Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 diesel, vedot häviää, vikakoodi P1252

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • biiemdapljuu
    Newbiemmer
    • Jan 2014
    • 6
    • Mikkeli

    X3 diesel, vedot häviää, vikakoodi P1252

    Moro,

    Nyt tarvitaan velhojen apua..

    Auto siis BMW X3 2.0 diesel 2005, autolla jyystetty 3kilotonnia ja välillä vedot häviää kokonaan. Välillä vetää niin kuin ei mitään ongelmaa olisikaan. Yleensä tämä tapahtuu vasta lähempänä 100km/h vauhtia, esimerkiksi kun kääntää ohituskaistalle ja painaa kaasua niin mitään ei tapahdu. Kaupunki ajossa ongelmaa ei siis välttämättä edes huomaa, mutta isolla tiellä melkoinen riesa. Tekee samaa ajaa sitten polkimilla tai vakkari päällä. Vakkari päällä ajettaessa, saattaa yks kaks vauhti tippua esim. 10kmh (tapahtuu ehkä muutamien minuuttien välein tai harvemmikin) ja sitten esim. 10 sekunnin päästä herää taas ja kiihdyttää. Polkimilla ajettaessa vähän sama juttu, mutta olen ollut huomaavinani, että pintakaasulla autolle saisi paremmin kerättyä vauhtia tuossa tilanteessa. Jos runttaa pohjaan niin hyytyy entistä pahemmin.

    Ainut vika koodi jonka antaa on p1252, joka siis lienee "Ahtopaineen säädin, oikosulku maihin".

    Tehdyt toimenpiteet aikajärjestyksessä:

    - Ahtopaineanturi vaihdettu, ei vaikutusta.

    - LISÄTTY: Kävin ajamassa lenkin myös ilmamassamittarin piuha irti --> ei vaikutusta

    - Hehkutulppien vaihdon yhteydessä, poistin imusarjan läpät ja puhdistin imusarjan. Ei liittynyt tähän ongelmaan, mutta sen jälkeen auto tuntui toimivan jonkin aikaa paljon paremmin ja kyseistä ongelmaa ei hetkeen (ehkä noin viikkoon) ollut ollenkaan, mutta sitten palasi.

    - LISÄTTY: Kävin ajamassa lenkin myös "kaasuläpän" piuhan kanssa, jos jumittaisi --> ei vaikuttanut tämäkää

    - OBD kalikka kiinni ja ajamaan, niin aina kun reistaa niin ahtopaineita ei ole (sama kuin tyhjäkäynnillä).

    - Epäilin turbon juuttuvia siipiä tai niitten sähkötoimista ohjainta, purin ahtimen irti ja siivet liikkuvat herkästi kuin kärpäsellä. Turbossa ei myöskään tuntunut päittäisvälystä ollenkaan, sivuttaista ihan aavistus, eli puhallin tuntui olevan kunnossa (ainakin minun tietämyksen mukaan). Avasin myös tuon sähkölaatikon ja ainut mitä sieltä ymmärtää on se moottori, mutta sekin vaikutti ehjältä (pyöritin laidasta laitaan välillä mitaten impedanssin, joka oli 8.9 - 10 ohmin välissä joka kohdalla). Mitään kyrvähtäneitä komponetteja tuossa laatikossa ei näkynyt. Samalla koitin tarkastella johtoja, mutta niissä ei mitään rikkoutumia näkynyt ja liittimen päästä mittasin yleismittarilla, että yksi johto menee maihin (niin kuin kai pitääkin), mutta toisia en saanut maihin vaikka johtoa miten yritin taivutella.
    LISÄYS: Putkissakaan en huomannut halkeamia

    Sanoisin että melkein alkaa jo käydä naamaan tuo vaiva.. Pajalle ei viitsisi viedä, kun on niitten juttuja kuunnellut niin ihan samanlaista arpomista se taitaa niillä olla kuin itselläkin. Tai kyllähän ne varmaan viimein vian löytää, kun ryhtyyvät yksi kerrallaan vaihtamaan osia uusiin, mutta se on eri asia kenen p**se sen homman sietää.

    Jos selviän tästä ilman paja-keikkaa, niin saa kyllä ratkaisun keksijä syödä lounaan vaikka avecinsa kanssakin meikäläisen piikkiin.

