Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 (e53) 3.0d Calix järjestelmän asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -jasa-
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 47
    • Pirkanmaa

    X5 (e53) 3.0d Calix järjestelmän asennus

    Moi,

    Nyt olisi hyllyssä odottamassa Calixin osia läjä.

    RE485 letkulämmitin.
    M64 letkusarja
    BC1205 akkulaturi
    MKMS 1525 johtosarja
    GL 2.5 haaroitussarja sisätilanlämppärille
    1400W slimline sisätilalämppäri
    SK 0,5 (2kpl) 0.5m jatkoja
    GU 403 haaroitus

    Eli letkulämmitin, sisätilalämppärin haaroitus ja akun ylläpitolaturi.

    Itse RE485:n asentamisesta m57 koneeseen löytyy jo juttua täältä ja Calixin omista asennusohjeista.

    Mutta pari asiaa askarruttaa ennen asentamisen aloittamista:

    1) miten ilmata järjestelmä RE485 letkulämppärin asentamisen jälkeen?
    2) mitä kautta X5 (e53) kannataa sisätilan haaaroitus uittaa läpi? Löytyykö valmista reikää vai joutuuko poran kanssa hommiin?
    3) minne ylläpitolaturi kannataa asentaa? Lähinnä mistä konetilasta löytyy paikka joka olisi akkuun yhteydessä?
    4) mikä olisi hyvä paikka keulalla pistokkeelle?
    5) mitä muuta kannattaa ottaa noiden roippeiden asennuksessa huomioon?

    Onko tälle M57 myllylle joku tietty jäähdytysneste jota pitäisi käyttää? Koska itsellä ei ole hajuakaan millaista nestettä tonne on laitettu niin suunnittelin valuttaa kaikki ulos ja laittaa kokonaan uudet sisään. Kun tietäisi vaan että mitä jähdytysnestettä laittaa tilalle.
  • chevy55
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 275
    • Vesilahti

    #2
    Olen käyttänyt jäähdytysnesteenä tätä:


    Jos kaiken vaihtaa niin liekö sitten niin väliä, mitä laittaa kunhan koko setti on samaa tököttiä? Fiksummat valaiskoon.

    Minulla on samalaisen setin asennus edessä X3:een. Sitä mietiskelin taannoin, olisiko tuon letkulämmittimen yhteydessä kierrätyspumpusta paljoa hyötyä. Lämmitetty neste leviäisi tasaisemmin koko järjestelmään.

    Tuon asennus/letkusarjan hinta on kyllä suolainen, kaksi 90 asteen letkua, pari klemmaria ja yksi jatkoputki.

    Tuota akkulaturiasiaa vielä pohdiskelen, kannattaisiko laittaa samassa yhteydessä..

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1321
      • Tornio

      #3
      Originally posted by -jasa- View Post
      Moi,

      Nyt olisi hyllyssä odottamassa Calixin osia läjä.

      RE485 letkulämmitin.
      M64 letkusarja
      BC1205 akkulaturi
      MKMS 1525 johtosarja
      GL 2.5 haaroitussarja sisätilanlämppärille
      1400W slimline sisätilalämppäri
      SK 0,5 (2kpl) 0.5m jatkoja
      GU 403 haaroitus

      Eli letkulämmitin, sisätilalämppärin haaroitus ja akun ylläpitolaturi.

      Itse RE485:n asentamisesta m57 koneeseen löytyy jo juttua täältä ja Calixin omista asennusohjeista.

      Mutta pari asiaa askarruttaa ennen asentamisen aloittamista:

      1) miten ilmata järjestelmä RE485 letkulämppärin asentamisen jälkeen?
      2) mitä kautta X5 (e53) kannataa sisätilan haaaroitus uittaa läpi? Löytyykö valmista reikää vai joutuuko poran kanssa hommiin?
      3) minne ylläpitolaturi kannataa asentaa? Lähinnä mistä konetilasta löytyy paikka joka olisi akkuun yhteydessä?
      4) mikä olisi hyvä paikka keulalla pistokkeelle?
      5) mitä muuta kannattaa ottaa noiden roippeiden asennuksessa huomioon?

