Announcement

Collapse
No announcement yet.

2.0 dieselin outo vika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikok
    Newbiemmer
    • Aug 2010
    • 10
    • ristiina

    2.0 dieselin outo vika

    Meidän ukolla on -06 150hv 2.0 diesel x3:nen. Autolla on ajettu 164tkm. Auto teki perin kummallisen tempun sunnuntaina. Yksi kaks kesken kiihdytyksen kierrokset hyökkäsi huippuunsa. Ukko veti avaimet paniikissa pois virtalukossa mutta auto vain kävi. Savua tuli joka rööristä. Auto ei sammunut millään vaan nosti kierrokset 5 kertaa tappiin ja viimeiseltä sammui.

    No savun hlvettyä koeilemaan autoa käyntiin ja lähtihän se mutta ei ota kierroksia. Jostain tuli nestettä ja öljyä alle.

    Auto hinurilla pajalle ja tutkimaan. Öljyä oli koneessa. Syttely turbon suuntaan että olis laskenu öljyä läpi ja täyttänyt cuulerin ja lähtenyt sieltä kiertoon ja aiheuttanut ns öljypalon. Ei Kaikki oli kunnossa!

    No epäilys että joku suutin vuotaa läpi koska moottoriöljy oli ilmeisesti lisääntynyt itsekseen niin paljon että kone oli lypsänyt öljyä renkaiden ohi ja aiheuttanut hallitsemattomat kierrokset. Ei kaikki suuttimet kunnossa! Mistä löpö voi mennä moottoriöljyn joukkoon jos ei suuttimista? Onko näissä mitään ns tandempummua kuin esim vw 1.9 tdi:ssä. Niissähän välillä näämä aineet sotkeutuvat.

    Puristuspaineet kaikki kohdallaan. Mitään vikakoodeja ei tule.

    Hiukkasuodatin on ilmeisesti tukkeutunut liian polttoainen johdosta Tai sitten sen posahduksen aikana joten se on kait vaihtokunnossa. Mutta auto ei käy ilman suodatinta mutta savuaa ja rykii kuulema pirusti.

    Mikä helvetti voi aiheuttaa moisen tempun kuin salama kirkkaaltataivaalta. Onko kellään ollut missään 2-litran dieselissä vastaavia ongelmia. Kulutus tässä yksilössä on kyllä aina meidän aikana pyörinyt yli 8-litrassa ja viimeaikana auto on hieman nykinyt ja ollut välillä hengettömän oloinen.

    Kiva jos paukku särki moottorin! Varmaan ruvettava ettimään uutta moottoria. Onko kellään vinkkejä mistä vois kysellä?
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    No oliko se turbo ehjä vai ei?
    Sieltä se vika todennäköisesti löytyy.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3144
      • Tampere

      #3
      Korkeapainepumpun akselintiiviste kuten täällä?

      Comment

      • mikok
        Newbiemmer
        • Aug 2010
        • 10
        • ristiina

        #4
        juu siis turbo oli ehjä. Tuo linkin juttu kuulostaa melko tututulle. oliskii vaa joku tollanen.

        Comment

        • rodmunch
          Newbiemmer
          • Nov 2005
          • 24
          • Turku

          #5
          Kappas keppanaa... oma autoni teki TISMALLEEN saman jutun viime lauantaina kun tulin kauppareissulta. (X3 2.0d 144tkm -07)

          Parkkeerasin pihaan normaalisti, "sammutin", mutta auto jäi käymään ja alkoi tunkea aivan perkeleesti savua ilmoille.

          Kierrokset nousi tappiin ja säikähdyksissä lähdin tutkimaan palaako vehje... avain kädessä hölmistyneenä revin tukkaa päästä ja mietin miten p*ska sammuu. Revin akun irti, ei mitään... kunnes mieleen tuli että auto on manuaali ja rykäsin kuutosta silmään ja kytkintä ylös. Onneksi kytkin piti ja vehje sammui. Ei myöskään mitään varoitusvaloja tai muuta.

          Annoin jäähtyä vuorokauden ja koitin käymään, mutta tämä ei nyt enää sitten käynnistykään...

          Jälkikäteen tuli mieleen että olisi pitänyt antaa romun palaa kun syttynyt se olisi varmaan hetkenä minä hyvänsä. Nyt on tiedossa melko paljon rahanmenoa.

          Autokeskus meinasi että minimissään moottori vaihtoon ja jos löytyy metallilastuja öljystä niin sitten myös turbo ja välijähdytin ynnämuuta...