    Kiitos jo etukäteen!
    Last edited by biiemdapljuu; 16-01-2014, 22:11. Reason: Lisäys toimenpiteisiin
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1321
    • Tornio

    #2
    Originally posted by biiemdapljuu View Post
    Moro,

    Nyt tarvitaan velhojen apua..

    Auto siis BMW X3 2.0 diesel 2005, autolla jyystetty 3kilotonnia ja välillä vedot häviää kokonaan. Välillä vetää niin kuin ei mitään ongelmaa olisikaan. Yleensä tämä tapahtuu vasta lähempänä 100km/h vauhtia, esimerkiksi kun kääntää ohituskaistalle ja painaa kaasua niin mitään ei tapahdu. Kaupunki ajossa ongelmaa ei siis välttämättä edes huomaa, mutta isolla tiellä melkoinen riesa. Tekee samaa ajaa sitten polkimilla tai vakkari päällä. Vakkari päällä ajettaessa, saattaa yks kaks vauhti tippua esim. 10kmh (tapahtuu ehkä muutamien minuuttien välein tai harvemmikin) ja sitten esim. 10 sekunnin päästä herää taas ja kiihdyttää. Polkimilla ajettaessa vähän sama juttu, mutta olen ollut huomaavinani, että pintakaasulla autolle saisi paremmin kerättyä vauhtia tuossa tilanteessa. Jos runttaa pohjaan niin hyytyy entistä pahemmin.

    Ainut vika koodi jonka antaa on p1252, joka siis lienee "Ahtopaineen säädin, oikosulku maihin".

    Tehdyt toimenpiteet aikajärjestyksessä:

    - Ahtopaineanturi vaihdettu, ei vaikutusta.

    - LISÄTTY: Kävin ajamassa lenkin myös ilmamassamittarin piuha irti --> ei vaikutusta

    - Hehkutulppien vaihdon yhteydessä, poistin imusarjan läpät ja puhdistin imusarjan. Ei liittynyt tähän ongelmaan, mutta sen jälkeen auto tuntui toimivan jonkin aikaa paljon paremmin ja kyseistä ongelmaa ei hetkeen (ehkä noin viikkoon) ollut ollenkaan, mutta sitten palasi.

    - LISÄTTY: Kävin ajamassa lenkin myös "kaasuläpän" piuhan kanssa, jos jumittaisi --> ei vaikuttanut tämäkää

    - OBD kalikka kiinni ja ajamaan, niin aina kun reistaa niin ahtopaineita ei ole (sama kuin tyhjäkäynnillä).

    - Epäilin turbon juuttuvia siipiä tai niitten sähkötoimista ohjainta, purin ahtimen irti ja siivet liikkuvat herkästi kuin kärpäsellä. Turbossa ei myöskään tuntunut päittäisvälystä ollenkaan, sivuttaista ihan aavistus, eli puhallin tuntui olevan kunnossa (ainakin minun tietämyksen mukaan). Avasin myös tuon sähkölaatikon ja ainut mitä sieltä ymmärtää on se moottori, mutta sekin vaikutti ehjältä (pyöritin laidasta laitaan välillä mitaten impedanssin, joka oli 8.9 - 10 ohmin välissä joka kohdalla). Mitään kyrvähtäneitä komponetteja tuossa laatikossa ei näkynyt. Samalla koitin tarkastella johtoja, mutta niissä ei mitään rikkoutumia näkynyt ja liittimen päästä mittasin yleismittarilla, että yksi johto menee maihin (niin kuin kai pitääkin), mutta toisia en saanut maihin vaikka johtoa miten yritin taivutella.
    LISÄYS: Putkissakaan en huomannut halkeamia

    Sanoisin että melkein alkaa jo käydä naamaan tuo vaiva.. Pajalle ei viitsisi viedä, kun on niitten juttuja kuunnellut niin ihan samanlaista arpomista se taitaa niillä olla kuin itselläkin. Tai kyllähän ne varmaan viimein vian löytää, kun ryhtyyvät yksi kerrallaan vaihtamaan osia uusiin, mutta se on eri asia kenen p**se sen homman sietää.

    Jos selviän tästä ilman paja-keikkaa, niin saa kyllä ratkaisun keksijä syödä lounaan vaikka avecinsa kanssakin meikäläisen piikkiin.

