Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 3.0SD moottorin alilämpö ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 30Puimurisd
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 54
    • Vantaa

    E83 3.0SD moottorin alilämpö ongelma

    2008 X3 3.0sd moottorin kanssa alilämpö ongelmia. DPF kertaalleen jo tukossa, auki poltettu. Moottoriin on vaihdettu päätermari ja EGR-termari, vaihteiston lämmönvaihdin viimeisimpänä. Moottorin lämpö pysyy normaalina D:llä vakionopeudella ajaessa ja samoin kaupunki ajossa suurimman osan ajasta. Jos maantiellä D:lta sportille, niin lämpö lähtee laskemaan hitaasti jonkun ajan kuluttua, mutta ei laske enää siniselle, kuten ennen lämmönvaihtimen vaihtoa.
    Jos konetta alkaa kierrättää kunnolla pitkänkin ajon jälkeen, niin moottorin lämpö lähtee saman tien alaspäin ja nopeasti. Ajonopeudella tai vaihteiston asennolla ei näytä olevan merkitystä, oleellista näyttää olevan talla nopeasti pohjaan ja sitä myötä korkeat kierrokset. Lämpö palautuu varsin nopeasti takasin normaaliksi, kun kierrokset laskevat alle 2500 rpm. Mikä ihme tässä on vielä rikki??? Vaihdettu päätermariko?
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by 30Puimurisd View Post
    2008 X3 3.0sd moottorin kanssa alilämpö ongelmia. DPF kertaalleen jo tukossa, auki poltettu. Moottoriin on vaihdettu päätermari ja EGR-termari, vaihteiston lämmönvaihdin viimeisimpänä. Moottorin lämpö pysyy normaalina D:llä vakionopeudella ajaessa ja samoin kaupunki ajossa suurimman osan ajasta. Jos maantiellä D:lta sportille, niin lämpö lähtee laskemaan hitaasti jonkun ajan kuluttua, mutta ei laske enää siniselle, kuten ennen lämmönvaihtimen vaihtoa.
    Jos konetta alkaa kierrättää kunnolla pitkänkin ajon jälkeen, niin moottorin lämpö lähtee saman tien alaspäin ja nopeasti. Ajonopeudella tai vaihteiston asennolla ei näytä olevan merkitystä, oleellista näyttää olevan talla nopeasti pohjaan ja sitä myötä korkeat kierrokset. Lämpö palautuu varsin nopeasti takasin normaaliksi, kun kierrokset laskevat alle 2500 rpm. Mikä ihme tässä on vielä rikki??? Vaihdettu päätermariko?
    Termareista paljon ollut puhetta E9X ja E6X palstan puolella...
    Termarit tuntuu olevan täyttä kuraa joten niitä joutuu vaihtelemaan.
    EGR ja päätermani on rinnan joten aika vaikea sanoa muuten kuin vaihtamalla kummassa vika...
    Ilmiö kyllä tuttu... ja aikaisemmin luulin jopa normaaliksi toiminnaksi että lämmönvaihdin kiskaisee lämpöjä laatikon puolelle kun vaihteisto öljyt alkaa kiertämään kickdown ja kovemmissa kiihdytyksissä... tosin joku väitti tällä foorumilla päässeen moisesta eroon laatikon lämmönvaihtimen vaihdolla... sinulla ei sitten ole tuottanut tulosta..
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      #3
      Ei mikään ole rikki,
      kyllä kierrosten kasvaessa kaikkissa lämmöt lähtee tippumaan,
      jäädytysjärjestelmä on rakennettu siten että
      kovilla kierroksilla vesipumpun aiheuttama paine pukkaa päätermaria auki.

      Jos normaalissa maantieajossa lämmöt nousee 85 asteen yläpuolelle,
      asia on kunnossa.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • 30Puimurisd
        Bimmer Rookie
        • Jan 2013
        • 54
        • Vantaa

        #4
        Vaan kun ei se aikaisemmin ole käyttäytynyt tuolla tavalla, ei talvellakaan. Sen perusteella jotain on pielessä.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Joo tokihan nuo sähköohjatut termarit bensakoneissakin on jotta saadaan lämpöjä alennettua määrätyissä tilanteissa.
          Mutta ei se pidä mittarissa asti näkyä eikä toimi ainakaan näin talvella edes.

