Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 2.8 ja ASC:n erikoinen käytös

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aadolf
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2009
    • 285

    Z3 2.8 ja ASC:n erikoinen käytös

    Eilen illalla huomasin erikoisen vian Z3:ssa. Isoilla vaihteilla kiihdytettäessä yli 4000r/min käyntinopeuksilla luistonesto puuttuu peliin, vilkuttaa ASC-valoa ja pätkii menoa. Jos ASC:n nappaa pois päältä kiihdytykset tapahtuvat normaalisti. Myös ykkösellä ja kakkosella kiihdytys tapahtuu ihan normaalisti: auto vetää puhtaasti punarajalle asti eikä temppuile. Kolmoselta eteenpäin tätä ASC-vilkutusta on havaittavissa. Muistelen että jollain oli ollut samanlaista ongelmaa mutta en löytänyt haulla haluamaani. Vaikuttaako tutulta ongelmalta? :think
    Z4 Coupe 3.0Si '07 320iA Touring '13
    Ex-list: 9xPorsche, 2xGolf Cabriolet, 1xZ3 Roadster 1.8, 1xZ3 Coupé 2.8, 1xZ4 Roadster 3.0i, 320d '07
  • Z3M setä
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 76
    • Pirkanmaa

    #2
    Onko paljon orkkisrengaskoosta poikkeava rengastus ? Jos tulee paljon pyörintänopeuseroa renkaille niin luistonesto voi tulkita sen luistoksi ?
    The older I get the faster I was.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Tai alla pehmeät talvirenkaat jotka antaa hieman periksi.

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        ylläolevat tai kakkaset anturit.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • Aadolf
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2009
          • 285

          #5
          Rengaskoko nyt talvella on 205/55-16 joka kyllä poikkeaa alkuperäisestä, jossa lähimmäksi on ilmoitettu kai 225/60-16. Joka rengas on kuitenkin saman kokoinen, joten pyörimiserolla tätä ei ihan selitä. Rengasvalinta on Continentalin tuorein nastarengas joka nurkassa, liekö sitten pehmytrunkoinen.

          Joka tapauksessa äsken kotiin ajaessa kokeilin kolmosella kiihdyttää punarajalle, eikä mitään ongelmia ilmennyt. Tosin sääkin taisi olla noin 15 astetta kylmempi kuin viimeksi, mikä voinee vaikuttaa renkaan jämäkkyyteen.

          Koska mitään muita ongelmia ABS:n tai ASC:n kanssa ei ole ilmennyt, lienee vika tossa renkaan löysärunkoisuudessa.
          Z4 Coupe 3.0Si '07 320iA Touring '13
          Ex-list: 9xPorsche, 2xGolf Cabriolet, 1xZ3 Roadster 1.8, 1xZ3 Coupé 2.8, 1xZ4 Roadster 3.0i, 320d '07

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15181
            • Ajamisen Iloa

            #6
            ite näppään heti käynnistysnappulan jälkeen asc:n pois. kun luisutteluunhan tuo auto on hankittu ja tuo vuoden 98 kompuutteri on hieman hidas että jos meinaa luisuun lähteä niin sen ehtii jo itse korjata ja sitten asc vetää vedot pois ja sitten saa korjata sitä sen aiheuttamaa paljon mielivaltaisempaa ja yllättävämpää liikettä.
            mutta eiköhän siellä jotain oo joo likaisena tai menossa pikkuhiljaa käyttöikä umpeen.

            onhan 205/55-16 huikeanpaljon pienempi rengas kuin mikään coupeen oikeasti sopiva... en usko että aiheuttaa kyl tohon mitään ongelmaa... mutta äkkiseltään kyllä kuulostaa siltä että tuollainen nastainen kottikärrynrengas sutasee aika helposti ykkösellä tai kakkosella. rupeaahan joku nissan micrakin varmaan sutimaan kun laittaa reilusti liian pienen renkaan alle.

            Itellä huomannut että kun lämpötila on lähellä nollaa niin sutii noilla 255:lla kesärenkaillakin vähän joka paikassa vaikkei erityisesti yrittäis.
            Last edited by Remotion; 17-03-2014, 12:46.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • make_wt
              BTCF Member
              • Oct 2006
              • 1314
              • Yka

              #7
              Itellä oli viimesyksynä samaa vikaa ja kk siitä kampiakselin asentoanturi meni sököksi... Nyt ei enää herjaa ollenkaan...
              E61 530d M-Sport LCI

              HJ61

              ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

              Comment

              • Aadolf
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2009
                • 285

                #8
                Originally posted by Remotion View Post
                mutta äkkiseltään kyllä kuulostaa siltä että tuollainen nastainen kottikärrynrengas sutasee aika helposti ykkösellä tai kakkosella. rupeaahan joku nissan micrakin varmaan sutimaan kun laittaa reilusti liian pienen renkaan alle.
                No kun nimenomaan tätä oiretta ei ilmene pienillä vaihteilla, vain isoilla. Tänään kokeilin nelosella kiihdyttämistä, viiden tonnin jälkeen alkoi taas vilkkumaan mutta kolmosella ei.

                Nyt vaan pitäisi tietää mikä on paskaista tai käyttöikänsä päässä. ABS-anturit on tietysti ihan hyvä veikkaus. Mulla meni viime syksynä Porschesta yksi ABS-anturi paskaksi, se oireili ABS-varoitusvalon sytyttämisellä, ABS-pumpun ylettömällä surinalla ja tietysti ABS:n toimimattomuudella mutta tässä ei ole mitään sellaista havaittavissa.

                Originally posted by make_wt View Post
                Itellä oli viimesyksynä samaa vikaa ja kk siitä kampiakselin asentoanturi meni sököksi... Nyt ei enää herjaa ollenkaan...
                Erikoista jos se oireilisi noin, tai ainakaan mun teknisellä ymmärryksellä en keksi miksi kampiakselin asentotunnistin nimenomaan vaikuttaisi luistoneston toimintaan. ABS-anturit lähettävät tietysti tiedon moottorinohjaukselle tehojen rajoittamisesta sutimistilanteessa -> mutta rajoittaako toi Bemarin järjestelmä sitten nyt polttoaineensyöttöä kun ASC on toiminnassa? :think
                Z4 Coupe 3.0Si '07 320iA Touring '13
                Ex-list: 9xPorsche, 2xGolf Cabriolet, 1xZ3 Roadster 1.8, 1xZ3 Coupé 2.8, 1xZ4 Roadster 3.0i, 320d '07

                Comment

                • Aadolf
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2009
                  • 285

                  #9
                  Nyt kun on hetki ajettu napakoilla, alkuperäiskokoisilla kesärenkailla, niin voi todeta ongelman poistuneen täysin kaikissa tilanteissa. Eli Continentalin "1.8-kokoiset" talvirenkaat olivat syynä ASC:n vilkkumiseen.

                  Edes se kampiakselin asentotunnistin ei ole hajonnut.
                  Z4 Coupe 3.0Si '07 320iA Touring '13
                  Ex-list: 9xPorsche, 2xGolf Cabriolet, 1xZ3 Roadster 1.8, 1xZ3 Coupé 2.8, 1xZ4 Roadster 3.0i, 320d '07

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2856
                    • Tampere

                    #10
                    Saattaa ne oikean kokoisetkin talvikumit tehdä tuota. E93 kun oli niin ei voinut keväällä sulalla motarilla käyttää cruisea kun satasen vauhdissa jatkuvasti vilkkui luistonesto ja cruise putos tästä syystä pois päältä.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