    Kiitos jo etukäteen!
    Löytyykö OIKEAT diagnostiikka vehkeet DIS, INPA jne.jne ??
    LIVEDATA tuosta pitäisi käydä ajamassa ja toivoa että samalla tulisi tuo vika päälle.
    Paineesta ja ilmamääristä tuon näkisi livedatalla
    Veikkaan näillä tiedoilla että TURBON ohjausservo KUOLEMASSA. Servoja näistä on hajonnut.

    Saksasta uusi täältä http://en.turbolader.net/Turbocharge...965-5017S.aspx
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #3
      Livedataa tosiaan olisi hyvä päästä näkemään. Kiinnostaa erityisesti rail-paine ja esipaine ja noiden käyttäytyminen kun painaa kaasua. Kuulostaa suutinvuodolta, mutta vielä kohtuu pieneltä, koska ei ole tullut koodia liian pienestä rail-paineesta... Muistaakseni esipaine pitää olla 3,7-4,3bar oli kaasun asento mikä hyvänsä.

      Alla on kuva, missä oli vastaava tilanne, mutta N47 moottorilla. Alla siis ecun pyynti ja toteutunut on ylimmällä. Kyseinen N47 meni vikatilaan kun painoi kaasun pohjaan kuten ylemmän kuvan notkahduksesta näkee, että paineet ei pysynyt mukana. Periaatteessa mikä testeri vaan käy mikä saa yhteyden auton oikeisiin antureihin.

      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • biiemdapljuu
        Newbiemmer
        • Jan 2014
        • 6
        • Mikkeli

        #4
        Moro,

        Kiitokset vastauksista.

        "Löytyykö OIKEAT diagnostiikka vehkeet DIS, INPA jne.jne ??"
        Ei löydy, tuo on ihan Koivusen yleismallinen OBD-lukija jolla jotain anturi pystyy ajossa seuraamaan, mutta aika suppea tuo valikoima tähän autoon on.
        "LIVEDATA tuosta pitäisi käydä ajamassa ja toivoa että samalla tulisi tuo vika päälle.
        Paineesta ja ilmamääristä tuon näkisi livedatalla"
        Imusarjan paineen ja MAF:n virtauksen (lb/min) tuo näyttää, mutta ei se mitään käyriä osaa piirtää.

        "Veikkaan näillä tiedoilla että TURBON ohjausservo KUOLEMASSA. Servoja näistä on hajonnut."
        Kuulostaa mukavalta, etenkin kun ostattaa samalla koko hiustenkuivaajan..

        "Livedataa tosiaan olisi hyvä päästä näkemään. Kiinnostaa erityisesti rail-paine ja esipaine ja noiden käyttäytyminen kun painaa kaasua. Kuulostaa suutinvuodolta, mutta vielä kohtuu pieneltä, koska ei ole tullut koodia liian pienestä rail-paineesta... Muistaakseni esipaine pitää olla 3,7-4,3bar oli kaasun asento mikä hyvänsä."
        Tuota arvoa ei taida tuolla minun harrastelijoiden puuhasteluun tarkoitetulla lelulla nähdä. Nuo syöttöpuolen vehkeet on kyllä sellaisia, johon en juurikaan ole perehtynyt.. Ulospäin ei ainakaan näy, että olisi suuttimet fuskannut, mutta tuohon se tämän hetkinen ymmärrykseni oikeastaan päättyykin. Tuota polttoainepuolta kyllä jossain vaiheessa funtsin itsekin, mutta sitten unohdin tuon, kun ajattelin että miksi heittäisi herjan ahtopaineen säätimen maavuodosta.

        Mutta siis pitänee käyttää jossain, jossa saavat tuon livedatan luettua ja jatkaa arpomista sen jälkeen.

        Comment

        • chevy55
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 275
          • Vesilahti

          #5
          Vikakoodi P1252 = BMW vikakoodi 4191

          Pienellä googlailulla samankaltaisia ongelmia potevat ovat kärsineet niin rikkinäisestä MAP sensorista kuin turbon aktuaattoriongelmista. Valmistajan mukaan aktuaattoria ei voida yksinään vaihtaa vaan koko puhallin olisi vaihdettava. On olemassa kuitenkin pajoja, jotka korjaavat pelkän aktuaattorin.