          Missä ne lämmöt sitten tarkemmin katsoen pyörii?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • 30Puimurisd
            Bimmer Rookie
            • Jan 2013
            • 54
            • Vantaa

            #6
            Lämpömittari laskee yli 1,5 viivaväliä todella nopeasti reippaan kaasun polkaisun myötä. Jos jatkaa koneen kierrättämistä yli 2500 rpm, niin lämpö laskee lisää tai sitten jää siihen mihin ehti laskea. Nousemaan lämpö ei lähde ennenkuin kierrokset laskevat alle 2500 rpm, jos alle 2000 rpm, niin lämpö palautuu nopeammin normaaliksi. Ymmärrän kyllä, että lämpömittarin näyttämä voi vaihdella kierrosten mukaan ja on sitä tehnyt aiemminkin ( alle viivaväli ), mutta ei tässä laajuudessa kuin nyt tekee. Tilanne oli hetken parempi noiden kaikkien termareiden vaihdon jälkeen, mutta nyt oikeastaan huonompi kuin ennen yhdenkään termarin vaihtoa. Päätermari ja egr-termarihan vaihdettiin alunperin kuukausi sitten DPF:n aukipolton yhteydessä, lämmönvaihdin viikko sitten sport-asennon lämpöongelman vuoksi. Hetken näytti paremmalta, mutta viikonloppuna maantieajoa ja paluumatkalla alkoi nämä todella rajut lämmön vaihtelut kun välillä joutui jalkaa ojentamaan lattiaa kohti. Pakkastakaan ei ollut kuin muutama aste. Muuten auto toimii aivan normaalisti.

            Comment

            • Convertible
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2638
              • Turku

              #7
              Flow Heater

              Miten tuo virtauslämmitin toimii ja voiko aiheuttaa rikkonaisena ongelman?



              F25 X3 35d
              E87 118i
              E46 330ti
              E46 M3
              E30 M3
              E30 M3 Convertible
              Z3 Roadster

              Comment

              • Convertible
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2638
                • Turku

                #8


                samoja ongelmia lämpöjen kanssa...
                F25 X3 35d
                E87 118i
                E46 330ti
                E46 M3
                E30 M3
                E30 M3 Convertible
                Z3 Roadster

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by 30Puimurisd View Post
                  Lämpömittari laskee yli 1,5 viivaväliä todella nopeasti reippaan kaasun polkaisun myötä. Jos jatkaa koneen kierrättämistä yli 2500 rpm, niin lämpö laskee lisää tai sitten jää siihen mihin ehti laskea. Nousemaan lämpö ei lähde ennenkuin kierrokset laskevat alle 2500 rpm, jos alle 2000 rpm, niin lämpö palautuu nopeammin normaaliksi. Ymmärrän kyllä, että lämpömittarin näyttämä voi vaihdella kierrosten mukaan ja on sitä tehnyt aiemminkin ( alle viivaväli ), mutta ei tässä laajuudessa kuin nyt tekee. Tilanne oli hetken parempi noiden kaikkien termareiden vaihdon jälkeen, mutta nyt oikeastaan huonompi kuin ennen yhdenkään termarin vaihtoa. Päätermari ja egr-termarihan vaihdettiin alunperin kuukausi sitten DPF:n aukipolton yhteydessä, lämmönvaihdin viikko sitten sport-asennon lämpöongelman vuoksi. Hetken näytti paremmalta, mutta viikonloppuna maantieajoa ja paluumatkalla alkoi nämä todella rajut lämmön vaihtelut kun välillä joutui jalkaa ojentamaan lattiaa kohti. Pakkastakaan ei ollut kuin muutama aste. Muuten auto toimii aivan normaalisti.
                  Ok, ei tuo 2500 rpm jäähtyminen ole normaalia,
                  tarkoitin että jos vedetään 3500-4000 rpm niin rupeaa lämmöt tippumaan,
                  uudemmissa tippuu johonkin 70 asteeseen jos vetää 3500 rpm satasta
                  pienellä vaihteella.

