka molemmin puolin kupariprikat. Paluu puolelle tuli peltinen tiiviste. Myös tbo ja pakosarjan välinen tiiviste kannataa vaihtaa.
                              -alakautta vaihtuu - tilaa on hyvin e53 korissa. Ilmanputsarikotelon pohjassa on tbo:n pulteille luukut. Öljyn menoputki hankalin niin irroituksessa kuin paikalleen laitossa, mutta onnistuu kun tbo on kiinnikkeessään.
                              -Ei tarvitse erikoistyökaluja. Erikoisin työkalu oli 12 kulmanen 12mm hylsy jolla tbo pultit pakosarjasta saa auki. 6 kulmainen ei toimi.
                              Joko olet pakosarjan saanut höyläytettyä suoraksi ja auton kuntoon?
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