          Ohessa pari pikaista linkkkiä aiheesta: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/...tuator-t92373/



          Tietty vikapaikkoja voi olla muitakin, kuten edellä on jo todettu. Auto olisi hyvä saada kiinni diagnostiikkalaitteisiin, helpottaisi vikakohtien etsimistä.

          Comment

          • biiemdapljuu
            Newbiemmer
            • Jan 2014
            • 6
            • Mikkeli

            #6
            Originally posted by VolvoTDi View Post
            Livedataa tosiaan olisi hyvä päästä näkemään. Kiinnostaa erityisesti rail-paine ja esipaine ja noiden käyttäytyminen kun painaa kaasua. Kuulostaa suutinvuodolta, mutta vielä kohtuu pieneltä, koska ei ole tullut koodia liian pienestä rail-paineesta... Muistaakseni esipaine pitää olla 3,7-4,3bar oli kaasun asento mikä hyvänsä.

            Alla on kuva, missä oli vastaava tilanne, mutta N47 moottorilla. Alla siis ecun pyynti ja toteutunut on ylimmällä. Kyseinen N47 meni vikatilaan kun painoi kaasun pohjaan kuten ylemmän kuvan notkahduksesta näkee, että paineet ei pysynyt mukana. Periaatteessa mikä testeri vaan käy mikä saa yhteyden auton oikeisiin antureihin.
            Tuliko tässä muuten oire aina kun painoi kaasun pohjaan?

            Itsellä se ei tule aina, välillä voi nyhtää 1200kg kärriä perässä, eikä tiedä mitään. Ja tuo kaasun pohjaan painaminen omassani siis vaikuttaa lähinnä silloin kun on tuo "vetämättömyys päällä", varmaan tukehtuu keittoihinsa tai jotain.. Paikaltaan lähtiessä saa kyllä survoa polkimen niin pohjaan kuin menee ja vetää ihan hyvin, useimmiten tuonne lähemmäs 100kmh vautia ja aina ei siis tee tuota sielläkään.

            Originally posted by chevy55 View Post
            Valmistajan mukaan aktuaattoria ei voida yksinään vaihtaa vaan koko puhallin olisi vaihdettava. On olemassa kuitenkin pajoja, jotka korjaavat pelkän aktuaattorin.
            Onko suositella jotain pajaa, joka tuohon kykenee, vai onko vain käytettävä Google+'kuka kehuu itseään parhaiten' -menetelmää?

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #7
              Originally posted by biiemdapljuu View Post
              Tuliko tässä muuten oire aina kun painoi kaasun pohjaan?

              Itsellä se ei tule aina, välillä voi nyhtää 1200kg kärriä perässä, eikä tiedä mitään. Ja tuo kaasun pohjaan painaminen omassani siis vaikuttaa lähinnä silloin kun on tuo "vetämättömyys päällä", varmaan tukehtuu keittoihinsa tai jotain.. Paikaltaan lähtiessä saa kyllä survoa polkimen niin pohjaan kuin menee ja vetää ihan hyvin, useimmiten tuonne lähemmäs 100kmh vautia ja aina ei siis tee tuota sielläkään.



              Onko suositella jotain pajaa, joka tuohon kykenee, vai onko vain käytettävä Google+'kuka kehuu itseään parhaiten' -menetelmää?
              Vika tuli päälle kun moottori oli normaalilämpöinen ja vaikka 5.vaihde kierroksia 1500rpm ja siitä kaasu pohjaan (manuaali). Kierroksia jos oli 3000rpm ja painoi kaasun pohjaan niin ei mennyt vikatilaan. Suutin ei siis vuotanut ulospäin, kuten ne eivät yleensä sitä teekään. Automaattivaihteistolla vikaa ei olisi ollut helppoa saada päälle kun ei se pidä turbiinia lukossa 1500 kierroksella muuten kuin pakkovaihteilla ja harvoin sitä nyt noin ajelee.

              Turbon siipiä heiluttelevan säätimen saa kyllä erikseen, mutta ei tosiaan merkkiliikkeestä. Mersun vastaavassa säätimessä on ihan ironneita juotoksia ja ne kun juottaa kiinni niin taas toimii. Tärinä irroittaa juotokset kotelon ja piirilevyn välisissä kontakteissa. Alla mersun säädin ja voi tosiaan olla aivan erilainen kuin bemun...

