Moro,
Nyt tarvitaan velhojen apua..
Auto siis BMW X3 2.0 diesel 2005, autolla jyystetty 3kilotonnia ja välillä vedot häviää kokonaan. Välillä vetää niin kuin ei mitään ongelmaa olisikaan. Yleensä tämä tapahtuu vasta lähempänä 100km/h vauhtia, esimerkiksi kun kääntää ohituskaistalle ja painaa kaasua niin mitään ei tapahdu. Kaupunki ajossa ongelmaa ei siis välttämättä edes huomaa, mutta isolla tiellä melkoinen riesa. Tekee samaa ajaa sitten polkimilla tai vakkari päällä. Vakkari päällä ajettaessa, saattaa yks kaks vauhti tippua esim. 10kmh (tapahtuu ehkä muutamien minuuttien välein tai harvemmikin) ja sitten esim. 10 sekunnin päästä herää taas ja kiihdyttää. Polkimilla ajettaessa vähän sama juttu, mutta olen ollut huomaavinani, että pintakaasulla autolle saisi paremmin kerättyä vauhtia tuossa tilanteessa. Jos runttaa pohjaan niin hyytyy entistä pahemmin.
Ainut vika koodi jonka antaa on p1252, joka siis lienee "Ahtopaineen säädin, oikosulku maihin".
Tehdyt toimenpiteet aikajärjestyksessä:
- Ahtopaineanturi vaihdettu, ei vaikutusta.
- LISÄTTY: Kävin ajamassa lenkin myös ilmamassamittarin piuha irti --> ei vaikutusta
- Hehkutulppien vaihdon yhteydessä, poistin imusarjan läpät ja puhdistin imusarjan. Ei liittynyt tähän ongelmaan, mutta sen jälkeen auto tuntui toimivan jonkin aikaa paljon paremmin ja kyseistä ongelmaa ei hetkeen (ehkä noin viikkoon) ollut ollenkaan, mutta sitten palasi.
- LISÄTTY: Kävin ajamassa lenkin myös "kaasuläpän" piuhan kanssa, jos jumittaisi --> ei vaikuttanut tämäkää
- OBD kalikka kiinni ja ajamaan, niin aina kun reistaa niin ahtopaineita ei ole (sama kuin tyhjäkäynnillä).
- Epäilin turbon juuttuvia siipiä tai niitten sähkötoimista ohjainta, purin ahtimen irti ja siivet liikkuvat herkästi kuin kärpäsellä. Turbossa ei myöskään tuntunut päittäisvälystä ollenkaan, sivuttaista ihan aavistus, eli puhallin tuntui olevan kunnossa (ainakin minun tietämyksen mukaan). Avasin myös tuon sähkölaatikon ja ainut mitä sieltä ymmärtää on se moottori, mutta sekin vaikutti ehjältä (pyöritin laidasta laitaan välillä mitaten impedanssin, joka oli 8.9 - 10 ohmin välissä joka kohdalla). Mitään kyrvähtäneitä komponetteja tuossa laatikossa ei näkynyt. Samalla koitin tarkastella johtoja, mutta niissä ei mitään rikkoutumia näkynyt ja liittimen päästä mittasin yleismittarilla, että yksi johto menee maihin (niin kuin kai pitääkin), mutta toisia en saanut maihin vaikka johtoa miten yritin taivutella.
LISÄYS: Putkissakaan en huomannut halkeamia
Sanoisin että melkein alkaa jo käydä naamaan tuo vaiva.. Pajalle ei viitsisi viedä, kun on niitten juttuja kuunnellut niin ihan samanlaista arpomista se taitaa niillä olla kuin itselläkin. Tai kyllähän ne varmaan viimein vian löytää, kun ryhtyyvät yksi kerrallaan vaihtamaan osia uusiin, mutta se on eri asia kenen p**se sen homman sietää.
Jos selviän tästä ilman paja-keikkaa, niin saa kyllä ratkaisun keksijä syödä lounaan vaikka avecinsa kanssakin meikäläisen piikkiin.
Kiitos jo etukäteen!