      Onko tälle M57 myllylle joku tietty jäähdytysneste jota pitäisi käyttää? Koska itsellä ei ole hajuakaan millaista nestettä tonne on laitettu niin suunnittelin valuttaa kaikki ulos ja laittaa kokonaan uudet sisään. Kun tietäisi vaan että mitä jähdytysnestettä laittaa tilalle.
      Ekasi käy vaihtamassa tuo LELU RE 485 OIKEAAN lämmittimeen. ELI PH 500 (L)tai 750 (L)
      on 100 kertaa parempi laatuinen ja sisältää termostaatin jolloin nesteen lämpötila on L mallilla max +50 C tai ilman L olevilla malleilla +80c Näistä kahdesta valitsen sen mukaan kauanko on aikaa lämmittää ennen ajoon lähtöä eli alle 2h niin silloin PH 750
      ja akkulaturikin OLISI saanut olla vähintään mallia BC1217 kun nuo pikkulaturit eivät oikein jaksa KYLMÄÄ akkua juurikaan herätellä lataus kuntoon.

      1. ilmaus onnistuu leikiten kunhan avaat kaikki 2 kpl ilmausruuveja ja Webastolta lähtevän ns. kuuman letkun voit irrottaa nesteen lisäyksen ajaksi sitten kaatelet HITAASTI nesteet koneeseen.

      2. OIKEALTA puolen sen kotelon jossa moottorinohjain DDE sijaitsee pääsee kaikista helpoiten sisälle YHDELLÄ kpl 2.5m jatkokaapelilla. Vaatii porausta ja asennustyylistä riippuen pari läpivienti kumia TET 14-20 Google kertoo jos termi TET 14-20 ei ole tuttu

      3. ylläpito laturille löytyy mitä mainioin paikka SISÄLTÄ lämmityslaitteen alta siitä rintapellin ja lattialle puhallus suuttimien kohdalta n. suurin piirtein siltä kohden missä kytkinkoppa loppuu ja alkaa vaihteisto. voi ensikertalaisesta vaikuttaa äkkiä katsoen huonolta paikalta mutta tarkempi tutkiminen varmasti muuttaa käsityksen. BC 1217 laturille kuin tehty asennuspaikka !

      4 rekisteri kilven keskikohdalle kilven alle olen tehnyt telineen n 3mm alumiinilevystä ja tosi helppo asentaa ns. siviileiltä näkymättömiin.

      5 aikaa JOS olet ekaa kertaa "pappia" kyydissä.

      6 Jäähdytysnesteeksi esim. ASPO Comp ZERO HD VIHREÄÄ !!
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • -jasa-
        Bimmer Rookie
        • Jun 2013
        • 47
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by e46touring View Post
        Ekasi käy vaihtamassa tuo LELU RE 485 OIKEAAN lämmittimeen. ELI PH 500 (L)tai 750 (L)
        on 100 kertaa parempi laatuinen ja sisältää termostaatin jolloin nesteen lämpötila on L mallilla max +50 C tai ilman L olevilla malleilla +80c Näistä kahdesta valitsen sen mukaan kauanko on aikaa lämmittää ennen ajoon lähtöä eli alle 2h niin silloin PH 750
        ja akkulaturikin OLISI saanut olla vähintään mallia BC1217 kun nuo pikkulaturit eivät oikein jaksa KYLMÄÄ akkua juurikaan herätellä lataus kuntoon.

        1. ilmaus onnistuu leikiten kunhan avaat kaikki 2 kpl ilmausruuveja ja Webastolta lähtevän ns. kuuman letkun voit irrottaa nesteen lisäyksen ajaksi sitten kaatelet HITAASTI nesteet koneeseen.