              Last edited by VolvoTDi; 17-01-2014, 14:16. Reason: kirjoitusvihe
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • biiemdapljuu
                Newbiemmer
                • Jan 2014
                • 6
                • Mikkeli

                #8
                Originally posted by VolvoTDi View Post
                Vika tuli päälle kun moottori oli normaalilämpöinen ja vaikka 5.vaihde kierroksia 1500rpm ja siitä kaasu pohjaan (manuaali). Kierroksia jos oli 3000rpm ja painoi kaasun pohjaan niin ei mennyt vikatilaan. Suutin ei siis vuotanut ulospäin, kuten ne eivät yleensä sitä teekään. Automaattivaihteistolla vikaa ei olisi ollut helppoa saada päälle kun ei se pidä turbiinia lukossa 1500 kierroksella muuten kuin pakkovaihteilla ja harvoin sitä nyt noin ajelee.

                Turbon siipiä heiluttelevan säätimen saa kyllä erikseen, mutta ei tosiaan merkkiliikkeestä. Mersun vastaavassa säätimessä on ihan ironneita juotoksia ja ne kun juottaa kiinni niin taas toimii. Tärinä irroittaa juotokset kotelon ja piirilevyn välisissä kontakteissa. Alla mersun säädin ja voi tosiaan olla aivan erilainen kuin bemun...
                Ok, kiitos.
                Niin tämä omani on manuaali, joten sillä voi kyllä kierrätellä miten vain. Kierrosalueella en ole huomannut olevan mitään vaikutusta tuohon.

                Täytyy sanoa, että ei tuo Mersun säädin kyllä "ihan erilainen" ole, tässä vastaava Bemusta, silloin kun vielä oli irti:

                (KUVA ALLA)

                ..nopealla vilkaisulla näyttää minusta ihan samalta.

                Tuohon piirilevyyn en uskaltanut kylläkään koskea ollenkaan (ainakaan kyntöauran kokoisella kolvilla), mutta jos noita kylmäjuotoksia näissä on ollut, niin ehkä se sitten olisi kokeilun arvoista...tosin jostain pitää pummata varmaan vähän näppärämpi welleri tuohon hommaan.
                Last edited by biiemdapljuu; 17-01-2014, 15:33. Reason: selvennys

                Comment

                • biiemdapljuu
                  Newbiemmer
                  • Jan 2014
                  • 6
                  • Mikkeli

                  #9
                  Attached Files

                  Comment

                  • chevy55
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 275
                    • Vesilahti

                    #10
                    Kyllä tuo kikare näyttää komponenteiltaan tismalleen samalta. Tietty sisällä olevasta softasta ei voikaan sanoa sitten mitään kuvista päättelemällä..

                    Comment

                    • biiemdapljuu
                      Newbiemmer
                      • Jan 2014
                      • 6
                      • Mikkeli

                      #11
                      VolvoTDi:n kuvaamaa tinausoperaatiota tuli yritettyä tuloksetta 2:kin kertaa. Ensin tavallisella tinalla (joka ei tarttunut ollenkaan) ja uudemman kerran rosteriinkin ottavalla erikoistinalla, mutta tästä ei ollut apua ongelmaan.

                      Vika kuitenkin taisi viimein löytyä "ajamalla se pihalle". Tuo ei ollut tarkoituksen mukainen toimenpide, mutta kun latauksen merkkivalo eräänä päivänä syttyi, niin uuden (kunnostetun) laturin myötä ongelma hävisi.

                      Hiilien lisäksi laturin kollektori-pinnat olivat ihan puhki kuluneet, jännitteensäätimen kunnosta en osaa sanoa, mutta ilmeisesti tuo on aiheuttanut jotain oikosulkuja, liian matalaa toimintajännitettä ja/tai virtapiikkejä, jotka ovat sitten sotkeneet ahtopaineensäätimen tai sen ohjainlaitteiden toimintaa.

                      Eipä olisi kyllä ihan heti tullut mieleen ja varmaan pitäisi nyt koputtaa puuta, mutta nyt on auto pelannut ongelmitta.

                      Tällä kertaa lounarit jäävät vielä reserviin, mutta Kiitokset kuitenkin kaikille vastanneille!

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