Nyt tarvitaan velhojen apua..
Auto siis BMW X3 2.0 diesel 2005, autolla jyystetty 3kilotonnia ja välillä vedot häviää kokonaan. Välillä vetää niin kuin ei mitään ongelmaa olisikaan. Yleensä tämä tapahtuu vasta lähempänä 100km/h vauhtia, esimerkiksi kun kääntää ohituskaistalle ja painaa kaasua niin mitään ei tapahdu. Kaupunki ajossa ongelmaa ei siis välttämättä edes huomaa, mutta isolla tiellä melkoinen riesa. Tekee samaa ajaa sitten polkimilla tai vakkari päällä. Vakkari päällä ajettaessa, saattaa yks kaks vauhti tippua esim. 10kmh (tapahtuu ehkä muutamien minuuttien välein tai harvemmikin) ja sitten esim. 10 sekunnin päästä herää taas ja kiihdyttää. Polkimilla ajettaessa vähän sama juttu, mutta olen ollut huomaavinani, että pintakaasulla autolle saisi paremmin kerättyä vauhtia tuossa tilanteessa. Jos runttaa pohjaan niin hyytyy entistä pahemmin.
Ainut vika koodi jonka antaa on p1252, joka siis lienee "Ahtopaineen säädin, oikosulku maihin".
Tehdyt toimenpiteet aikajärjestyksessä:
- Ahtopaineanturi vaihdettu, ei vaikutusta.
- LISÄTTY: Kävin ajamassa lenkin myös ilmamassamittarin piuha irti --> ei vaikutusta
- Hehkutulppien vaihdon yhteydessä, poistin imusarjan läpät ja puhdistin imusarjan. Ei liittynyt tähän ongelmaan, mutta sen jälkeen auto tuntui toimivan jonkin aikaa paljon paremmin ja kyseistä ongelmaa ei hetkeen (ehkä noin viikkoon) ollut ollenkaan, mutta sitten palasi.
- LISÄTTY: Kävin ajamassa lenkin myös "kaasuläpän" piuhan kanssa, jos jumittaisi --> ei vaikuttanut tämäkää
- OBD kalikka kiinni ja ajamaan, niin aina kun reistaa niin ahtopaineita ei ole (sama kuin tyhjäkäynnillä).
- Epäilin turbon juuttuvia siipiä tai niitten sähkötoimista ohjainta, purin ahtimen irti ja siivet liikkuvat herkästi kuin kärpäsellä. Turbossa ei myöskään tuntunut päittäisvälystä ollenkaan, sivuttaista ihan aavistus, eli puhallin tuntui olevan kunnossa (ainakin minun tietämyksen mukaan). Avasin myös tuon sähkölaatikon ja ainut mitä sieltä ymmärtää on se moottori, mutta sekin vaikutti ehjältä (pyöritin laidasta laitaan välillä mitaten impedanssin, joka oli 8.9 - 10 ohmin välissä joka kohdalla). Mitään kyrvähtäneitä komponetteja tuossa laatikossa ei näkynyt. Samalla koitin tarkastella johtoja, mutta niissä ei mitään rikkoutumia näkynyt ja liittimen päästä mittasin yleismittarilla, että yksi johto menee maihin (niin kuin kai pitääkin), mutta toisia en saanut maihin vaikka johtoa miten yritin taivutella.
LISÄYS: Putkissakaan en huomannut halkeamia
Sanoisin että melkein alkaa jo käydä naamaan tuo vaiva.. Pajalle ei viitsisi viedä, kun on niitten juttuja kuunnellut niin ihan samanlaista arpomista se taitaa niillä olla kuin itselläkin. Tai kyllähän ne varmaan viimein vian löytää, kun ryhtyyvät yksi kerrallaan vaihtamaan osia uusiin, mutta se on eri asia kenen p**se sen homman sietää.
Jos selviän tästä ilman paja-keikkaa, niin saa kyllä ratkaisun keksijä syödä lounaan vaikka avecinsa kanssakin meikäläisen piikkiin.
Kiitos jo etukäteen!
Comment