        2. OIKEALTA puolen sen kotelon jossa moottorinohjain DDE sijaitsee pääsee kaikista helpoiten sisälle YHDELLÄ kpl 2.5m jatkokaapelilla. Vaatii porausta ja asennustyylistä riippuen pari läpivienti kumia TET 14-20 Google kertoo jos termi TET 14-20 ei ole tuttu

        3. ylläpito laturille löytyy mitä mainioin paikka SISÄLTÄ lämmityslaitteen alta siitä rintapellin ja lattialle puhallus suuttimien kohdalta n. suurin piirtein siltä kohden missä kytkinkoppa loppuu ja alkaa vaihteisto. voi ensikertalaisesta vaikuttaa äkkiä katsoen huonolta paikalta mutta tarkempi tutkiminen varmasti muuttaa käsityksen. BC 1217 laturille kuin tehty asennuspaikka !

        4 rekisteri kilven keskikohdalle kilven alle olen tehnyt telineen n 3mm alumiinilevystä ja tosi helppo asentaa ns. siviileiltä näkymättömiin.

        5 aikaa JOS olet ekaa kertaa "pappia" kyydissä.

        6 Jäähdytysnesteeksi esim. ASPO Comp ZERO HD VIHREÄÄ !!
        Kiitokset..

        Hyvä huomio tuo termostaatilinen lämmitin. Pitääpä pohtia..

        1. Mistä löytyy nuo ilmausruuvit?

        3. Meneekö laturin latausjohdot takakonttiin akulle vai löytyykö konetilasta jostain paikka jonne navat voisi kytkeä?

        6. Jos nykyisestä jäähdystysnesteestä ei ole tietoa niin pitääkö tehdä jonkun sortin huuhtelu. Kovastihan varoitellaan sotkemasta noita liemiä keskenään. Värin perusteella ei voi selvittää - näyttää lähinnä kirkkaalta mun silmiin.

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1321
          • Tornio

          #5
          Originally posted by -jasa- View Post
          Kiitokset..

          Hyvä huomio tuo termostaatilinen lämmitin. Pitääpä pohtia..

          1. Mistä löytyy nuo ilmausruuvit?

          3. Meneekö laturin latausjohdot takakonttiin akulle vai löytyykö konetilasta jostain paikka jonne navat voisi kytkeä?

          6. Jos nykyisestä jäähdystysnesteestä ei ole tietoa niin pitääkö tehdä jonkun sortin huuhtelu. Kovastihan varoitellaan sotkemasta noita liemiä keskenään. Värin perusteella ei voi selvittää - näyttää lähinnä kirkkaalta mun silmiin.
          Aikasen monta kpl olen noita PH 500 / 750 näihin M47 / M57 ERI moottori versioihin asentanut ja KAIKKI toimivat todella LOISTAVASTI tässä kone tyypissä.

          tässä M57 koneen ilmausruuvit osat 2 ja 5 http://bmwfans.info/parts-catalog/E5...m_water_hoses/

          laturin lataus + johdolle löytyy paikka sulaketaulusta siitä hanskalokeron takaa.
          eli X13020 piste johonkin noista M6 pulteista niin laturin ja akun välissä on vielä 200A sulake siellä peräkontissa suojana. liitteenä kuva aiheesta.

          periaatteessa tuo nesteen sotkeminen PUNAISEN nesteen kanssa aiheuttaa ongelman JOS joku pöljä on erehtynyt PUNAISTA nestettä laittamaan. Muut kirkkaat / siniset / ym. sopivat PÄÄSÄÄNTÖISESTI keskenään sotkettaviksi ilman täydellistä pesua
          Last edited by e46touring; 21-03-2014, 16:12.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • -jasa-
            Bimmer Rookie
            • Jun 2013
            • 47
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by e46touring View Post
            Aikasen monta kpl olen noita PH 500 / 750 näihin M47 / M57 ERI moottori versioihin asentanut ja KAIKKI toimivat todella LOISTAVASTI tässä kone tyypissä.