          Tähän asti toiminut hyvin. Asia vetämässä myös BMW:n suuntaan että voiko moottorin käyttöikä olla alle 6v / 150tkm kun huoltohistoria on täydellinen...
          323ti - X3 2.0d LCI - ex E36 318i Touring

          Comment

          • jasse
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 473
            • Salo , Finland

            #6
            Originally posted by rodmunch View Post

            Tähän asti toiminut hyvin. Asia vetämässä myös BMW:n suuntaan että voiko moottorin käyttöikä olla alle 6v / 150tkm kun huoltohistoria on täydellinen...
            Annas mä arvaan. Boschin korkeapainepumpulta valuttanut polttonesteet jakopään kautta öljytilaan? Veikkaisin et löydät "öljyä" koneen sisältä about 7-8ltr...

            Vaikkei tää lohduta yhtään niin et ole ensimmäinen jolle näin käy näitten x20d koneitten kanssa.

            Comment

            • rodmunch
              Newbiemmer
              • Nov 2005
              • 24
              • Turku

              #7
              Originally posted by jasse View Post
              Annas mä arvaan. Boschin korkeapainepumpulta valuttanut polttonesteet jakopään kautta öljytilaan? Veikkaisin et löydät "öljyä" koneen sisältä about 7-8ltr...

              Vaikkei tää lohduta yhtään niin et ole ensimmäinen jolle näin käy näitten x20d koneitten kanssa.
              Ohhoh... Auto menee tänään hinurin lavalla tutkittavaksi ja todennäköistä on että juurikin jotain tämän kaltaista on tapahtunut koska öljytikussa oli 5cm ylärajan yläpuolelle tavaraa...

              Huollolle tämä oli "ensimmäinen kerta" kun tällaisesta kuulee, mutta näkyykin olevan ominaisuus...
              323ti - X3 2.0d LCI - ex E36 318i Touring

              Comment

              • jasse
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 473
                • Salo , Finland

                #8
                Originally posted by rodmunch View Post
                Ohhoh... Auto menee tänään hinurin lavalla tutkittavaksi ja todennäköistä on että juurikin jotain tämän kaltaista on tapahtunut koska öljytikussa oli 5cm ylärajan yläpuolelle tavaraa...

                Huollolle tämä oli "ensimmäinen kerta" kun tällaisesta kuulee, mutta näkyykin olevan ominaisuus...
                No vika on todennäköisesti bosch pumpun tiivisteessä.
                Jos on 5cm yli niin voi olla enemmän kuin 7-8ltr.... Hyvällä tuurilla selviät pumpun vaihdolla tai huollolla ja imupuolen putsaamisella. Ite ehkä koittaisin valuttaa koneen tyhjäksi, puhdistaisin imupuolen huolella ja löisin koneen tulille.
                Jos ei kolise niin uusi pumppu mottiin kiinni ja sit teet autolle autolle mitä haluat

                Nimeltä mainitsematon Raisiolainen merkkiliike sanoi mulle parivuotta sitten kun e90 320d:n DSC yksikkö paukkui ettei bemarista ole ikinä näitä mennyt... Joten noi huollon kommentit voit huoletta jättää omaan arvoonsa.

                Comment

                • Malax
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2011
                  • 118
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Originally posted by rodmunch View Post
                  Ohhoh... Auto menee tänään hinurin lavalla tutkittavaksi ja todennäköistä on että juurikin jotain tämän kaltaista on tapahtunut koska öljytikussa oli 5cm ylärajan yläpuolelle tavaraa...

                  Huollolle tämä oli "ensimmäinen kerta" kun tällaisesta kuulee, mutta näkyykin olevan ominaisuus...
                  :think eikö nykyään katsota öljytikkua koskaan??? vai mennäänkö sillä mentaliteetilla, että konepeltiä EI avata !!! ???

                  Itse ainakin tarkistan öljyt noin 1000km välein, samalla kun lisään kusipojan nestettä

                  Mielestäni autoa ei ainakaan voi syyttää kyseisestä tapahtumasta, jos kuski ei viitsi tarkastaa kuukausittaisia tarkistuksia autosta :think

                  UUSAVUTTOMUUS kunniaan

                  ja ANTEEKSI...
                  superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

                  Comment

                  • jasse
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 473
                    • Salo , Finland

                    #10
                    Originally posted by Malax View Post
                    :think eikö nykyään katsota öljytikkua koskaan??? vai mennäänkö sillä mentaliteetilla, että konepeltiä EI avata !!! ???

                    Itse ainakin tarkistan öljyt noin 1000km välein, samalla kun lisään kusipojan nestettä

                    Mielestäni autoa ei ainakaan voi syyttää kyseisestä tapahtumasta, jos kuski ei viitsi tarkastaa kuukausittaisia tarkistuksia autosta :think

                    UUSAVUTTOMUUS kunniaan

                    ja ANTEEKSI...
                    No, jos pumpun tiiviste paukkuu niin saattaa öljyn pinta nousta kohtuu nopeesti.
                    H.Karpokin neuvoi aikanaan, että pitää rengaspaineet tsekata joka kerta kun autolla lähtee....

