Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 versioista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Puksuttaja
    BTCF Member
    • Mar 2012
    • 592
    • Kirkkonummi

    #46
    Oma zeta tehty tammikuussa -96 tietenkin neloskoneella, ja tässäkin on lisäjarruvalo kontissa, en oo varmaan koskaan nähny zetaa jossa sitä valoa ei olis.

    E36 325i Sedan -90
    Triumph Bonneville T100 "Scrambler" -09

    Ex. Z3 Roadster 1.9 -96 Supercharged
    Ex. E38 728iA -99
    Ex. E30 316 -85
    Ex. E34 530iA Touring V8 -95

    Comment

    • eki_r
      Bimmer Rookie
      • Feb 2013
      • 113
      • Espoo

      #47
      Originally posted by Aadolf View Post
      Täh.

      Mulla on ollut '97 Z3 Roadster 1.8, ja siinä luki kyllä ihan käyttöohjekirjaan liimatussa tehtaan tarrassakin optiokoodien kohdalla että autossa on M-Sport -paketti, joka siis sisälsi sporttirattia (se kolmepuolainen pieni, ei se jättikokoinen patja eikä salmiakki), lukkoperää, jämäkämpää alustaa sun muuta. Mutta ei sporttipenkkejä. En muista sen optiokoodia kyllä enää.

      ...
      Sama täällä, eli 3.0i Coupe ja M-sport varustusta löytyy samalla lailla ihan tehtaan jäljiltä.

      Comment

      • j-a
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 1522
        • PohojosPohojammaa

        #48
        Originally posted by Aadolf View Post
        Täh.

        Mulla on ollut '97 Z3 Roadster 1.8, ja siinä luki kyllä ihan käyttöohjekirjaan liimatussa tehtaan tarrassakin optiokoodien kohdalla että autossa on M-Sport -paketti, joka siis sisälsi sporttirattia (se kolmepuolainen pieni, ei se jättikokoinen patja eikä salmiakki), lukkoperää, jämäkämpää alustaa sun muuta. Mutta ei sporttipenkkejä. En muista sen optiokoodia kyllä enää.
        Silloin jo 10v takaperin kun minulla oli Z3, tätä aihetta veivattiin aika reilusti foorumeilla ympäri maailmaa, ja lopputulemana oli että tehtaalta ei ole M-sport -pakettia tarjottu. "M-sportit" on ilmestyneet vasta käytetyissä, pääsääntöisesti yksityisillä myyjillä tai ei-merkkiliikkeissä.. .

        Z-sarjalaisiin ei ole ollut mitään M-Sport -pakettia kuten lähes kaikissa muissa bemarin mallisarjoissa on. Varusteita kyllä, sellaisiakin varusteita jossa M-logo on (ratti, nuppi) on saanut tehtaalta, mutta M-sport -pakettia niissä ei ole ollut olemassakaan. Esim. Z3:n ja Z4:n sporttipenkithän oli lähes identtiset M-mallin kanssa (en muista Z3 osalta mutta Z4:n sporttipenkeissä ei ole M-logoa kun taas Z4M:n penkeissä on). Varustelistoilla penkit olivat sporttipenkit, ei "M-penkit" tai "M-sport-penkit". Sporttialustan optiokoodissa _saattoi_ Z3:ssa lukea "M Sport Suspension", voisiko olla että muistelet oman autosi osalta sellaista?
        Last edited by j-a; 04-10-2014, 21:16.
        Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

        Ylimääräisenä tarjolla:

        E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

        F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

        Comment

        • Janza182
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4988
          • 013

          #49
          Nyt menee osittain ulkomuistista.. Älkää siis ampuko.

          Mutta siis suomessa tuli -95 tai -96 lisäjarruvalo pakolliseksi.
          Tästähän on hauska historia viranomaisten taholta: Jenkit aikanaan oli niin fiksuja ja laittoi kolmannen jarruvalon jo joihinkin autoihin kauan sitten. Sitten niitä tuli suomeen niin myyjät joutui katkomaan johdot, koska viranomainen piti niitä laittomina (tämä siis joskus 80-90..)

          Asiastahan tapeltiin onko se turvallisuutta lisäävä vai huonontava varuste.