            tässä M57 koneen ilmausruuvit osat 2 ja 5 http://bmwfans.info/parts-catalog/E5...m_water_hoses/

            laturin lataus + johdolle löytyy paikka sulaketaulusta siitä hanskalokeron takaa.
            eli X13020 piste johonkin noista M6 pulteista niin laturin ja akun välissä on vielä 200A sulake siellä peräkontissa suojana. liitteenä kuva aiheesta.

            periaatteessa tuo nesteen sotkeminen PUNAISEN nesteen kanssa aiheuttaa ongelman JOS joku pöljä on erehtynyt PUNAISTA nestettä laittamaan. Muut kirkkaat / siniset / ym. sopivat PÄÄSÄÄNTÖISESTI keskenään sotkettaviksi ilman täydellistä pesua
            Kiitokset taas..

            Mitä ihmettä tuo kirkas jäähdytysneste on kun en ole koskaan aikaisemmin tuohon törmännyt? Kaikkia muita värejä tainnutkin olla omistamissani kikottimissa vuosien varrella.

            Comment

            • Magor
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 571
              • Oulu

              #7
              Originally posted by -jasa- View Post
              Kiitokset taas..

              Mitä ihmettä tuo kirkas jäähdytysneste on kun en ole koskaan aikaisemmin tuohon törmännyt? Kaikkia muita värejä tainnutkin olla omistamissani kikottimissa vuosien varrella.
              Oisko pelkkää vettä?
              G31 540d xdrive
              E28 535iA ikiprojekti

              Comment

              • -jasa-
                Bimmer Rookie
                • Jun 2013
                • 47
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Magor View Post
                Oisko pelkkää vettä?
                Ei ole pelkkää vettä - pakkasen kestävyys noin -40C. Tosin joidenkin aineiden kanssa mittarit ei pysty todentamaan pakkasen kestävyyttä, mutta pelkällä vedellä ei tuommoista lukemaa tulisi.

                Comment

                • Magor
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 571
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by -jasa- View Post
                  Ei ole pelkkää vettä - pakkasen kestävyys noin -40C. Tosin joidenkin aineiden kanssa mittarit ei pysty todentamaan pakkasen kestävyyttä, mutta pelkällä vedellä ei tuommoista lukemaa tulisi.
                  Oli aika huono huuli
                  Joo kyllähän nuita kirkkaanakin saa.
                  G31 540d xdrive
                  E28 535iA ikiprojekti

                  Comment

                  • -jasa-
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2013
                    • 47
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Magor View Post
                    Oli aika huono huuli
                    Joo kyllähän nuita kirkkaanakin saa.
                    Heh - meni tosikolla ohi

                    Comment

                    • chevy55
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2013
                      • 275
                      • Vesilahti

                      #11
                      Jasa, sinulla kun on tuo M64 asennussarja, niin mikä noiden letkujen sisähalkaisija on? Tai sen pienen yhdysputken ulkohalkaisija?

                      Olen tuota asennussarjan hinnoittelua aina ihmetellyt, että miksi pari putkea maksaa enemmän kuin itse vastus..

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1321
                        • Tornio

                        #12
                        Originally posted by chevy55 View Post
                        Jasa, sinulla kun on tuo M64 asennussarja, niin mikä noiden letkujen sisähalkaisija on? Tai sen pienen yhdysputken ulkohalkaisija?

                        Olen tuota asennussarjan hinnoittelua aina ihmetellyt, että miksi pari putkea maksaa enemmän kuin itse vastus..
                        psta.
                        M64 sarjan yhdysputken ulkohalkaisija 20mm
                        ja letkut näyttää olevan n. 19mm sisähalkaisijalla.
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • chevy55
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2013
                          • 275
                          • Vesilahti

                          #13
                          Kiitokset tiedosta. Eli siihen sopisi vaikka parit tällaiset:



                          Tai tällaiset



                          Tai joku muu vastaava letkusetti. Plus pitää muistaa sen yhden metallisen jatkopätkän olemassaolo, eiköhän senkin jostain saa.

