Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 4.4i rutisee/rätisee käynnistäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maikolinbemari
    Bimmer Rookie
    • Aug 2013
    • 43
    • Finland

    X5 4.4i rutisee/rätisee käynnistäessä

    Tuli ostettua tollanen -02 X5 4.4i.
    Näin 'uuden auton' ensimmäisinä päivinä on niin herkässä tilassa, että kaikki pienetkin säröäänet herättää heti pelonsekaisia tunteita

    Pitäiskö mun huolestua kun toisinaan startatessa kuuluu rutinaa - rätinää ?

    Käynnistyy ihan hyvin, startti pyörittää ihan hyvin mielestäni. Ääni ei tule joka kerta.
    Ääni tulee starttaamisen ihan loppuvaiheessa, kun moottori hörähtää käyntiin ja kestää n. sekunnin. Se ääni sillai niin kuin feidaa pois. Ihan kuin räikkä, mutta sellanen matalampi ja jykevämpi rallatusrutina. Ota tuosta nyt selvää
    Sytytystulpat on vaihdettu 3 vuotta sitten.

    Ääni on tosi lähellä tätä, mikä tässä videossa kuuluu e46:sta.


    Mulla on ollut kyllä nyt ilmastointi pois päältä. Vai pyörittääkö toi auto sitä kompuraa joka tapauksessa aina käynnistäessä vaikka ilmastointi off?
    Ja mulla tosiaan se ääni on ehkä sekunnin, max 2. ja katoaa pois..
    Last edited by maikolinbemari; 30-08-2013, 09:20. Reason: esimerkki videolinkki lisätty
  • BMWE39
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 134

    #2
    Originally posted by maikolinbemari View Post
    Ääni tulee starttaamisen ihan loppuvaiheessa, kun moottori hörähtää käyntiin ja kestää n. sekunnin. Se ääni sillai niin kuin feidaa pois. Ihan kuin räikkä, mutta sellanen matalampi ja jykevämpi rallatusrutina.
    Jokohan jakopää ilmoittelisi rempan tarpeesta...

    Comment

    • maikolinbemari
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 43
      • Finland

      #3
      Originally posted by BMWE39 View Post
      Jokohan jakopää ilmoittelisi rempan tarpeesta...
      Ei kai jakopääremonttia jo nyt? Autolla ei ole vielä ylitetty edes 200tuhatta..

      Comment

      • Timelord
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 504
        • Loimaa

        #4
        Originally posted by maikolinbemari View Post
        Tuli ostettua tollanen -02 X5 4.4i.
        Näin 'uuden auton' ensimmäisinä päivinä on niin herkässä tilassa, että kaikki pienetkin säröäänet herättää heti pelonsekaisia tunteita

        Pitäiskö mun huolestua kun toisinaan startatessa kuuluu rutinaa - rätinää ?

        Käynnistyy ihan hyvin, startti pyörittää ihan hyvin mielestäni. Ääni ei tule joka kerta.
        Ääni tulee starttaamisen ihan loppuvaiheessa, kun moottori hörähtää käyntiin ja kestää n. sekunnin. Se ääni sillai niin kuin feidaa pois. Ihan kuin räikkä, mutta sellanen matalampi ja jykevämpi rallatusrutina. Ota tuosta nyt selvää
        Sytytystulpat on vaihdettu 3 vuotta sitten.

        Ääni on tosi lähellä tätä, mikä tässä videossa kuuluu e46:sta.


        Mulla on ollut kyllä nyt ilmastointi pois päältä. Vai pyörittääkö toi auto sitä kompuraa joka tapauksessa aina käynnistäessä vaikka ilmastointi off?
        Ja mulla tosiaan se ääni on ehkä sekunnin, max 2. ja katoaa pois..
        Vanos- potikat. Ei haittaa muuta kun korvaa.
        Mutta jakopää voi mennä alle 200tkm, siinä nakkilan kirkon vaiheilla kumminkin menee...
        W201 2,5D
        W123 280ce
        E21 316
        ex-E60 530ia
        ex-E53 4,4i
        ex-E39 523i
        ex-E34 520ia
        ex-E21 318i

        Comment

        • BMWE39
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 134

          #5
          Originally posted by maikolinbemari View Post
          Ei kai jakopääremonttia jo nyt? Autolla ei ole vielä ylitetty edes 200tuhatta..
          Jos olisi apulaite, niin rallattelisi, kuten tuossa videossa, muulloinkin kuin käynnistyksen yhteydessä?