                    Comment

                    • VK982
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 2271
                      • Kuopio

                      #11
                      Muutama vuosi sitten saatiin ihan uusi Transit ambulanssiksi..

                      Ei tarvinnut montaa kymmentä tonnia ajella kun kesken matkan löi kierrokset 1.5x kiekkamittarin verran ympäri. Ei kestänyt tätä formuloiden kierrosmäärää pata.. Syyksi paljastui moottoriöljyn pääsy sylintereihin.. Dieselkone kun käy m-öljyllä yllättävän iloisesti.. Savuttaa tosin ihan saatanasti ja aika eläimellinen oli käynti, hetken
                      BMW E60 530xd
                      Honda Varadero "sotanorsu

                      Comment

                      • Convertible
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 2638
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by rodmunch View Post
                        Kappas keppanaa... oma autoni teki TISMALLEEN saman jutun viime lauantaina kun tulin kauppareissulta. (X3 2.0d 144tkm -07)

                        Parkkeerasin pihaan normaalisti, "sammutin", mutta auto jäi käymään ja alkoi tunkea aivan perkeleesti savua ilmoille.

                        Kierrokset nousi tappiin ja säikähdyksissä lähdin tutkimaan palaako vehje... avain kädessä hölmistyneenä revin tukkaa päästä ja mietin miten p*ska sammuu. Revin akun irti, ei mitään... kunnes mieleen tuli että auto on manuaali ja rykäsin kuutosta silmään ja kytkintä ylös. Onneksi kytkin piti ja vehje sammui. Ei myöskään mitään varoitusvaloja tai muuta.

                        Annoin jäähtyä vuorokauden ja koitin käymään, mutta tämä ei nyt enää sitten käynnistykään...

                        Jälkikäteen tuli mieleen että olisi pitänyt antaa romun palaa kun syttynyt se olisi varmaan hetkenä minä hyvänsä. Nyt on tiedossa melko paljon rahanmenoa.

                        Autokeskus meinasi että minimissään moottori vaihtoon ja jos löytyy metallilastuja öljystä niin sitten myös turbo ja välijähdytin ynnämuuta...

                        Tähän asti toiminut hyvin. Asia vetämässä myös BMW:n suuntaan että voiko moottorin käyttöikä olla alle 6v / 150tkm kun huoltohistoria on täydellinen...
                        Moikka!

                        Nonnii, kattelinkin, että mun vanhoja vanteita ei enää näkynyt tien poskessa..

                        Asiaan, vie se auto Ahokkaalle www.bemarihuolto.fi saattaa onnistua halvemmalla.
                        F25 X3 35d
                        E87 118i
                        E46 330ti
                        E46 M3
                        E30 M3
                        E30 M3 Convertible
                        Z3 Roadster

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Tukossa oleva DPF saattais tehdä myös tuon. Lisääntyneet poltot saa aikaan sen, että naftaa alkaa mennä mäntien ohi alakertaan. Lopulta sitä tavaraa voi olla monta litraa liikaa öljypohjassa. Jossain kohtaa öljy menee sen verran notkeaksi, että se löytää tiensä palotilaan ja sittenhän meillä on moottoriöljyllä käyvä kone. Kun dpf on kunnolla tukossa, ecu koittaa aika sinnikkäästi saada poltettua sen suodattimen auki ja kun siihen yhdistetään vielä runsasta pätkäajoa saattaisi em homma toteutua.

                          Comment

                          • hw74
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2012
                            • 49
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by Malax View Post
                            :think eikö nykyään katsota öljytikkua koskaan???
                            Ei ainakaan niistä autoista, joissa tikkua ei ole. Ainakin monista E90:n ja F30:n bensamoottoreista tikku on jätetty pois.

                            Comment

                            • rodmunch
                              Newbiemmer
                              • Nov 2005
                              • 24
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Convertible View Post
                              Moikka!

                              Nonnii, kattelinkin, että mun vanhoja vanteita ei enää näkynyt tien poskessa..

                              Asiaan, vie se auto Ahokkaalle www.bemarihuolto.fi saattaa onnistua halvemmalla.
                              Jos menee kokonaan omaan piikkiin remppa niin menee varmaankin juurikin Ahokkaalle mikäli löytyy aikaa puuhastella tämä kuntoon.

                              Ja sille öljytikun huutelijalle tiedoksi että öljytikku on noussut paikaltaan noin kerran kuukaudessa pinnan ollessa hyvinkin stabiili. Jos tuo frekvenssi ei riitä niin mielestäni ennemmin tekniikassa kuin käyttäjästä on vikaa. Tässä mallissa vielä sentään öljytikku löytyy.
                              323ti - X3 2.0d LCI - ex E36 318i Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