                          Toki pitää muistaa, että Calixilla on valmis setti, josta tietää, että mukana on kaikki tarvittava. Kun noita roippeita lähtee itse etsiskelemään ja ajelemaan ympäri maita ja mantuja niin tuleehan siitäkin kustannuksia.

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1321
                            • Tornio

                            #14
                            [QUOTE=chevy55;3206521]Kiitokset tiedosta.

                            Tai joku muu vastaava letkusetti.[ QUOTE]

                            Löytyy noihin BMW DIESEL M47 /M57 versioihin CALIX PH 500/750 käytettäessä BMW alkuperäisistä lämmityslaite / Webasto letkuista tekemällä ihan PRO tyyliset ratkaisut.
                            EI TARVITSE jatkojen yms. kanssa värkätä ja siviilit eivät takuuvarmasti erota letkujen puolesta tehdas asennuksesta.
                            tarvittaessa letkukuvia saattaisi PH 500 /750 asennuksesta löytyä
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • penax
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2014
                              • 48
                              • Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by e46touring View Post
                              Ekasi käy vaihtamassa tuo LELU RE 485 OIKEAAN lämmittimeen. ELI PH 500 (L)tai 750 (L)
                              on 100 kertaa parempi laatuinen ja sisältää termostaatin jolloin nesteen lämpötila on L mallilla max +50 C tai ilman L olevilla malleilla +80c Näistä kahdesta valitsen sen mukaan kauanko on aikaa lämmittää ennen ajoon lähtöä eli alle 2h niin silloin PH 750
                              ja akkulaturikin OLISI saanut olla vähintään mallia BC1217 kun nuo pikkulaturit eivät oikein jaksa KYLMÄÄ akkua juurikaan herätellä lataus kuntoon.

                              1. ilmaus onnistuu leikiten kunhan avaat kaikki 2 kpl ilmausruuveja ja Webastolta lähtevän ns. kuuman letkun voit irrottaa nesteen lisäyksen ajaksi sitten kaatelet HITAASTI nesteet koneeseen.

                              2. OIKEALTA puolen sen kotelon jossa moottorinohjain DDE sijaitsee pääsee kaikista helpoiten sisälle YHDELLÄ kpl 2.5m jatkokaapelilla. Vaatii porausta ja asennustyylistä riippuen pari läpivienti kumia TET 14-20 Google kertoo jos termi TET 14-20 ei ole tuttu

                              3. ylläpito laturille löytyy mitä mainioin paikka SISÄLTÄ lämmityslaitteen alta siitä rintapellin ja lattialle puhallus suuttimien kohdalta n. suurin piirtein siltä kohden missä kytkinkoppa loppuu ja alkaa vaihteisto. voi ensikertalaisesta vaikuttaa äkkiä katsoen huonolta paikalta mutta tarkempi tutkiminen varmasti muuttaa käsityksen. BC 1217 laturille kuin tehty asennuspaikka !

                              4 rekisteri kilven keskikohdalle kilven alle olen tehnyt telineen n 3mm alumiinilevystä ja tosi helppo asentaa ns. siviileiltä näkymättömiin.

                              5 aikaa JOS olet ekaa kertaa "pappia" kyydissä.

                              6 Jäähdytysnesteeksi esim. ASPO Comp ZERO HD VIHREÄÄ !!
                              Alkoi kiinnostamaan tuo kommenttisi "100 kertaa parempilaatuinen".

                              Mikä tekee PH500:sta 100 kertaa paremman kuin RE485?
                              Toimintaperiaate ja tehot näyttäisi olevan samat.
                              Onko syynä pelkästään se, että PH500:ssa on termostaatti, vai onko tässä nyt jotain jota en tiedä tai ymmärrä?
                              Millä tavalla se laatuero näkyy?
                              - penax -
                              ______________________________
                              BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
                              Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