          Jakopäärempalle on olemassa kaksi ajankohtaa; ajoissa ja myöhään. Hinnassa on jonkin verran eroa. Itse teetin E46:een ns myöhään, vaikka mittarissa oli vasta 140tkm.

          Arvailuahan tämä toki on näkemättä ja kuulematta.

          Comment

          • maikolinbemari
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 43
            • Finland

            #6
            Originally posted by BMWE39 View Post
            Jos olisi apulaite, niin rallattelisi, kuten tuossa videossa, muulloinkin kuin käynnistyksen yhteydessä?

            Jakopäärempalle on olemassa kaksi ajankohtaa; ajoissa ja myöhään. Hinnassa on jonkin verran eroa. Itse teetin E46:een ns myöhään, vaikka mittarissa oli vasta 140tkm.

            Arvailuahan tämä toki on näkemättä ja kuulematta.
            Äsken kun käynnistin kylmänä - rallatti, mutta ajon jälkeen kun moottori oli lämmin niin ei rallattanut startatessa. Muulloin en ole vielä kuullut rallatusta..

            Missä hintaluokassa jakopääremontti on näissä X5 4.4i ?

            Kiitos vastauksista!

            Comment

            • korbimotors
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 195
              • Salla

              #7
              Originally posted by maikolinbemari View Post
              Äsken kun käynnistin kylmänä - rallatti, mutta ajon jälkeen kun moottori oli lämmin niin ei rallattanut startatessa. Muulloin en ole vielä kuullut rallatusta..

              Missä hintaluokassa jakopääremontti on näissä X5 4.4i ?

              Kiitos vastauksista!
              Omassa kans rallatteli aina kun käynnisti auton sen 1-2.s ajan. Ei kuitenkaan joka kerta. Yks päivä kun ajelin kotiin niin rallattelikin vähän rajummin ja se kuuluikin sitten koko ajan. Oikeastaan ihan karsea ääni :(
              Jakopäästä meni keskilaahaimesta se muovipinnoite palasiksi ja ketju alkoi kulkemaan raakana alumiinista laahainta pitkin. Muovin palasia oli sielä täälä sen jälkeen..
              Jos tuon rempan ajoissa tekee ennenkuin se keskilaahain antautuu niin pääsee todennäköisesti halvemmalla. Itse osathan ei kauheita maksa. muutamia satasia. 3 laahainta, kiristin ja sit jos haluaa niin uusii ketjun mutta ei sekään ole välttämätöntä.
              Työhän tuossa on se isoin homma. Kauhea purkaminen/kasaaminen ja siihen tarttee sitten ajoitustyökalut kun kasaan laittaa. Täälä vuokraa muutamat miehet nuita ajoitustyökaluja korvausta vastaan jos ei halua omia ostaa..

              Mullahan se meni tietenkin pitemmän kaavan kautta tuokin homma eli mittarissa oli 238tkm kun meni tuo keskilaahuri. Uusittiin jakopään osat ja lyötiin auto nippuun. Auto käyntiin ja nätisti hyrisi 8-kone muutaman minuutin kunnes alkoi kuulumaan tikitys koneesta..
              Eri tököttejä tuli kokeiltua autoon jos ne olis irroittanut nostajista paskat mutta ei vaikutusta. Lopuksi ei auttanut muutakuin purkaa taas yläkertaa ja vaihtaa nostajat sinne. Nyt se käy taas niinku kasin kuuluukin.
              Ilmeisesti tuon laahaimen rikkoontuessa pääsi muovi mujua menemään nostajiin ja tämän takia joutui uusimaan nostajat.