          Mutta itse zetoihin.. Tietoa mitä itse tiedän/muistan tms.
          2.8 ja isommat omaavat lukkoperän vakiona. Se ei ole torsen vaikka joku dokumentti väittää vaan kitkalukko erillaisilla ramppikulmilla (Nimimerkki kama avannut muistaakseni useammankin).

          Roadstereita valmistettu reilu 300 000kpl
          Coupeja reilu 16000kpl jos oikein muistan.
          Harvinaisin malli on Coupe vasemmanpuolen ohjauksella ja S54 moottorilla.
          Konepelti oli aikanaan isoin muotilla tehty peltiosa autoon.
          Kuten itselle mainittiin zetaa ostaessa: Muista että nämä on made in usa. Laatu ei niin hyvä kuin euroopan tuotteissa

          Comment

          • very heavy
            Bimmer Rookie
            • Dec 2004
            • 137

            #50
            janza182 muistaa aivan oikein,olen ollut itsekkin tekemässä volvon maahantuonti kunnostustöitä ja volvoissa oli kaikissa 3:mas jarruvalo ja ei riittänyt että otettais polttomo pois vaan se piti peittää kokonaan ujuttamalla ohut muovi jarruvalon ja takalasin väliin..nämä valot olivat vaarallisia kunnes joku taho määräsi ne pakollisiksi,erikoista mutta suomessa täysin normaalia

            Comment

            • mgb
              Newbiemmer
              • Sep 2014
              • 11
              • Turku

              #51
              Myynti-ilmoituksissa puhutaan puolinahkapenkeistä, kun kyseessä on nuo tavispenkit, joissa on kangasta keskellä. Taitaa sittenkin olla kyse kenonahasta tuossa kohdin. Tuossa http://users.belgacom.net/bmw_z3/bmw_z3_interior.htm mainittu "leatherette" lienee ihan aitoa muovia?

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #52
                Originally posted by Janza182 View Post
                2.8 ja isommat omaavat lukkoperän vakiona. Se ei ole torsen vaikka joku dokumentti väittää vaan kitkalukko erillaisilla ramppikulmilla (Nimimerkki kama avannut muistaakseni useammankin).
                Tuossa on nyt sinun kitkalukko erilaisilla ramppikulmilla:








                Se että sinä et ole torsen-perää nähnyt, ei tarkoita sitä että tehtaan dokumentti on bullshittiä. Toki kitkalukollisiakin varmaan löytyy.

                Ylläoleva siis 2002-vuosimallin 3.0 Coupén vakioperä TORSEN-tasauspyörästöllä.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Janza182
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4988
                  • 013

                  #53
                  Originally posted by Supra^ View Post
                  Tuossa on nyt sinun kitkalukko erilaisilla ramppikulmilla:
                  Se että sinä et ole torsen-perää nähnyt, ei tarkoita sitä että tehtaan dokumentti on bullshittiä. Toki kitkalukollisiakin varmaan löytyy.

                  Ylläoleva siis 2002-vuosimallin 3.0 Coupén vakioperä TORSEN-tasauspyörästöllä.
                  Kylläpäs sattu herkkään paikkaan

                  Lueppas uudestaan: Tieto perustuu pariin avattuun 2.8 zetan perään..

                  Anteeksi yleistäminen.. Kuten itsekkin mainitset.. Toki voi löytyä vaikka mitä noista..

                  Lisätän vielä että aikanaan omistamaani zetoriin vaihdatin ölpät perään niin runkonumerolla öljyfirman dokumentti käski laittaa kitkalukkoperän öljyä.

                  Mutta summa summarum: ilmeisesti molempia siis on, mutta mitä missäkin.. kuka tietää..

                  Ps. Olen nähnyt torsen perän ehjänä että hajonneena.. Yksi taitaa olla tuossa etupihallakin

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #54
                    Originally posted by Janza182 View Post
                    Kylläpäs sattu herkkään paikkaan

                    Lueppas uudestaan: Tieto perustuu pariin avattuun 2.8 zetan perään..

                    Anteeksi yleistäminen.. Kuten itsekkin mainitset.. Toki voi löytyä vaikka mitä noista..

                    Lisätän vielä että aikanaan omistamaani zetoriin vaihdatin ölpät perään niin runkonumerolla öljyfirman dokumentti käski laittaa kitkalukkoperän öljyä.

                    Mutta summa summarum: ilmeisesti molempia siis on, mutta mitä missäkin.. kuka tietää..