                  Eiköhän tuossakin saa tripin kautta kikkailtua ne lämmöt näkyviin,
                  mitä ne oikeasti on?
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    #10
                    kannattaa tarkemmin seurailla sieltä piilovalikosta ne koneen lämmöt.
                    Sinnehän mentiin... painamalla pitkään trippimittaria
                    Kun tulee näyttöön 01 fgstrn (tai jotain) painellaan trippiä valikko kohtaan 19.
                    siihen naputellaan vin:stä yhteenlaskettu numerosarja (1+2+3+4+5=15)
                    sitten vain kohtaan 07.00 ktpm-mom niin pitäisi koneen lämmöt näkyä
                    Tarkempia ohjeita löytyy netistä hakusanalla bmw hidden menu... ja tältäkin palstalta
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • 30Puimurisd
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2013
                      • 54
                      • Vantaa

                      #11
                      Auto kävi tänään termarit vaihtaneessa ei virallisessa merkkihuollossa ja päätermari ei ollut viallinen, vaan lämmönvaihtimen vaihdon jäljiltä systeemissä oli ilmaa, vaikka piti olla ilmattu työselostuksen mukaan. Lämmönvaihtimen vaihdonhan suoritti merkkihuolto. Lyhyen ajon perusteella näyttäisi toimivan, mutta niin se näytti lämmönvaihtimen vaihdon jälkeenkin hetken aikaa toimivalta. Palaan asiaan, kun saan näytettyä autolle "hieman" maantietä.
                      edit:
                      Eipä tarvinnut näyttää maantietä, ei toimi ei. Ei tule enää lämppäristäkään kunnolla lämmintä.
                      Last edited by 30Puimurisd; 16-01-2013, 21:05.

                      Comment

                      • 30Puimurisd
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 54
                        • Vantaa

                        #12
                        Tuli vaan itselleni opiskeluajan obelix ( lue ooppeli ) ajoilta mieleen, että ei kai vaan kansipahvi ole pettämässä? En enää muista varmaksi oliko oireet tuollaisia käsittämättömiä lämpötilan säädön heittelyitä, kun systeemiin menee "ilmaa", kaikenlaisa ongelmia niiden kanssa oli ja tekniikka tuli tutuksi moottori, vaihdelaatikko ja perä korjausten myötä? Hyvä niin näin jälkikäteen ajatellen, koska muuten ei autojen tekniikasta kovin paljon tietäisikään. Sarvi otsassa oli silloin usein ja sarvi otsassa turpoaa nytkin, tosin käyrä taitaa olla paljon korkeammalla, kun ei itse enää voi/kykene tekemään, rahaa palaa ja hermot myös. Ei volvojen kanssa ollut näin vaikeaa, jos oli vika, niin sille löytyi aina joku järkevä syy. Vikoja tosin ajettuuun km määrään nähden enemmän, mutta halvemmaksi tuli. Taitaa vrcf lähestyä, jos tähän vikaan ei ala tulla tolkkua....Autismikin alkaa mieleen hiipiä, vaikka auto on kyllä ollut ajettavuudeltaan tosi mahtava keksintö korimalliinsa nähden.

                        Comment

                        • 30Puimurisd
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2013
                          • 54
                          • Vantaa

                          #13
                          Auto pajalta ja sitten ajelua ympäri pk-seutua pari tuntia. Toimi koko ajan kuten viime talvena eli lämpömittari klo 12 asennossa ja siinä pysyi millin tarkkuudella kierrättipä konetta miten tahansa, missä vauhdissa vaan. Pakkastakin on -20. Ehkä tämä nyt vihdoinkin on kunnossa.
                          Vian kerrottiin olleen päätermostaatissa, sehän on tämän ruljanssin aikana vaihdettu nyt kolmesti ja tämä kolmas taitaa olla se toimiva yksilö.
                          Huomenna maantielle ja jos ei mitään kuulu niin sitten toimii edelleen.

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            #14
                            Taisipa olla taas tarvike osat kyseessä..?
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • 30Puimurisd
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2013
                              • 54
                              • Vantaa

                              #15
                              Epäilen, että olet oikeassa, koska erikseen mainittiin auton tultua kuntoon, että termari on alkuperäisvaraosa. En sen enempää asiasta alkanut rähjätä, koska viallisten termarien aiheuttamia "ylimääräisiä" kuluja ei minulta laskutettu, harmina lähinnä jokunen päivä autotta ja armoton kypsähdys. Lähdin aamulla -28 pakkasta kelissä maantielle ja hyvin piti lämmön koneessa ja kabiinissa. Viisari oli klo12 nopeasti ja pysyi siinä ajelipa miten sattui huvittamaan ( = uskaltamaan ). Täytyy nyt vielä harkita sitä V70:een takaisin paluuta uudelleen, vaikka vaihtotarjous on taskussa kahdesta sellaisesta, on nämä keskenään kuitenkin niin erilaisia ajettavia nelivetoina, bemun eduksi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