              Eli suosittelen että teet ajoissa tuon jakopään rempan..
              Tulet varmaan kahlaamaan ajan myötä samoja ongelmia auton kanssa kuin minäkin.. Nitä on kyllä piisannut ihan kohtuu hyvin.. Yks paskimmista hankinnoista mitä on koskaan ollut elämäni aikana ja autoja on kuitenkin ollut jo useita useita kymmeniä.
              Toivotaan että tuo nyt kestäis vaikka EDES sen 10tkm ilman ISOMPIA remontteja. Jos auto olis kestävä ja ei nuin altis erilaisille vioille niin olis kyllä yks parhaimmista autoista mitä on ollut. Mukava auto ajaa, kulkee kivasti isoksi autoksi, hienon näköinen yms.. mutta turhan paljon vikaa ollut vaikka mittarissa ei ole kuin nipin napin 240tkm ja auto on kuitenkin suomi auto.

              Parempaa onnea sulle kuitenkin "öky" bimmin kanssa


              tässä "pieni" lista mitä tuohon omaan joutunut tekemään tässä viimisen 15tkm aikana:

              - apukuskin oven ulkopuolinen avausmekanismi meni rikki (ei kallis kuitenkaan, ja helppo vaihtaa )
              - hammastanko ( se meni liikeen piikkiin , ONNEKSI)
              - ilmamäärämittari (kuin myös liikkeen piikkiin) Alkoi tekemään sitä että kun starttas hörähti vain ja pari kertaa kun starttas lähti kunnolla tulille
              - yksi ikkuna mekanismi ( meni vaijerit tuhannen rullalle, ei kallis tuokaan ja helppo vaihtaa)
              - ilmajousi taakse ( Kulutus tavaraa tuo ja ei kallis ulkomailta tilattuna ja myöskin helppo vaihtaa ite)
              - jakopää, jonka takia joutui myös nostajat remonttiin..( iso työ ja ei ihan joka pojalle tehtävissä),(tässäkin liike maksoi jakopään osat)

              Ehkä tuosta listasta vielä jotain uupuu, mutta tuossa ehkä ne mitä näin äkkiseltään muistan..
              pikkuvikoja helppo korjata

              Ei tässä nyt osiin ole omaisuutta mennyt mutta koko ajan pientä arbeettia on ollut
              Last edited by korbimotors; 30-08-2013, 11:45.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Jep tuo M62TU jakopää tulee ennemmin tai myöhemmin laitettavaksi niin kannattaa laittaa ajoissa.
                Vanokset rallattaa kylmäkäynnistyksessä ja kuumana käynnissä jos ovat pahasti kuluneet, eivät aiheuta ongelmaa mutta vaihtamalla vaikka samalla kun tekee jakopäärempan, saa hiljaisen. Yksiköt noin 250e/kpl ja 2kpl menee.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • maikolinbemari
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2013
                  • 43
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by korbimotors View Post
                  Omassa kans rallatteli aina kun käynnisti auton sen 1-2.s ajan.Työhän tuossa on se isoin homma. Kauhea purkaminen/kasaaminen ja siihen tarttee sitten ajoitustyökalut kun kasaan laittaa.
                  Parempaa onnea sulle kuitenkin "öky" bimmin kanssa
                  Ei tässä nyt osiin ole omaisuutta mennyt mutta koko ajan pientä arbeettia on ollut
                  Kiitos neuvoista, täytyy ilmeisesti teettää se jakopää tohon. Osaatko sanoa miten kauan ammattimiehellä menee tohon remppaan?
                  X5 vikaherkkyys oli tiedossa jo ennen hankintaa. Henkisesti oon asennoitunut tohon autoon siten että vikoja myös TULEE, onhan toi jo vanha rakkine, hienon näköinen sellainen *krhm* . Tielle jättäviä vikoja en tosin kaipaa

                  Mitä vuosimallia sun X5 on?

                  Comment

                  • Rado
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 716

                    #10
                    Jos vaikka kysyjän jako onkin jo laitettu, mut Vanokset jätetty "säästössä" vaihtamati ?

                    Comment

                    • BMWE39
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2004
                      • 134

                      #11
                      Originally posted by maikolinbemari View Post
                      Osaatko sanoa miten kauan ammattimiehellä menee tohon remppaan?
                      On tietysti ammattimiehiä ja "ammattimiehiä", noheva tekee tuon päivässä, jos tehdään ns ajoissa, eikä yllätyksiä tule vastaan.
                      Originally posted by maikolinbemari View Post
                      Mitä vuosimallia sun X5 on?
                      Korpimoottori taisi jossain mainita auton olevan -00.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by BMWE39 View Post
                        On tietysti ammattimiehiä ja "ammattimiehiä", noheva tekee tuon päivässä, jos tehdään ns ajoissa, eikä yllätyksiä tule vastaan.
                        Mitä ne yllätykset on ja missä työvaiheessa säästää aikaa ajoissa tekemällä? :think


                        Käynnistysrallatukseen ei auta laahaimien vaihto millään tapaa, asia on eri sitten kun muovipinta hajoaa ja rallattaa jatkuvasti. Sen sijaan sitä hajoamista tuo kyllä edesauttaa, kun ketju pääsee piiskaamaan vanhaa laahainta vasten. Pääkiristimen vaihto voi auttaa, joskus ei. Jos ääni johtuu vanoksen vuotamisesta tyhjäksi seisonnan aikana, sitten tuo ei tietysti auta.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • BMWE39
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 134

                          #13
                          Originally posted by Cell View Post
                          Mitä ne yllätykset on ja missä työvaiheessa säästää aikaa ajoissa tekemällä? :think
                          Yllätyksiä/samalla kertaa laitettavia voi löytyä avattaessa mitä vaan, kuten mekaanisten laitteiden kanssa yleensäkin. Ajoissa tekemällä ei tarvitse esimerkiksi vaihtaa venttiileitä, oikoa kantta tai vaihtaa jopa koko konetta kun se jako pääsee sitten hyppäämään. Noihin kuitenkin menee aikaa enemmän? Ainakin omalla kohdalla olisi säästynyt huimasti rahaa ja aikaa, kun olisi laitattanut jakopään ajoissa, eikä myöhään.

                          Originally posted by Cell View Post
                          Käynnistysrallatukseen ei auta laahaimien vaihto millään tapaa, asia on eri sitten kun muovipinta hajoaa ja rallattaa jatkuvasti.
                          On siinä käynnistysäänessä vaan aika huima ero, kun kulumattomat laahaimet ja kunnossaoleva kiristin on paikallaan...

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Yhtään tapausta en ole joutunut laittamaan missä jako olisi hypännyt että olisi tullut tuhoa venttiileihin tai mäntiin.
                            Tokihan kaiken rikki saa jos polkee paskana olevaa konetta mutta normaalisti ajamalla pelkästään keskilaahain rikkinäisenä, ei jako hyppää kovinkaan herkästi.
                            Ja kun vaihtaa kaikki osat ei yllätyksiä yleensä tule.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Jako voi hypätä ainakin pykälän ilman että tulee mitään vahinkoa, Supan tapaan en ole tavannut yhtäkään jossa lisähommia olisi tullut. Hypänneitä jakoja on kyllä tullut nähtyä, jopa pitkään rikkinäisellä laahaimella ajettuja.

                              Laahainremontin vaikutusta käyntiääneen tai käynnistysääneen en allekirjoita, mikäli kiristimessä on ollut vikaa ja se on vuotanut tyhjäksi ääni toki muuttuu/poistuu, mutta sen vaihto onnistuu muutenkin parkkipaikalla muutamassa minuutissa. Laahaimien kuluma on käytännössä alle millin syvyinen ketjun kuluttama jälki muovipinnassa, hajoaminen johtuu muovin haurastumisesta enemmän kuin kulumisesta.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