                    Ps. Olen nähnyt torsen perän ehjänä että hajonneena.. Yksi taitaa olla tuossa etupihallakin
                    Originally posted by Janza182 View Post
                    2.8 ja isommat omaavat lukkoperän vakiona. Se ei ole torsen vaikka joku dokumentti väittää vaan kitkalukko erillaisilla ramppikulmilla (Nimimerkki kama avannut muistaakseni useammankin).
                    Taisin sitten vaan ymmärtää kirjoituksesi väärin, my bad.
                    Last edited by Supra^; 08-10-2014, 13:27.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Janza182
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4988
                      • 013

                      #55
                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Taisin sitten vaan ymmärtää kirjoituksesi väärin, my bad.
                      Nou hätä

                      Mutta tosiaan: kiva selko näihin olisi saada.
                      Onko 2.8 vs. 3.0 vs. M eri perät?
                      Vuosimalli?

                      Omassa luki varustelistassa ihan 25% limites slip differential. Käsitys että torseneista mainitaan vähän eri tavalla asia (tietty sakemanni välttis erottele jos varustekoodi sama)

                      EDIT:


                      Sattu nopeasti löytymään. Muistelinkin että oli vähän muutakin eroa vs. perus E36 tms.

                      Comment

                      • Z3M setä
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 76
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        Tästä Torsen vs kitka-asiasta on juteltu aiemminkin esim : http://www.btcf.fi/forum/showthread....83#post2642183

                        Aikaisemmassa 2.8 Coupessa oli minulla Torsen-lukko, ei epäilystäkään. Tuolla linkin takana on vinkki miten asian voi testata.

                        Nykyisessä Z3M:ssä on sen sijaan kitkalukko, ei siitäkään mitään epäilystä.

                        Henkilökohtaisena mielipiteenä sanoisin että Torsen on teknisesti erittäin hieno ratkaisu, mutta ainakin 2.8 Coupessa se ei oikein pelannut yhteen äkkinäisen senaikaisen luistoneston kanssa. Eli pitoa kyllä oli lukon ansioista mutta se ei ollut kovin ennustettavaa kun pito vaihteli pyörältä toiselle ja luistonesto vielä sekoitti pakkaa. Kitkalukko on mielestäni helpompi ajaa. Niin ja Z3M:hän ei ole ollenkaan tuota luistonestoa
                        The older I get the faster I was.

                        Comment

                        • kama
                          BTCF Member
                          • Dec 2002
                          • 1264
                          • Savonmua

                          #57
                          Joo kyllä nuita torsen kuvia on nyt viimevuosina alkanut ilmestyä 'nettiin' eli ei epäilystääkään etteikö niitä zetoissa olisi. Vielä jää kuitenkin spekulaation varaan onko ollut tehtaalta asti

                          Tuo ed.postissa mainittu testi vaan ei toimi zetassa, koska ramppikulmien ja levyjen määrän lisäksi erona on myös esijännityksen puute eli toinen rengas _ei_ pyöri mukana. Tästä syystä itsekin ekana luulin että mulla on torsen. Pari yksikköö mitä purin kun en muuten uskonut niin niistä puutui mm. se jousiprikka mikä tekee esijännityksen.

                          Mut joo tää aihe on kyl btcf top10 hot-topic listalla selkeesti

                          Edit kuva:


                          edit2: 6v vanha poll


                          Edit3: Nuo kaikki mun Z-jorinat koskee nimenomaan non-M-Coupee (2.8)
                          Last edited by kama; 08-10-2014, 19:09.
                          E24 - M88/3 N/A
                          E85 - M54 Supercharged
                          G26 - M50 Supercharged
                          IG:kamamikko

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15248
                            • Ajamisen Iloa

                            #58
                            Ooh, dramaturgia!

                            Heitetääs yks luu lisää soppaan. Tämä nyt vaan tälläistä ystävällistä imhoilua.

                            Ei ne ole kännissä v.98 sitä bmw:n whitepaperia edelleenkään kirjoittanut missä lukee että non-m coupes have torsen. Ja se että mummonvelivainaan hovimekaanikon 2.8 ROADSTERISTA on löydetty kitekat-perä ei taas kerro mitään. Ehkä tämä on vähän niinku Batman, kaikki tietää että se on Bruce Wayne mutta silti asia on hirmuinen ja salamyhkäinen mysteeri.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